abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_121051465
Hallo allemaal

T.b.v een kookeiland moet ik de perilex omleggen. Dit wil ik via het verlaagde plafond doen. Aan wand 1, waar origineel de leidig zit, heb ik de electrabuis doorgezaagd. Nu is de vraag.. Mag ik de electra , zonder las doos verlengen door de electra kables b.v. d.m.v. een sok of iets dergelijks te verbinden ? Ik ben dit namelijk in huis eerder een keer tegen gekomen, maar ik heb nergens bevestiging kunnen vinden dat dit ook inderdaad volgens richtlijnen etc is.

Voor zover mijn kennis hieron gaat betreft het hier 2x230V (2x bruin, 2x blauw, 1x aarde). In de stoppenkast heb ik twee aanelkaar gekoppelde groepen.

Indien toegestaan, wat voor sok moet ik dan gebruiken ?

Dank!

Patrick
pi_121051597
Volgens mij, maar ik ben geen NEN 1010'er, MAG je een trekdoosje/lasdoosje boven je plafond maken en daar de draden lassen (met lasdoppen of lasklemmen).

Probleem is alleen, als er wat is dan kan je er niet meer bij.

Ik houd ALLE lassen bereikbaar. Voor een deel in 't plafond via een service luik.

Je mag niks gaan zitten lassen/verlengen zonder netjes een doosje te maken, zover ik weet.
Laat die handjes wapperen!
pi_121052643
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 januari 2013 22:21 schreef Gieliovd het volgende:
Volgens mij, maar ik ben geen NEN 1010'er, MAG je een trekdoosje/lasdoosje boven je plafond maken en daar de draden lassen (met lasdoppen of lasklemmen).

Probleem is alleen, als er wat is dan kan je er niet meer bij.

Ik houd ALLE lassen bereikbaar. Voor een deel in 't plafond via een service luik.

Je mag niks gaan zitten lassen/verlengen zonder netjes een doosje te maken, zover ik weet.
klopt
....stiekem toch wel....
pi_121053303
Hou er rekening mee dat er 16 A door de draden kan lopen, dus zorg altijd voor een goede verbinding.
In een lasdoos mogen de draden verlengt worden door middel van lasklemmen of lasdoppen, er zijn ook speciale dozen in de handel met een verbindingsklem die geschikt is om 2 x 5 aders te verbinden
Wat voor doos je ook gebruikt deze moet altijd bereikbaar zijn.
pi_121053991
Gewoon de draden in de meterkast losmaken en in de wandcontactdoos, vervolgens 4 draden eruit trekken en met de laatste overgebleven draad 5 nieuwe draden trekken.
Bij grotere vermogens zou ik lasdoppen vermijden.
Ovens, vaatwassers, wasmachines en kookplaten zijn toch wel voorbeeldenvan apparaten waar ik liever zo min mogelijk verbindingen in wilt hebben.
pi_121055498
of voor een tientje een trekveer kopen, en nieuwe draden trekken, het is wel wat duurder, maar het is zeker wel mooier en netter!
pi_121057473
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 januari 2013 23:25 schreef Nico987 het volgende:
of voor een tientje een trekveer kopen, en nieuwe draden trekken, het is wel wat duurder, maar het is zeker wel mooier en netter!
Yep en er dan achter komen dat je de trekveer er niet in krijgt kun je gaan klote met stofzuiger en ijzertouw zodat je daar de veer aan kunt maken en daar weer de draden aan vast.
Maak dus eerst de veer aan de laatste kabel wat je eruittrekt vast dan.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 02-01-2013 00:04:13 ]
pi_121061818
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 januari 2013 22:47 schreef exlurker het volgende:
Hou er rekening mee dat er 16 A door de draden kan lopen, dus zorg altijd voor een goede verbinding.
In een lasdoos mogen de draden verlengt worden door middel van lasklemmen of lasdoppen, er zijn ook speciale dozen in de handel met een verbindingsklem die geschikt is om 2 x 5 aders te verbinden
Wat voor doos je ook gebruikt deze moet altijd bereikbaar zijn.

Ja mooi dat de lasdoos altijd bereikbaar moet zijn.
Hier in mijn huis zitten de meeste lasdozen boven de gasbeton wandjes. Daar kwam ik achter toen ik er dus eentje ging weghalen.
Gewoon een holletje in het beton van het plafond waar de lasdoppen inzaten en vervolgens de muur eronder gezet.(strip op het plafond en muur ertussen geschoven).
Ook boven andere muren zitten deze "dozen".

Mag dat dan wel? Zo oud is het huis nu ook niet...
pi_121062963
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2013 02:34 schreef FFnog het volgende:

[..]

Ja mooi dat de lasdoos altijd bereikbaar moet zijn.
Hier in mijn huis zitten de meeste lasdozen boven de gasbeton wandjes. Daar kwam ik achter toen ik er dus eentje ging weghalen.
Gewoon een holletje in het beton van het plafond waar de lasdoppen inzaten en vervolgens de muur eronder gezet.(strip op het plafond en muur ertussen geschoven).
Ook boven andere muren zitten deze "dozen".

Mag dat dan wel? Zo oud is het huis nu ook niet...
Nee, dat mag niet, de lasdozen moeten altijd bereikbaar zijn zonder een wand te hoeven slopen
pi_121063204
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2013 00:03 schreef john2406 het volgende:

.
Maak dus eerst de veer aan de laatste kabel wat je eruittrekt vast dan.
Je kan de oude (laatste) draad toch gebruiken om de nieuwe draden te trekken? Komt dan geen trekveer aan te pas.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_121063370
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2013 08:45 schreef blomke het volgende:

[..]

Je kan de oude (laatste) draad toch gebruiken om de nieuwe draden te trekken? Komt dan geen trekveer aan te pas.
De ervaring leert, men kan beter eerst een trekveer aan een overgebleven draad bevestigen en de nieuwe draden weer aan de veer, in veel gevallen lukt het de mensen niet om een goede verbinding te maken van draad aan draad
  Moderator woensdag 2 januari 2013 @ 09:48:39 #12
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_121063863
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2013 09:07 schreef exlurker het volgende:

[..]

De ervaring leert, men kan beter eerst een trekveer aan een overgebleven draad bevestigen en de nieuwe draden weer aan de veer, in veel gevallen lukt het de mensen niet om een goede verbinding te maken van draad aan draad
Dit is zeker een aanrader als men niet exact weet hoe de leidingloop is :)
TS, mag in ieder geval zonder lasdoos zijn aansluiting niet verlengen.
Feitelijk zijn er maar twee opties.

- Of bestaande vd draden verlengen en dus ergens op een bereikbare plaats een lasdoosje plaatsen.
- Of bestaande vd draden er uit trekken en vanuit de meterkast nieuwe bedrading aanleggen die in één keer lang genoeg is.

Ik zou zelf kiezen voor optie 2 *O*
pi_121070948
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2013 08:02 schreef exlurker het volgende:

[..]

Nee, dat mag niet, de lasdozen moeten altijd bereikbaar zijn zonder een wand te hoeven slopen
Zo zit het dus in alle huizen hier, de hele straat...
En aangezien deze wijk in een keer is gebouwd zal het ook wel in andere straten zo zitten...
Lekker dan...
pi_121088527
Ik heb kroonstene gehad die waren zo groot daar kreeg ik twee 4 quadraad leiding in, kwamen nag van de mijn af van mijn vader.
Die zou ik eventueel gebruiken eraan, maar een lasdop inderdaad deed ik het niet mee, als je het goed kunt en je kunt vlechten met ronde lasdoppen dat zou ik een ook een optie vinden.
In dit geval zou ik gewoon nieuwe draden trekken is immer een koud kunstje, en kwa prijs hoef je het niet te laten.
pi_121091872
4 kwadraat ging daar wel in zo zeg bizar. Echt voor in de mijn.

Als er nieuwe draden getrokken worden moeten ze alleen ook weer in de meterkast aangesloten. Dat proberen de meeste klussers wel te vermijden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')