abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_121384849
hallo allemaal.. genoeg te vinden op het internet over hoe 230v spots aan te sluiten.

wat ik dus ga doen :

centralen opbouw lasdoos op boven plafond. vandaar maak ik met lasklemmen 6 aftakkingen met hittebestendig snoer.

de vraag die ik alleen nergens echt beantwoord zie is.. moeten die hittebestendige draden ook nog eens in een buis over t plafond of mag im deze gewoon los op het plafond leggen.. evt met tie wrap aan ophanging van plafond bevestigen ?

zijn er verder nog aanbevelingen voor hittebestendig snoer ?

patrick
pi_121384955
Houd in gedachten, dat 230V-geleiders altijd dubbelgeïsoleerd moeten zijn:

1.Bij VD-draad heb je de VD-isolatie en de PVC-buis
2. Bij kabels heb je de isolatie om de geleiders én de kabelmantel

etc.

Jouw snoer moet dus dubbele isolatie hebben. Voor het overzicht zou ik PVC buis aan het plafond bevestigen en de snoeren daar door heen geleiden. De uiteinden van de buis laat je open.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_121385047
gebruik wel speciale lasklemmen voor kabel zonder harde kern
pi_121385108
quote:
0s.gif [b]Op donderdag 10 januari 2013 10:09 schreef blomke
.....

etc.

Jouw snoer moet dus dubbele isolatie hebben. Voor het overzicht zou ik PVC buis aan het plafond bevestigen en de snoeren daar door heen geleiden. De uiteinden van de buis laat je open.
Bedankt voor je antwoord !. Maar zoals ik het begrijp hoef ik die snoeren niet perse door een buis te laten lopen omdat ze al een dubbele isolatie hebben. ?

Het plafond zit er namelijk voor een groot deel al in, dus buizen leggen zou betekenen dat er meerdere platen weer loagehaald moeten gaan worden ;)
pi_121385224
Ik denk dat Vonkenboer de details wel weet, maar intuïtief zou ik geen rondslingerende snoeren boven m'n plafond willen hebben. Better safe than sorry.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  donderdag 10 januari 2013 @ 10:33:22 #6
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_121385566
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 10:09 schreef blomke het volgende:
De uiteinden van de buis laat je open.
Joh... :P
pi_121386433
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 10:13 schreef lesley het volgende:
Ik zat te denken aan die dikke grijze draden.. de draden hierin lijken me vrij sterk toch..

deze draden hebben ze ook gebruikt toen ze nieuwe draden onder het hiis door moesten trekken..

od zijn deze dan weer te hard om op de spots aan te sluiten ? de draden zijn zeg maar van sterkte istallatiedraad...
pi_121387094
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 10:13 schreef lesley het volgende:
Ik denk dat ie snoer met flexibele kern bedoelt. En daar het je idd speciale kroonlasklemmen voor.
pi_121388517
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 11:24 schreef blomke het volgende:

[..]

Ik denk dat ie snoer met flexibele kern bedoelt. En daar het je idd speciale kroonlasklemmen voor.
maar die dikke grijze draden zijn dus prima om hiervoor te gebruiken ?
pi_121389119
net kabel gevonden in de bouwmarkt

hiishoudsnoer hitte bestendig 1,0 mm2 per draad

krn van deze draad is inderdaad soepel dus heb ook speciale lasklemmetjes gehaald die tot max 2,5 mm2 aankunnen (met pootjes om te klemmen)

nu dus alleen nog de vraag of de kabels in buizen moeten.. waar is vonkenboer wanneer je m nodig hebt ;)
  donderdag 10 januari 2013 @ 12:39:03 #11
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_121389265
Beetje amateuristisch en knullig om ze los over het plafon te laten lopen.
In een buis zijn ze ook makkelijker te vervangen en worden ze minder snel aangevreten door een muis.
So we just called him Fred
pi_121389991
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 12:33 schreef psllws het volgende:
krn van deze draad is inderdaad soepel dus heb ook speciale lasklemmetjes gehaald die tot max 2,5 mm2 aankunnen (met pootjes om te klemmen)
Da's prima!
pi_121391537
De officieel goede oplossing is: doos maken (die bereikbaar blijft), daar vandaan aftakken naar 6 WCD's (eventueel doorlussen) en dan de lampjes met stekker en snoer in het plafond.

Om die WCD's zonder buis aan te sluiten kun je XMVK of YMVK kabel gebruiken met 3 aders van 2,5mm2.
pi_121395205
Je kunt het beste altijd een buis gebruiken, dan is de kans op beschadigingen kleiner. Je kunt ook muizen boven je plafond hebben, om maar iets te noemen.
  Moderator donderdag 10 januari 2013 @ 19:04:28 #15
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_121403419
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 13:48 schreef Appeltje2010 het volgende:
De officieel goede oplossing is: doos maken (die bereikbaar blijft), daar vandaan aftakken naar 6 WCD's (eventueel doorlussen) en dan de lampjes met stekker en snoer in het plafond.

Om die WCD's zonder buis aan te sluiten kun je XMVK of YMVK kabel gebruiken met 3 aders van 2,5mm2.
Mwah, het hoeft nog niet eens met een wandcontactdoos aangesloten te worden.
Dat is eigenlijk ook nergens voor nodig.

Zelf ga ik altijd vanuit een lasdoos of een centraaldoos die bereikbaar is en straks ook blijft met een pvc buis van 16mm naar het eerste spotje, vervolgens leg ik vanaf daar een leiding naar spotje twee en drie enzevoort. Door de pvc buizen leg je dan hittebestendig snoer in de vakhandel ook wel edratheen of silicone snoer genoemd. En bij ieder spotje tak je die kabel dan als het ware af :)

Daarvoor gebruik ik dan weer van die porseleinen kroonstenen en zet ik er natuurlijk wel netjes adereindhulzen aan.

Ik gebruik in plaats van edratheen of sillicone snoer ook wel eens een gewoon stuk VmVl snoer 2x1 oid. dat is ook geschikt voor temperaturen tussen de -10 en +70°C, dus wat dat betreft ook prima geschikt. En een stuk goedkoper ! :)

Je moet in ieder geval geen gewoon vd draad gaan gebruiken de mantel daarvan is of niet langdurig bestand tegen hoge temperaturen. Xmvk en Ymvk is over het algemeen te stug en te dik om fatsoenlijk te kunnen verwerken. Je moet het immers ook nog terug vouwen in je plafond O-)
pi_121410108
Zoals je zelf beschrijft, vanuit 1 centrale punt de 6 aftakkingen maken met soepele kabel.
Denk aan HAFF 3640, wago soepel/vast lasdoppen, 2x1,5 soepele kabel edratheen of silicone
pi_121416814
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 19:04 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Mwah, het hoeft nog niet eens met een wandcontactdoos aangesloten te worden.
Dat is eigenlijk ook nergens voor nodig.

Zelf ga ik altijd vanuit een lasdoos of een centraaldoos die bereikbaar is en straks ook blijft met een pvc buis van 16mm naar het eerste spotje, vervolgens leg ik vanaf daar een leiding naar spotje twee en drie enzevoort. Door de pvc buizen leg je dan hittebestendig snoer in de vakhandel ook wel edratheen of silicone snoer genoemd. En bij ieder spotje tak je die kabel dan als het ware af :)

Daarvoor gebruik ik dan weer van die porseleinen kroonstenen en zet ik er natuurlijk wel netjes adereindhulzen aan.

Ik gebruik in plaats van edratheen of sillicone snoer ook wel eens een gewoon stuk VmVl snoer 2x1 oid. dat is ook geschikt voor temperaturen tussen de -10 en +70°C, dus wat dat betreft ook prima geschikt. En een stuk goedkoper ! :)

Je moet in ieder geval geen gewoon vd draad gaan gebruiken de mantel daarvan is of niet langdurig bestand tegen hoge temperaturen. Xmvk en Ymvk is over het algemeen te stug en te dik om fatsoenlijk te kunnen verwerken. Je moet het immers ook nog terug vouwen in je plafond O-)
Zo zou ik het ook doen. Ik snap echt niet waarom iedereen 1 centraal punt en dan per lampje daarheen gaan... dat doe je als je van kabelspaghetti houdt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')