abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_121074839
Mijn werkgever zit sinds kort in detentie met volledige beperking. Ik heb al een aantal weken geen salaris ontvangen. Wie weet wat ik kan doen om alsnog m'n verdiende geld te krijgen?
  woensdag 2 januari 2013 @ 16:28:52 #2
293860 lipjes
Alleen van boven
pi_121074864
Dus je werkgever krijgt zijn verdiende loon en jij niet?
Lijkt me een beetje een schimmig zaakje, waarvoor zit die?
pi_121074928
Weet niet wat hij geflikt heeft, niemand wil mij informatie geven...
pi_121074936
Heb je meer info? Is het een groot bedrijf met moederorganisatie? Is er een aparte afdeling salarisadministratie?
జ్ఞ‌ా
pi_121074981
quote:
...[in dit soort gevallen] kan de medewerker vaak een voorschot krijgen op grond van de werkloosheidswet, dat vraagt hij aan bij de uitvoeringsinstelling (3.7.). De uitvoeringsinstelling beslist in beginsel binnen vier weken en verrekent het voorschot met het later toekennen van een uitkering. Er wordt getracht het voorschot wat betreft hoogte aan te laten sluiten met het recht op een WW-uitkering. Krijgt de medewerker uiteindelijk het salaris wel uitbetaald, dan wordt het voorschot teruggevorderd...
http://www.arbeidsrechter(...)ig-salaris-overmaken
జ్ఞ‌ా
pi_121075007
Het betreft een klein uitzendbureau waarvan de (opgesloten) werkgever enige is met bevoegdheid. De bankrekening van het uitzendbureau is bevroren.
  Redactie Frontpage woensdag 2 januari 2013 @ 16:33:55 #7
38148 crew  Innisdemon
pi_121075036
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2013 16:32 schreef foktop het volgende:
Het betreft een klein uitzendbureau waarvan de (opgesloten) werkgever enige is met bevoegdheid. De bankrekening van het uitzendbureau is bevroren.
Beslag laten leggen op geld+bezittingen.
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
  woensdag 2 januari 2013 @ 16:34:32 #8
293860 lipjes
Alleen van boven
pi_121075068
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2013 16:32 schreef foktop het volgende:
Zoals het klinkt was een niet al te jofel uitzendbureau dan.
Denk dat je kan fluiten naar je centen
pi_121075072
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2013 16:33 schreef Innisdemon het volgende:
[..]
Beslag laten leggen op geld+bezittingen.
Is al gebeurd denk ik? Door de staat?
జ్ఞ‌ా
pi_121075083
Ik heb wel een aangetekende loonvordering verstuurd en probeer in contact te komen met de advocaat van de werkgever
pi_121075097
Wanneer de werkgever in gebreke blijft wat betreft loonbetaling dan kan de werknemer overgaan tot loonvordering. De werknemer dient dan eerst hulp in te schakelen van de vakbond, rechtsbijstandverzekering of een advocaat.

Bij faillissement kan de werknemer bij UWV een faillissementsuitkering aanvragen. UWV betaalt dan achterstallig loon uit tot maximaal de voorafgaande dertien weken.

https://www.werk.nl/werk_(...)eidsrecht/loon#ID169
జ్ఞ‌ా
pi_121075136
Klopt, alleen het UWV houd de boot voorlopig af als het gaat om een uitkering wegens betalingsonmacht.
pi_121075174
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2013 16:36 schreef foktop het volgende:
Klopt, alleen het UWV houd de boot voorlopig af als het gaat om een uitkering wegens betalingsonmacht.
Lastig! Kom je snel in de problemen als je niet snel geld krijgt?
జ్ఞ‌ా
pi_121075257
Er is (nog) geen uitspraak van de rechter voor hetgeen hij vastzit. Er is ook (nog) geen sprake van een faillisement. Het UWV stelt dat er geen sprake is van betalingsonmacht, stel de werkgever heeft een positief banksaldo.
pi_121075327
De problemen door het uitblijven van loonbetaling zijn zeker te merken. De feestdagen zonder geld en het einde van de maand is ook net geweest. Helemaal blut inmiddels. Ik heb mijn werkzaamheden gestaakt en ga in ieder geval een ww uitkering aanvragen.
pi_121075408
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2013 16:42 schreef foktop het volgende:
De problemen door het uitblijven van loonbetaling zijn zeker te merken. De feestdagen zonder geld en het einde van de maand is ook net geweest. Helemaal blut inmiddels. Ik heb mijn werkzaamheden gestaakt en ga in ieder geval een ww uitkering aanvragen.
Dit soort zaken zullen wel via de rechter gaan ja. Kan je er het fijne niet van vertellen.

Hou ons op de hoogte en succes!
జ్ఞ‌ా
pi_121075432
Tanx!!
  Redactie Frontpage woensdag 2 januari 2013 @ 16:55:12 #18
38148 crew  Innisdemon
pi_121075798
quote:
3s.gif Op woensdag 2 januari 2013 16:34 schreef µ het volgende:

[..]

Is al gebeurd denk ik? Door de staat?
Ja die kans is inderdaad vrij groot.
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
pi_121077463
quote:
Ik zou daar wel voorzichtig mee zijn, het kan zijn dat het UWV jou straks als verwijtbaar werkloos ziet.
pi_121077990
Het is al met al een akelige situatie. Ik weet dat het UWV moeilijk kan doen, maar ja je moet iets.....
pi_121078749
quote:
Niet meer werken is risicovol, dan kan je later duur komen te staan (werkloos door eigen schuld...)

Je zal je WG in gebreken moeten stellen, en de officiele weg moeten bewandelen.

Heeft WG geen echtgenoot oid die ook bevoegd is tot het uitvoeren van betalingen?

Je geld krijg je (uiteindelijk) wel, alleen kan dat wel een poos duren, en geld dat alleen voor de afspraken die op papier vastgelegd zijn.

Pas als er uitspraak van faillisement oid is kan een UWV pas iets. Ondertussen kun je wel informeren bij een juridisch loket en natuurlijk zelf ander werk zoeken.

Maar als je via een uitzendburo werkt, kun je ook eens informeren bij je huidige werkgever of hun je niet willen overnemen, of misschien kunnen uitbetalen ipv het uitzendburo. (Maar check eerst of dat dus mag/kan)

Maar goed, waarom ga je nu pas stappen ondernemen? Dat had je ook een paar mnd eerder kunnen doen, voordat je door je buffer heen was. Nu maak je het jezelf wel een stuk moeilijker, de kans dat je op korte termijn geld krijgt is vrij klein.
Was verstandiger geweest als je meteen actie had ondernomen nadat je salaris achterwege bleef.
pi_121078766
Ik zou persoonlijk het volgende gedaan hebben.

Door blijven werken, op lange termijn krijg je je geld wel (linksom of rechtsom eventueel via het UWV)
Als een gek ander werk zoeken
Incasso/deurwaarder eventueel een advocaat inschakelen en als je rechtbijstand hebt sowieso ze het UWV-verhaal ff na laten trekken.

En als een gek nieuw werk blijven zoeken.
pi_121078907
quote:
Niet meer werken is risicovol, dan kan je later duur komen te staan (werkloos door eigen schuld...)
Dat lijkt mij volkomen onzin.

Als je baas vast zit en niemand kan geld over maken kan er niet verwacht worden dat je maar gewoon doorwerkt.
Afgelopen maand heeft hij al voor niets gewerkt en het is volstrekt onduidelijk hoe lang zijn baas in voorlopige hechtenis blijft zitten. Dat kan nog wel even duren met een beetje pech.

Het lijkt mij bijzonder stug dat je dan door eigen schuld werkeloos bent. Je bent werkeloos omdat je werkgever niet betaald.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_121081941
De achterstand in loonbetaling is niet een aantal maanden maar een aantal weken. Ik heb telefonisch contact gehad met de juridische dienst van het UWV en deze vonden dat mijn bereidwilligheid om te werken ruimschoots is bewezen.
pi_121082102
Het is overigens bijzonder dat er op het internet nagenoeg nix te vinden is over dit onderwerp; - werkgever in detentie, salarisbetaling aan personeel- .
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')