abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 8 oktober 2014 @ 09:41:57 #201
250728 banaantjeEE
We zien wel !
pi_145321840
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 oktober 2014 21:00 schreef jaykop het volgende:

[..]

Slik al een tijdje vitamine D, maar merk er niet veel van. Nu geloof ik echter wel dat het deze dagen kan gaan helpen.
Nog geen herkansingen, maar waren alleen deeltentamens. Maar toch, is al een goed teken natuurlijk
Koken is leuk! Heb er zelf weinig tijd voor, maar al een tijd op mezelf gewoond en deed het vaak. Lekker de tijd voor nemen.

Trouwens ik ben bezig met het afbouwen van veel verslavingen. Dat is lastig :o. Heb er ook wel een paar haha.
Van de vitamine D ga je niets merken hoor. Althans dat was bij zo. Ik ben van 4 naar 12 of iets dergelijks gegaan, maar heb geen verandering ondervonden. Ik heb net een week vakantie gehad, dus dan heb je inderdaad al wat tijd om te koken :P. Zal wel weer minderen nu...

Welke verslavingen heb je dan nog? :P
Op zaterdag 28 juni 2014 @ 18:18 schreef Marie30 het volgende: Zo lief. :) Kusje :*
Op donderdag 14 juli 2016 @ 23:45 schreef GGMM het volgende: Het is altijd bijzonder gezellig als banaantje er is. :)
pi_145321927
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2014 09:41 schreef banaantjeEE het volgende:

[..]

Van de vitamine D ga je niets merken hoor. Althans dat was bij zo. Ik ben van 4 naar 12 of iets dergelijks gegaan, maar heb geen verandering ondervonden. Ik heb net een week vakantie gehad, dus dan heb je inderdaad al wat tijd om te koken :P. Zal wel weer minderen nu...

Welke verslavingen heb je dan nog? :P
Jammer. Het wordt namelijk ook als mogelijke reden van dp aangedragen of zit ik dan fout?

Nah eigenlijk alleen aan nicotine en caffeine. Caffeine heb ik nu teruggebracht tot 1 kop koffie in de morgen. Nicotine is mij nog niet gelukt, 3 of 4 peuken per dag. Valt nog mee dus.
  vrijdag 10 oktober 2014 @ 19:16:49 #203
250728 banaantjeEE
We zien wel !
pi_145404873
quote:
1s.gif Op woensdag 8 oktober 2014 09:46 schreef jaykop het volgende:
[..]
Jammer. Het wordt namelijk ook als mogelijke reden van dp aangedragen of zit ik dan fout?
Nah eigenlijk alleen aan nicotine en caffeine. Caffeine heb ik nu teruggebracht tot 1 kop koffie in de morgen. Nicotine is mij nog niet gelukt, 3 of 4 peuken per dag. Valt nog mee dus.
Hmm een vitamine D tekort zal nooit aanleiding geven tot DP/DR...
Hyperventilatie, aanhoudende stress, cannabis daarentegen... zijn enorme triggers.
Caffeine houd ik ook tot 1-2 kopjes/dag.
Op zaterdag 28 juni 2014 @ 18:18 schreef Marie30 het volgende: Zo lief. :) Kusje :*
Op donderdag 14 juli 2016 @ 23:45 schreef GGMM het volgende: Het is altijd bijzonder gezellig als banaantje er is. :)
pi_145510102
Dacht dat ik dat een keer had gelezen, maar verkeerd gelezen dan.

Wat wordt er nu precies bedoeld met hyperventilatie? En is dat niet zeer gerelateerd aan aanhoudende stress?
pi_145581258
Momenteel heb ik echt vreselijke last van oogruis en moeite met ademhalen. Weet jij iets dat kan helpen? Overigens ook een soort brok in mijn keel...
pi_145610720
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 20:29 schreef jaykop het volgende:
Momenteel heb ik echt vreselijke last van oogruis en moeite met ademhalen. Weet jij iets dat kan helpen? Overigens ook een soort brok in mijn keel...
Moeite met ademhalen en brok in de keel zijn typische symptomen van hyperventileren.
Soms ben je je zelfs niet bewust dat je verkeerd ademt.
Heb wel al goede dingen gehoord van cognitieve gedragstherapie.
Deze therapie/programma lijkt te helpen:

http://www.hyperven.org/terms
pi_145613831
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 18:40 schreef banaantjeEE het volgende:

[..]

Moeite met ademhalen en brok in de keel zijn typische symptomen van hyperventileren.
Soms ben je je zelfs niet bewust dat je verkeerd ademt.
Heb wel al goede dingen gehoord van cognitieve gedragstherapie.
Deze therapie/programma lijkt te helpen:

http://www.hyperven.org/terms
Maar eens met mijn arts bespreken dan. Het begint er toch wel op te lijken dat verkeerd ademhalen een probleem is. Je bedoelt hiermee toch een dysfunctioneel adempatroon, las ergens dat dit de nieuwe term voor continue hyperventilatie is.
Weet jij ook toevallig hoe dit kan komen? Komt dit bijvoorbeeld door fysieke problemen (al vaak problemen gehad met mijn neus, zit een deuk in, maar kno vond het niet genoeg) of dat dit enkel iets is dat verkeerd aangestuurd wordt als gevolg van stress?
pi_145627295
Is jullie perspectief tegenover derealisatie/depersonalisatie eigenlijk alleen maar negatief? Ik heb deze verschijnselen ook wel regelmatig, meestal in milde vorm, en mij heeft het wel geholpen om het niet meer 100% als iets 'slechts' te zien. Ik bedacht me namelijk op een bepaald moment dat het gevoel dat je hebt bij derealisatie niet heel veel 'fouter' is dan het gevoel van een normaal persoon. Het is gewoon een andere manier van naar de werkelijkheid kijken. Eigenlijk heb je als 'derealiseerder' denk ik een plusje ten opzichte van normale mensen, omdat je dat andere perspectief ook kent, en daardoor kunt inzien dat de werkelijkheid best wel relatief is. En dat verruimt je blik.

Natuurlijk is derealisatie vreselijk lastig in het dagelijks leven, maar door het niet meer als iets puur slechts te zien, word je er ook wat minder bang voor, en dat op zich kan de verschijnselen ook al minder maken. Op zijn tijd mag het er gewoon zijn, wat mij betreft. Maar ja, dat klinkt natuurlijk simpel, en ik weet niet of het voor anderen ook zo werkt.
[i]Sometimes we live
no particular way
but our own[/i]
pi_145627352
Dat is een heel verhaal zeg.
pi_145628509
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 oktober 2014 03:27 schreef Halcon het volgende:
haha, wat precies?
pi_145661347
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 oktober 2014 03:13 schreef naamdrager het volgende:
Is jullie perspectief tegenover derealisatie/depersonalisatie eigenlijk alleen maar negatief? Ik heb deze verschijnselen ook wel regelmatig, meestal in milde vorm, en mij heeft het wel geholpen om het niet meer 100% als iets 'slechts' te zien. Ik bedacht me namelijk op een bepaald moment dat het gevoel dat je hebt bij derealisatie niet heel veel 'fouter' is dan het gevoel van een normaal persoon. Het is gewoon een andere manier van naar de werkelijkheid kijken. Eigenlijk heb je als 'derealiseerder' denk ik een plusje ten opzichte van normale mensen, omdat je dat andere perspectief ook kent, en daardoor kunt inzien dat de werkelijkheid best wel relatief is. En dat verruimt je blik.

Natuurlijk is derealisatie vreselijk lastig in het dagelijks leven, maar door het niet meer als iets puur slechts te zien, word je er ook wat minder bang voor, en dat op zich kan de verschijnselen ook al minder maken. Op zijn tijd mag het er gewoon zijn, wat mij betreft. Maar ja, dat klinkt natuurlijk simpel, en ik weet niet of het voor anderen ook zo werkt.
Ik wil hierop reageren maar ik kan simpelweg de tijd niet vinden... vanavond nog een kans
pi_145662660
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 oktober 2014 03:27 schreef Halcon het volgende:
Welk?
pi_145818606
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 oktober 2014 03:13 schreef naamdrager het volgende:

Mijn perspectief, ik kan enkel voor mijzelf spreken, is zeker niet alleen negatief. En ook hier op het forum komt dat zo nu en dan volgens mij wel naar voren. Het is uiteraard vervelend, de brain fog, het gevoel dat je je zelf kwijtraakt. Maar uiteindelijk kom je er sterker uit dan je was.
Ik neem aan dat dit het plusje is wat je bedoelt.
Uiteindelijk is derealisatie alleen een beveiliging, net als koorts dat is, om je de ruimte te geven te herstellen en niet meer te veel stress te voelen. Dus nee het is niet alleen slecht.
pi_145818655
Overigens vandaag veel last van brain fog, onwerkelijkheidsgevoel, oogruis en snap mezelf totaal niet, maar kan daar ook weer niet over nadenken... Lastig. Goed slapen vannacht dan maar
pi_145827245
quote:
0s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 15:37 schreef jaykop het volgende:
Overigens vandaag veel last van brain fog, onwerkelijkheidsgevoel, oogruis en snap mezelf totaal niet, maar kan daar ook weer niet over nadenken... Lastig. Goed slapen vannacht dan maar
Kruip er maar eens vroeg in! ;)
Hier valt het al bij al mee... gewoon supermoe en telkens afgepeigerd tegen de namiddag, maar ben positief...
Ik ervaar de DR/DP ook eerder als iets goed. Door de DR/DP trek je je van alles minder aan en heb je sowieso minder stress. Je voelt echt heel weinig qua emoties.
pi_145828360
quote:
0s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 19:31 schreef banaantjeEE het volgende:

[..]

Kruip er maar eens vroeg in! ;)
Hier valt het al bij al mee... gewoon supermoe en telkens afgepeigerd tegen de namiddag, maar ben positief...
Ik ervaar de DR/DP ook eerder als iets goed. Door de DR/DP trek je je van alles minder aan en heb je sowieso minder stress. Je voelt echt heel weinig qua emoties.
Ga ik zeker doen, na het voetbal. Hm dat is minder, je slaapt wel gewoon goed?
Ja dat klopt, op wat angsten na dan. Had vandaag weer een aanvalletje.
pi_145857741
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 oktober 2014 19:16 schreef banaantjeEE het volgende:

[..]

Hmm een vitamine D tekort zal nooit aanleiding geven tot DP/DR...
Hyperventilatie, aanhoudende stress, cannabis daarentegen... zijn enorme triggers.
Caffeine houd ik ook tot 1-2 kopjes/dag.
Mijn psycholoog zei gisteren dat je DP/DR kunt krijgen als je vermoeid bent, dus als je vermoeid bent door een vitamine D tekort kan dat wel een aanleiding geven.

Ik heb een aantal jaren last gehad van DP/DR, nu nog maar sporadisch gelukkig, maar toen ik begin dit jaar een vitamine D tekort had, had ik er weer vaker last van.

Verder lees ik in je reacties dat je vitamine D waarde erg laag blijft. Is er weleens naar een opnamestoornis gekeken?
pi_145862202
quote:
0s.gif Op donderdag 23 oktober 2014 17:49 schreef NEKONEKOCHAN het volgende:

[..]

Mijn psycholoog zei gisteren dat je DP/DR kunt krijgen als je vermoeid bent, dus als je vermoeid bent door een vitamine D tekort kan dat wel een aanleiding geven.

Ik heb een aantal jaren last gehad van DP/DR, nu nog maar sporadisch gelukkig, maar toen ik begin dit jaar een vitamine D tekort had, had ik er weer vaker last van.

Verder lees ik in je reacties dat je vitamine D waarde erg laag blijft. Is er weleens naar een opnamestoornis gekeken?
Niet dat ik weet. Bestaat zoiets dan?
Denk dat ik toch eens verder ga met die extreme vermoeidheid. Iedere avond val ik als een roos in slaap. Na 5 minuten zit ik al in een diepe slaap...Zit de hele dag door te geeuwen...

Hoe heb jij DR/DP gekregen?
pi_145862265
quote:
1s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 19:56 schreef jaykop het volgende:

[..]

Ga ik zeker doen, na het voetbal. Hm dat is minder, je slaapt wel gewoon goed?
Ja dat klopt, op wat angsten na dan. Had vandaag weer een aanvalletje.
Ja ik slaap non -stop van 22u tot 7u30...
Gaat het vandaag wat beter?
pi_145872534
quote:
0s.gif Op donderdag 23 oktober 2014 20:03 schreef banaantjeEE het volgende:

[..]

Ja ik slaap non -stop van 22u tot 7u30...
Gaat het vandaag wat beter?
Raar, meer dan genoeg. Wel genoeg rust dan? In de avonden bijvoorbeeld even thuis.
Nee vandaag gaat net als gisteren, maar moest ook zeer vroeg opstaan. Morgen vrij, dus lekker wat rust.
pi_145875368
quote:
0s.gif Op donderdag 23 oktober 2014 20:02 schreef banaantjeEE het volgende:

[..]

Niet dat ik weet. Bestaat zoiets dan?
Denk dat ik toch eens verder ga met die extreme vermoeidheid. Iedere avond val ik als een roos in slaap. Na 5 minuten zit ik al in een diepe slaap...Zit de hele dag door te geeuwen...

Hoe heb jij DR/DP gekregen?
Het kan zo zijn dat je darmen door de een of andere reden niet goed voedingsstoffen opnemen. Zou het eens met je huisarts bespreken.

Geen idee waardoor DR/DP bij mij is ontstaan, het gevoel kwam gewoon op een dag opzetten en is pas 2 jaar later weggegaan. Ik ben best een stresskip dus denk dat het daar wel mee te maken heeft. Ook heb ik voordat ik DR/DP kreeg een tijdje medicijnen tegen duizeligheid gekregen (Betahistine), denk dat dat er misschien ook invloed op heeft gehad.
  zondag 26 oktober 2014 @ 18:56:14 #222
250728 banaantjeEE
We zien wel !
pi_145966912
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2014 00:43 schreef NEKONEKOCHAN het volgende:

[..]

Het kan zo zijn dat je darmen door de een of andere reden niet goed voedingsstoffen opnemen. Zou het eens met je huisarts bespreken.

Geen idee waardoor DR/DP bij mij is ontstaan, het gevoel kwam gewoon op een dag opzetten en is pas 2 jaar later weggegaan. Ik ben best een stresskip dus denk dat het daar wel mee te maken heeft. Ook heb ik voordat ik DR/DP kreeg een tijdje medicijnen tegen duizeligheid gekregen (Betahistine), denk dat dat er misschien ook invloed op heeft gehad.
Hier ligt het ook aan stress, angsten etc... |:(
pi_146198802
Hoe gaat het hier?
  zondag 2 november 2014 @ 13:13:23 #224
250728 banaantjeEE
We zien wel !
pi_146212064
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 november 2014 22:19 schreef jaykop het volgende:
Hoe gaat het hier?
Buiten de vermoeidheid is het allemaal doenbaar.
Problemen met de wagen jammer genoeg (heb hem vandaag net voor de 3e keer moeten binnen doen op 3 weken tijd)...Gelukkig heb ik 1 jaar garantie bij die garage, maar is wel telkens 150 km heen en terug. En als m'n mij aan het lijntje blijft houden, dreigen met mijn rechtsbijstand verzekering...

Hoe gaat het met jou nog? Studies etc? :)
pi_146274268
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2014 13:13 schreef banaantjeEE het volgende:

[..]

Buiten de vermoeidheid is het allemaal doenbaar.
Problemen met de wagen jammer genoeg (heb hem vandaag net voor de 3e keer moeten binnen doen op 3 weken tijd)...Gelukkig heb ik 1 jaar garantie bij die garage, maar is wel telkens 150 km heen en terug. En als m'n mij aan het lijntje blijft houden, dreigen met mijn rechtsbijstand verzekering...

Hoe gaat het met jou nog? Studies etc? :)
Hoe lang heb je hem al dan? En hoe is het met het huis?

Ja prima hoor. Nu tentamenweek dus echt flink bikkelen :(
  dinsdag 4 november 2014 @ 18:48:29 #226
250728 banaantjeEE
We zien wel !
pi_146300728
quote:
1s.gif Op maandag 3 november 2014 22:26 schreef jaykop het volgende:

[..]

Hoe lang heb je hem al dan? En hoe is het met het huis?

Ja prima hoor. Nu tentamenweek dus echt flink bikkelen :(
Had de wagen sinds 22/9...
Zaak ligt nu bij een jurist van de verzekeringsmaatschappij om te zien wat ik kan doen.
Ik wens je veel moed! Met welk examen begin je?
pi_146314922
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2014 18:48 schreef banaantjeEE het volgende:

[..]

Had de wagen sinds 22/9...
Zaak ligt nu bij een jurist van de verzekeringsmaatschappij om te zien wat ik kan doen.
Ik wens je veel moed! Met welk examen begin je?
Wat?! Wat mankeert er dan iedere keer? Gewoon nieuw gekocht?

Dankje! Heb vandaag eerste gehad en het vak gehaald :D
  vrijdag 7 november 2014 @ 09:08:11 #228
250728 banaantjeEE
We zien wel !
pi_146392778
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 november 2014 23:15 schreef jaykop het volgende:

[..]

Wat?! Wat mankeert er dan iedere keer? Gewoon nieuw gekocht?

Dankje! Heb vandaag eerste gehad en het vak gehaald :D
Nee, tweedehands.
Maar van een garage...
Wat er aan mankeert? Geen idee. Na een aantal kilometers, geeft hij steeds aan dat ik hem moet binnen doen: 'motorsysteem service vereist'. Heb hem trouwens nog steeds niet terug.
pi_146410008
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2014 09:08 schreef banaantjeEE het volgende:

[..]

Nee, tweedehands.
Maar van een garage...
Wat er aan mankeert? Geen idee. Na een aantal kilometers, geeft hij steeds aan dat ik hem moet binnen doen: 'motorsysteem service vereist'. Heb hem trouwens nog steeds niet terug.
Ben je mooi klaar mee dan. Ik heb er helaas ook geen verstand van verder. Sterkte ermee in ieder geval!
pi_146606697
Nou, ik vond het wel weer eens tijd voor een uitgebreide uitleg.

De laatste tijd heb ik het vaak zeer benauwd en erg kortademig. Zit ik gewoon rustig stil en ben ik al buiten adem. Hiermee wil ik naar de huisarts, aangezien ik terug moest komen als het niet overging. Probleem is dat huisarts met pensioen is en ik alles weer opnieuw moet uitleggen. Dit kan ook wel weer een voordeel zijn uiteraard, aangezien ik alle bevindingen in een keer kan vertellen en ook de dingen kan vertellen waar ik in de laatste maanden achter ben gekomen.

Verder heb ik erg het idee dat de oogruis verergerd is, wat mij erop wijst dat ik nog steeds veel stress heb. Echter voel ik het nooit, uiteraard was het druk met de tentamens, maar heb niet echt stressvolle momenten gehad.

Sociaal gezien gaat het goed, heb steeds meer lef om gesprekken aan te gaan, al heb ik niet het idee dat ik daar ooit heel veel moeite mee heb gehad, wat onzeker af en toe wel.

Tot slot merk ik veel vaker dat ik existentiële vragen stel. Maar dit vind ik verder niet erg, juist wel interessant om daarover na te denken. Ook merk ik vaker dat ik hyperactief ben, wat dan weer wel irritant is aangezien ik moe van mezelf wordt.

Zo dat moest ik even van me afschrijven. Blij dat ik dit forum daarvoor heb, want het is echt bizar hoe weinig de meeste mensen snappen wat het inhoudt.

Edit: ben de brainfog nog vergeten. Wat is dat vervelend. Het ergste van allemaal. Soms hebik het idee dat ik een tijd heb bestaan omdat ik gewoon niet kan denken. Ik snap hetaf en toe gewoon helemaal niet meer.

[ Bericht 7% gewijzigd door jaykop op 13-11-2014 13:02:34 ]
pi_146622582
Wat bedoel je met brainfog? Zo'n hoofd vol watten?
pi_146624193
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 19:38 schreef Gwywen het volgende:
Brain fog is meer, verstrooidheid, moeilijkheden bij het denken, vergeetachtig zijn en moeite met communiceren.
Grootste oorzaken van brain fog is fysieke vermoeidheid, slaapgebrek en onvoldoende drinken.

@jaykop, heb niet veel tijd om te reageren nu... ik lees je 'verslagje' morgen :)
pi_146628803
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 19:38 schreef Gwywen het volgende:
Wat bedoel je hier precies mee? :P
Wat banaantjee hierboven zegt is eigenlijk wat het is ;)
pi_146628884
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 20:10 schreef banaantjeEE het volgende:

[..]

@jaykop, heb niet veel tijd om te reageren nu... ik lees je 'verslagje' morgen :)
Haha is goed joh! ;)
pi_146656626
quote:
1s.gif Op donderdag 13 november 2014 12:21 schreef jaykop het volgende:
Nou, ik vond het wel weer eens tijd voor een uitgebreide uitleg.

De laatste tijd heb ik het vaak zeer benauwd en erg kortademig. Zit ik gewoon rustig stil en ben ik al buiten adem. Hiermee wil ik naar de huisarts, aangezien ik terug moest komen als het niet overging. Probleem is dat huisarts met pensioen is en ik alles weer opnieuw moet uitleggen. Dit kan ook wel weer een voordeel zijn uiteraard, aangezien ik alle bevindingen in een keer kan vertellen en ook de dingen kan vertellen waar ik in de laatste maanden achter ben gekomen.

Verder heb ik erg het idee dat de oogruis verergerd is, wat mij erop wijst dat ik nog steeds veel stress heb. Echter voel ik het nooit, uiteraard was het druk met de tentamens, maar heb niet echt stressvolle momenten gehad.

Sociaal gezien gaat het goed, heb steeds meer lef om gesprekken aan te gaan, al heb ik niet het idee dat ik daar ooit heel veel moeite mee heb gehad, wat onzeker af en toe wel.

Tot slot merk ik veel vaker dat ik existentiële vragen stel. Maar dit vind ik verder niet erg, juist wel interessant om daarover na te denken. Ook merk ik vaker dat ik hyperactief ben, wat dan weer wel irritant is aangezien ik moe van mezelf wordt.

Zo dat moest ik even van me afschrijven. Blij dat ik dit forum daarvoor heb, want het is echt bizar hoe weinig de meeste mensen snappen wat het inhoudt.

Edit: ben de brainfog nog vergeten. Wat is dat vervelend. Het ergste van allemaal. Soms hebik het idee dat ik een tijd heb bestaan omdat ik gewoon niet kan denken. Ik snap hetaf en toe gewoon helemaal niet meer.
De kortademigheid in rust lijkt mij toch een indicatie van hyperventileren. Onbewust zal je verkeerd ademen. Meeste mensen zijn zich daar trouwens niet van bewust. Kan jouw dossier niet gewoon worden 'doorgegeven' naar jouw nieuwe huisarts?
Oogruis lijkt mij eigenlijk niet zo erg? Schenk je daar echt aandacht aan? Ik heb het enkel wanneer het donker is, dan zie ik wat sneeuw, maar storen doe ik me er hoegenaamd niet aan.
Denk trouwens dat hier weinig aan te doen is? Misschien vitamine D nemen? Heb je er overdag ook last van?
Gezien ik nog steeds Efexor inneem, gaat het op sociaal vlak hier ook goed. Ik durf gesprekken te beginnen, tussenbeide komen, discussiëren etc. Ik wil er eigenlijk niet mee stoppen :@
Existentieel denken heb ik nooit gehad, maar lijkt mij leuk. Beetje filosoferen met je eigen en alles in vraag stellen :D.

Nuja, zo te horen gaat alles goed en ben ik blij om!
Vermoeidheid is quasi weg hier. Het enige waar ik nog last van heb is de brain fog (krijg ik enorm veel last van als ik te druk bezig ben: babbel hier, babbel daar, ik heb blijkbaar soms echt nood aan 'rustpauzes' en gewoon in stilte werken) en je soms wazig voelen, niet geconnecteerd en beetje een automatische piloot.
Maar al deze zaken storen mij helemaal niet meer en heb ze geaccepteerd.
In feite geeft de DR/DP je een soort van mentale rust.
pi_146686152
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 november 2014 19:24 schreef banaantjeEE het volgende:

[..]

De kortademigheid in rust lijkt mij toch een indicatie van hyperventileren. Onbewust zal je verkeerd ademen. Meeste mensen zijn zich daar trouwens niet van bewust. Kan jouw dossier niet gewoon worden 'doorgegeven' naar jouw nieuwe huisarts?
Oogruis lijkt mij eigenlijk niet zo erg? Schenk je daar echt aandacht aan? Ik heb het enkel wanneer het donker is, dan zie ik wat sneeuw, maar storen doe ik me er hoegenaamd niet aan.
Denk trouwens dat hier weinig aan te doen is? Misschien vitamine D nemen? Heb je er overdag ook last van?
Gezien ik nog steeds Efexor inneem, gaat het op sociaal vlak hier ook goed. Ik durf gesprekken te beginnen, tussenbeide komen, discussiëren etc. Ik wil er eigenlijk niet mee stoppen :@
Existentieel denken heb ik nooit gehad, maar lijkt mij leuk. Beetje filosoferen met je eigen en alles in vraag stellen :D.

Nuja, zo te horen gaat alles goed en ben ik blij om!
Vermoeidheid is quasi weg hier. Het enige waar ik nog last van heb is de brain fog (krijg ik enorm veel last van als ik te druk bezig ben: babbel hier, babbel daar, ik heb blijkbaar soms echt nood aan 'rustpauzes' en gewoon in stilte werken) en je soms wazig voelen, niet geconnecteerd en beetje een automatische piloot.
Maar al deze zaken storen mij helemaal niet meer en heb ze geaccepteerd.
In feite geeft de DR/DP je een soort van mentale rust.
Dat overgeven van dossier zal ongetwijfeld kunnen, maar ik heb me er nog niet toegezet uberhaupt een afspraak te maken. Ik heb het ook redelijk druk de laatste tijd. Zodra ik tijd heb, ga ik dit wel doen. Hyperventilatie lijkt me inderdaad goed om eens even over na te vragen.
De oogruis boeit me in zekere zin niet, maar aangezien ik het overdag, ook heb lijkt het mij een indicatie van stress, probleem is dat ook hier niet veel over bekend is. Dat is momenteel ook de grootste barriere om een psycholoog te bezoeken. Ik heb erg het idee dat ik er meer vanaf weet dan zij dat doen. Volgens de vorige was het namelijk uitgesloten dat je niet door kan hebben dat je hyperventileert op deze manier. Terwijl ik dit ook in een studieboek gelezen had.

Ja het filosoferen vind ik lekker. Vooral door lange reistijden kan je daar lekker over na denken.

Klinkt goed! Ook goed dat je het accepteert. Heb je dan wel last van de dp en dr? Ik heb nu namelijk het gevoel dat de derealisatie een beetje over is en dat alleen de brain fog grotendeels mij wazig maakt. DR nog wel last van overigens.

Ik vrees dat je toch een keer moet stoppen met Efexor haha. Ik snap inderdaad dat het heel fijn is, maar je kan het ook zonder. Weet niet hoe lang je er nog mee doorgaat?

Bedankt in ieder geval voor je reactie!
  zondag 16 november 2014 @ 09:22:10 #237
250728 banaantjeEE
We zien wel !
pi_146704296
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 november 2014 18:11 schreef jaykop het volgende:

[..]

Dat overgeven van dossier zal ongetwijfeld kunnen, maar ik heb me er nog niet toegezet uberhaupt een afspraak te maken. Ik heb het ook redelijk druk de laatste tijd. Zodra ik tijd heb, ga ik dit wel doen. Hyperventilatie lijkt me inderdaad goed om eens even over na te vragen.
De oogruis boeit me in zekere zin niet, maar aangezien ik het overdag, ook heb lijkt het mij een indicatie van stress, probleem is dat ook hier niet veel over bekend is. Dat is momenteel ook de grootste barriere om een psycholoog te bezoeken. Ik heb erg het idee dat ik er meer vanaf weet dan zij dat doen. Volgens de vorige was het namelijk uitgesloten dat je niet door kan hebben dat je hyperventileert op deze manier. Terwijl ik dit ook in een studieboek gelezen had.

Ja het filosoferen vind ik lekker. Vooral door lange reistijden kan je daar lekker over na denken.

Klinkt goed! Ook goed dat je het accepteert. Heb je dan wel last van de dp en dr? Ik heb nu namelijk het gevoel dat de derealisatie een beetje over is en dat alleen de brain fog grotendeels mij wazig maakt. DR nog wel last van overigens.

Ik vrees dat je toch een keer moet stoppen met Efexor haha. Ik snap inderdaad dat het heel fijn is, maar je kan het ook zonder. Weet niet hoe lang je er nog mee doorgaat?

Bedankt in ieder geval voor je reactie!
Enige waar ik af en toe nog wat last van heb is de brain fog en de disconnectie met momenten.
Het is niet zo dat er nog zaken vreemd aanvoelen bv...
Efexor ben ik al lang aan het afbouwen hoor: 150 mg naar 17,5 mg en moet eigenlijk volgende week bellen voor nog eens de helft ;)
pi_146710831
quote:
[img]http://i.fokzine.net/p/1s.gif[/slaapgebrekp donderdag 13 november 2014 22:09 schreef jaykop het volgende:[/b]

[..]

Wat bedoel je hier precies mee? :P
Wat banaantjee hierboven zegt is eigenlijk wat het is ;)
Eigenlijk wat banaantjEE ook zei.
Dat je niet goed weet of je nou wel wakker bent, niet dieper kunt denken dan de meest oppervlakkige dingen en als een soort zombie rondloopt.
Als dat inderdaad met extreme vermoeidheid/slaapgebrek in verband staat begrijp ik 't in mijn geval wel.
  zondag 16 november 2014 @ 17:18:32 #239
250728 banaantjeEE
We zien wel !
pi_146713706
quote:
1s.gif Op zondag 16 november 2014 15:41 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Eigenlijk wat banaantjEE ook zei.
Dat je niet goed weet of je nou wel wakker bent, niet dieper kunt denken dan de meest oppervlakkige dingen en als een soort zombie rondloopt.
Als dat inderdaad met extreme vermoeidheid/slaapgebrek in verband staat begrijp ik 't in mijn geval wel.
Ja, het ene is gelinkt met het andere.
CVS, fibromyalgie, DR/DP, stress, paniekaanval, angst, hyperventilatie,... al deze zaken hangen zeer nauw samen.
Hoe heb jij het gekregen Gwywen? En sukkel je er nog mee? Extreem of mild?
pi_146717840
quote:
0s.gif Op zondag 16 november 2014 09:22 schreef banaantjeEE het volgende:

[..]

Enige waar ik af en toe nog wat last van heb is de brain fog en de disconnectie met momenten.
Het is niet zo dat er nog zaken vreemd aanvoelen bv...
Efexor ben ik al lang aan het afbouwen hoor: 150 mg naar 17,5 mg en moet eigenlijk volgende week bellen voor nog eens de helft ;)
Oke, klinkt alsof je al een heel eind de goede kant op ben. Fijn om te horen!
pi_146740078
quote:
0s.gif Op zondag 16 november 2014 17:18 schreef banaantjeEE het volgende:

[..]

Ja, het ene is gelinkt met het andere.
CVS, fibromyalgie, DR/DP, stress, paniekaanval, angst, hyperventilatie,... al deze zaken hangen zeer nauw samen.
Hoe heb jij het gekregen Gwywen? En sukkel je er nog mee? Extreem of mild?
Combinatie van stress en slaapgebrek, wat elkaar alleen maar versterkte, dat ging van kwaad tot erger, nu loop ik al een paar jaar met CVS-achtige klachten, en hoe ik me voel valt of staat met hoe ik geslapen heb. Ik heb totaal geen buffer meer. :{

En inderdaad, derealisatie had ik in mijn slechtste perioden dus ook last van.
In de spiegel kijken en eerste gedachte: wie is dat? - daarna pas het besef: ben IK dat? ;(

Op het moment gaat het redelijk, maar alleen omdat ik mijn nachtrust tot prioriteit 1 heb verklaard en niets toelaat in mijn leven dat daar verstorend op kan werken. :)
pi_146740784
Zó herkenbaar wat je schrijft over het 'jezelf in de spiegel zien'.
En ook bij het lezen van mijn naam op bijvoorbeeld mijn ID-kaart.
I believe i can fly!
I believe i can touch the sky!
pi_146757907
quote:
0s.gif Op maandag 17 november 2014 13:42 schreef pietkanarie het volgende:
Zó herkenbaar wat je schrijft over het 'jezelf in de spiegel zien'.
En ook bij het lezen van mijn naam op bijvoorbeeld mijn ID-kaart.
Hoe gaat het met jou nu? :)
pi_146758428
quote:
0s.gif Op maandag 17 november 2014 13:16 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Combinatie van stress en slaapgebrek, wat elkaar alleen maar versterkte, dat ging van kwaad tot erger, nu loop ik al een paar jaar met CVS-achtige klachten, en hoe ik me voel valt of staat met hoe ik geslapen heb. Ik heb totaal geen buffer meer. :{

In de spiegel kijken en eerste gedachte: wie is dat? - daarna pas het besef: ben IK dat? ;(

Op het moment gaat het redelijk, maar alleen omdat ik mijn nachtrust tot prioriteit 1 heb verklaard en niets toelaat in mijn leven dat daar verstorend op kan werken. :)
De derealisatie is heel vervelend inderdaad. Jezelf niet herkennen, en vooral de omgeving.
Hoe zit dat met die vermoeidheid? Gaat dat nog weg ofzo? ;)
pi_146760571
quote:
1s.gif Op maandag 17 november 2014 21:58 schreef jaykop het volgende:

[..]

Hoe gaat het met jou nu? :)
Heel verschillend. De kunst is echt wel om balans te houden. En dat is zoeken... wil niet te weinig doen (dat prikkelt niet), maar teveel werkt ook niet. Dan ben ik al snel moe, overprikkeld en speelt de derealisatie op. Gelukkig heb ik een flexibele stageplek, dus kan zelf een beetje mijn tijden indelen.
Al met al is dit zeker niet mijn slechtste periode, maar het blijft op de loer liggen.
Prikkels (zoals zonlicht), vermoeidheid en fysieke inspanning kunnen het uitlokken/triggeren.

Bedankt voor de vraag! :)

Hoe is het bij jou dan? Want ik las dat je af en toe kortademig bent als je rustig stil zit? Is dat al wat minder aan het worden?

[ Bericht 4% gewijzigd door pietkanarie op 18-11-2014 11:06:04 ]
I believe i can fly!
pi_146778539
quote:
0s.gif Op maandag 17 november 2014 23:00 schreef pietkanarie het volgende:

[..]

Heel verschillend. De kunst is echt wel om balans te houden. En dat is zoeken... wil niet te weinig doen (dat prikkelt niet), maar teveel werkt ook niet. Dan ben ik al snel moe, overprikkeld en speelt de derealisatie op. Gelukkig heb ik een flexibele stageplek, dus kan zelf een beetje mijn tijden indelen.
Al met al is dit zeker niet mijn slechtste periode, maar het blijft op de loer liggen.
Prikkels (zoals zonlicht), vermoeidheid en fysieke inspanning kunnen het uitlokken/triggeren.

Bedankt voor de vraag! :)

Hoe is het bij jou dan? Want ik las dat je af en toe kortademig bent als je rustig stil zit? Is dat al wat minder aan het worden?
Dat herken ik inderdaad wel. Dat het heel erg verschilt per dag. Goed dat je daar een balans in probeert te vinden en dat het ook kan. Dat geeft rust denk ik.
Ben je actief bezig met die prikkels te vermijden?

't Is wat minder aan het worden, dat merk ik wel. Probeer er zelf ook een beetje aan mee te helpen door een paar flinke teugen adem te nemen en het binnen te houden. Ik ben benieuwd wat de huisarts erover zegt.
pi_146848787
quote:
0s.gif Op maandag 17 november 2014 13:16 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Ja dat lees ik nogal vaak. Voldoende rust en slaap lijken de belangrijkste keys om je DR/DP onder controle te houden.
pi_146848810
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2014 16:50 schreef jaykop het volgende:

[..]

Dat herken ik inderdaad wel. Dat het heel erg verschilt per dag. Goed dat je daar een balans in probeert te vinden en dat het ook kan. Dat geeft rust denk ik.
Ben je actief bezig met die prikkels te vermijden?

't Is wat minder aan het worden, dat merk ik wel. Probeer er zelf ook een beetje aan mee te helpen door een paar flinke teugen adem te nemen en het binnen te houden. Ik ben benieuwd wat de huisarts erover zegt.
Wanneer dien je te gaan?
pi_146849315
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2014 19:04 schreef banaantjeEE het volgende:

[..]

Wanneer dien je te gaan?
Ik denk dat ik morgen ga, was het alweer vergeten dat ik zou gaan ghehe, bedankt voor het herinneren.
pi_146849830
quote:
1s.gif Op maandag 17 november 2014 22:09 schreef jaykop het volgende:

[..]

Hoe zit dat met die vermoeidheid? Gaat dat nog weg ofzo? ;)
Pfff, ik mag toch hopen van wel. Ooit.
Als ik kijk naar bv. een jaar terug zie ik wel verbetering maar het gaat zo langzaam...
pi_146851213
quote:
1s.gif Op donderdag 20 november 2014 19:35 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Als ik kijk naar bv. een jaar terug zie ik wel verbetering maar het gaat zo langzaam...
Same hier... ben je ermee al bij een dokter geweest?
pi_146857488
quote:
1s.gif Op donderdag 20 november 2014 19:35 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Dat langzame is af en toe frustrerend ja, maar ik probeer blij te zijn om de vooruitgang.
pi_146862327
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2014 20:17 schreef banaantjeEE het volgende:

[..]

Same hier... ben je ermee al bij een dokter geweest?
Ja, uiteraard, anders was dat kleine beetje verbetering er waarschijnlijk niet eens geweest. ;)

Edit: ik realiseer me nu ineens dat 's nachts wakker worden en totaal niet weten waar ik ben (dat 't raam aan de verkeerde kant zit en zo, en m'n bed met de verkeerde kant tegen de muur staat) ook DR is geweest. Heb het nu nog maar zelden gelukkig, maar wat was dat eng altijd. Echt compleet niet weten waar je bent.

[ Bericht 19% gewijzigd door Gwywen op 21-11-2014 09:32:46 ]
pi_146892197
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2014 09:26 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Ja, uiteraard, anders was dat kleine beetje verbetering er waarschijnlijk niet eens geweest. ;)

Edit: ik realiseer me nu ineens dat 's nachts wakker worden en totaal niet weten waar ik ben (dat 't raam aan de verkeerde kant zit en zo, en m'n bed met de verkeerde kant tegen de muur staat) ook DR is geweest. Heb het nu nog maar zelden gelukkig, maar wat was dat eng altijd. Echt compleet niet weten waar je bent.
Of dat alles zo ver weg lijkt :o
  zondag 23 november 2014 @ 00:44:45 #255
219073 pietkanarie
Vreemde vogel
pi_146915910
Ja dat ver weg lijken is ook heel herkenbaar.
Mijn eigen gedachtes ook.. die lijken soms van zover weg te komen.. alsof ik het niet zelf denk.
I believe i can fly!
pi_147112334
Hoe gaat het hier nog?
pi_147295572
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 november 2014 09:53 schreef banaantjeEE het volgende:
Hoe gaat het hier nog?
Sorry voor de late reactie maar gaat prima! :)
En met jou dan?
  maandag 8 december 2014 @ 20:13:25 #258
250728 banaantjeEE
We zien wel !
pi_147402211
quote:
1s.gif Op donderdag 4 december 2014 23:23 schreef jaykop het volgende:

[..]

Sorry voor de late reactie maar gaat prima! :)
En met jou dan?
Slechte dagen worden afgewisseld met goede :).
Slecht in de zin van moe, dromerig en beetje afwezig...
pi_147430620
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2014 20:13 schreef banaantjeEE het volgende:

[..]

Slechte dagen worden afgewisseld met goede :).
Slecht in de zin van moe, dromerig en beetje afwezig...
Hier idem.
Soms zo'n gevoel van opgesloten zitten in mezelf, weet niet goed hoe ik 't moet verwoorden. Net of ik van achter glas naar de wereld kijk.
  dinsdag 9 december 2014 @ 19:40:43 #260
250728 banaantjeEE
We zien wel !
pi_147430926
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 december 2014 19:32 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Hier idem.
Soms zo'n gevoel van opgesloten zitten in mezelf, weet niet goed hoe ik 't moet verwoorden. Net of ik van achter glas naar de wereld kijk.
Klinkt zo bekend in de oren. Het zitten in een bubbel...
pi_147432083
Ik heb het soms als ik op de radio het muziekje hoor waarmee mijn telefoon me smorgens wekt, dat ik me afvraag of ik al die tijd helemaal niet wakker was maar dat 't een droom was en dat ik nu moet ontwaken.
pi_147470535
Hebben jullie ook weleens dat je gewoon dagen niet nadenkt? Ik vind het moeilijk om uit te leggen, maar of je gewoon die dagen even niet bestond. Ik hoop dat jullie het begrijpen :P

overigens krijg ik aan de doktoren en psycholoog maar niet uitgelegd dat ik problemen met mijn ademhaling heb.
pi_147479172
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 23:06 schreef jaykop het volgende:
Hebben jullie ook weleens dat je gewoon dagen niet nadenkt? Ik vind het moeilijk om uit te leggen, maar of je gewoon die dagen even niet bestond. Ik hoop dat jullie het begrijpen :P

overigens krijg ik aan de doktoren en psycholoog maar niet uitgelegd dat ik problemen met mijn ademhaling heb.
Ja, automatische piloot heet zoiets...heb het niet de hele dag door.
Maar sowieso lijkt het of je intelligentie of denkend vermogen met 50% achteruit is gegaan... ook al klopt dit niet... het voelt gewoon zo.

Hier dosis opnieuw met helft naar beneden... tot 9mg i.p.v. 17,5 en heb beetje zwaar hoofd en hoofdpijn ;( .

Wat zegt de psycholoog allemaal?
pi_147479325
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 23:06 schreef jaykop het volgende:
Ja, dat begrijp en herken ik (helaas) heel goed. Ik weet precies wat je bedoelt.
Waarom heb je van die ademhalingsklachten niet gemeld? Lijkt me wezenlijk in verband staan met stress/slecht slapen. Althans, dat was in mijn geval zo.
pi_147482300
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 12:03 schreef banaantjeEE het volgende:

[..]

Ja, automatische piloot heet zoiets...heb het niet de hele dag door.
Maar sowieso lijkt het of je intelligentie of denkend vermogen met 50% achteruit is gegaan... ook al klopt dit niet... het voelt gewoon zo.

Hier dosis opnieuw met helft naar beneden... tot 9mg i.p.v. 17,5 en heb beetje zwaar hoofd en hoofdpijn ;( .

Wat zegt de psycholoog allemaal?
Ja als ik zo nadenk is dat het eigenlijk gewoon, maar het is wel vrij beangstigend. Hoe lang duren zulke ontwenningsverschijnselen?

Huisarts dacht aan de stress die ik een tijdje heb gehad, en gaf me daarom propanolol, tegen stress is dat geloof ik. Maar een heel lage dosis. Dat was zijn reactie op dat ik dacht dat ik hyperventileer in mijn onderbewustzijn.
pi_147482514
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 12:10 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Ja, dat begrijp en herken ik (helaas) heel goed. Ik weet precies wat je bedoelt.
Waarom heb je van die ademhalingsklachten niet gemeld? Lijkt me wezenlijk in verband staan met stress/slecht slapen. Althans, dat was in mijn geval zo.
Ik heb het proberen te melden, maar de psychologe zei dat dat niet kon. De huisarts zei dat ik het niet deed, want dat zou ik echt wel merken. Hij dacht denk ik meer aan een korte hyperventilatie-aanval.
Hoe kwam jij erachter dat dat een probleem was? En heb jij problemen met slaap door de ademhaling?
  dinsdag 23 december 2014 @ 18:25:03 #267
433864 Blueveinsskin
Life is a mystery.
pi_147887365
Jullie hebben gewoon te veel lopen blowen.
Help, my neighbour wants to eat me.
pi_148012054
Is al een tijdje geleden...
Enige updates?
:)
pi_148018058
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 12:21 schreef Lintsie het volgende:

Verder slaap ik genoeg.. Maar eten doe ik niet zo goed.. ik ben vegetarier en kom veel voedingsstoffen te kort. Maar ik hoorde van mijn psycholoog dat het niet alleen daar aan kan liggen..

Nee want anders zouden alle vegetariers hier last van hebben, maar dat kan idd de boel triggeren. Waarom maak je het jezelf hier zo moeilijk mee?

Als het een idealistisch dingetje is dan ben je egoistisch, van de pot gerukt en verdien je wat mij betreft alle ellende die je je zo makkelijk kunt besparen. Als het dat niet is en het is van bijvoorbeeld medische aard dan zou overleggen met een dietist kunnen helpen.
Als je jezelf tegen gaat werken door niet te eten verspil je alleen maar ieders energie en tijd.

[ Bericht 20% gewijzigd door Simpel-Zat op 27-12-2014 19:28:58 ]
pi_148239943
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 december 2014 16:21 schreef banaantjeEE het volgende:
Is al een tijdje geleden...
Enige updates?
:)
Eigenlijk niet, hier gaat het zijn gangetje. Gelukkig nieuwjaar trouwens :P

En daar?
  vrijdag 2 januari 2015 @ 20:21:58 #271
250728 banaantjeEE
We zien wel !
pi_148255223
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 12:19 schreef jaykop het volgende:

[..]

Eigenlijk niet, hier gaat het zijn gangetje. Gelukkig nieuwjaar trouwens :P

En daar?
Idem ditto... Gaat beter dan 2 jaar geleden, dus ^O^
pi_148334886
Ik meld me ook even. Ben nieuw op dit forum, maar had gegoogled op symptomen als dromerig en afwezig, en overmatig geeuwen en gapen, en het gevoel dat hier beschreven wordt, past bij mij wel echt in het plaatje. Terwijl ik al tig keer van huisarts veranderd ben omdat ik blijf zeggen dat het niet tussen mijn oren zit.

Ben al altijd een dromer geweest, maar dat gevoel van "er niet bij zijn", op automatische piloot leven, is begonnen door chronische rugklachten die door de artsen geminimaliseerd werden. Heb jaren zwaar werk gedaan met constante rugpijn, waarbij ik op het eind van de dag me maar voetje voor voetje meer kon voortbewegen. Artsen maar zeggen: "Blijven bewegen, da's het beste voor je rug!". Uiteindelijk toch ontslag gekregen om medische reden, maar inmiddels had ik geleerd om mijn pijn niet meer te voelen. Maar ik voel ook niets anders meer, zelfs geen blijdschap of zo, of desnoods es een paar minuten.

Momenteel ben ik opnieuw een opleiding aan het volgen, heb weinig redenen om me zorgen te maken, en de pijn is draaglijk, ook al ben ik stijf en stram en voel ik me gevangen in mijn eigen lijf. Ik moet echter op automatische piloot blijven leven en mijn structuur houden, anders vreet ik de hele dag niets uit. Maar nu ik hoor dat ik uit die roes kan komen, ga ik even arts of psycholoog raadplegen en dit vermoeden es voorleggen. Had het nl. nog niet vermeld, enkel de vermoeidheid, omdat ik dit "syndroom" niet goed onder woorden kon brengen.
pi_148473533
quote:
9s.gif Op zondag 4 januari 2015 21:53 schreef NikitaV het volgende:
Ik meld me ook even. Ben nieuw op dit forum, maar had gegoogled op symptomen als dromerig en afwezig, en overmatig geeuwen en gapen, en het gevoel dat hier beschreven wordt, past bij mij wel echt in het plaatje. Terwijl ik al tig keer van huisarts veranderd ben omdat ik blijf zeggen dat het niet tussen mijn oren zit.

Ben al altijd een dromer geweest, maar dat gevoel van "er niet bij zijn", op automatische piloot leven, is begonnen door chronische rugklachten die door de artsen geminimaliseerd werden. Heb jaren zwaar werk gedaan met constante rugpijn, waarbij ik op het eind van de dag me maar voetje voor voetje meer kon voortbewegen. Artsen maar zeggen: "Blijven bewegen, da's het beste voor je rug!". Uiteindelijk toch ontslag gekregen om medische reden, maar inmiddels had ik geleerd om mijn pijn niet meer te voelen. Maar ik voel ook niets anders meer, zelfs geen blijdschap of zo, of desnoods es een paar minuten.

Momenteel ben ik opnieuw een opleiding aan het volgen, heb weinig redenen om me zorgen te maken, en de pijn is draaglijk, ook al ben ik stijf en stram en voel ik me gevangen in mijn eigen lijf. Ik moet echter op automatische piloot blijven leven en mijn structuur houden, anders vreet ik de hele dag niets uit. Maar nu ik hoor dat ik uit die roes kan komen, ga ik even arts of psycholoog raadplegen en dit vermoeden es voorleggen. Had het nl. nog niet vermeld, enkel de vermoeidheid, omdat ik dit "syndroom" niet goed onder woorden kon brengen.
Echt uit de roes komen, duurt nooit echt lang hoor... 10 minuten, dan eens 2 uur,...
De ene dag heb ik er alleszins minder last van dan de andere...
Ik blijf zelf nog continue geeuwen... Ik val soms echt al in slaap om 20u of 21.30 en sta gewoon op om 7u30.
Dan loop ik nog een hele dag niet volledig wakker en geeuwend rond.
Laat je vitamine D waarden eens nakijken...
Check ook eens naar ADD, misschien dat je daar wat kan uithalen...

Ik heb het gekregen na jarenlange stress en migraine/hoofpdijn

Laat vooral iets weten hier :)

[ Bericht 1% gewijzigd door banaantjeEE op 08-01-2015 18:55:28 ]
pi_148644756
Al paar dagen geen enkele angst gehad :D.
Hoe is het daar verder?
  dinsdag 13 januari 2015 @ 18:07:25 #275
250728 banaantjeEE
We zien wel !
pi_148647533
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 januari 2015 16:35 schreef jaykop het volgende:
Al paar dagen geen enkele angst gehad :D.
Hoe is het daar verder?
Buiten het af en toe voelen in een bubble vrij goed :)
Keep up the good work jij ook ;)
  dinsdag 13 januari 2015 @ 18:08:04 #276
250728 banaantjeEE
We zien wel !
pi_148647556
Oh en de vermoeidheid... blijf ik ook mee sukkelen... voel jij je erg energiek?
pi_148649015
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 januari 2015 18:07 schreef banaantjeEE het volgende:

[..]

Buiten het af en toe voelen in een bubble vrij goed :)
Keep up the good work jij ook ;)
Ik vind het best lastig om er niet aan te denken. Hoe doe jij dat?
  woensdag 14 januari 2015 @ 17:27:07 #278
363519 slacKard.x
gek op meisjes met bruine ogen
pi_148681330
Gaat jullie derealisatie ook gepaard met lichamelijke reacties? Ik heb altijd als ik iets aanraak of pak en ik kijk er niet naar of ik zie het niet (bijvoorbeeld mijn tas die onder een tafel ligt, een knopje indrukken van iets) krijg ik tintelingen in dat deel waarmee ik het aanraak, ook als iemand me bijvoorbeeld per ongeluk heel licht aanraakt in de trein, voel ik niks meer dan een tinteling. Best eng want hierdoor ga je bepaalde handelingen op een andere manier verrichten, je hebt geen controle meer over sommige bewegingen.. Heel lastig uit te leggen. Als ik me echt focus op mijn hand en ik pak dan iets vast voel ik het wel gewoon normaal zonder tintelingen.
we cant feed the poor but we can fund a war
pi_148816929
quote:
0s.gif Op woensdag 14 januari 2015 17:27 schreef slacKard.x het volgende:
Gaat jullie derealisatie ook gepaard met lichamelijke reacties? Ik heb altijd als ik iets aanraak of pak en ik kijk er niet naar of ik zie het niet (bijvoorbeeld mijn tas die onder een tafel ligt, een knopje indrukken van iets) krijg ik tintelingen in dat deel waarmee ik het aanraak, ook als iemand me bijvoorbeeld per ongeluk heel licht aanraakt in de trein, voel ik niks meer dan een tinteling. Best eng want hierdoor ga je bepaalde handelingen op een andere manier verrichten, je hebt geen controle meer over sommige bewegingen.. Heel lastig uit te leggen. Als ik me echt focus op mijn hand en ik pak dan iets vast voel ik het wel gewoon normaal zonder tintelingen.
Nee dit ken ik niet, misschien de rest hier wel. :)
  zondag 18 januari 2015 @ 20:23:16 #280
250728 banaantjeEE
We zien wel !
pi_148817430
quote:
0s.gif Op zondag 18 januari 2015 20:12 schreef jaykop het volgende:

[..]

Nee dit ken ik niet, misschien de rest hier wel. :)
Nee ik toch ook niet...
  zondag 18 januari 2015 @ 20:24:20 #281
250728 banaantjeEE
We zien wel !
pi_148817483
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 januari 2015 18:54 schreef jaykop het volgende:

[..]

Ik vind het best lastig om er niet aan te denken. Hoe doe jij dat?
Ik denk er jammer genoeg altijd wel eventjes aan... maar ik probeer het meteen van me af te schuiven... en dat lukt :)
pi_148817795
quote:
0s.gif Op zondag 18 januari 2015 20:24 schreef banaantjeEE het volgende:

[..]

Ik denk er jammer genoeg altijd wel eventjes aan... maar ik probeer het meteen van me af te schuiven... en dat lukt :)
Ja dat vind ik lastig. Ik denk telkens dat ik er niet aan moet denken en dan denk je er automatisch aan. Het lijkt wel of ik telkens even check of het er nog is
  zondag 8 februari 2015 @ 10:27:44 #283
250728 banaantjeEE
We zien wel !
pi_149465521
quote:
0s.gif Op zondag 18 januari 2015 20:29 schreef jaykop het volgende:

[..]

Ja dat vind ik lastig. Ik denk telkens dat ik er niet aan moet denken en dan denk je er automatisch aan. Het lijkt wel of ik telkens even check of het er nog is
Hoe gaat het hier nog? :)
pi_149484384
quote:
0s.gif Op zondag 8 februari 2015 10:27 schreef banaantjeEE het volgende:

[..]

Hoe gaat het hier nog? :)
Iets beter alleen met iets meer angst.
En daar?
pi_149496182
Hoi Banaantje, en de rest.

Ik had een jaar geleden op dit topic gereageerd. Maar aangezien ik nooit op deze site zit was ik het alweer vergeten.

Hoe is het bij jou Banaantje? Heb je nog veel last?
Ik nog wel, heel erg veel. Ik moet momenteel stage lopen in een erg fel gebouw, met felle lampen. Om de een of andere reden wordt mijn derealisatie daar altijd door versterkt. Heb jij dat ook? Ik denk er aan om te stoppen met de stage vanwege mijn deresalitie. Ik wil er niet voor weg lopen, maar het is ondragelijk om met dit gevoel van 9 tot 5 op stage te zitten. Al met al, weinig verbetering hier.

En bij jullie, voor degene die er last van hebben?

Groetjes Lintsie
  maandag 9 februari 2015 @ 19:59:33 #286
250728 banaantjeEE
We zien wel !
pi_149518468
quote:
0s.gif Op zondag 8 februari 2015 20:19 schreef jaykop het volgende:

[..]

Iets beter alleen met iets meer angst.
En daar?
Enkel last van bij vermoeidheid... wat de laatste tijd normaal lijkt...
Mega problemen met de pas aangekochte wagen (Volvo C30 sport) van oktober. Staat momenteel voor de 5e keer in de garage... waarbij ik hem nu voor de 2e keer al meer dan een maand kwijt ben...
Gelukkig heb ik een rechtsbijstand en garantie, dus nog niets hoeven te betalen... Hoop dat ik hem nog weg krijg voor eind februari zodat ik nieuwe kan kopen met saloncondities.
Wat problemen met de ramen in ons nieuw duplexje... al bij al alles goed hoor :)
  maandag 9 februari 2015 @ 20:01:12 #287
250728 banaantjeEE
We zien wel !
pi_149518530
quote:
0s.gif Op zondag 8 februari 2015 23:56 schreef Lintsie het volgende:
Hoi Banaantje, en de rest.

Ik had een jaar geleden op dit topic gereageerd. Maar aangezien ik nooit op deze site zit was ik het alweer vergeten.

Hoe is het bij jou Banaantje? Heb je nog veel last?
Ik nog wel, heel erg veel. Ik moet momenteel stage lopen in een erg fel gebouw, met felle lampen. Om de een of andere reden wordt mijn derealisatie daar altijd door versterkt. Heb jij dat ook? Ik denk er aan om te stoppen met de stage vanwege mijn deresalitie. Ik wil er niet voor weg lopen, maar het is ondragelijk om met dit gevoel van 9 tot 5 op stage te zitten. Al met al, weinig verbetering hier.

En bij jullie, voor degene die er last van hebben?

Groetjes Lintsie
Ik herken dit enorm... vooral bij TL-verlichting... Kop in de grond en de verlichting voorbij lopen :P
Je moet niet opgeven, het betert uiteindelijk wel hoor...
pi_149519664
Banaantje,

Dat betwijfel ik. Ik lijdt al sinds mijn 19e hier aan, en ik ben nu 23. Ik weet niet zo goed meer hoe ik er mee om moet gaan en het wordt ook niet beter :(
  maandag 9 februari 2015 @ 21:12:11 #289
250728 banaantjeEE
We zien wel !
pi_149521633
quote:
0s.gif Op maandag 9 februari 2015 20:31 schreef Lintsie het volgende:
Banaantje,

Dat betwijfel ik. Ik lijdt al sinds mijn 19e hier aan, en ik ben nu 23. Ik weet niet zo goed meer hoe ik er mee om moet gaan en het wordt ook niet beter :(
Ben je al eens gaan kijken op de website http://www.dpselfhelp.com/forum/
Staan zeer veel nuttige tips.
Wat bij mij hielp was oogfixatie, zelfvertrouwen opbouwen, angst wegnemen (neem ik wat medicatie voor), ... Sommige mensen lopen hiermee jaren rond... probeer het gewoon te accepteren... Ik heb het sedert eind 2012, maar het staren, dromen, gaat steeds beter
  maandag 9 februari 2015 @ 21:46:28 #290
318680 Shaun.
You've got red on you.
pi_149523467

[ Bericht 100% gewijzigd door Shaun. op 09-02-2015 22:12:00 ]
  maandag 9 februari 2015 @ 22:01:46 #291
219073 pietkanarie
Vreemde vogel
pi_149524296
Derealisatie en stage lopen is inderdaad een hele lastige combinatie lintsie!
Herken je toevallig dat je jezelf hoort antwoorden maar eigenlijk geen idee hebt waar het over gaat?
Mij helpt het om véél op te schrijven... want informatie vasthouden is (in mijn ervaring dan) heel lastig als je derealisatie ervaart.

Merken mensen uit jullie omgeving de derealistie bij jullie? Ik vind het maar raar... ik denk heel vreemd over te komen, maar ik reageer in feite normaal. Maar ik weet, op slechte dagen, amper dat ík dat ben die antwoordt.
I believe i can fly!
  maandag 9 februari 2015 @ 22:13:04 #292
318680 Shaun.
You've got red on you.
pi_149524777
Hallo banaantje en anderen,

Ben sinds september onder behandeling voor een zware depressie.
Mogelijk veroorzaakt door ADD, maar dat moet nog blijken.

Wat is volgens jou de connectie tussen ADD en Depersonalisatie / Derealisatie?
Ik zag je daar eerder iets over typen.

Ik merk (sinds kort bewust) dat ik hier last van heb. Mijn vader was op bezoek, en ik had het idee of ik tegen een vreemde zat te praten. Het liedje 'we're not really here' zat vorige week al een paar keer in mijn hoofd. Ik had geen idee waarom. Ik leef in een droom, ben vervreemd van mijn omgeving en mijzelf. Het is niet echt meer. Alleen dringt dat nu pas door.

Verder slik ik voor de depressie Cymbalta. Dat is het broertje van Effexor, ook een SNRI.
pi_149525054
Hallo pietkanarie,

Die combinatie is echt verschrikkelijk. Ik had vandaag mijn 1e dag, en ik vond het heel zwaar. Ik heb aangegeven dat ik erg last heb van de felle lampen. Speelt bij jullie licht/de omgeving ook zo'n belangrijke rol? Als er felle lampen zijn is mijn derealisatie veel erger!

Ik herken helemaal wat je zegt. Als ik praat, lijkt het net alsof ik het niet zelf zeg. Alsof ik iemand anders het hoor zeggen. Het is veel te intensief en slopend om zo op stage met cliënten met een psychisch ziektebeeld te moeten rondlopen, terwijl ik zelf geestelijk ook niet in orde ben.

Ik denk dat het komt dat er te veel prikkels zijn, en je hersenen dan in een afweersysteem gaan. Normale mensen reageren hier niet zo heftig op, maar ik denk wij wel omdat we overgevoelige zenuwen hebben, ontstaan door teveel stress. En na een tijdje loopt de emmer over, omdat je teveel stress hebt ervaren waardoor je lichaam zo gaat reageren.
Dat heb ik in een boek gelezen, iemand die over zijn derealisatie is heengekomen
pi_149547819
quote:
0s.gif Op maandag 9 februari 2015 22:01 schreef pietkanarie het volgende:
Derealisatie en stage lopen is inderdaad een hele lastige combinatie lintsie!
Herken je toevallig dat je jezelf hoort antwoorden maar eigenlijk geen idee hebt waar het over gaat?
Mij helpt het om véél op te schrijven... want informatie vasthouden is (in mijn ervaring dan) heel lastig als je derealisatie ervaart.

Merken mensen uit jullie omgeving de derealistie bij jullie? Ik vind het maar raar... ik denk heel vreemd over te komen, maar ik reageer in feite normaal. Maar ik weet, op slechte dagen, amper dat ík dat ben die antwoordt.
Merken weet ik niet, maar krijg wel opmerkingen van sloom te zijn, zen etc.
Dus allesbehalve actief :P
pi_149548074
quote:
0s.gif Op maandag 9 februari 2015 22:13 schreef Shaun. het volgende:
Hallo banaantje en anderen,

Ben sinds september onder behandeling voor een zware depressie.
Mogelijk veroorzaakt door ADD, maar dat moet nog blijken.

Wat is volgens jou de connectie tussen ADD en Depersonalisatie / Derealisatie?
Ik zag je daar eerder iets over typen.

Ik merk (sinds kort bewust) dat ik hier last van heb. Mijn vader was op bezoek, en ik had het idee of ik tegen een vreemde zat te praten. Het liedje 'we're not really here' zat vorige week al een paar keer in mijn hoofd. Ik had geen idee waarom. Ik leef in een droom, ben vervreemd van mijn omgeving en mijzelf. Het is niet echt meer. Alleen dringt dat nu pas door.

Verder slik ik voor de depressie Cymbalta. Dat is het broertje van Effexor, ook een SNRI.
Geen idee, maar de gelijkenissen tussen het lijden aan DR/DP en/of ADD lijken mij identiek. Alleen de perspectie ligt wat anders.
In beide gevallen ben je weinig energiek en slaperig. Gebeurt alles wat op een automatische piloot. Veel heeft te maken met angst. Ik ben Efexor beginnen nemen tegen sociale angst en werkt verbazingwekkend goed... Zit nu aan de helft van de laagste dosis en merk ook dat de DR/DP met momenten wegtrekt. Behalve bij vermoeidheid en stress... Zelfvertrouwen is toegenomen en de durf.
pi_149559779
quote:
0s.gif Op maandag 9 februari 2015 22:19 schreef Lintsie het volgende:
Hallo pietkanarie,

Die combinatie is echt verschrikkelijk. Ik had vandaag mijn 1e dag, en ik vond het heel zwaar. Ik heb aangegeven dat ik erg last heb van de felle lampen. Speelt bij jullie licht/de omgeving ook zo'n belangrijke rol? Als er felle lampen zijn is mijn derealisatie veel erger!

Ik herken helemaal wat je zegt. Als ik praat, lijkt het net alsof ik het niet zelf zeg. Alsof ik iemand anders het hoor zeggen. Het is veel te intensief en slopend om zo op stage met cliënten met een psychisch ziektebeeld te moeten rondlopen, terwijl ik zelf geestelijk ook niet in orde ben.

Ik denk dat het komt dat er te veel prikkels zijn, en je hersenen dan in een afweersysteem gaan. Normale mensen reageren hier niet zo heftig op, maar ik denk wij wel omdat we overgevoelige zenuwen hebben, ontstaan door teveel stress. En na een tijdje loopt de emmer over, omdat je teveel stress hebt ervaren waardoor je lichaam zo gaat reageren.
Dat heb ik in een boek gelezen, iemand die over zijn derealisatie is heengekomen
Een stage in de psychiatrie schijnt heel pittig te zijn, zeker als je het geestelijk zelf ook moeilijk hebt. Hoe lang zou deze gaan duren, als je het afmaakt? En hoeveel dagen per week?
Licht heeft bij mijn geen invloed (hoewel... zonlicht!) wel bewegende beelden. Dat flikkert als het ware voor je ogen.
Ik vind die overprikkelde zenuwen een aannemelijke verklaring, al zijn er misschien meerdere oorzaken.

Ik hoop dat je stage toch gaat lukken. Het zou heel jammer zijn als de derealisatie dat in de weg gaat staan. Maar het moet wel realistisch zijn. Als je het echt niet trekt en je gaat toch door, maak je het alleen maar erger!!
I believe i can fly!
pi_149559805
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 februari 2015 19:29 schreef banaantjeEE het volgende:

[..]

Merken weet ik niet, maar krijg wel opmerkingen van sloom te zijn, zen etc.
Dus allesbehalve actief :P
Zen, dat is wel een erg positieve interpretatie van iets wat eigenlijk heel vervelend is ;)
I believe i can fly!
  woensdag 11 februari 2015 @ 09:30:51 #298
318680 Shaun.
You've got red on you.
pi_149563237
[..]

Geen idee, maar de gelijkenissen tussen het lijden aan DR/DP en/of ADD lijken mij identiek. Alleen de perspectie ligt wat anders.
In beide gevallen ben je weinig energiek en slaperig. Gebeurt alles wat op een automatische piloot. Veel heeft te maken met angst. Ik ben Efexor beginnen nemen tegen sociale angst en werkt verbazingwekkend goed... Zit nu aan de helft van de laagste dosis en merk ook dat de DR/DP met momenten wegtrekt. Behalve bij vermoeidheid en stress... Zelfvertrouwen is toegenomen en de durf.
[/quote]

thx,
vreemd genoeg zei mij huisarts gisteren dat mijn DR/DP juist kan komen door de verhoogde dosis AD. Eerder had ik het ook wel een beetje, maar niet zo erg als nu.
pi_149576983
Pietkanarie,

Ja klopt. Het is 4 dagen in de week, dus dat is lastig. ik ga het nog proberen.. wil er niet voor weglopen! Maar ik heb er buiten veel minder last van dan binnen. Heb jij dat niet?
Ik zat vorige week in Zuid-Afrika en daar had ik er bijna geen last van, en hier wel. Ik denk dat stress en zorgen ook een rol spelen.
Hoe gaat het nu bij jullie?

Groetjes
pi_149665027
quote:
0s.gif Op woensdag 11 februari 2015 18:08 schreef Lintsie het volgende:
Pietkanarie,

Ja klopt. Het is 4 dagen in de week, dus dat is lastig. ik ga het nog proberen.. wil er niet voor weglopen! Maar ik heb er buiten veel minder last van dan binnen. Heb jij dat niet?
Ik zat vorige week in Zuid-Afrika en daar had ik er bijna geen last van, en hier wel. Ik denk dat stress en zorgen ook een rol spelen.
Hoe gaat het nu bij jullie?

Groetjes
Zijn gangetje... Ook al heb ik er de laatste week weer meer last van... ;(
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')