quote:
Op woensdag 26 december 2012 16:54 schreef Christenbroeder het volgende:[..]
Ja maar toch de bijbel is te lezen voor iedereen, en iedereen mag er mee doen wat hij/zij wilt. En we zijn allemaal in Nederland geboren en toch zijn er mensen die pro rechts zijn en mensen die pro links zijn. En staan onze neuzen niet allemaal naar dezelfde kant wat denk je daarvan?
Ligt aan de onderwerpen, economie vind ik minder belangrijk, gaat het echter om kwesties waarbij beslissingen worden genomen welke invloed hebben op weerlozen en minderheden dan zal de achterliggende rede van die beslissing op zijn minst aannemelijk gemaakt moeten worden. Dan kun je het hebben over dieren maar ook bijvoorbeeld over besnijdenis op jonge leeftijd, homofilie, euthanasie, abortus e.d..
Over die laatste bijvoorbeeld, ik ben tegen abortus omdat volgens mij de foetus een levensfase is van de mens, dus gewoon een mens is waar je met je fikken van af moet blijven. Dus niet omdat het door een of andere religie wordt verboden... Dan kun je zeggen dat religieuzen ook deze reden hanteren maar daar gaat het fout. Op het moment namelijk dat religieuzen de rede gaan hanteren moeten ze dat consistent doen, dus niet zodra de reden achterhaald is (of intrinsiek verwerpelijk) toch beroepen op 'het staat zo in de bijbel geschreven'.
De enige vorm van vrijheid die we hebben is het kunnen handelen conform de rede, dat gaat niet samen met religieuze doctrines.