Ook Jan uit Friesland kan prima gevolgtrekkingen maken door de kranten te lezen en af en toe een boek tot zich te nemen. Je hoeft niet te participeren om een cultuur te kunnen bestuderen (het kan zelfs een voordeel zijn om dat niet te doen, je staat dan immers afstandelijker tov het onderwerp).quote:Op zondag 6 januari 2013 14:54 schreef Ambipur het volgende:
[..]
Ik denk niet dat Jan uit Friesland, die geen allochtonen om zich heen heeft logische aannames kan doen. Iemand die ervaring heeft met allochtonen, hun cultuur, neem ik iets serieuzer.
Vooruit: tig jaar ervaring met de multiculturele samenleving, als bewoner van de Randstad. Als je dan geinteresseerd bent in andere culturen, je geen last hebt van oogkleppen en je ook het nieuws (en de achtergronden!) bijhoudt, is deze conclusie onontkoombaar.quote:Wat ontken ik hier volgens jou? Ik ontken niets![]()
Ik vraag mij af, hoe jij tot deze conclusie komt? Dat vraag ik mij oprecht af, ik stel mijn vraag niet om je af te branden, hoor
[..]
Yepquote:Op zondag 6 januari 2013 15:10 schreef Chahna het volgende:
als ik het zo eens lees zie ik dat ze de discotheek niet inkomen omdat de Nederlanders ze beoordelen op hun uiterlijk, krijgen ze geen werk omdat ze Mohamed heten en gaan ze zich als een eikel gedragen omdat men ze 'anders behandeld', maar de essentie is dat het aan de Nederlander zelf ligt en niet aan de allochtoon.
toch?
Nee sterker nog, ze tonen de helft vd realiteit nog niet eens.quote:Op zondag 6 januari 2013 15:27 schreef Ambipur het volgende:
Verder, denk je niet dat de media een eenzijdig beeld geeft?
Ik vraag me echt af uit welk gehucht de Fokkers komen... Hoe komen jullie aan zulke mensenquote:Op zondag 6 januari 2013 16:57 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Nee sterker nog, ze tonen de helft vd realiteit nog niet eens.
Bij mij op school vroegah, en dat is dus al 20 jaar geleden, zaten de Marocs al te kankeren op joden, NL, zwarten en ga zo maar door.
Men moet nog steeds doen alsof er niets aan de hand is.quote:Op zondag 6 januari 2013 16:57 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Nee sterker nog, ze tonen de helft vd realiteit nog niet eens.
Bij mij op school vroegah, en dat is dus al 20 jaar geleden, zaten de Marocs al te kankeren op joden, NL, zwarten en ga zo maar door.
Ga toch heen, dit was gewoon in Den Haag.quote:Op zondag 6 januari 2013 17:00 schreef Ambipur het volgende:
[..]
Ik vraag me echt af uit welk gehucht de Fokkers komen... Hoe komen jullie aan zulke mensen![]()
Wb de haat tegenover joden, check check dubbelcheck. Maar dat is een Islamtisch (meer Arabisch) dingetje.
Oh, maar dan is het goed, hoor...quote:Op zondag 6 januari 2013 17:00 schreef Ambipur het volgende:
[..]
Ik vraag me echt af uit welk gehucht de Fokkers komen... Hoe komen jullie aan zulke mensen![]()
Wb de haat tegenover joden, check check dubbelcheck. Maar dat is een Islamtisch (meer Arabisch) dingetje.
Media toont over het algemeen alleen maar het slechte. Verder zijn de oordelen over onze Noord Afrikaanse medemens doorgaans berust op persoonlijke ervaringen.quote:Op zondag 6 januari 2013 15:27 schreef Ambipur het volgende:
Verder, denk je niet dat de media een eenzijdig beeld geeft?
Ach, meid toch. Waarom neem je de moeite om er de hele dag op te reageren. Je verandert er droevig weinig aan. Het doet mij echt pijn om je zoveel moeite te zien doen om die mensen te verdedigen. Laat men reageren dat het een lieve lust is. Ik reageer tegenwoordig al zelden op dit soort threads. Ben je uren en dagen bezig met posten en dan ben je nog geen steek verder.quote:Op zondag 6 januari 2013 17:00 schreef Ambipur het volgende:
[..]
Tuurlijk... dit probleem speelt ook alleen in Amsterdam, nietwaar? En bij rechtszaken is het de burgemeester die het vonnis bepaalt, nietwaar?quote:Op zondag 6 januari 2013 11:19 schreef Nielsch het volgende:
"We hadden gewoon meer thee moeten drinken"
J.C.
[ afbeelding ]
Slechte ervaring(en) met allochtonen?quote:Op zondag 6 januari 2013 17:04 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Ga toch heen, dit was gewoon in Den Haag.
Even een kleine aanvulling. Eentje die volgens mij juist is niet?quote:Op zondag 6 januari 2013 15:09 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Bitch please, ik ben opgegroeid tussen de achterbuurt murken
Inderdaad zeg. Omdat er een paar aardige tussen zitten betekent dat niet dat de rest ook goede burgers zijn! Bevooroordeelde mensen altijd die toevallig één vriendelijke mocro kennen!quote:Op zondag 6 januari 2013 17:21 schreef 3-voud het volgende:
en persoonlijke ervaring berusten op vooroordelen en bekrompenheid.
quote:Op zondag 6 januari 2013 17:13 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Ach, meid toch. Waarom neem je de moeite om er de hele dag op te reageren. Je verandert er droevig weinig aan. Het doet mij echt pijn om je zoveel moeite te zien doen om die mensen te verdedigen. Laat men reageren dat het een lieve lust is. Ik reageer tegenwoordig al zelden op dit soort threads. Ben je uren en dagen bezig met posten en dan ben je nog geen steek verder.
Ach, je kunt het altijd proberen om posts te nuanceren. Je hebt er wel een dagtaak aan als je daarmee bezig blijft.quote:Op zondag 6 januari 2013 17:27 schreef Ambipur het volgende:
[..]Heb hoop dat ze nog wat verstand krijgen.
Ik ken alle soorten.. Ik ken de Marokkaantjes die dealen, ik ken ook de Marokkaantjes die studeren, hard werken om mensen als jullie het tegendeel te bewijzen.quote:Op zondag 6 januari 2013 17:27 schreef ems. het volgende:
[..]
Inderdaad zeg. Omdat er een paar aardige tussen zitten betekent dat niet dat de rest ook goede burgers zijn! Bevooroordeelde mensen altijd die toevallig één vriendelijke mocro kennen!
Ik merk het..quote:Op zondag 6 januari 2013 17:29 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Ach, je kunt het altijd proberen om posts te nuanceren. Je hebt er wel een dagtaak aan als je daarmee bezig blijft.
Ja man! Commentaar hebben op straatratten is net zo erg als mensen overvallen, buurten terroriseren uswquote:Op zondag 6 januari 2013 17:30 schreef Ambipur het volgende:
[..]
Ik ken alle soorten.. Ik ken de Marokkaantjes die dealen, ik ken ook de Marokkaantjes die studeren, hard werken om mensen als jullie het tegendeel te bewijzen.
Vind je het gek, dat allochtonen nog steeds denken in wij tegen zij. Jullie doen precies hetzelfde. Jullie zijn geen haar beter, dan die kut Mocro's waar jullie op doelen.
Je bedoelt dat iedereen jou gelijk geeft?quote:Op zondag 6 januari 2013 17:27 schreef Ambipur het volgende:
[..]Heb hoop dat ze nog wat verstand krijgen.
I now. Ik reageerde ook als een stier die je een rode lap voorhield op dit soort threads. Op een gegeven moment scroll je er langs zonder een post te lezen. Verhalen dat je geen geluid hoort uit die samenleving worden vooral te pas en onpas gebruikt door users om hun verhaal kracht bij te zetten, maar men moet beseffen dat het een keer ophoudt met die geluiden.quote:Op zondag 6 januari 2013 17:30 schreef Ambipur het volgende:
[..]
Ik merk het..Hou het niet meer bij!
Dat is niet wat ze beweert.quote:Op zondag 6 januari 2013 17:32 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Ja man! Commentaar hebben op straatratten is net zo erg als mensen overvallen, buurten terroriseren uswmoslimlogica
Iedereen liegt, behalve ambipur.quote:Op zondag 6 januari 2013 17:33 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Je bedoelt dat iedereen jou gelijk geeft?
Ik ook. Ik ken ook Marokkaantjes die hard werken om volk zoals jullie het tegendeel te bewijzenquote:Op zondag 6 januari 2013 17:30 schreef Ambipur het volgende:
[..]
Ik ken alle soorten.. Ik ken de Marokkaantjes die dealen, ik ken ook de Marokkaantjes die studeren, hard werken om mensen als jullie het tegendeel te bewijzen.
Ik ben zelf een allochtoon dus dan mag het. En verder is bovenstaande niet meer dan een logisch gevolg, slimpie. Jij doet exact hetzelfde waar je anderen van beticht.quote:Vind je het gek, dat allochtonen nog steeds denken in wij tegen zij. Jullie doen precies hetzelfde.
"jullie"quote:Jullie zijn geen haar beter, dan die kut Mocro's waar jullie op doelen.
Je zou me negeren.... Aantrekkelijk blijf ik wel he...quote:Op zondag 6 januari 2013 17:33 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Je bedoelt dat iedereen jou gelijk geeft?
Nee, ik doel op denken in termen als zij en wij.. Begrijpend lezen, he... Blijft lastig.quote:Op zondag 6 januari 2013 17:32 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Ja man! Commentaar hebben op straatratten is net zo erg als mensen overvallen, buurten terroriseren uswmoslimlogica
quote:Op zondag 6 januari 2013 12:50 schreef betyar het volgende:
[..]
Is gewoon een simpel optelsommetje hoor.
Wie is jullie? Ik doel op mensen die denken in Wij Autochtonen en Zij Allochtonen? Als jij ook zo denkt, doel ik ook op jou. Ik doel niet op Jullie als jullie autochtonen.quote:Op zondag 6 januari 2013 17:35 schreef ems. het volgende:
[..]
Ik ook. Ik ken ook Marokkaantjes die hard werken om volk zoals jullie het tegendeel te bewijzen
True... Het smoesje we horen geen tegengeluid gaat niet meer op. Dat geluid wordt toch genegeerd.quote:Op zondag 6 januari 2013 17:34 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
I now. Ik reageerde ook als een stier die je een rode lap voorhield op dit soort threads. Op een gegeven moment scroll je er langs zonder een post te lezen. Verhalen dat je geen geluid hoort uit die samenleving worden vooral te pas en onpas gebruikt door users om hun verhaal kracht bij te zetten, maar men moet beseffen dat het een keer ophoudt met die geluiden.
Nee maar op het moment dat er hele bevolkingsgroepen (dus ook hardwerkende eerlijke burgers) worden uitgemaakt voor tuig, is degene die dat doet geen haar beter dan het tuig dat anderen uitscheld voor kankerhoer, kankerkaas, etc.quote:Op zondag 6 januari 2013 17:32 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Ja man! Commentaar hebben op straatratten is net zo erg als mensen overvallen, buurten terroriseren usw
Veelal wordt dat riedeltje opgestoken om verhalen kracht bij te zetten dat die samenleving zijn schouders ophaalt voor die kloothommels. Alleen besef wel dat je op een Nederlandse forum zit en dat je er een dagtaak aan hebt om dit soort verhalen te nuanceren. Je wordt het een keer spuugzat. Het is bijna onbegonnen werk.quote:Op zondag 6 januari 2013 17:38 schreef Ambipur het volgende:
True... Het smoesje we horen geen tegengeluid gaat niet meer op. Dat geluid wordt toch genegeerd.
Nee, hoor. Ik trek zo mijn schoentjes aan om een drankje te gaan doen. Ik ga hier niet de hele dag proberen mensen te bekeren.quote:Op zondag 6 januari 2013 17:40 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Veelal wordt dat riedeltje opgestoken om verhalen kracht bij te zetten dat die samenleving zijn schouders ophaalt voor die kloothommels. Alleen besef wel dat je op een Nederlandse forum zit en dat je er een dagtaak aan hebt om dit soort verhalen te nuanceren. Je wordt het een keer spuugzat. Het is bijna onbegonnen werk.
Onzin. Nl zou zoveel beter af zijn als alle Marocs gewoon fijn hun koffer pakten en lekker naar het oh zoveel beter Marokko zouden gaan.quote:Op zondag 6 januari 2013 17:38 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Nee maar op het moment dat er hele bevolkingsgroepen (dus ook hardwerkende eerlijke burgers) worden uitgemaakt voor tuig, is degene die dat doet geen haar beter dan het tuig dat anderen uitscheld voor kankerhoer, kankerkaas, etc.
Haha, als er één volk in nl denkt in wij en zij...quote:Op zondag 6 januari 2013 17:35 schreef Ambipur het volgende:
[..]
Je zou me negeren.... Aantrekkelijk blijf ik wel he...
[..]
Nee, ik doel op denken in termen als zij en wij.. Begrijpend lezen, he... Blijft lastig.
Duidelijk toch: eigen waarneming, lezen van achtergrondinformatie/literatuur, nadenken, en dat alles over een periode van vele jaren. Maar jij denkt dus dat het iets anders is, dat de oorzaak meer bij de autochtonen ligt? Kan je me dan ook uitleggen waarom er juist met Marokkanen zo'n probleem is, en niet (of minder) met andere allochtonen? Het zou toch wel opmerkelijk zijn als de autochtonen zich specifiek richten op alleen de Marokkanen.quote:Op zondag 6 januari 2013 15:27 schreef Ambipur het volgende:
Jan uit Friesland kan een beeld vormen, maar jij gaat dieper dan een beeld. Jij betrekt de opvoeding en de Marokkaanse cultuur erbij. Dus vraag k me af waarop jouw mening gebaseerd is.
Dit is niet verkeerd, lijkt mij.
Jazeker, je moet heel vaak tussen de regels doorlezen. In werkelijkheid is het nog een stuk erger dan je daar uit kan halen.quote:Verder, denk je niet dat de media een eenzijdig beeld geeft?
Yep, ik zit ook relax aan de koffie. Zometeen even wat leren voor tentamens van morgen en dan een filmpje kijken. Beter dan je avond vergallen aan dit soort threads. Het is dweilen met de kraan open, meid. Gewoon laten posten tot het einde der tijden.quote:Op zondag 6 januari 2013 17:42 schreef Ambipur het volgende:
[..]
Nee, hoor. Ik trek zo mijn schoentjes aan om een drankje te gaan doen. Ik ga hier niet de hele dag proberen mensen te bekeren.Het niveau is me ook te vaag hier. Er wordt niet inhoudelijk gereageerd en mensen beginnen me nu persoonlijk aan te vallen
Complimentje ook wel.
quote:Op zondag 6 januari 2013 17:42 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Onzin. Nl zou zoveel beter af zijn als alle Marocs gewoon fijn hun koffer pakten en lekker naar het oh zoveel beter Marokko zouden gaan.
Jammer voor die 5 die wel ok waren.
Wat is mijn afkomst dan?quote:Op zondag 6 januari 2013 17:43 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Haha, als er één volk in nl denkt in wij en zij...
Media creëert een te eenzijdig beeld.. In de jaren 40 waren het de Joden. Jaren 80-90 de Antilianen. Nu de Marokkaantjes. Denk je dat die Antilianen nu perfect gedrag vertonen? Nee, ze worden gewoon niet meer zo belicht in de media.quote:Op zondag 6 januari 2013 17:43 schreef Quiche_lorraine het volgende:
[..]
Duidelijk toch: eigen waarneming, lezen van achtergrondinformatie/literatuur, nadenken, en dat alles over een periode van vele jaren. Maar jij denkt dus dat het iets anders is, dat de oorzaak meer bij de autochtonen ligt? Kan je me dan ook uitleggen waarom er juist met Marokkanen zo'n probleem is, en niet (of minder) met andere allochtonen? Het zou toch wel opmerkelijk zijn als de autochtonen zich specifiek richten op alleen de Marokkanen.
Moet jij niet naar buiten gaan hangen en de nietsnut zijn, zodat de Fokkers hun gelijk krijgen...quote:Op zondag 6 januari 2013 17:43 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Yep, ik zit ook relax aan de koffie. Zometeen even wat leren voor tentamens van morgen en dan een filmpje kijken. Beter dan je avond vergallen aan dit soort threads. Het is dweilen met de kraan open, meid. Gewoon laten posten tot het einde der tijden.
Dan nog kun je een andere mening toegedaan zijn.quote:Op zondag 6 januari 2013 15:16 schreef Quiche_lorraine het volgende:
Vooruit: tig jaar ervaring met de multiculturele samenleving, als bewoner van de Randstad. Als je dan geinteresseerd bent in andere culturen, je geen last hebt van oogkleppen en je ook het nieuws (en de achtergronden!) bijhoudt, is deze conclusie onontkoombaar.
Er word juist constant inhoudelijk gereageerd, alleen wil dat er bij jou maar niet in omdat je een beetje een verknipt beeld van de realiteit hebt en in een of andere ontkenningsfase zit. Dat drankje kun je inderdaad best gebruiken dus, maak er maar een stevige borrel van.quote:Op zondag 6 januari 2013 17:42 schreef Ambipur het volgende:
[..]
Nee, hoor. Ik trek zo mijn schoentjes aan om een drankje te gaan doen. Ik ga hier niet de hele dag proberen mensen te bekeren.Het niveau is me ook te vaag hier. Er wordt niet inhoudelijk gereageerd en mensen beginnen me nu persoonlijk aan te vallen
Complimentje ook wel.
Ik ga morgen mijn bos krullen vertonen op het station en een heel boze blik werpen aan alle mensen op het station.quote:Op zondag 6 januari 2013 17:47 schreef Ambipur het volgende:
[..]
Moet jij niet naar buiten gaan hangen en de nietsnut zijn, zodat de Fokkers hun gelijk krijgen...
Daar ga jij dus de fout in. Het zijn er heel veel meer dan jij denkt die wel oke zijn.quote:Op zondag 6 januari 2013 17:42 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Jammer voor die 5 die wel ok waren.
Yes, een beetje boos kijken en niemand die bij je in de buurt komt, haha. Het heeft zijn voordelen.quote:Op zondag 6 januari 2013 17:50 schreef Ambipur het volgende:
Doe ik ook met mijn bos krullen! Maar dan in de fileGegarandeerd lol!
De meerderheid van de Marokkanen tussen de 14 en 25 jaar wellicht, dat valt over de oudere Marokkanen niet te zeggen.quote:Op zondag 6 januari 2013 17:50 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Meerderheid is verrot, zonder meer. Overgrote meerderheid zelfs.
Ik lees over Antillianen ook genoeg negatieve berichten. Alleen: van Antillianen heeft de doorsnee autochtoon een stuk minder last, dat scheelt in de aandacht voor het probleem.quote:Op zondag 6 januari 2013 17:46 schreef Ambipur het volgende:
[..]
Wat is mijn afkomst dan?
[..]
Media creëert een te eenzijdig beeld.. In de jaren 40 waren het de Joden. Jaren 80-90 de Antilianen. Nu de Marokkaantjes. Denk je dat die Antilianen nu perfect gedrag vertonen? Nee, ze worden gewoon niet meer zo belicht in de media.
Ik ontken niet dat er problemen zijn met Marokkanen, zoals ik reeds heb geuit. Ik zeg dat ik een soort van begrip kan tonen voor hun keuze richting het makkelijke werk voor het snelle geld. Lees jij wel wat ik post? Of lees je selectief?quote:Op zondag 6 januari 2013 17:55 schreef Quiche_lorraine het volgende:
[..]
Ik lees over Antillianen ook genoeg negatieve berichten. Alleen: van Antillianen heeft de doorsnee autochtoon een stuk minder last, dat scheelt in de aandacht voor het probleem.
En echt, een eenzijdig beeld, hoe kom je er toch bij. De Marokkanen voeren alle foute lijstjes aan, dat zijn gewoon feiten, dat kun je niet alleen uit de media halen, dat blijkt ook uit de cijfers van het CBS ed. Dat is treurig, en reden tot grote zorg.
Tja, punt is dat het natuurlijk een beetje een selffulfilling prophecy wordt op deze manier. Als de Telegraaf zelfs op de voorpagina kopt met een bericht waarin beschreven wordt hoe een 9-jarig jongetje van Marokkaanse komaf pakken melk opensnijdt in een supermarkt kun je met een gerust hart zeggen dat problemen worden uitvergroot.quote:Op zondag 6 januari 2013 17:55 schreef Quiche_lorraine het volgende:
En echt, een eenzijdig beeld, hoe kom je er toch bij. De Marokkanen voeren alle foute lijstjes aan, dat zijn gewoon feiten, dat kun je niet alleen uit de media halen, dat blijkt ook uit de cijfers van het CBS ed. Dat is treurig, en reden tot grote zorg.
Dan nog, die jeugdigen worden ook ouder.quote:Op zondag 6 januari 2013 17:54 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
De meerderheid van de Marokkanen tussen de 14 en 25 jaar wellicht, dat valt over de oudere Marokkanen niet te zeggen.
Zijn die ook op een zelfde manier vertegenwoordigd in de statistieken dan?quote:Op zondag 6 januari 2013 17:57 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Dan nog, die jeugdigen worden ook ouder.
Want elk moslim is gelijk en een eigen identiteit hebben ze ook niet.. Je hebt gelijk.quote:Op zondag 6 januari 2013 17:57 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Neuh, maar liefst wel weg met degenem met een islamitische achtergrond. Werkt niet, heeft nooit gewerkt en gaat ook nooit werken. Gewoon ieder zijn eigen weg gaan is beter voor allen.
Werkt over het algemeen prima. Dat het hier en daar botst was van tevoren te verwachten.quote:Op zondag 6 januari 2013 17:57 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Neuh, maar liefst wel weg met degenem met een islamitische achtergrond. Werkt niet, heeft nooit gewerkt en gaat ook nooit werken. Gewoon ieder zijn eigen weg gaan is beter voor allen.
Dat heb ik gelezen, en ik heb ook al aangegeven dat onbegrijpelijk te vinden. Lees je mijn reacties wel goed?quote:Op zondag 6 januari 2013 17:56 schreef Ambipur het volgende:
[..]
Ik ontken niet dat er problemen zijn met Marokkanen, zoals ik reeds heb geuit. Ik zeg dat ik een soort van begrip kan tonen voor hun keuze richting het makkelijke werk voor het snelle geld. Lees jij wel wat ik post? Of lees je selectief?
Dat weet ik, maar de problemen zijn minder groot dan met Marokkanen.quote:Wb Antilianen, vraag het de mensen in Rotterdam en Den Helder als je wilt.
Wel geweest iig.quote:Op zondag 6 januari 2013 17:58 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Zijn die ook op een zelfde manier vertegenwoordigd in de statistieken dan?
Werkt niet, kost alleen maar geld, heeft hele steden hun sociale samenhang vernietigd en heeft de crimminaliteit opgeschroefd.quote:Op zondag 6 januari 2013 17:59 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Werkt over het algemeen prima. Dat het hier en daar botst was van tevoren te verwachten.
Ze hebben er direct nog steeds mee te maken, dat zijn namelijk nu de ouders die het geen reet kan schelen wat zoonlief s'avonds om 12 uur op straat nog loopt uit te spoken.quote:
Volgens mij waren en geen statistieken want het was not done om criminelen naar afkomst te registreren en dat is nu precies wat we fout doen in Nederland; teveel nadruk op afkomst ipv iedereen als Nederlanders te behandelen en te straffen waar nodig.quote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |