abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 29 december 2012 @ 01:46:08 #121
383398 Kyubey
Genesis 19:26
pi_120898052
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 december 2012 01:44 schreef Romanus het volgende:
Zou toch vet zijn als Tolkien net zo goed karakters kon beschrijven als bijvoorbeeld Tolstoj dat kon. Dan zouden de boeken nog vetter zijn _O_
Dit _O_
Helemaal super.
  zaterdag 29 december 2012 @ 01:49:57 #122
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_120898195
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 december 2012 01:41 schreef Kyubey het volgende:

[..]

Tolkien kan misschien goed een wereld bouwen, maar emoties kan hij helaas niet goed verwoorden. Zeer jammer, want dat was een groot nadeel aan de boeken. Net zo als in de Hobbit. Alle dwergen zijn precies hetzelfde, op Bombur na want die is dik. Verder kan ik ze niet onderscheiden omdat ze geen greintje persoonlijkheid hebben :')
Gelukkig heeft Peter Jackson het wel wat beter gedaan :P
Tolkien heeft een uitmuntende wereld op papier gezet. Het was gewoon een genie op zijn gebied. Als je bedenkt dat hij de bedenker is van veel wezens die in de huidige fantasyboeken en films worden gebruikt, dan kun je niks minder dan impasse voor deze man hebben. Hij heeft zelf rangordes in zijn boeken aangebracht van de groten der Midden-Aarde.

quote:
1. Supreme being in Middle Earth legendarium: Eru Illuvatar
2. Valar: Manwë · Ulmo · Aulë · Oromë · Mandos (Námo) · Lórien (Irmo) · Tulkas -
Varda · Yavanna · Nienna · Estë · Vairë · Vána · Nessa - Melkor
3. Maiar: Eönwë · Ilmarë · Ossë · Uinen · Salmar · Sauron · Melian · Arien · Tilion · Wizards · Saruman (Curunír) · Gandalf (Olórin) · Radagast (Aiwendil) · Blue Wizards · Balrogs · Gothmog · Durin's Bane
  zaterdag 29 december 2012 @ 01:50:02 #123
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_120898200
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 december 2012 01:44 schreef Romanus het volgende:
Zou toch vet zijn als Tolkien net zo goed karakters kon beschrijven als bijvoorbeeld Tolstoj dat kon. Dan zouden de boeken nog vetter zijn _O_
Russische Hobbits, leuk hoor...
(dat soort boeken kom ik sowieso niet doorheen)
pi_120898228
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 december 2012 01:50 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

Russische Hobbits, leuk hoor...
(dat soort boeken kom ik sowieso niet doorheen)
ik wil niet dat Tolstoj het schreef, alleen dat Tolkien net zo goed karakters kon beschrijven zoals Tolstoj :P

quote:
0s.gif Op zaterdag 29 december 2012 01:49 schreef Jellereppe het volgende:

[..]

Tolkien heeft een uitmuntende wereld op papier gezet. Het was gewoon een genie op zijn gebied. Als je bedenkt dat hij de bedenker is van veel wezens die in de huidige fantasyboeken en films worden gebruikt, dan kun je niks minder dan impasse voor deze man hebben. Hij heeft zelf rangordes in zijn boeken aangebracht van de groten der Midden-Aarde.

[..]

Dit zeker, enorm knap. Ook dat hij zoveel talen zelf heeft verzonnen
  zaterdag 29 december 2012 @ 01:51:45 #125
383398 Kyubey
pi_120898262
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 december 2012 01:49 schreef Jellereppe het volgende:

[..]

[..]

Zijn gecreeërde wereld is ook geniaal, dat hoor je mij niet ontkennen :)
Helemaal super.
  zaterdag 29 december 2012 @ 01:52:30 #126
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_120898286
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 december 2012 01:51 schreef Kyubey het volgende:

[..]

Zijn gecreeërde wereld is ook geniaal, dat hoor je mij niet ontkennen :)
Klopt. Wilde het nogmaals benadrukken. Gaat zelfs het gerucht dat toen Gandalf tegen de Balrog vocht in LOTR dat hij toen stierf en naar Eru Illuvatar (oppergod) ging. Alleen aangezien zijn taak niet was voltrokken stuurde Eru Illuvatar hem weer terug.
  zaterdag 29 december 2012 @ 01:57:08 #127
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_120898442
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 december 2012 01:50 schreef Romanus het volgende:
Dit zeker, enorm knap. Ook dat hij zoveel talen zelf heeft verzonnen
Zeker. Heel indrukwekkend.
  zaterdag 29 december 2012 @ 02:07:06 #128
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_120898769
quote:
7s.gif Op zaterdag 29 december 2012 01:52 schreef Jellereppe het volgende:

[..]

Klopt. Wilde het nogmaals benadrukken. Gaat zelfs het gerucht dat toen Gandalf tegen de Balrog vocht in LOTR dat hij toen stierf en naar Eru Illuvatar (oppergod) ging. Alleen aangezien zijn taak niet was voltrokken stuurde Eru Illuvatar hem weer terug.
Hij werd toen toch ook Gandalf the White?
  zaterdag 29 december 2012 @ 02:08:28 #129
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_120898808
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 december 2012 02:07 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

Hij werd toen toch ook Gandalf the White?
Ja, klopt. Kort daarna werd hij Gandalf the White. Waarschijnlijk (gerucht) heeft Eru Illuvatar hem wat nieuwe krachten gegeven. Hij had op een gegeven moment ook totaal geen moeite met Saruman. Terwijl hij daarvoor alle moeite had met Saruman en verloor. Gandalf is aan het einde van LOTR de sterkste maia die leeft.
  zaterdag 29 december 2012 @ 08:53:35 #130
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_120901628
Da's niet echt een gerucht hoor. Het plan van de Valar (het sturen van Maiar om de mensen en elven van Midden-Aarde indirect te steunen tegen Sauron) werd overgenomen en vergroot door Eru op het moment dat het plan compleet faalde (Gandalf dood, Saruman gevallen, Radagast teveel gericht op dieren en de twee blauwe verdwenen in het oosten). Staat ergens beschreven in de brieven.

Gandalf kreeg echter niet zozeer nieuwe krachten als dat hij bevrijd werd van de zelf opgelegde beperkingen toen hij naar Midden Aarde ging.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  zaterdag 29 december 2012 @ 10:12:49 #131
268260 Dr.Mikey
Games Crew van het jaar 2013
pi_120902429
Magneto!!!!
They wish to cure us. But I say to you, WE are the cure!
"WHAT IF YOU'RE RIGHT AND THEY'RE WRONG?"
R.I.P DTS.
pi_120902611
Aaaaaagh per ongeluk een spoiler gelezen |:(
Nieuw is niet altijd beter.
  zaterdag 29 december 2012 @ 10:29:24 #133
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_120902672
Harry Potter vergelijken met LOTR :') dat zijn toch twee totaal verschillende dingen? Als je dan toch iets met LOTR wilt vergelijken, neem dan Narnia. Dat is pas een slap aftreksel van LOTR. Niet zo gek ook, aangezien Tolkien en Lewis vrienden waren (en christen, dat is zowel in Narnia als in LOTR/The Hobbit terug te zien).
Niet meer actief op Fok!
pi_120903269
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 december 2012 10:29 schreef Viking84 het volgende:
Harry Potter vergelijken met LOTR :') dat zijn toch twee totaal verschillende dingen? Als je dan toch iets met LOTR wilt vergelijken, neem dan Narnia. Dat is pas een slap aftreksel van LOTR. Niet zo gek ook, aangezien Tolkien en Lewis vrienden waren (en christen, dat is zowel in Narnia als in LOTR/The Hobbit terug te zien).
Het is natuurlijk niet op alle punten te vergelijken, maar wat betreft Sauron/Voldemort is het helemaal niet zo gek. Sterker nog, ik ga er vanuit dat Rowling het hele horcrux-idee simpelweg heeft 'geleend' van Tolkien's concept over Sauron's krachten in de One Ring (al dan niet onbewust).

Ik heb Narnia ook gelezen en vind dat juist minder goed te vergelijken met LotR. Tolkien hekelde de schrijfstijl van Lewis, omdat die er zo duidelijk een christelijke toon in aan bracht. Tolkien probeerde dat in zijn eigen werk te voorkomen; hij schreef immers zijn eigen Engelse mythologie, los van het christendom. Hoewel je wel wat christelijke elementen zou kunnen ontdekken, wees hij dit zelf altijd resoluut van de hand. In tegenstelling tot Lewis.
Amen.
pi_120903285
tsjjj stelletje cultuurbarbaren over Harry Potter praten in een Tolkien topic ga je eens schamen o|O

Gisteren geweest en ik vond het geweldig , mijn gevoel was tijdens de hele film , ik wilde dat Gandalf mij bezoekte en me meevroeg en op reis mee ging met bilbo, gandalf en de dwergen en dat bleef de hele film zo , de film voelde voor mij echt aan als een reis naar midden aarde waar je de geschiedenis van Midden Aarde leerde en nu moet ik nog een jaar wachten voordat ik de reis kan vervolgen :'( :'(

De dwergen waren geweldig, kleine vechtende, vretende zingende vechtmachinetjes , de hobbit die een schijterd was maar op momenten dat het moest ineens grote moed bezat en Gandalf die steeds de dwergen en de hobbit uit de problemen wilde halen.

Ik hoorde zoveel kritiek , maar ik weet het niet , het is net alsof boel een 2e lord of the rings verwachten en dat is dit niet , dit is meer de hobbit en de geschiedenis van midden aarde wat allemaal uiteindelijk leidde tot in de ban van de ring.
Het film kan voor sommige kinderlijk zijn maar dat was de Hobbit ook , het was een kinderboek.

Gollem was echt geweldig O+ . Dus mijn beslissing staat , volgend jaar ga ik verder met reis naar Midden aarde en reis met liefde mee met de dwergen die een beetje mijn hart veroverd hebben.
pi_120903358
Nu het toch gaat over verschillende fantasy reeksen: iemand hier die Wheel of Time leest? Naar mijn mening de overtreffende trap van LoTR. Maar, eerlijk is eerlijk, zonder Tolkien was die reeks er niet geweest waarschijnlijk.
pi_120903360
Ik zeg juist dat Rowling overduidelijk leentjebuur heeft gespeeld bij Tolkien. Een vergelijking valt dus wel degelijk te maken, of we dat als LotR-fans nou leuk vinden of niet :P.
Amen.
  zaterdag 29 december 2012 @ 12:19:03 #138
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_120905337
quote:
14s.gif Op zaterdag 29 december 2012 08:53 schreef Dagonet het volgende:
Da's niet echt een gerucht hoor. Het plan van de Valar (het sturen van Maiar om de mensen en elven van Midden-Aarde indirect te steunen tegen Sauron) werd overgenomen en vergroot door Eru op het moment dat het plan compleet faalde (Gandalf dood, Saruman gevallen, Radagast teveel gericht op dieren en de twee blauwe verdwenen in het oosten). Staat ergens beschreven in de brieven.

Gandalf kreeg echter niet zozeer nieuwe krachten als dat hij bevrijd werd van de zelf opgelegde beperkingen toen hij naar Midden Aarde ging.
Ah, lang geleden dat ik de boeken heb gelezen. De details weet ik ook niet meer tot op de puntjes. Bedankt dat je het net even wat scherper brengt.
  zaterdag 29 december 2012 @ 12:23:48 #139
383398 Kyubey
pi_120905462
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 december 2012 10:29 schreef Viking84 het volgende:
Narnia :r :r
Uit pure walging heb ik boek 7 niet kunnen uitlezen. Hoe ontzettend verschrikkelijk afschuwelijk bekerend christelijk :')
Het is ongevee letterlijk de bijbel maar dan met fantasiedieren en kinderen.
Helemaal super.
  zaterdag 29 december 2012 @ 12:31:58 #140
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_120905727
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 december 2012 11:08 schreef Operc het volgende:
Nu het toch gaat over verschillende fantasy reeksen: iemand hier die Wheel of Time leest? Naar mijn mening de overtreffende trap van LoTR. Maar, eerlijk is eerlijk, zonder Tolkien was die reeks er niet geweest waarschijnlijk.
Complete reeks van in TTR, :P.
Begin van WoT is een directe homage aan Tolkien, aldus Robert Jordan zelf.

Ik ben er persoonlijk geen fan van, de karakters zijn te star en de serie is teveel uit de kluiten gewassen als een op hol geslagen woekerplant.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  zaterdag 29 december 2012 @ 13:39:15 #141
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_120908108
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 december 2012 11:03 schreef Jivis het volgende:

[..]

Het is natuurlijk niet op alle punten te vergelijken, maar wat betreft Sauron/Voldemort is het helemaal niet zo gek. Sterker nog, ik ga er vanuit dat Rowling het hele horcrux-idee simpelweg heeft 'geleend' van Tolkien's concept over Sauron's krachten in de One Ring (al dan niet onbewust).

Ik heb Narnia ook gelezen en vind dat juist minder goed te vergelijken met LotR. Tolkien hekelde de schrijfstijl van Lewis, omdat die er zo duidelijk een christelijke toon in aan bracht. Tolkien probeerde dat in zijn eigen werk te voorkomen; hij schreef immers zijn eigen Engelse mythologie, los van het christendom. Hoewel je wel wat christelijke elementen zou kunnen ontdekken, wees hij dit zelf altijd resoluut van de hand. In tegenstelling tot Lewis.
Ha, een kenner, leuk :). Ik moet eerlijk zeggen dat ik de LotR-boeken niet heb gelezen (wel twee deeltjes Narnia), maar volgens mij klopt jouw stelling dat Tolkien geen duidelijke christelijke toon in zijn boeken wilde aanbrengen niet.

Zie hier bijvoorbeeld: http://www.catholiceducation.org/articles/arts/al0160.html

quote:
J.R.R. Tolkien wrote, "The Lord of the Rings is of course a fundamentally religious and Catholic work; unconsciously so at first, but consciously in the revision."
Alleen een beetje jammer dat ik geen bron kan vinden van die uitspraak van Tolkien. Voor de rest vind ik het blabla van christenen. Op die manier kun je in élk boek wel christelijke elementen vinden ;). Het idee van een onervaren jongen die wordt uitverkoren om de wereld te redden in plaats van een sterke, ervaren man is zó universeel; ik weet niet of je dat mag herleiden tot de Bijbel.
Niet meer actief op Fok!
pi_120908370
quote:
14s.gif Op zaterdag 29 december 2012 12:31 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Complete reeks van in TTR, :P.
Begin van WoT is een directe homage aan Tolkien, aldus Robert Jordan zelf.

Ik ben er persoonlijk geen fan van, de karakters zijn te star en de serie is teveel uit de kluiten gewassen als een op hol geslagen woekerplant.
Het begin is ook waardoor veel mensen de vergelijking trekken denk ik. Rustig klein dorpje waar een tovenaar langskomt om een paar jongens te recruteren die vervolgens de wereld moeten gaan redden. Tsja, dat is vrijwel gelijk in beide series. :)
pi_120908525
Lekkere spoilers zonder tags in dit topic. :{
pi_120910279
Ik heb wel eens een biografie gelezen over Tolkien, ik kan me herinneren dat die man zwaar katholiek was, dus ik denk ook dat hij er wel christelijke dingen in heeft verwerkt.
pi_120914428
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 december 2012 13:39 schreef Viking84 het volgende:

[..]

Ha, een kenner, leuk :). Ik moet eerlijk zeggen dat ik de LotR-boeken niet heb gelezen (wel twee deeltjes Narnia), maar volgens mij klopt jouw stelling dat Tolkien geen duidelijke christelijke toon in zijn boeken wilde aanbrengen niet.
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 december 2012 14:30 schreef johannes_vermeer het volgende:
Ik heb wel eens een biografie gelezen over Tolkien, ik kan me herinneren dat die man zwaar katholiek was, dus ik denk ook dat hij er wel christelijke dingen in heeft verwerkt.
Inderdaad, hij was erg streng katholiek. En wanneer je een bepaalde ideologie aanhangt is het bijna niet te voorkomen dat je daar elementen van in je boeken verwerkt, denk ik. Lewis legt het er echter wel erg dik bovenop (met Aslan enzovoort). Zoals ik al zei; Tolkien's bedoeling was een complete, nieuwe mythologie te schrijven. Daarom houdt hij zich in zijn werk verre van duidelijke christelijke verwijzingen, omdat dat op zichzelf weer een soort mythologie is natuurlijk. Maar hij zal er vast (al dan niet onbewust) christelijke elementen in verwerkt hebben.
Amen.
pi_120914786
De film gezien in 48fps, wat vonden jullie ervan? Mijn vrienden haalden hun schouders erover op maar ik vond het echt niet om aan te zien. In sommige scenes werkte het goed, maar meestal leidde het erg af. Ik vond onder andere ook de CGI er erg beroerd uitzien hierdoor. Vind de film nu niet zo denderend dat ik hem nog een keertje in de normale versie ga bekijken om te vergelijken.
pi_120914876
Zover ik het begrepen heb, heeft Tolkien bewust geen bijbelse/christelijke analogiën gebruikt, maar wel de christelijke waarden proberen te promoten.
En dan vooral die hij van belang vond.
pi_120919636
Vandaag de losse Extended Lotr versies opgepikt bij de Freerecordshop!
45e totaal tot aan de kassa 34,99! :D
6 Blu-ray's en 9DVDs met bonus materiaal :)
Narf!
  Donald Duck held zaterdag 29 december 2012 @ 18:37:53 #149
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_120919784
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 december 2012 18:33 schreef Sickert het volgende:
Vandaag de losse Extended Lotr versies opgepikt bij de Freerecordshop!
45e totaal tot aan de kassa 34,99! :D
6 Blu-ray's en 9DVDs met bonus materiaal :)
Toevallig gisteren ook gekocht bij mediamarkt,, maar dan de set als geheel. Compleet hetzelfe voor de rest los van de omhullende box, in de set zitten de 3 films elk weer in een eigen case.
Heb nog nooit de extended versies gezien, dus ben benieuwd.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
pi_120920562
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 december 2012 18:37 schreef __Saviour__ het volgende:

[..]

Toevallig gisteren ook gekocht bij mediamarkt,, maar dan de set als geheel. Compleet hetzelfe voor de rest los van de omhullende box, in de set zitten de 3 films elk weer in een eigen case.
Heb nog nooit de extended versies gezien, dus ben benieuwd.
Vanmiddag meteen de eerste gekeken en zag zoveel dingen die ik nog nooit gezien had!
De Dvd over artwork ook een uurtje van bekeken ook erg gaaf om de verhalen er achter te zien :)
Mn eerste Blu-rays en meteen toppertjes!
Narf!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')