kloptquote:Op dinsdag 1 januari 2013 22:21 schreef Gieliovd het volgende:
Volgens mij, maar ik ben geen NEN 1010'er, MAG je een trekdoosje/lasdoosje boven je plafond maken en daar de draden lassen (met lasdoppen of lasklemmen).
Probleem is alleen, als er wat is dan kan je er niet meer bij.
Ik houd ALLE lassen bereikbaar. Voor een deel in 't plafond via een service luik.
Je mag niks gaan zitten lassen/verlengen zonder netjes een doosje te maken, zover ik weet.
Yep en er dan achter komen dat je de trekveer er niet in krijgt kun je gaan klote met stofzuiger en ijzertouw zodat je daar de veer aan kunt maken en daar weer de draden aan vast.quote:Op dinsdag 1 januari 2013 23:25 schreef Nico987 het volgende:
of voor een tientje een trekveer kopen, en nieuwe draden trekken, het is wel wat duurder, maar het is zeker wel mooier en netter!
Ja mooi dat de lasdoos altijd bereikbaar moet zijn.quote:Op dinsdag 1 januari 2013 22:47 schreef exlurker het volgende:
Hou er rekening mee dat er 16 A door de draden kan lopen, dus zorg altijd voor een goede verbinding.
In een lasdoos mogen de draden verlengt worden door middel van lasklemmen of lasdoppen, er zijn ook speciale dozen in de handel met een verbindingsklem die geschikt is om 2 x 5 aders te verbinden
Wat voor doos je ook gebruikt deze moet altijd bereikbaar zijn.
Nee, dat mag niet, de lasdozen moeten altijd bereikbaar zijn zonder een wand te hoeven slopenquote:Op woensdag 2 januari 2013 02:34 schreef FFnog het volgende:
[..]
Ja mooi dat de lasdoos altijd bereikbaar moet zijn.
Hier in mijn huis zitten de meeste lasdozen boven de gasbeton wandjes. Daar kwam ik achter toen ik er dus eentje ging weghalen.
Gewoon een holletje in het beton van het plafond waar de lasdoppen inzaten en vervolgens de muur eronder gezet.(strip op het plafond en muur ertussen geschoven).
Ook boven andere muren zitten deze "dozen".
Mag dat dan wel? Zo oud is het huis nu ook niet...
Je kan de oude (laatste) draad toch gebruiken om de nieuwe draden te trekken? Komt dan geen trekveer aan te pas.quote:Op woensdag 2 januari 2013 00:03 schreef john2406 het volgende:
.
Maak dus eerst de veer aan de laatste kabel wat je eruittrekt vast dan.
De ervaring leert, men kan beter eerst een trekveer aan een overgebleven draad bevestigen en de nieuwe draden weer aan de veer, in veel gevallen lukt het de mensen niet om een goede verbinding te maken van draad aan draadquote:Op woensdag 2 januari 2013 08:45 schreef blomke het volgende:
[..]
Je kan de oude (laatste) draad toch gebruiken om de nieuwe draden te trekken? Komt dan geen trekveer aan te pas.
Dit is zeker een aanrader als men niet exact weet hoe de leidingloop isquote:Op woensdag 2 januari 2013 09:07 schreef exlurker het volgende:
[..]
De ervaring leert, men kan beter eerst een trekveer aan een overgebleven draad bevestigen en de nieuwe draden weer aan de veer, in veel gevallen lukt het de mensen niet om een goede verbinding te maken van draad aan draad
Zo zit het dus in alle huizen hier, de hele straat...quote:Op woensdag 2 januari 2013 08:02 schreef exlurker het volgende:
[..]
Nee, dat mag niet, de lasdozen moeten altijd bereikbaar zijn zonder een wand te hoeven slopen
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |