quote:
Staat youtube vol mee.
In het kort. H en L schroef hoef je niet aan te zitten als de derailleur nu niet in het wiel kan komen. Ketting op het kleinste tandwiel zetten en er zeker van zijn dat je shifter ook op de kleinste versnelling staat, kabelschroef volledig terug draaien. Kabel losmaken en de derailleur met je hand richting de spaken duwen. Wil hij niet verder voorbij het laatste tandje, dan is het goed. H en L zijn er enkel voor om de derailleur te begrenzen, zodat de kabel niet in de spaken en tussen frame kan komen.
Kabel nu weer vastmaken aan de derailleur. Nu doe je met de shifter 1 klik omhoog (dus dat hij naar het 2e tandje moet springen). In de meeste gevallen doet hij dat niet direct en begint de ketting te ratelen zodra je met de trappers ronddraait. Nu ga je met de ene hand trappen en met de andere hand ga je draaien aan die draaiknop van de kabel totdat hij wel naar het 2e tandje springt. Nu moet hij het op elk tandje goed doen, want afstanden zijn gelijk. Soms moet je nog ff een beetje finetunen.