abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_121897987
quote:
"Het is nu niet jofel voor ons als makelaars. Maar op de lange termijn is het Duitse systeem, eerst sparen en dan een huis kopen, gewoon beter." Ruud Levelink, makelaar in de Drentse plaats Schoonebeek, vlakbij de Duitse grens, hoopt dat de Nederlandse huizenmarkt meer op de stabiele Duitse markt gaat lijken. Hij krijgt bijval van Edwin Crombach, makelaar in het Zuid-Limburgse Vaals, vlakbij de Duitse stad Aken. "De Duitse markt is veel gezonder. Geen opgeblazen systeem. Gelukkig kennen ze daar geen belastingvoordeel."

Makelaars in de grensstreek kijken inmiddels met enige jaloezie naar de Duitse woningmarkt die een baken van rust is vergeleken met de pieken en dalen die de Nederlandse markt kenmerken. De verschillen zijn groot. In cultuur: sparen voor een huis is de gewoonste zaak van de wereld en huren is ook prima.

Bemoeienis van de overheid
Ook in de mate waarin de overheid zich met de markt bemoeit, gaat het in Duitsland heel anders dan in Nederland. Die bemoeienis is niet groot. Er zijn geen fiscale regelingen zoals de renteaftrek. De sociale huursector, in Nederland relatief groot, is vrij klein. De vrije huurmarkt is groot en voorziet in een ruim aanbod van kwalitatief goede huurwoningen. De grond is meestal eigendom van particulieren of bedrijven, niet van overheden zoals in Nederland veel voorkomt.
http://www.trouw.nl/tr/nl(...)t-het-verschil.dhtml
pi_121898214
quote:
ook even een ander stukje gequote :)

quote:
De Duitse huizen zijn in het Noorden nog steeds wel goedkoper dan de Nederlandse in dezelfde regio. Maar er zijn flinke regionale verschillen in Duitsland. Hoe verder naar het zuiden, hoe duurder is grofweg de regel. In Vaals heeft makelaar Crombach te maken met Aken, vlak over de grens, een gewilde stad. De prijzen liggen daar juist 20 tot 30 procent hoger. Nu de universiteit van Aken nog meer aan de weg timmert, hoopt hij juist Duitsers te verleiden naar Nederland te komen.
pi_121901042
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 18:34 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

ook even een ander stukje gequote :)

[..]

in Duitsland was alles toch veel en veel goedkoper?
pi_121901184
quote:
11s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 19:34 schreef 99.999 het volgende:

[..]

in Duitsland was alles toch veel en veel goedkoper?
Je moet de hoaxers niet altijd geloven.
pi_121903297
Kan iemand dit in percentages koppelen met de huizenprijzenvanaf bijv. 1970? Dan kun je de lijn tussen salaris en huizenprijzen zien, en of dit echt afwijkt.

http://www.gemiddeld-inkomen.nl/inkomens-vanaf-1970
Dit is een grondig beargumenteerde post met veel toegevoegde waarde.
pi_121924486
quote:
'Bank mag niet ingrijpen bij lagere WOZ-waarde woning'

AMSTERDAM - Woningbezitters hoeven niet bang te zijn dat hun lagere WOZ-beschikking in handen van hun bank komt.

Het is niet zo dat de banken met deze gegevens naar de bewoners mogen stappen met de vraag of ze extra willen aflossen, zegt Ruud Kathmann, toezichthouder op de WOZ bij de Waarderingskamer.

"Dat is nadrukkelijk niet de bedoeling. Banken mogen de WOZ-waarde alleen gebruiken bij het verstrekken van nieuwe hypotheken", aldus Kathmann.

"Verkopers en kopers hebben er dus wel mee te maken. In dat licht bezien hoeft het voor huiseigenaren niet eens zo gunstig te zijn een lage WOZ-waarde te krijgen. Die helpt de verkoopprijs natuurlijk niet."

Jaarlijkse woningtaxatie

Deze en volgende maand krijgen de 7 miljoen huishoudens in ons land de jaarlijkse woningtaxatie weer in de bus, die als basis voor de gemeentelijke OZB-belasting dient.

Sommige beschikkingen zijn in een jaar met 20 procent gedaald, zoals in Rotterdam soms het geval is. Daardoor wordt vooral voor veel jongere woningbezitters zichtbaar hoeveel de waarde van de woning onder de hoogte van hun hypotheek ligt.

Veel mensen hebben zich de afgelopen jaren groen en geel geërgerd aan de steeds stijgende WOZ-waarde van hun woning, die ten grondslag ligt aan de gehate Onroerendezaakbelasting (OZB), die gemeenten mogen heffen. Dat resulteerde de afgelopen jaren in een stortvloed van meer dan 200 000 bezwaarschriften. In de helft van de gevallen moest de gemeente de klagers in het gelijk stellen.

Lagere verkoopprijzen

De toezichthouder Waarderingskamer moet controleren of burgers niet de dupe worden van al te oppervlakkige taxaties. Kathmann: "Wat dat betreft maakt de huidige woningmarkt het de gemeenten niet gemakkelijker. Je kunt niet zeggen dat als de woningmarkt met tien of vijftien procent is gedaald, alle huizen dan maar met die percentages lager gewaardeerd moeten worden."

"Het ene segment van de huizenmarkt heeft veel meer te lijden van lagere verkoopprijzen dan het andere. Wij hameren erop dat gemeenten daar rekening mee houden."

Gemeenten baseren hun waarderingen op gegevens van het Kadaster, uitgekristalliseerd in type woning, omvang, buurt en ligging en eigen gegevens, maar bezoeken de woningen niet altijd.

Onderhoud

Volgens de Waarderingskamer kunnen gemeenten zich niet meer veroorloven hele straten met gelijksoortige huizen dezelfde waarde te geven. "De staat van het onderhoud wordt steeds belangrijker voor de prijs en daarvoor moet je de woning eigenlijk bezoeken", verklaart Kathmann.

"Een paar jaar geleden werden woningen met een oude keuken of badkamer nog wel goed verkocht. Kopers wilden zo’n pand zelf wel laten opknappen, maar dat krijgen ze nu niet meer gefinancierd. Deze huizen worden daardoor extra getroffen door de prijsdalingen. Kopers hebben keuze genoeg om iets te kopen waar ze niet hoeven te verbouwen."

Bezwaar

Eigenaren van woningen met achterstallig onderhoud en bezitters van hele dure panden zijn kansrijk met een bezwaar als de gemeente de bovengemiddelde waardedaling niet de taxatie heeft meegenomen. Dat hoeft tegenwoordig niet altijd meer met een officieel bezwaarschrift, maar kan ook met een telefoontje naar het gemeentehuis.

"Bij een redelijk verzoek stuurt een aantal gemeenten dan een taxateur, zodat de hele bureaucratie van een officieel bezwaar achterwege kan blijven. Dat scheelt zowel de gemeente als de burger veel geld en rompslomp.”

Marktwaarde

Maar huiseigenaren moeten zich eerst goed achter de oren krabben voor ze pogingen gaan doen de WOZ-waarde van hun huis aan te vechten. De WOZ-waarde lijkt op het eerste gezicht soms nog hoog omdat deze uitgaat van de markt van 2011. De huidige marktwaarde is gemiddeld alweer een 6 procent lager.

Dat zien de woningbezitters in hun beschikking van volgend jaar weer terug. Bovendien helpt een lager 'WOZ-prijskaartje' niet bij verkoop van de woning. Voor de hoogte van de OZB-belasting hoeft men het ook niet te doen. Een waardevermindering van 10 000 euro scheelt niet meer dan een paar tientjes aan belasting.
Krijgen we dan in de loop van de dag van de beren hier een verhaal dat banken toch gaan vragen om bijstortingen. ;)
pi_121924813
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2013 08:26 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Krijgen we dan in de loop van de dag van de beren hier een verhaal dat banken toch gaan vragen om bijstortingen. ;)
Het artikel mist trouwens de voornaamste impact van een lagere WOZ waarde --> lager huurwaardeforfait.
pi_121925394
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2013 08:49 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Het artikel mist trouwens de voornaamste impact van een lagere WOZ waarde --> lager huurwaardeforfait.
Men stipt dat toch aan in de laatste alinea.
pi_121925740
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2013 09:18 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Men stipt dat toch aan in de laatste alinea.
Nee toch? Daar heeft men het over de OZB-belasting waar het niet meer dan een paar tientjes scheelt. Aan inkomenstenbelasting middels huurwaardeforfait scheelt het echter meestal een veelvoud.

Beetje knudde geschreven artikel, imho
  woensdag 23 januari 2013 @ 09:49:01 #170
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_121926056
Die OZB is eigenlijk een gigantisch arbeidsintensieve belasting... Alleen daarom al zou dat moeten worden aangepast. Gemeenten die miljoenen huizen (al dan niet fictief) moeten taxeren en vervolgens honderdduizenden bezwaarschriften moeten verwerken... Kies dan een belasting gebaseerd op iets wat niet per persoon handmatig werk oplevert.

quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2013 08:26 schreef Basp1 het volgende:
Blijkbaar zit die angst er nu toch goed in... Want de kop van het artikel is "'Bank mag niet ingrijpen bij lagere WOZ-waarde woning'", dat had ook kunnen zijn dat gemeenten 5,2% meer inkomsten krijgen door de OZB-verhoging.

quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2013 09:35 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Nee toch? Daar heeft men het over de OZB-belasting waar het niet meer dan een paar tientjes scheelt. Aan inkomenstenbelasting middels huurwaardeforfait scheelt het echter meestal een veelvoud.
En ook dat huurwaardeforfait is alleen maar moeilijkdoenerij. Het houdt ambtenaren en belastingadviseurs bezig, terwijl netto niemand er beter van wordt... Opdoeken dus, of budgetneutraal wegstrepen tegen een stukje HRA.
censuur :O
  woensdag 23 januari 2013 @ 13:44:24 #171
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_121935129
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2013 09:49 schreef RemcoDelft het volgende:
Die OZB is eigenlijk een gigantisch arbeidsintensieve belasting... Alleen daarom al zou dat moeten worden aangepast. Gemeenten die miljoenen huizen (al dan niet fictief) moeten taxeren en vervolgens honderdduizenden bezwaarschriften moeten verwerken... Kies dan een belasting gebaseerd op iets wat niet per persoon handmatig werk oplevert.En ook dat huurwaardeforfait is alleen maar moeilijkdoenerij. Het houdt ambtenaren en belastingadviseurs bezig, terwijl netto niemand er beter van wordt... Opdoeken dus, of budgetneutraal wegstrepen tegen een stukje HRA.
WOZ :r
quote:
Opdoeken dus, of budgetneutraal wegstrepen tegen een stukje HRA.
Dat dus
geen extra ambtenaren werk meer creeren

Nog tien jaar en heel nederland zit de hele dag de waarde van zijn / haar woning te berekenen en extra leningen uit te schrijven en verzekeringen op dat risico te verkopen

Ga nu eens aan het werk allemaal
Nivelleren, als je het erg vaak doet, ga je het steeds leuker vinden :)
pi_121936012
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2013 09:35 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Daar heeft men het over de OZB-belasting waar het niet meer dan een paar tientjes scheelt.
Mijn OZB tarief is 0,0870%, scheelt dus zelfs slechts ¤ 8,70 per 10000 euro. Lekker belangrijk dus :D
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_121940599
Vallen die vrije sector huurprijzen in NL dus toch wel mee:

http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)330-euro-maand.dhtml
  woensdag 23 januari 2013 @ 15:52:02 #174
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_121940828
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2013 15:46 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Vallen die vrije sector huurprijzen in NL dus toch wel mee:

http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)330-euro-maand.dhtml
Stemmingmakerij?
quote:
Inmiddels is de deur naar de miniscule ruimte afgesloten en wordt de eigenaar aangeklaagd. Samuel Mouchard hoopt dat huurders, door dit schandaal onder de aandacht te brengen, beter op de hoogte zullen zijn van hun rechten.
Ik snap eigenlijk niet dat mensen daar zo graag willen wonen... Sowieso zou ik niet in die vieze stinkstad willen wonen trouwens. Waar Londen stinkt naar uitlaatgassen, stinkt Parijs naar sigaretten.
pi_121941229
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2013 15:52 schreef RemcoDelft het volgende:
Stemmingmakerij?
Was meer als knipoog bedoelt.

Hier de realiteit:http://www.woonbond.nl/nieuws/3022
  woensdag 23 januari 2013 @ 19:55:58 #176
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_121951494
vandaag een appartement gekocht, meer als opwelling dan als gerichte investering
van132.500 voor 92.500 euro

ik zou zeggen de prijzenslag is echt wel losgebarsten hoor, wat je ook biedt,ze geven je geluk
ik denk dat ik het ga verhuren

Bij de meesten is de hoop dat het weer beter zal worden wel voorbij
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_121951586
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2013 19:55 schreef michaelmoore het volgende:
vandaag een appartement gekocht, meer als opwelling dan als gerichte investering

ik zou zeggen de prijzenslag is echt wel losgebarsten hoor, wat je ook biedt,ze geven je geluk

Je hebt Monopoly gespeeld met je zusje?
  woensdag 23 januari 2013 @ 19:58:42 #178
323876 michaelmoore
pi_121951667
quote:
12s.gif Op woensdag 23 januari 2013 19:57 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Je hebt Monopoly gespeeld met je zusje?
nee met een makelaar
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_121952053
quote:

Hoort dat niet andersom te zijn?

quote:

woensdag 23 januari 2013 @ 20:05:32 #180
323876 michaelmoore
pi_121952096
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2013 20:04 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Hoort dat niet andersom te zijn?

[..]

begrijp ik niet

maar het zit me niet in de weg, komt wel een gegadigde voor, of ik zet het weer te koop
pi_121952199
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2013 20:05 schreef michaelmoore het volgende:
begrijp ik niet
Zo onduidelijk schrijf je toch niet? Dat je na 3 minuten je eigen zinnen niet meer begrijpt?
  woensdag 23 januari 2013 @ 20:09:20 #182
323876 michaelmoore
pi_121952309
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2013 20:07 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Zo onduidelijk schrijf je toch niet? Dat je na 3 minuten je eigen zinnen niet meer begrijpt?
nou probeer zelf maar eens, bij langer dan 6 maand te koop
gewoon 30.000 onder de vraagprijs bieden
pi_121952517
quote:

Bij de meesten is de hoop dat het weer beter zal worden wel voorbij
Waar als ik vragen mag? Grootte?
pi_121952565
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2013 20:09 schreef michaelmoore het volgende:
nou probeer zelf maar eens, bij langer dan 6 maand te koop
gewoon 30.000 onder de vraagprijs bieden
Waarom zo voorzichtig? Iedereen weet toch dat je 40% onder vraagprijs moet bieden? Gaan ze daar niet mee akkoord, kun je altijd nog stijgen naar 35% onder de vraagprijs.
pi_121952628
quote:
7s.gif Op maandag 21 januari 2013 14:09 schreef Sloggi het volgende:
Uiteindelijk maakt het natuurlijk niet zoveel uit hoeveel je zelf voor je huis hebt betaald, het is veel belangrijker wat je voor het geld dat je huis opbrengt kunt kopen als je wil verkassen. Als alle huizenprijzen dalen is er weinig aan de hand, toch?
andersom ook, nooit gesnapt dat in de tijden van stijging mensen zo lyrich waren over de behaalde winst want het huis dat je daarna ging kopen was ook gigantisch in waarde gestegen.
pi_121952636
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2013 20:12 schreef NeeOfTochJA het volgende:
In dromenland.

Of MM heeft daadwerkelijk de fiscale regels die hem uitgelegd werden nagelezen en beseft dat zijn HRA in Frankrijk niet doorgaat. Dan kan natuurlijk ook.
  woensdag 23 januari 2013 @ 20:20:52 #187
323876 michaelmoore
pi_121953064
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2013 20:12 schreef NeeOfTochJA het volgende:

[..]

ik zal je PM en als je het niet doorbrieft
  woensdag 23 januari 2013 @ 20:21:27 #188
323876 michaelmoore
pi_121953091
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2013 20:14 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

In dromenland.

Of MM heeft daadwerkelijk de fiscale regels die hem uitgelegd werden nagelezen en beseft dat zijn HRA in Frankrijk niet doorgaat. Dan kan natuurlijk ook.
ach het een sluit het ander niet uit hoor
pi_121953093
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2013 20:20 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

ik zal je PM en als je het niet doorbrieft
ok
pi_121953127
Een schrizofreen is nooit alleen. Toch wel twee kamer hoop ik

Eigenlijk is dit best een zielig topic geworden, ik voel enkel medelijden ;)
  woensdag 23 januari 2013 @ 20:32:23 #191
323876 michaelmoore
pi_121953734
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2013 20:21 schreef NeeOfTochJA het volgende:

[..]

ok
en klopt het?
pi_121954246
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2013 20:32 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

en klopt het?
het klopt
  donderdag 24 januari 2013 @ 09:22:18 #193
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_121973473
@Fiscaal goochelaar Dino: gaat dit werken?
Gedachtenkronkel: Cash backs zouden wel eens een toekomst kunnen hebben nu er minder geleend mag worden. Klein voorbeeldje:
-je koopt een huis van 100k.
-je mag maximaal 105k lenen
-je wilt een nieuwe keuken
-i.p.v. 5% rente over die 105k kies je voor 6% rente, en in ruil krijg je 10k cashback bij het afsluiten.
Resultaat: meer HRA, meer geld, zonder hogere hypotheek dan toegestaan.
pi_121974357
quote:
0s.gif Op donderdag 24 januari 2013 09:22 schreef RemcoDelft het volgende:
@Fiscaal goochelaar Dino: gaat dit werken?
Gedachtenkronkel: Cash backs zouden wel eens een toekomst kunnen hebben nu er minder geleend mag worden. Klein voorbeeldje:
-je koopt een huis van 100k.
-je mag maximaal 105k lenen
-je wilt een nieuwe keuken
-i.p.v. 5% rente over die 105k kies je voor 6% rente, en in ruil krijg je 10k cashback bij het afsluiten.
Resultaat: meer HRA, meer geld, zonder hogere hypotheek dan toegestaan.
Niet in fiscale zin. De cashback zal als een correctie op de hogere rente gezien worden.
pi_121974596
Haha, dat 1-2tje tussen 2 kloons over dat appartement dat gekocht is. Geweldig.
pi_121975205
quote:
10s.gif Op donderdag 24 januari 2013 09:58 schreef Scorpie het volgende:
Haha, dat 1-2tje tussen 2 kloons over dat appartement dat gekocht is. Geweldig.
Het toppunt van triestheid van sommige gebruikers. :')

Maar misschien krijgen de andere vaste users dan ook nog wel een PM om het te mogen controleren. Het zal wel ijdele hoop zijn. :+
  donderdag 24 januari 2013 @ 10:36:20 #197
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_121975783
quote:
0s.gif Op donderdag 24 januari 2013 10:18 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Het toppunt van triestheid van sommige gebruikers. :')

Maar misschien krijgen de andere vaste users dan ook nog wel een PM om het te mogen controleren. Het zal wel ijdele hoop zijn. :+
Ze kunnen mij een PM sturen, dan zal ik het verhaal wel even op de inhoud checken
Nivelleren, als je het erg vaak doet, ga je het steeds leuker vinden :)
pi_121976254
Ach als ze/hij echt ballen had en het verhaal klopte zou hij hier in dit topic natuurlijk ook de link naar het betreffende object neer kunnen zetten. Maar het zijn alleen maar blaffende honden hier die waarheden verdraaien alleen maar om hun zogenaamde gelijk met wat leugens en bedrog aan te willen tonen. Het lijken wel politici die werken ook op deze manier.
  donderdag 24 januari 2013 @ 10:52:42 #199
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_121976401
quote:
0s.gif Op donderdag 24 januari 2013 10:47 schreef Basp1 het volgende:
Maar het zijn alleen maar blaffende honden hier die waarheden verdraaien alleen maar om hun zogenaamde gelijk met wat leugens en bedrog aan te willen tonen.
Nu ben ik wel benieuwd: zie jij mij ook zo? O-)
pi_121976472
quote:
0s.gif Op donderdag 24 januari 2013 10:52 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Nu ben ik wel benieuwd: zie jij mij ook zo? O-)
Je bent in elk geval zeer creatief met feiten en dergelijke.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')