Een goeie indruk, ja. Als jij naar de kroeg gaat om iemand te versieren, doe je dat dan versgeschoren en in je mooie kleren, of in de slobbertrui en joggingbroek?quote:Op vrijdag 4 januari 2013 16:57 schreef cricket het volgende:
[..]
Hierbij leg je weer teveel nadruk op kleding. Een sollicitatiegesprek kun je zien als je eerste werkdag, dus het meest logisch is om je te kleden zoals je je ook op de overige werkdagen zou kleden (voor zover praktisch gezien mogelijk). Door een pak aan te doen terwijl je die anders niet zou dragen doe je je anders voor dan je bent, je probeert een onrealistische indruk te wekken.
Succesvol versieren staat of valt niet bij kleding of (de hoeveelheid) gezichtsbeharing is mijn ervaring. Als je een leuke babbel hebt lukt het wel. Als je doel is om te versieren met als resultaat een langdurige relatie dan is het totaal zinloos om je alleen in die gevallen netjes voor te doen, dan val je niet veel later alsnog wel door de mand.quote:Op vrijdag 4 januari 2013 17:03 schreef DonJames het volgende:
[..]
Een goeie indruk, ja. Als jij naar de kroeg gaat om iemand te versieren, doe je dat dan versgeschoren en in je mooie kleren, of in de slobbertrui en joggingbroek?
quote:Op vrijdag 4 januari 2013 19:22 schreef plesner het volgende:
Mensen die een spijkerbroek aantrekken bij een solicitatiegesprek 😄. Ik laat (v)mbo'ers hier buiten beschouwing want die weten niet beter.
B verkoop wel 500 keer meer omdat hij het kan, terwijl A 40 uur draait en nog bezig is met het adviseren van een waatvasser voor familie de grootquote:Op vrijdag 4 januari 2013 15:00 schreef LompeHork het volgende:
A. Die kun je misschien ook nog een beetje vormen, B totaal niet en boeit het blijkbaar niets tot weinig.
Een goed punt ik wou net zeggen dat ik van iemand die bij mij solliciteert als verkoper of vulploegmedewerker niet in pak tegenover mij hoef te zien. Als hij maar verzorgt is en fatsoenlijke kleding draagt ben ik blijquote:Op vrijdag 4 januari 2013 15:14 schreef o.us2.0 het volgende:
[..]
Solliciteren voor Media Markt/BCC is net zo serieus als voor een AH.
In de accountancy is dat heel gewoon want dan word het bij je werk ook van je verwacht.quote:Op vrijdag 4 januari 2013 19:11 schreef chrisje013 het volgende:
onvoorstelbaar dat deze vraag gesteld wordt. ik dacht dat mensen verder konden kijken dan kleding, maar blijkbaar is dit niet het geval. om maar niet te spreken over dit specifiek geval. ik heb jarenlang in een apple winkel gewerkt (je weet wel, de meest "classy" winkels die er zijn) en heb nog NOOIT iemand in pak zien komen voor een interview.
je maakt kennis met een persoon, niet zijn/haar garderobe...
Neem de beste verkoper.quote:Op vrijdag 4 januari 2013 14:58 schreef Ferrari_Tape het volgende:
Dus ik zojuist met een collega 3 sollicitatiegesprekken gevoerd voor de functie van verkoper in een elektronicazaak.
Nummer 1 en 2 kwamen keurig in pak. Prima zoals het hoort.
Nummer 3 kwam in gympen, spijkerbroek en trui.
Uiteraard vroegen wij waarom hij geen nette kledij droeg.
Antwoord: 'hoezo, gaat toch niet om mn kleren maar om m'n capaciteiten, 'ik solliciteer toch niet voor directeur hier?'
Helaas kon hij goed babbelen en zien we in hem een betere verkoper dan nummer 1. Nummer 2 valt al af. Maar het is dus een nonchalante kwast die geen formele houding aanneemt. Dit zegt wat over zijn karakter: eigenwijs, tegendraads, etc.
Nu weten we niet wat we moeten doen. Kiezen voor:
A: een keurige jongeman die formaliteiten in acht neemt, met minder capaciteiten.
B: een klaploper die de capaciteiten bezit.
Recruiters worden door veel mensen ook echt niet serieus genomen.quote:Op vrijdag 4 januari 2013 21:30 schreef CPS2000 het volgende:
De meeste recruiters zijn trouwens van mening dat overdressed altijd beter is dan underdressed op je sollicitatie verschijnen.
Het verschil is dat A zich in de meeste gevallen anders voordoet dan hij eigenlijk is, en B dat (meestal) juist niet doet. A is daardoor minder te vertrouwen dan B.quote:Op vrijdag 4 januari 2013 21:30 schreef CPS2000 het volgende:
Grappig, veel mensen vinden A de gladjakker omdat hij in pak komt terwijl B als een of andere bijgoochem in zijn kloffie een stoer verhaal afsteekt dat hij niet de directeur komt vervangen.
Dat is juist eerder een reactie die je van iemand in pak kunt verwachten. Die zegt/doet gewoon wat je wilt horen/zien, of dat nu het verschijnen in een pak is of het verkooppraatje zo houden dat je het product koopt. Een oprecht advies kun je daar niet verwachten. Als zijn presentatie van zichzelf al niet overeenkomt met de dagelijkse werkelijkheid, waarom zouden zijn adviezen dat dan wel doen?quote:Op vrijdag 4 januari 2013 21:30 schreef CPS2000 het volgende:
Veel mensen willen blijkbaar wel op die manier geholpen worden. "Ja mevrouwtje, dit is echt de ideale blablabla."
wat dan in een jurk ofzo je ben niet barkie manquote:Op vrijdag 4 januari 2013 19:22 schreef plesner het volgende:
Mensen die een spijkerbroek aantrekken bij een solicitatiegesprek 😄. Ik laat (v)mbo'ers hier buiten beschouwing want die weten niet beter.
* mitchelll0181 mompelt iets over een pantalonquote:Op vrijdag 4 januari 2013 22:59 schreef Gulmez het volgende:
[..]
wat dan in een jurk ofzo je ben niet barkie man
Dit. Verkopers zijn gewoon wandelend meubilair. Negen van de tien keer heeft de koper meer kennis van de aan te schaffen goederen dan de verkoper zelf.quote:Op vrijdag 4 januari 2013 23:28 schreef Paxcon het volgende:
Een pak eisen voor verkoper in een elektronicazaak, donder op man
Verkopers in elektronicazaken neem ik sowieso al niet serieus omdat ze meestal 0,0 verstand van zaken hebben, maar gladjakkers in pak al helemaal niet
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |