Tijdperiode.quote:Op donderdag 25 juli 2013 00:19 schreef SherlockHolmes het volgende:
[..]
Een kenner
Wat is het verschil tussen EU en Victoria 2?
Civilization 5 is wel kinderspel vergeleken met de meeste paradox spellen. Ik zou beginnen met EU3 + uitbreidingen.quote:Op woensdag 24 juli 2013 20:31 schreef SherlockHolmes het volgende:
GAM / Spellen als Civilization V.
Zijn de spellen van Paradox iets voor mij?
Oh, bij mij sterft er altijd een Karolingier en erft een ander drie koninkrijken erbji en voilà: early-game megablob. Vaste prik eigenlijk en tering wat zijn die sterk.quote:Op woensdag 24 juli 2013 22:52 schreef Gatenkaas het volgende:
Waarom veroveren de Umayyads altijd het gehele Karolingische Rijk in de Old Gods start?
Als er weer zo'n groene blob staat in Europa dan denk ik altijd dat er U Mad? ipv Umayyad staat.
EU3 is vanaf 1453 tot 1850 o.i.d, je speelt een land en probeert groter te worden, land te veroveren/erven en je eigen doelen te halen. Lage instapdrempel. Focus ligt op diplomatie en oorlog.quote:Op donderdag 25 juli 2013 00:19 schreef SherlockHolmes het volgende:
[..]
Een kenner
Wat is het verschil tussen EU en Victoria 2?
EU3 is itt deeltje 4 al wel compleet gepatched en geexpansioned. Zou zelf aanraden om eerst deeltje 3 te halen en te proberen voor hij de volle mep voor EU4 betaald. Scheelt toch weer zo flink centjes.quote:Op donderdag 25 juli 2013 10:06 schreef Litpho het volgende:
Ik zou nu alleen even wachten tot EU 4 uit is (en de tussenliggende tijd opvullen met CKII).
Fantastisch!!! Heel erg bedankt!quote:Op donderdag 25 juli 2013 08:26 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:
[..]
EU3 is vanaf 1453 tot 1850 o.i.d, je speelt een land en probeert groter te worden, land te veroveren/erven en je eigen doelen te halen. Lage instapdrempel. Focus ligt op diplomatie en oorlog.
Crusader Kings speelt zich af vanaf 860 (nieuwste DLC) tot 1453 (val van Constantinopel).
Je speelt hierin geen land maar een familie! Doel is om titels voor je familie te verzamelen en groter te worden. Titels zijn uit vijf niveau's opgebouwd, baronnen, graven, hertogen, koningen en keizers.
Mijn persoonlijke favoriet, maar qua instapdrempel iets lastiger dan EU3.
Victoria 2 speelt zich af vanaf 1836 tot 1936, een tijd waarin er erg veel gebeurde over de hele wereld. De focus ligt naast oorlogsvoering heel erg op diplomatie en micromanagement van je rijk. Je moet bijv. actief keuzes maken tussen de verschillende bestuurdvormen die in die tijd bestonden (communisme, liberalisme e.d.) en je hoofd breken over de hervormingen die je begint (vrouwenkiesrecht? Laissez Faire economie of juist alles bij het handje voeren?). Colonialisme, 'great powers' die elkaar zitten op te fokken, nationalisme binnen veroverde gebieden en uiteindelijk wereldoorlogen (maar niet van tevoren bepaald! Alles is mogelijk!) spleen een enorme rol hierin. Hogere instapdrempel.
Hearts of Iron speelt zich vanaf 193-nogwat af en gaat eigenlijk om de oorlog. Zoals de andere Paradox-games begin je vanaf een historische startpositie en is het aan jou om de geschiedenis te veranderen. Communistisch Nederland dat Europa verovert, Duitsland dat de wereld overneemt of Rusland dat Amerika binnenvalt is allemaal mogelijk! Erg leuk, maar lastiger dan EU3 en CK2. Scheelt weinig met Vic 2 qua instapdrempel.
Een paar jaar geleden zou ik je hartgrondig gelijk geven (en nu heb je uiteraard nog steeds gelijk), maar als het kwaliteitsoffensief van CKII doorzet zou EU IV niet eerst een jaar patches nodig moeten hebben om goed speelbaar te zijn (zoals CKI wel, minimaal). Expansions, tja, ik weet het niet. CKII vond ik goed speelbaar als basisspel, maar HoI3 voelt pas compleet sinds Their Finest Hour. Lastig.quote:Op donderdag 25 juli 2013 10:15 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:
[..]
EU3 is itt deeltje 4 al wel compleet gepatched en geexpansioned. Zou zelf aanraden om eerst deeltje 3 te halen en te proberen voor hij de volle mep voor EU4 betaald. Scheelt toch weer zo flink centjes.
Klopt, is ook erg lasting. Waarschijnlijk is in dezen de beste optie als hij het download en gewoon probeert, voor hij iets koopt. Bevalt het, dan kan EU4 altijd nog gekocht worden.quote:Op donderdag 25 juli 2013 10:39 schreef Litpho het volgende:
[..]
Een paar jaar geleden zou ik je hartgrondig gelijk geven (en nu heb je uiteraard nog steeds gelijk), maar als het kwaliteitsoffensief van CKII doorzet zou EU IV niet eerst een jaar patches nodig moeten hebben om goed speelbaar te zijn (zoals CKI wel, minimaal). Expansions, tja, ik weet het niet. CKII vond ik goed speelbaar als basisspel, maar HoI3 voelt pas compleet sinds Their Finest Hour. Lastig.
Ik ga ze ook eerst downloadenquote:Op donderdag 25 juli 2013 10:46 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:
[..]
Klopt, is ook erg lasting. Waarschijnlijk is in dezen de beste optie als hij het download en gewoon probeert, voor hij iets koopt. Bevalt het, dan kan EU4 altijd nog gekocht worden.
CK2 was inderdaad een erg degelijke release, de kwaliteit zullen ze wel handhaven.
Heb je een link met de meest recente versie gestuurd, die adviseer ik. Er kwamen verschillende DLC's uit nadat ik begon met spelen en elke keer werd het zó veel beter dat ik daarna ook gewoon niet meer zonder DLC kon spelen, zulke enorme veranderingen brengen die.quote:Op donderdag 25 juli 2013 12:24 schreef SherlockHolmes het volgende:
[..]
Ik ga ze ook eerst downloaden
Met de nadruk op EU. Je adviseert me uiteraard de laatste versie?
Ja precies, bedankt!quote:Op donderdag 25 juli 2013 12:29 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:
[..]
Heb je een link met de meest recente versie gestuurd, die adviseer ik. Er kwamen verschillende DLC's uit nadat ik begon met spelen en elke keer werd het zó veel beter dat ik daarna ook gewoon niet meer zonder DLC kon spelen, zulke enorme veranderingen brengen die.
EU4 komt binnen een maand uit, vandaar de tips van anderen om daar op te wachten. Maar qua gameplay zal het redelijk identiek blijven, dan is dit gewoon leuk om te beginnen.
Een collega van me is pertinent tegen DLC (zijn gedachte is dat dat leidt tot slechtere releases om maar "ruimte" te maken voor uitbreidingen), maar voor Paradox maakt hij een uitzondering omdat de DLC's zo goed zijnquote:Op donderdag 25 juli 2013 12:29 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:
Er kwamen verschillende DLC's uit nadat ik begon met spelen en elke keer werd het zó veel beter dat ik daarna ook gewoon niet meer zonder DLC kon spelen, zulke enorme veranderingen brengen die.
Nog nooit gezien. Of de Umads veroveren het geheel of het blijft een verscheurd rijk.quote:Op donderdag 25 juli 2013 08:14 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:
[..]
Oh, bij mij sterft er altijd een Karolingier en erft een ander drie koninkrijken erbji en voilà: early-game megablob. Vaste prik eigenlijk en tering wat zijn die sterk.
Bij mij worden de Franken juist dik. Apart hoe dat kan verschillenquote:Op donderdag 25 juli 2013 17:59 schreef Gatenkaas het volgende:
[..]
Nog nooit gezien. Of de Umads veroveren het geheel of het blijft een verscheurd rijk.
Verkijk je alsjeblieft niet op Vicky, vergeleken met de EU-serie is het een hele dobber om alles te begrijpen (en EU staat al bekend als moeilijk) en het vereist wel wat doorzettingsvermogen om die game succesvol te kunnen spelen.quote:Op donderdag 25 juli 2013 10:35 schreef SherlockHolmes het volgende:
[..]
Fantastisch!!! Heel erg bedankt!
ik denk dat ik met EU3 begin, en daarna naar EU4 en VIC2 ga. Aangezien vic2 me met politiek het meest aanspreekt.
Natuurlijk, al gaat wel het hele trade-systeem op de schop, dus daar moet ie niet teveel van willen begrijpen.quote:Op donderdag 25 juli 2013 12:29 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:
[..]
EU4 komt binnen een maand uit, vandaar de tips van anderen om daar op te wachten. Maar qua gameplay zal het redelijk identiek blijven, dan is dit gewoon leuk om te beginnen.
Het was al geweldig in EU3 toen je zelf CoTs kon maken.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 15:41 schreef Euribob het volgende:
[..]
Natuurlijk, al gaat wel het hele trade-systeem op de schop, dus daar moet ie niet teveel van willen begrijpen.
Laat dan EU4 ook vallen pik, graphics worden er niet beter.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 17:48 schreef SherlockHolmes het volgende:
Bedankt voor alle adviezen, ik heb EU3 geprobeerd maar het ziet er echt uit als een spel uit 1999, en dan niet alleen de graphics, dat maakt me niet uit, maar de menu's en HUD. Ook is het hier in Rusland nu heerlijk weer, en dat blijft een tijdje, dus veel tijd achter de PC ga ik niet maken, dus ik wacht op EU4, als ik dan weer in NL ben, ga ik lekker die doen
Nouja, wel dus. Vergeleken met wat er mogelijk is is het zeker niet al te best, maar het is al een hele stap voorwaarts in vergelijking met EU3.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 20:24 schreef Chef_M het volgende:
[..]
Laat dan EU4 ook vallen pik, graphics worden er niet beter.Zoals in andere topic, micromanagement is er weinig bij maar citybuilding is groot, ga voor Cities XL! Vermaak je je in de vakantie(?) wel mee.
En nu gaan ze dat afschaffen, de eikels.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 20:03 schreef Gatenkaas het volgende:
[..]
Het was al geweldig in EU3 toen je zelf CoTs kon maken.
Mja, het is maar hoe je het ziet. In mijn ogen is het ook een grote vooruitgang hoor, en EU4 komt ook meteen in m'n library. Maar voor iemand die graphics zocht van Cities XL gecombineerd met micromanagement gameplay, dan denk ik niet dat EU4 daar tussen past.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 21:27 schreef Euribob het volgende:
[..]
Nouja, wel dus. Vergeleken met wat er mogelijk is is het zeker niet al te best, maar het is al een hele stap voorwaarts in vergelijking met EU3.
Nu vind ik de graphics van City XL ook niet echt oogstrelend.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 21:30 schreef Chef_M het volgende:
[..]
Mja, het is maar hoe je het ziet. In mijn ogen is het ook een grote vooruitgang hoor, en EU4 komt ook meteen in m'n library. Maar voor iemand die graphics zocht van Cities XL gecombineerd met micromanagement gameplay, dan denk ik niet dat EU4 daar tussen past.
Ik bedoelde ook niet de graphics qua videokaart, maar meer van hoe de game eruit ziet. Dat je echt je stad in details op het scherm ziet. Maar misschien kan jij Sherlock van dienst zijn;quote:Op zaterdag 27 juli 2013 22:41 schreef Euribob het volgende:
[..]
Nu vind ik de graphics van City XL ook niet echt oogstrelend.
Ja dan evt. CK2/EU4 en anders heeft hij pech gehad.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 22:53 schreef Chef_M het volgende:
[..]
Ik bedoelde ook niet de graphics qua videokaart, maar meer van hoe de game eruit ziet. Dat je echt je stad in details op het scherm ziet. Maar misschien kan jij Sherlock van dienst zijn;
GAM / Spellen als Civilization V.
Dat is de reden dat hij in dit topic is belandt. EU komt in mijn ogen wel het dichtst bij wat hij zoekt, maar conclusie is dat het graphisch wat meer mag zijn.
Al op het Paradox-forum om hulp gevraagd?quote:Op zondag 28 juli 2013 02:25 schreef Pumatje het volgende:
Heeft iemand hier een goede how to ik de black ice mod installeer? Ik heb hem eerder werkend gekregen. Maar dit gaat nergens meer over.hij doet niets.
Ja op zich welquote:Op zondag 28 juli 2013 01:57 schreef Gatenkaas het volgende:
Ik heb het hier trouwens een poosje terug gedropt, maar zijn er 2/3 personen geïnteresseerd om een CK2 game online te doen? Regels etc. kunnen we wel bespreken.
Old Gods is wel leuk, met z'n allen Norse kiezen, of een van de Karlings. Magyars zijn wel uitgesloten trouwens.quote:Op zondag 28 juli 2013 09:49 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:
Old Gods of normale start?
Eerst zeker weten dat Finest Hour is geinstalleerd, dat ging bij mij fout paar weken geleden na een herinstallatie.quote:Op zondag 28 juli 2013 02:25 schreef Pumatje het volgende:
Heeft iemand hier een goede how to ik de black ice mod installeer? Ik heb hem eerder werkend gekregen. Maar dit gaat nergens meer over.hij doet niets.
Misschien stom, maar zeker weten dat je scherm zelf goed gecalibreerd is? Ik heb een knop met auto, moet ik ook soms indrukken als ik nieuwe game begin omdat het loopt te kutten met resoluties. (1680x1050 hier)quote:Op zondag 28 juli 2013 10:51 schreef Luctor.et.Emergo het volgende:
Iemand enig idee over het volgende:
Ik heb een beeldscherm met aanbevolen resolutie 1440x900. Als ik in EU3, deze resolutie instel dan is de breedte goed, echter valt er bij de hoogte een gedeelte buiten het beeldscherm. De bovenkant is goed, maar aan de onderkant ontbreekt dan het deel vanaf ongeveer de evenaar in de minimap. Iemand enig idee wat hiervan de oorzaak kan zijn en nog belangrijker hoe ik dit kan oplossen?
Ik heb nu de resolutie in EU3 teruggeschroefd naar 12xx bij 7xx en dan komt wel alles in beeld. Echter vind ik dit niet ideaal.
Ja allemaal een Karling zou wel grappig zijn denk ik.quote:Op zondag 28 juli 2013 12:54 schreef Gatenkaas het volgende:
[..]
Old Gods is wel leuk, met z'n allen Norse kiezen, of een van de Karlings. Magyars zijn wel uitgesloten trouwens.
Of een duke uit een van de Karling-rijken, dan kun je in elk geval nog France en Germany hebben.quote:Op zondag 28 juli 2013 13:52 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:
[..]
Ja allemaal een Karling zou wel grappig zijn denk ik.
Ik heb het knopje auto ook al een paar keer ingedrukt voor calibratie, maar dat leverde helaas niets op. Had daar zelf ook al aan gedacht. Bij sommige andere spellen heb ik dat ook nodig.quote:Op zondag 28 juli 2013 13:46 schreef Chef_M het volgende:
[..]
Misschien stom, maar zeker weten dat je scherm zelf goed gecalibreerd is? Ik heb een knop met auto, moet ik ook soms indrukken als ik nieuwe game begin omdat het loopt te kutten met resoluties. (1680x1050 hier)
Nou, wie maakt hem aan?quote:Op zondag 28 juli 2013 14:23 schreef Gatenkaas het volgende:
[..]
Of een duke uit een van de Karling-rijken, dan kun je in elk geval nog France en Germany hebben.
Ik wil best hosten, maar ik moet eerst kijken of ik geen sync problemen meer heb. Wat is je nick @ steam?quote:Op zondag 28 juli 2013 16:11 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:
[..]
Nou, wie maakt hem aan?
Bestemmingsplanquote:Op zondag 28 juli 2013 16:32 schreef Gatenkaas het volgende:
[..]
Ik wil best hosten, maar ik moet eerst kijken of ik geen sync problemen meer heb. Wat is je nick @ steam?
Was het nog gelukt met het topic?quote:Op zondag 28 juli 2013 16:32 schreef Gatenkaas het volgende:
[..]
Ik wil best hosten, maar ik moet eerst kijken of ik geen sync problemen meer heb. Wat is je nick @ steam?
Blijkbaar is het de 3-days sync bug, als ik save na die drie dagen en het opnieuw laad, dan moet het wel in orde zijn.quote:Op maandag 29 juli 2013 11:56 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:
[..]
Was het nog gelukt met het topic?
CK 2 niet beter voor beginneling?quote:Op donderdag 25 juli 2013 02:43 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Civilization 5 is wel kinderspel vergeleken met de meeste paradox spellen. Ik zou beginnen met EU3 + uitbreidingen.
EU3 is wat makkelijker omdat je echt als land speelt zoals ook in Civ en de Total War-reeks, in tegenstelling tot CK2. Denk dat het weinig uitmaakt verder, maar EU3 is wel iets simpeler.quote:Op maandag 29 juli 2013 16:42 schreef Marcus_Zaagius het volgende:
[..]
CK 2 niet beter voor beginneling?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |