Bedankt voor je antwoord !. Maar zoals ik het begrijp hoef ik die snoeren niet perse door een buis te laten lopen omdat ze al een dubbele isolatie hebben. ?quote:[b]Op donderdag 10 januari 2013 10:09 schreef blomke
.....
etc.
Jouw snoer moet dus dubbele isolatie hebben. Voor het overzicht zou ik PVC buis aan het plafond bevestigen en de snoeren daar door heen geleiden. De uiteinden van de buis laat je open.
Joh...quote:Op donderdag 10 januari 2013 10:09 schreef blomke het volgende:
De uiteinden van de buis laat je open.
Ik zat te denken aan die dikke grijze draden.. de draden hierin lijken me vrij sterk toch..quote:Op donderdag 10 januari 2013 10:13 schreef lesley het volgende:
gebruik wel speciale lasklemmen voor kabel zonder harde kern
Ik denk dat ie snoer met flexibele kern bedoelt. En daar het je idd speciale kroonlasklemmen voor.quote:Op donderdag 10 januari 2013 10:13 schreef lesley het volgende:
gebruik wel speciale lasklemmen voor kabel zonder harde kern
maar die dikke grijze draden zijn dus prima om hiervoor te gebruiken ?quote:Op donderdag 10 januari 2013 11:24 schreef blomke het volgende:
[..]
Ik denk dat ie snoer met flexibele kern bedoelt. En daar het je idd speciale kroonlasklemmen voor.
Da's prima!quote:Op donderdag 10 januari 2013 12:33 schreef psllws het volgende:
krn van deze draad is inderdaad soepel dus heb ook speciale lasklemmetjes gehaald die tot max 2,5 mm2 aankunnen (met pootjes om te klemmen)
Mwah, het hoeft nog niet eens met een wandcontactdoos aangesloten te worden.quote:Op donderdag 10 januari 2013 13:48 schreef Appeltje2010 het volgende:
De officieel goede oplossing is: doos maken (die bereikbaar blijft), daar vandaan aftakken naar 6 WCD's (eventueel doorlussen) en dan de lampjes met stekker en snoer in het plafond.
Om die WCD's zonder buis aan te sluiten kun je XMVK of YMVK kabel gebruiken met 3 aders van 2,5mm2.
Zo zou ik het ook doen. Ik snap echt niet waarom iedereen 1 centraal punt en dan per lampje daarheen gaan... dat doe je als je van kabelspaghetti houdt.quote:Op donderdag 10 januari 2013 19:04 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Mwah, het hoeft nog niet eens met een wandcontactdoos aangesloten te worden.
Dat is eigenlijk ook nergens voor nodig.
Zelf ga ik altijd vanuit een lasdoos of een centraaldoos die bereikbaar is en straks ook blijft met een pvc buis van 16mm naar het eerste spotje, vervolgens leg ik vanaf daar een leiding naar spotje twee en drie enzevoort. Door de pvc buizen leg je dan hittebestendig snoer in de vakhandel ook wel edratheen of silicone snoer genoemd. En bij ieder spotje tak je die kabel dan als het ware af
Daarvoor gebruik ik dan weer van die porseleinen kroonstenen en zet ik er natuurlijk wel netjes adereindhulzen aan.
Ik gebruik in plaats van edratheen of sillicone snoer ook wel eens een gewoon stuk VmVl snoer 2x1 oid. dat is ook geschikt voor temperaturen tussen de -10 en +70°C, dus wat dat betreft ook prima geschikt. En een stuk goedkoper !![]()
Je moet in ieder geval geen gewoon vd draad gaan gebruiken de mantel daarvan is of niet langdurig bestand tegen hoge temperaturen. Xmvk en Ymvk is over het algemeen te stug en te dik om fatsoenlijk te kunnen verwerken. Je moet het immers ook nog terug vouwen in je plafond
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |