abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_121678222
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2013 12:32 schreef ClapClapYourHands het volgende:

[..]

Ik ga dan ook geen aangifte doen. Ik wil kijken wat voor getallen er uit rollen maar dan moet je bepaalde zaken wel realistisch invoeren. Als ik een voorbeeld heb kan ik dingen invullen zonder al te rare dingen in te vullen. (Box 2 en 3 heb ik geen problemen mee, wel met box 1 :z)
Zo'n uitleg met vensters was er wel. Op www.belastingaangiftepribord.nl Maar dit prikbord is ter ziele en daarmee ook de informatie. Bij mijn weten is deze uitleg op andere publiek toegankelijke fora of prikborden niet beschikbaar.

Jammer voor u. Blijft over het programma zelf. Klikken op het vraagteken en kijken wat de consequenties zijn van ingevoerde gegevens is een mogelijkheid. Daarnaast veel fora bezoeken met belastingvragen + antwoorden. Of een (eenvoudige) belastinggids raadplegen en daarin de voor u belangrijke zaken bestuderen.

Omdat het programma naar een BSN-nummer vraagt kunt u bijvoorbeeld gebruiken: 2999.99.993 of 2999.99.982 of 1234.56.782
pi_121678265
Hoeveel kan ik terugverwachten met rond de 1400 euro ingehouden loonheffing op een halfjaar contract?
pi_121678618
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2013 14:02 schreef johnnyblaze11 het volgende:
Hoeveel kan ik terugverwachten met rond de 1400 euro ingehouden loonheffing op een halfjaar contract?
Valt niet te zeggen zonder de rest van de info.
pi_121688814
quote:
Vul het aangifteprogramma in zou ik zeggen, dan zie je het meteen.
pi_121691538
quote:
Mijn glazen bol zegt: "Geen ene rooie rotcent"
A mind with a heart of it's own
pi_121693024
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2013 18:45 schreef Miracle_Drug het volgende:

[..]

Vul het aangifteprogramma in zou ik zeggen, dan zie je het meteen.
Volgens mij kan dat pas vanaf 1 Maart
  donderdag 17 januari 2013 @ 20:17:16 #127
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_121693534
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2013 20:09 schreef johnnyblaze11 het volgende:

[..]

Lees voor de grap de OP eens,... :W
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  Moderator / Kerstkaart terrorist donderdag 17 januari 2013 @ 20:35:46 #128
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_121694673
quote:
3s.gif Op donderdag 17 januari 2013 20:17 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Lees voor de grap de OP eens,... :W
voor de grap?!?!?! Pardon!
De OP is bloedserieus!!!
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_121695236
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2013 20:09 schreef johnnyblaze11 het volgende:

[..]

Nee hoor, ik heb hem al ingevuld en verstuurd. ¤ 1500 terug B-)
  donderdag 17 januari 2013 @ 21:46:32 #130
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_121698688
quote:
6s.gif Op donderdag 17 januari 2013 20:35 schreef Nizno het volgende:

[..]

voor de grap?!?!?! Pardon!
De OP is bloedserieus!!!
Excuus aanvaard.
(Verdukkie, moet ik weer op 'stop volgen' drukken.)
pi_121703864
Misschien een wat moeilijk te beantwoorden vraag:

Ik zie dat het tegenwoordig vrij gemakkelijk is studiekosten af te trekken, en dat je collegegeld mag betrekken bij de berekening. Hierdoor kan ik aardig wat aftrekken. Ik heb een jaar of vier geleden het rekensommetje ook gemaakt, en toen kwam ik niet boven een bepaalde grens uit waardoor ik niets af kon trekken. Wat is er in de tussentijd veranderd?

Ik heb al een antwoord gevonden. Blijft deze vraag staan:

En, mocht er weinig veranderd zijn en ik toen gewoon een fout hebben gemaakt, kan ik vragen om een herziening van eerdere aangiftes?

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 17-01-2013 23:31:38 ]
  vrijdag 18 januari 2013 @ 11:59:34 #132
349086 ClapClapYourHands
Gurbansoltanedzhe
pi_121716149
-

[ Bericht 100% gewijzigd door ClapClapYourHands op 18-01-2013 12:07:27 ]
  Moderator / Kerstkaart terrorist vrijdag 18 januari 2013 @ 13:41:09 #133
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_121719705
quote:
7s.gif Op donderdag 17 januari 2013 23:14 schreef Sloggi het volgende:
Misschien een wat moeilijk te beantwoorden vraag:

Ik zie dat het tegenwoordig vrij gemakkelijk is studiekosten af te trekken, en dat je collegegeld mag betrekken bij de berekening. Hierdoor kan ik aardig wat aftrekken. Ik heb een jaar of vier geleden het rekensommetje ook gemaakt, en toen kwam ik niet boven een bepaalde grens uit waardoor ik niets af kon trekken. Wat is er in de tussentijd veranderd?

Ik heb al een antwoord gevonden. Blijft deze vraag staan:

En, mocht er weinig veranderd zijn en ik toen gewoon een fout hebben gemaakt, kan ik vragen om een herziening van eerdere aangiftes?
vragen kan altijd.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_121719781
Kwestie van een brief schrijven met beknopte cijfermatige onderbouwing?
  Moderator / Kerstkaart terrorist vrijdag 18 januari 2013 @ 13:52:33 #135
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_121720077
quote:
7s.gif Op vrijdag 18 januari 2013 13:43 schreef Sloggi het volgende:
Kwestie van een brief schrijven met beknopte cijfermatige onderbouwing?
ik zou als ik jou was de aangifteprogramma's van eerdere jaren downloaden.
Invullen zoals je het nu zou willen, daarna niet verzenden maar kiezen voor printen naar printer.
Deze papieren mee sturen.

En een brief dat je niet eerder op de hoogte was e.d. en dat je er nu van hebt gehoord en graag een herziening wilt.
pi_121720133
Bedankt, ga ik doen!
pi_121730529
quote:
6s.gif Op vrijdag 18 januari 2013 13:52 schreef Nizno het volgende:

[..]

ik zou als ik jou was de aangifteprogramma's van eerdere jaren downloaden.
Invullen zoals je het nu zou willen, daarna niet verzenden maar kiezen voor printen naar printer.
Deze papieren mee sturen.

En een brief dat je niet eerder op de hoogte was e.d. en dat je er nu van hebt gehoord en graag een herziening wilt.
Sinds ruim 1 jaar is er de bezwaarcheck - een digitale service van de Belastingdienst om te zien hoe te handelen als de aangifte gewijzigd of aangevuld dient te worden. De gecorrigeerde voorlopige of definitieve aanslag kan vrijwel altijd digitaal worden verstuurd zonder schriftelijk verzoek. De Belastingdienst handelt het verzoek af conform het vroegere schriftelijke verzoek tot vermindering aanslag
Een schriftelijk verzoek tot ambtshalve vermindering van de (definitieve) aangifte is dus niet meer nodig. Voorwaarde is wel dat de inspecteur destijds de aangifte niet heeft gecorrigeerd.

Dus: de oorspronkelijke digitale aangifte alsmede de aanvulling(en) c.q. correctie(s) simpelweg opnieuw digitaal verzenden. Geen brief, geen uitleg, geen bewijs van betalingen. Natuurlijk moeten bewijzen van betalingen e.d. overlegd kunnen worden als de inspecteur daarom zou vragen.

Hoe in deze situatie te werk gaan met de bezwaarcheck:
Stap 1: Ik ben het niet eens met een aanslag
Stap 2: Is het een voorlopige of een definitieve aanslag. (definitief)
Stap 3: Hebt u aangifte gedaan over …...(jaar invullen) Antwoord: JA
Stap 4: Op uw (definitieve) aanslag staat een bedrag dat u terugkrijgt of moet betalen. Is dit bedrag
hetzelfde als wat het aangifteprogramma heeft berekend? JA
Stap 5: Wilt u alleen een wijziging doorgeven? JA

De Belastingdienst geeft vervolgens na het invullen van de bezwaarcheck op bovenstaande wijze de volgende informatie:
quote:
U kunt uw (definitieve) aanslag wijzigen door opnieuw aangifte te doen over ..... U kunt dit doen met het aangifteprogramma dat u op uw computer hebt opgeslagen. Wijzig uw aangifte en stuur hem opnieuw in. Zie ook: Aangifte .... aanvullen of wijzigen.
Verstuur uw aangifte binnen 6 weken na de datum op uw aanslag. Wij behandelen deze aangifte dan als een bezwaar. Maakt u later dan 6 weken bezwaar? Dan geldt uw bezwaar als een verzoek om uw aanslag aan te passen. Dit betekent dat u niet in beroep kunt gaan tegen onze uitspraak op uw bezwaar.
Wat gebeurt er daarna?
In beide gevallen krijgt u daarna een brief waarin staat of wij uw aanslag aanpassen met de gegevens die u hebt ingevuld in uw aangifte.
Wij streven ernaar uw aangifte binnen 6 weken te beoordelen. U ontvangt in ieder geval binnen 12 weken een reactie.
Zie http://www.belastingdiens(...)nhulpen/bezwaarcheck

N.B: als de aangifte niet meer aanwezig is, kan de Belastingdienst gevraagd worden een kopie van de aangifte op te sturen. Toezending van de oorspronkelijke aangifte vindt binnen 10 werkdagen plaats.

[

[ Bericht 1% gewijzigd door belfis op 18-01-2013 18:10:02 ]
pi_121764101
Ik heb nu mijn aangifte helemaal ingevuld. Maar weet niet 100% zeker of ik alles juist heb gedaan. Gaan ze moeilijk doen als er een foutje in zit? :{
pi_121764359
quote:
7s.gif Op vrijdag 18 januari 2013 17:55 schreef belfis het volgende:

[..]

Sinds ruim 1 jaar is er de bezwaarcheck - een digitale service van de Belastingdienst om te zien hoe te handelen als de aangifte gewijzigd of aangevuld dient te worden. De gecorrigeerde voorlopige of definitieve aanslag kan vrijwel altijd digitaal worden verstuurd zonder schriftelijk verzoek. De Belastingdienst handelt het verzoek af conform het vroegere schriftelijke verzoek tot vermindering aanslag
Een schriftelijk verzoek tot ambtshalve vermindering van de (definitieve) aangifte is dus niet meer nodig. Voorwaarde is wel dat de inspecteur destijds de aangifte niet heeft gecorrigeerd.

Dus: de oorspronkelijke digitale aangifte alsmede de aanvulling(en) c.q. correctie(s) simpelweg opnieuw digitaal verzenden. Geen brief, geen uitleg, geen bewijs van betalingen. Natuurlijk moeten bewijzen van betalingen e.d. overlegd kunnen worden als de inspecteur daarom zou vragen.

Hoe in deze situatie te werk gaan met de bezwaarcheck:
Stap 1: Ik ben het niet eens met een aanslag
Stap 2: Is het een voorlopige of een definitieve aanslag. (definitief)
Stap 3: Hebt u aangifte gedaan over …...(jaar invullen) Antwoord: JA
Stap 4: Op uw (definitieve) aanslag staat een bedrag dat u terugkrijgt of moet betalen. Is dit bedrag
hetzelfde als wat het aangifteprogramma heeft berekend? JA
Stap 5: Wilt u alleen een wijziging doorgeven? JA

De Belastingdienst geeft vervolgens na het invullen van de bezwaarcheck op bovenstaande wijze de volgende informatie:

[..]

Zie http://www.belastingdiens(...)nhulpen/bezwaarcheck

N.B: als de aangifte niet meer aanwezig is, kan de Belastingdienst gevraagd worden een kopie van de aangifte op te sturen. Toezending van de oorspronkelijke aangifte vindt binnen 10 werkdagen plaats.

[
Bedankt!
pi_121766599
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2013 15:30 schreef iFok. het volgende:
Ik heb nu mijn aangifte helemaal ingevuld. Maar weet niet 100% zeker of ik alles juist heb gedaan. Gaan ze moeilijk doen als er een foutje in zit? :{
Waar twijfel je over?
Als dat kleine foutje grote gevolgen heeft voor bijvoorbeeld de hoogte van de loonheffing die je over 2012 moet betalen, dan kunnen ze er moeilijk over doen als het uitkomt.
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
  zaterdag 19 januari 2013 @ 17:49:54 #141
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_121768753
Aangezien mijn partner en ik vorig jaar getrouwd zijn zullen we dit jaar voor het eerst gezamenlijk aangifte moeten doen. Kan dat ook via het electronische formulier?

Verder zijn er nog wat aftrekposten ivm het beginnen van een studie afgelopen september. Hoe kan ik die het beste verrekenen?
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_121770488
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2013 17:49 schreef karr-1 het volgende:
Aangezien mijn partner en ik vorig jaar getrouwd zijn zullen we dit jaar voor het eerst gezamenlijk aangifte moeten doen.
Volgens mij is dat geen verplichting en kan ieder afzonderlijk aangifte blijven doen. Maar als ik er naast zit, zal ik hieronder wel verbeterd worden :)
"I intend to live forever. So far, so good."
"I have enough money to last me the rest of my life, unless I buy something"
  zaterdag 19 januari 2013 @ 18:55:40 #143
152789 karr-1
pi_121771008
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2013 18:41 schreef JumpingJacky het volgende:

[..]

Volgens mij is dat geen verplichting en kan ieder afzonderlijk aangifte blijven doen. Maar als ik er naast zit, zal ik hieronder wel verbeterd worden :)
Geen idee, ik heb altijd begrepen dat het dan verplicht samen moet. Zeker als je met aftrekposten wilt schuiven.
  zaterdag 19 januari 2013 @ 18:56:04 #144
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_121771025
Getrouwd = fiscaal partner = gezamenlijk aangifte doen
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
  zaterdag 19 januari 2013 @ 19:17:37 #145
152789 karr-1
pi_121771816
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2013 18:56 schreef MyTiredFeet het volgende:
Precies, dat dacht ik dus ook
  zaterdag 19 januari 2013 @ 19:57:00 #146
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_121773234
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2013 18:41 schreef JumpingJacky het volgende:

[..]

Klopt. Je kunt gewoon apart aangifte blijven doen.
Je moet dan alleen een hele hoop rekenwerk doen wat je kunt voorkomen door samen aangifte te doen.
quote:
In sommige situaties kun je als fiscaal partner niet eens samen aangifte doen met het programma van de belastingdienst. En er staat ook nergens dat het verplicht is.
pi_121775125
Als u of uw echtgenoot / echtgenote geen ondernemer zijn kan er gezamenlijk aangifte worden gedaan. Het voordeel kan zijn dat de aftrekposten optimaal verdeeld kunnen worden.
Er is studiekostenaftrekk. De drempel hiervoor is voor 2012 ¤ 500. De aftrekpost die resteert kan zo gunstig mogelijk worden verdeeld. Hetzelfde geldt voor de eventuele andere aftrekposten zoals hypotheekrenteaftrek.
pi_121777287
quote:
Nope. Kan wel, hoeft niet. Bijvoorbeeld als de partner niet aangifteplichtig is, hoeft die dus ook niet de aangifte mee in te vullen. Wel moet de partner mee ondertekenen.
A mind with a heart of it's own
pi_121797261
@ManAtWork: Nee, ik ben geen familie van belfis :)

quote:
7s.gif Op vrijdag 18 januari 2013 17:55 schreef belfis het volgende:
De doorlooptijd voor het aanvragen van een kopie van je aangifte is 8 weken, alleen als je HUBA bij de BD hebt gehad is dat 10 werkdagen. Een kopie van je aanslag heb je wel altijd binnen 10 werkdagen in huis. Levering van kopieën van aangiften kan tot 5 jaar terug, kopieën van aanslagen tot 10 jaar terug.
quote:
Kan dat gezeur van gezamenlijk aangifte doen nu eens de wereld uit? (dan zijn we ook meteen van het gezeur van "Ik heb "samen" met mijn partner aangifte gedaan hij/zij heeft al wel bericht, ik niet, hoe kan dat?" af) Je kunt hooguit gelijktijdig aangifte doen met het aangifteprogramma. Feitelijk zit je op dat moment twee verschillende aangiften in te vullen (van beide fiscale partners). Bij de afwikkeling trekt de BD de aangifte van fiscale partner 1 en fiscale partner 2 toch uit elkaar. Alleen bij de aftrekposten wordt ff gekeken of het totaal van de eventueel verdeelde aftrekposten niet meer dan 100% is en voor de heffingskortingen wordt er nog ff naar de ander gekeken. De kans dat dat jij en je fiscaal partner tegelijk bericht krijgen n.a.v. jullie aangiftes is net zo groot als de kans dat jij en Tinus Tussengas uit Tilburg tegelijk bericht krijgen.
  zondag 20 januari 2013 @ 14:10:22 #150
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_121797368
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2013 14:07 schreef DreO het volgende:
@ManAtWork: Nee, ik ben geen familie van belfis :)
Dan moet je wel een kloon zijn. :)
quote:
Kan dat gezeur van gezamenlijk aangifte doen nu eens de wereld uit? (dan zijn we ook meteen van het gezeur van "Ik heb "samen" met mijn partner aangifte gedaan hij/zij heeft al wel bericht, ik niet, hoe kan dat?" af) Je kunt hooguit gelijktijdig aangifte doen met het aangifteprogramma. Feitelijk zit je op dat moment twee verschillende aangiften in te vullen (van beide fiscale partners). Bij de afwikkeling trekt de BD de aangifte van fiscale partner 1 en fiscale partner 2 toch uit elkaar. Alleen bij de aftrekposten wordt ff gekeken of het totaal van de eventueel verdeelde aftrekposten niet meer dan 100% is en voor de heffingskortingen wordt er nog ff naar de ander gekeken. De kans dat dat jij en je fiscaal partner tegelijk bericht krijgen n.a.v. jullie aangiftes is net zo groot als de kans dat jij en Tinus Tussengas uit Tilburg tegelijk bericht krijgen.
De vraag ging helemaal niet over wanneer je bericht krijgt of niet,...
De vraag was of je verplicht bent om samen aangifte te doen als je fiscaal partner bent of niet.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')