Als jij denkt dat je van alles moet doen voordat je rust verdient in je leven, ga dan vooral aan de slag!quote:Op zondag 7 april 2013 18:13 schreef lateralize het volgende:
Nou er zit toch wel meer in dan dat. De levenswijze van mindfulness en meditatie zou veel meer rust moeten brengen in je leven, dus in die zin win je wel degelijk iets, en wordt er ook iets beter. Je creëert rust in je hoofd.
Verder leer je door de levenswijze, mindfulness en meditatie ook zelfacceptatie, en daarmee vergroot je je zelfvertrouwen. Dat zijn toch al minstens 2 dingen die beter worden door het volgen van dit 'pad'. Waarom zou je immers iets doen als het geen doel heeft? Goed, ik ben met je eens dat het soms heel veel moeite kan kosten om tot hele simpele inzichten of realisaties te komen, maar het werk is ondertussen wel gewoon nodig (geweest), en dus vind ik het te simpel om te zeggen 'het was er altijd al, haha!' Het is iets dat geoefend en getraind moet worden, net als een gespierd lichaam. De spieren waren er ook altijd al, maar om ze prominent aanwezig te laten zijn moet je er veel energie in steken en het ook goed bijhouden. Misschien niet de beste analogie but what the heck
Uit 'fear of enlightenment' als ik me niet vergis.quote:You feel that in order to be free, you have to suffer for it. And so, you can suffer for it!![]()
![]()
Ja, daar heb ik het wel gezien of gehoord. Ben alleen niet zeker van de titel. Misschien is het stiekem 'Why not now?'...quote:Op zondag 7 april 2013 18:25 schreef lateralize het volgende:
Hmm ga het straks eens luisteren / bekijken. Staat het op youtube toevallig?
Ah, maar dat is iets anders.quote:Nja het is niet zo dat ik per se denk dat ik iets niet verdien op dit moment. Het is dat ik me nu in een bepaalde state of mind bevind, en bepaalde gedachtepatronen zich herhalen. Het kost oefening daar minder last van te ondervinden, en dus moeite.
quote:Op zondag 7 april 2013 20:13 schreef Gray het volgende:
Verlichting in 4 simpele stappen:
http://enlietenment.tumbl(...)r-deceptively-simple
Hoe ik erover denk en tot zover heb mogen ervaren is dat het verschil zit in vanuit welke perspectief je 'kijkt/observeert'. Kijk je vanuit een staat van 'onvoorwaardelijke liefde' of neutraliteit van het 'zijn' naar die weerstand, dan zal je die weerstand gaan 'begrijpen', en daardoor 'accepteren': het is dan oké. Het is alsof die 'weerstand', die 'haat', die 'woede', die 'gedachten', etc. die in je opkomen hun verhaal aan je vertellen, van waar ze vandaan zijn gekomen, waarom ze zijn gekomen, etc. Je leert vanuit die staat van 'zijn'/'onvoorwaardelijke liefde' dit soort zaken te 'begrijpen' en dat ze er ook mogen 'zijn'. En vanuit dat begrip, gezien vanuit die staat, zal je inzien dat het oké.quote:Op zondag 7 april 2013 17:50 schreef lateralize het volgende:
Dude, alle verschillende zienswijzen maken het er niet overzichtelijker op. Wat ze allemaal zeggen is dat het eigenlijk gewoon oké is hoe je nu bent, inclusief de weerstand die je biedt. Wtf ben je dan aan het doen wanneer je met mindfulness bezig bent
Alles is al oké, ook het feit dat ik niet mindfull ben, dus waarom dan nog energie erin steken?
Izza very nice!quote:Op zondag 7 april 2013 20:13 schreef Gray het volgende:
Ik haat Engels lezenquote:Op zondag 7 april 2013 20:13 schreef Gray het volgende:
Dank u dank u dank u!quote:
Misschien als aanvulling, staat er in de Koran:quote:Op woensdag 2 januari 2013 15:16 schreef Gray het volgende:
[..]
Natuurlijk heb je dat recht!
Besef alleen wel dat het woord God geassocieerd wordt met de bijbelse en dat die God zichzelf omschrijft als: I am who I am, ofwel 'zijn'.
Al is het goed denkbaar dat het reduceren van stress invloed uitoefenen kan op de expressie van genen, komt het vooralsnog over op mij als pseudowetenschap zoals in 'What the bleep do we know'.quote:Op zaterdag 13 april 2013 02:46 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Ik post deze hier nog een keer, zodat ik hem straks als ik de mogelijkheid heb, in de OP kan verwerken:
Vanaf 24:00 wordt besproken hoe 15 minuten mediteren per dag op t woord "peace" je genen positief kan beïnvloeden:
De genen die verantwoordelijk zijn voor "inflammatory responses" door stress, worden uitgeschakeld door deze meditatie.
We weten allang dat genen uit en aan gezet kunnen worden. Dat onderzoeksgebied staat bekend als de epigenetica. Decennialang hebben we gedacht dat onze genetische opmaak een statisch geheel was, dat blijkt dus niet zo te zijn.quote:Op zondag 14 april 2013 10:10 schreef Gray het volgende:
[..]
Al is het goed denkbaar dat het reduceren van stress invloed uitoefenen kan op de expressie van genen, komt het vooralsnog over op mij als pseudowetenschap zoals in 'What the bleep do we know'.
Maar daarbij moet ik wel zeggen dat ik dit filmpje nog niet gezien heb. Naar mijn mening zijn er betere voorbeelden te vinden voor de positieve werking van meditatie met wetenschappelijke onderbouwing.
Mijn punt is dat veel mensen nog steeds in de overtuiging zijn dat de genetische samenstelling en gedrag van een mens een duidelijk causaal verband hebben, wat simpelweg niet het geval is. Tussen die twee zit zo'n enorme hoeveelheid aan complexe mechanismen, dat zeggen "A leidt tot Z" een flinke understatement is.quote:Op zondag 14 april 2013 14:17 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
We weten allang dat genen uit en aan gezet kunnen worden. Dat onderzoeksgebied staat bekend als de epigenetica. Decennialang hebben we gedacht dat onze genetische opmaak een statisch geheel was, dat blijkt dus niet zo te zijn.
En dit onderzoek is uitgevoerd door iemand aan een gerenommeerde universiteit en de resultaten laat men ook zien.
Mooie presentatie! In mijn hoofd was het even stil na het zien hiervan.quote:
Heel herkenbaar. De eerste dagen nadat ik was begonnen aan de kracht van het nu, had ik ook exact deze ervaring die ook vrij snel weer wegebde...quote:Bij het lezen van de eerste pagina's werd ik direct heel enthousiast en het 'ja, dit is het!' gevoel werd steeds sterker. Ik begreep het niet helemaal, maar het klikte gewoon. De volgende dag al merkte ik een verschil, het lukte me vaak om negatieve gedachten waar ik niets aan had opzij te zetten en me over bepaalde sociale angsten heen te zetten.
Een soort van beginnersgeluk, aangezien dat gevoel na een paar dagen weer verdwenen was.
Ook herkenbaar. De tweede helft van het boek is gewoon een stuk minder sterk omdat het niets nieuws vertelt. De materie is eigenlijk zo simpel (niet makkelijk) dat je het in 3 bladzijden zou kunnen uitleggen. En ik heb het idee dat zijn referenties aan Jezus vooral bedoeld zijn om de gemiddelde amerikaan aan te spreken. Die zou het boek anders wel eens kunnen veroordelen omdat het boek veel ideeën van het boeddhisme predikt.quote:Ik ben momenteel halverwege, en hoewel ik het hier een stuk minder sterk vind (hij refereert net iets te vaak aan Jezus, en toen hij me probeerde te vertellen dat een steen ook een bewustzijn heeft moest ik het boek toch echt even wegleggen), ga ik het uiteraard wel uitlezen en hiermee aan de slag!
Mooi om te horen allemaal. Ik heb bij het lezen van het boek echt een breuk gehad met mijn ego, precies dat wat bedoeld wordt met verlichting, alleen het is niet zo dat ik nu heel makkelijk weer terugkeer naar die staat van controle over mijn gedachten.quote:Op maandag 15 april 2013 22:58 schreef Hammet het volgende:
Zo, ik meld me hier ook even!
Ik ben mijn hele leven al een flinke piekeraar geweest, en als gevolg hiervan ben ik 2,5 jaar geleden in een burnout / depressie terecht gekomen. Na therapie bij een psycholoog, en rustig mijn studie en werk weer te hebben opgepakt, durfde ik afgelopen zomer eindelijk te stellen dat ik was hersteld. Ik voelde me goed, zoals ik me voor de burnout voelde.
Toen kwam ook de realisatie dat dat niet goed genoeg was. Ik was hersteld, ik was weer de oude, wat betekende dat ik in mij ogen nog steeds vatbaar was voor depressies (ondanks het feit dat ik de symptomen zou herkennen, en er beter mee om zou kunnen gaan). Zoals Rutte zou zeggen, ik moet sterker uit deze crisis komen!
Tijdens therapie is uiteraard het voorkomen van dergelijke situaties aan bod gekomen, en ook de term mindfulness is meerdere malen gevallen. Ik begreep natuurlijk wel de relevantie daarvan, maar de echte diepe realisatie dat dit moest gebeuren kwam dus pas afgelopen zomer. Aan het einde van mijn therapie is nog een cursus mindfulness geopperd, maar ik heb dit toen afgeslagen.
Goed, sinds afgelopen zomer ben ik dus druk aan de slag gegaan met persoonlijke groei en ontwikkeling, en heb op veel vlakken al progressie geboekt. Maar dat kan altijd nog verder natuurlijk
Toevallig kwam ik een week of wat geleden dit topic tegen. Aangezien het vele nadenken iets is waar ik nog steeds mee zit, en waarvan ik het afgelopen half jaar geen idee had hoe ik dit aan moest pakken, trok de titel direct mijn aandacht. Ik heb flink gelezen in de topics, en ben inmiddels in het boek van Tolle begonnen.
Bij het lezen van de eerste pagina's werd ik direct heel enthousiast en het 'ja, dit is het!' gevoel werd steeds sterker. Ik begreep het niet helemaal, maar het klikte gewoon. De volgende dag al merkte ik een verschil, het lukte me vaak om negatieve gedachten waar ik niets aan had opzij te zetten en me over bepaalde sociale angsten heen te zetten.
Een soort van beginnersgeluk, aangezien dat gevoel na een paar dagen weer verdwenen was. Ook mijn initiële enthousiasme is iets getemperd, maar nog steeds heb ik het gevoel dat dit van grote waarde gaat zijn voor mij
. Ik ben momenteel halverwege, en hoewel ik het hier een stuk minder sterk vind (hij refereert net iets te vaak aan Jezus, en toen hij me probeerde te vertellen dat een steen ook een bewustzijn heeft moest ik het boek toch echt even wegleggen
), ga ik het uiteraard wel uitlezen en hiermee aan de slag!
Zo, lange post, eigenlijk niet meer dan een introductie en een uit de kluiten gewassen TVP
Het is idd wel grappig om te zien dat De Kracht vh Nu een introductie is geweest voor velen met deze materie. Mensen die de materie uit het boek begrijpen gaan al snel verder dan het werk van Tolle. Dan kom je bij het werk uit van Alan Watts bijvoorbeeld of het boek van Leo Hartong, Ontwaken in de droom.quote:Op maandag 15 april 2013 23:31 schreef DaneV het volgende:
De kracht van het nu is voor mij ook de eerste ervaring met het "zijn" en is destijds ook zinvol geweest. Maar nu bekeken, vind ik het te zweverig en vind ik dat Tolle het "ego" te veel schetst als iets negatiefs, terwijl hij tegelijkertijd schrijft dat je alle aspecten in het leven mindfull moet bekijken zonder te oordelen. Dat botst met elkaar en is in mijn ogen niet correct. Het gaat er niet om dat je je ego uitbant of laat sterven zoals hij het noemt, maar dat je ermee in harmonie kan leven. Althans, dat is mijn beleving bij deze materie.
Daarbij wordt er in mijn ogen te veel de nadruk gelegd op hoe zalig het wel niet is om verlicht door het leven te gaan en dat je bijna iets fout zou doen als je dat niet doet. Dit stimuleert "het streven naar" en rijmt wat mij betreft dus ook niet met de leer die hij wil overbrengen.
Een breuk hebben met ego is niet hetzelfde als verlichting. Iets dat je precies kan omschrijven als verlichting is geen verlichting. Een mentale staat, en controle willen uitoefenen is geen verlichting, verre van zelfs.quote:Op dinsdag 16 april 2013 00:50 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Mooi om te horen allemaal. Ik heb bij het lezen van het boek echt een breuk gehad met mijn ego, precies dat wat bedoeld wordt met verlichting, alleen het is niet zo dat ik nu heel makkelijk weer terugkeer naar die staat van controle over mijn gedachten.
Ook een beetje mn eigen schuld omdat ik er te weinig aandacht aan besteed. Maar na jaren van steeds weer terugkomen op deze materie, begint het heel langzaam steeds meer een gewoonte te worden om te leven zoals bedoeld wordt met verlichting.
Ik begrijp wat je bedoelt hier.quote:Op maandag 15 april 2013 23:31 schreef DaneV het volgende:
De kracht van het nu is voor mij ook de eerste ervaring met het "zijn" en is destijds ook zinvol geweest. Maar nu bekeken, vind ik het te zweverig en vind ik dat Tolle het "ego" te veel schetst als iets negatiefs, terwijl hij tegelijkertijd schrijft dat je alle aspecten in het leven mindfull moet bekijken zonder te oordelen. Dat botst met elkaar en is in mijn ogen niet correct. Het gaat er niet om dat je je ego uitbant of laat sterven zoals hij het noemt, maar dat je ermee in harmonie kan leven. Althans, dat is mijn beleving bij deze materie.
Daarbij wordt er in mijn ogen te veel de nadruk gelegd op hoe zalig het wel niet is om verlicht door het leven te gaan en dat je bijna iets fout zou doen als je dat niet doet. Dit stimuleert "het streven naar" en rijmt wat mij betreft dus ook niet met de leer die hij wil overbrengen.
En ook daarop is weer kritiek, van Mumon.quote:The wind was flapping a temple flag, and two monks started an argument. One said the flag moved, the other said the wind moved; they argued back and forth but could not reach a conclusion. The Sixth Ancestor, Hui-neng, said, “It is not the wind that moves, it is not the flag that moves; it is your mind that moves.” The two monks were dumb-struck.
Het idee achter dat alles een bewustzijn zou hebben komt uit een simpel stukje analyse, namelijk dat het ontbreken van een fundamentele 'ik' maakt dat iets als een ziel niet in ons bestaat. Ook ons bewustzijn is niet een fundamenteel bestaand iets, gezien de skandha's in het boeddhisme (of het feit dat het iets anders nodig heeft om te bestaan). Daarbij komt nog dat uiteindelijk alles in ons universum van licht/materie gemaakt is, afkomstig van dat ene moment voor de Big Bang.quote:Op maandag 15 april 2013 22:58 schreef Hammet het volgende:
Ik ben momenteel halverwege, en hoewel ik het hier een stuk minder sterk vind (hij refereert net iets te vaak aan Jezus, en toen hij me probeerde te vertellen dat een steen ook een bewustzijn heeft moest ik het boek toch echt even wegleggen ), ga ik het uiteraard wel uitlezen en hiermee aan de slag!
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |