quote:Deze helikopters met 70 man personee
Meen je nietquote:Met de gevechtshelikopters gaan 60 man ondersteunend personeel mee.
Kan een tank ook al verkenningen uitvoeren dan?quote:Op woensdag 7 mei 2014 22:44 schreef Pumatje het volgende:
Ik durf te betwijfelen of tanks duurder zijn om in te zetten dan apaches.
yes.. toen er nog geld was bestond een verkenningseskadron vooral uit tanks.quote:Op donderdag 8 mei 2014 20:13 schreef Isee het volgende:
[..]
Kan een tank ook al verkenningen uitvoeren dan?
Succes met het verkennen van een gebied van honderden bij honderden km's met een tank. Zo geschikt als de Apache's zijn voor deze missie, zo ongeschikt zijn de tanks.quote:Op donderdag 8 mei 2014 22:31 schreef Pumatje het volgende:
[..]
yes.. toen er nog geld was bestond een verkenningseskadron vooral uit tanks.
Ik zeg ook niet dat ze in Mali nodig zijn, ik zeg dat het gehele argument 'apache's zijn betere ondersteuning voor grondtroepen dan tanks ter plekke' kan regelrecht de prullenbak in omdat het een flinke bak meer geld is gaan kosten Apaches in te zetten. En dan heb je er nog maar 4.quote:Op donderdag 8 mei 2014 23:24 schreef Isee het volgende:
[..]
Succes met het verkennen van een gebied van honderden bij honderden km's met een tank. Zo geschikt als de Apache's zijn voor deze missie, zo ongeschikt zijn de tanks.
Niet dat ik het slim vind dat we die dingen weg hebben gedaan. Maar voor de missie in Mali absoluut niet handig.
Heb je een punt als je het hebt over directe vuursteun. En ook wel als je hebt over de afschrikkende werking (een tank zit niet met playtime, is altijd aanwezig).quote:Op donderdag 8 mei 2014 23:33 schreef Pumatje het volgende:
[..]
Ik zeg ook niet dat ze in Mali nodig zijn, ik zeg dat het gehele argument 'apache's zijn betere ondersteuning voor grondtroepen dan tanks ter plekke' kan regelrecht de prullenbak in omdat het een flinke bak meer geld is gaan kosten Apaches in te zetten. En dan heb je er nog maar 4.
Dat argument speelt namelijk een tijdje.
Yes, maar je kunt met meerdere eenheden dus ook gelijk op meer plekken tegelijkertijd macht projecteren op een goedkopere en soms meer efficiënte manier. Apache's hebben duizenden voordelen boven tanks en tegelijkertijd duizenden nadelen. Echter is het laatste grote argument 'geld' nu verdwenen.quote:Op vrijdag 9 mei 2014 17:41 schreef Isee het volgende:
[..]
Heb je een punt als je het hebt over directe vuursteun. En ook wel als je hebt over de afschrikkende werking (een tank zit niet met playtime, is altijd aanwezig).
Echter, de apache's kunnen erg makkelijk een groot gebied bestrijken. In Afghanistan werd er steun door ze geleverd in 4 provincies. Wil je bij al die eenheden tanks meesturen als grondgebonden vuursteun dan loopt het aantal tanks dat benodigd is flink op (en daarmee weer de kosten).
Een tank is niet geschikt voor ISR taken in zo'n uitgestrekt gebied. Het is een intel gedreven missie, wat moet je dan in vredesnaam met tanks daar??. De apaches zijn echt niet alleen mee om de vuurkracht die ze kunnen bieden. Bedenk altijd wat het effect is dat je wilt bereiken en kies daar je middelen bij. De apache is voor deze missie in alle opzichten het beste middel. De enige kritiek die je kunt hebben is dat 4 apaches wat weinig is. wil je beveiligingstaken en ISR taken simultaan kunnen uitvoeren heb je er minstens 8 nodig in het inzetgebied.quote:Op woensdag 7 mei 2014 22:44 schreef Pumatje het volgende:
Ik durf te betwijfelen of tanks duurder zijn om in te zetten dan apaches.
Vind je dat veel of weinig, ik vind het behoorlijk weinig eerlijk gezegd als je weet wat er allemaal bij komt kijken om een heli conform de Nederlandse eisen in de lucht te houden. Een apache is geen simpele vliegende tank. Het zal me niets verbazen dat ze een deel van de ondersteuning die normaal gezien met zo'n missie mee gaat om p-technische redenen bij de CLas hebben ingedeeld.quote:
Ik weet niet wat er allemaal bij komt kijken maar dacht meer aan de piloot, monteur en nog een technicus maar niet meer.quote:Op dinsdag 13 mei 2014 20:23 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
Vind je dat veel of weinig, ik vind het behoorlijk weinig eerlijk gezegd als je weet wat er allemaal bij komt kijken om een heli conform de Nederlandse eisen in de lucht te houden. Een apache is geen simpele vliegende tank. Het zal me niets verbazen dat ze een deel van de ondersteuning die normaal gezien met zo'n missie mee gaat om p-technische redenen bij de CLas hebben ingedeeld.
Ga er maar vanuit dat er nog een heel scala aan extra monteurs, leidinggevenden, vliegleiders enz. meegaan.quote:Op woensdag 14 mei 2014 14:52 schreef Woods het volgende:
[..]
Ik weet niet wat er allemaal bij komt kijken maar dacht meer aan de piloot, monteur en nog een technicus maar niet meer.
Lol met 5 man zo'n geavanceerde machine in de lucht houden in zulke barre omstandigheden. Wat denk je dat dat woestijnzand daar doet met alle bewegende delenquote:Op woensdag 14 mei 2014 14:52 schreef Woods het volgende:
[..]
Ik weet niet wat er allemaal bij komt kijken maar dacht meer aan de piloot, monteur en nog een technicus maar niet meer.
Die dingen gaan dus letterlijk elke dag uit elkaar?quote:Op woensdag 14 mei 2014 15:37 schreef fathank het volgende:
[..]
Lol met 5 man zo'n geavanceerde machine in de lucht houden in zulke barre omstandigheden. Wat denk je dat dat woestijnzand daar doet met alle bewegende delen
Geen idee ik ben geen helicoptermonteur maar fijn zand is echt funest voor machines met bewegende delen. En daarvan zitten er nogal wat in zo'n vliegmasjien.quote:Op woensdag 14 mei 2014 16:00 schreef Woods het volgende:
[..]
Die dingen gaan dus letterlijk elke dag uit elkaar?
LOL , nou ik denk het niet!!! Jij hebt er blijkbaar geen idee van wat er allemaal bij komt kijken om zo'n ding vliegwaardig te houden.quote:Op woensdag 14 mei 2014 14:52 schreef Woods het volgende:
[..]
Ik zeg toch ook dat ik er eigenlijk geen idee van heb.quote:Op woensdag 14 mei 2014 16:40 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
LOL , nou ik denk het niet!!! Jij hebt er blijkbaar geen idee van wat er allemaal bij komt kijken om zo'n ding vliegwaardig te houden.
waarom? Die monteurs zijn het gewend om met zo'n circus mee te gaan. Buiten monteurs heb je nog veel meer personeel nodig. Denk hier aan je intell mensen, verbindingen, logistiek (want de luchtketen is heel anders dan de landketen) , Gronduitrusting. Zo zijn er nog een aantal disciplines die in een standaard uitzendconfiguratie meegaan. Daarom zei ik al 60-70 lijkt me weinig voor een AH det, ik zou meer denken aan 120 pax. Daarom vermoed ik dat er een aantal onder bv een JSD hangen.quote:Op woensdag 14 mei 2014 16:47 schreef Woods het volgende:
[..]
Ik zeg toch ook dat ik er eigenlijk geen idee van heb.
Als er zo'n hele ploeg achteraan moet om hem te onderhouden blijf dan liever weg.
Als er al zoveel man mee moet voor 1 helikopter vind ik het zelf gewoon niet waard voor wat ze daar gaan doen. Dan is het eerder zonde en kan je beter hier een beetje rondtoeven.quote:Op woensdag 14 mei 2014 16:55 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
waarom? Die monteurs zijn het gewend om met zo'n circus mee te gaan. Buiten monteurs heb je nog veel meer personeel nodig. Denk hier aan je intell mensen, verbindingen, logistiek (want de luchtketen is heel anders dan de landketen) , Gronduitrusting. Zo zijn er nog een aantal disciplines die in een standaard uitzendconfiguratie meegaan. Daarom zei ik al 60-70 lijkt me weinig voor een AH det, ik zou meer denken aan 120 pax. Daarom vermoed ik dat er een aantal onder bv een JSD hangen.
tja, je kunt ook op de fiets gaan, of te voet en slapen bij de lokale bevolking in een hut heb je helemaal niemand nodig.quote:Op woensdag 14 mei 2014 17:00 schreef Woods het volgende:
[..]
Als er al zoveel man mee moet voor 1 helikopter vind ik het zelf gewoon niet waard voor wat ze daar gaan doen. Dan is het eerder zonde en kan je beter hier een beetje rondtoeven.
Die dingen zijn in NL knap nutteloos, juist in deze gebieden maakt de apache zijn geld waar.quote:Op woensdag 14 mei 2014 17:00 schreef Woods het volgende:
[..]
Als er al zoveel man mee moet voor 1 helikopter vind ik het zelf gewoon niet waard voor wat ze daar gaan doen. Dan is het eerder zonde en kan je beter hier een beetje rondtoeven.
Om heel even hier op terug te komen; sort of! Er zijn verschillende luchtwaardigheids-eisen, zowel vanuit ons als vanuit wetgeving, voor inspectie en onderhoud. Zo is elke dag een algemene inspectie, elke 10 vlieg-uur inspectie van bepaalde onderdelen, elke 50 worden andere zaken weer uit elkaar gehaald. Elke 250 wordt de kist zelfs helemaal uit elkaar en elk onderdeeltje grondig geinspecteerd en vervangen. Er zijn legio van meer momenten zoals hier omschreven, maar dit geeft je alvast een beeld.quote:quote:
14s.gif Op woensdag 14 mei 2014 15:37 schreef fathank het volgende:
[..]
Lol met 5 man zo'n geavanceerde machine in de lucht houden in zulke barre omstandigheden. Wat denk je dat dat woestijnzand daar doet met alle bewegende delen
Die dingen gaan dus letterlijk elke dag uit elkaar?
Google maar eens op de beste man: James T. Quinlivan. Hij zit achter de stabilisatiecijfers..quote:Op zondag 22 juni 2014 13:48 schreef Bouke-p het volgende:
ah, zit je uberhaupt bij defensie of is je relaas enkel gebaseerd op internetverhalen?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |