abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_122039716
Maar dan heb je amper tegendruk.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
pi_122041818
quote:
14s.gif Op vrijdag 25 januari 2013 18:33 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Maar dan heb je amper tegendruk.
Tegendruk is ook niet goed.

Even een copy paste van uitlaten.com

Turbomotor; wat is het grote verschil in de uitlaat met een atmosferische motor?
terug

Eigenlijk is de turbomotor, ook de turbodiesel, een totaal andere uitlaat nodig als een gewone motor.
Een turbo draait pas optimaal met een uitlaat zonder weerstand.
Pas dan (zonder enige weerstand) zal de turbo snel op gang komen en vroeger een extra grote portie lucht in de motor blazen. Het gevolg is vooral meer trekkracht en vermogen.
Gebruik dus bij een motor met turbo grotere pijpdiameters, een kat met lage weerstand en dempers zonder tegendruk.
Bewezen is dat een voorpijp net achter de turbo rustig nog veel groter mag zijn in diameter als de rest van de uitlaat. Dit heeft een zeer positief gevolg voor het nog beter oppakken van de turbo, het koppel en het vermogen.
NOTE: chiptuning met een turbomotor (ook een turbodiesel) heeft pas echt zin als de uitlaat goed in orde is. Het is onzin om allerlei dingen te gaan veranderen als de ademhaling nog niet optimaal is. Pas als de uitlaat goed geregeld is heeft het nut om meer brandstof toe te voegen d.m.v. allerlei elektronica.
NOTE: ga je wel de chiptuning eerst doen, dus de turbodruk veranderen en meer brandstof toevoegen, dan loop je een flinke kans dat de motor voornamelijk meer gaat drinken" en flink gaat roken door een te rijk brandstofmengsel. Vrijwel zeker verloren geld dus……
pi_122041849
Diameter moet echter ook weer niet te groot zijn.
pi_122042048
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 januari 2013 19:27 schreef Charged het volgende:
Diameter moet echter ook weer niet te groot zijn.
Dat bedoel ik. Te groot is even slecht als te klein.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
pi_122042179
foutje.

[ Bericht 93% gewijzigd door #ANONIEM op 25-01-2013 19:38:37 ]
pi_122042485
Dit geeft opzich ook wel een goede uitleg.
Waarom een ander uitlaatsysteem op een (turbo)motor?

Indien het originele uitlaatsysteem te restrictief is kunnen we met een sport uitlaatsysteem vermogen winnen.
Maar het vraagt veel ervaring en testwerk om een goed uitlaatsysteem voor een bepaalde wagen te maken.
Een minder restrictief uitlaatsysteem zal automatisch luider klinken en kan daarom eventueel niet legaal zijn.

Een speciaal uitlaatspruitstuk kan minder warmte aan de cilinderkop geven en ook een betere flow geven waardoor vermogenwinst mogenlijk is.

Als het uitlaatsysteem te vrij is kunnen we tegendruk verliezen en hierdoor kan het motorkoppel dalen maar we winnen piek motorvermogen, we moeten dus een ideaal compromis vinden. (voor atmosferische motoren)

Voor turbomoren (zowel diesel al benzine) is een vrij en weinig restrictief uitlaatsysteem belangrijk. Dit omdat het een lagere tegendruk heeft en dit resulteert in een lage verlies van turbodruk en motorkoppel.
pi_122097776










Ik ben geen pro, maar ben wel trots op mijn werk. Alles vervaardigd uit een dak van een Mini :')
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
  zondag 27 januari 2013 @ 00:52:03 #83
383870 hardcore-gabberr
JWZ hardcore gabber
pi_122098377
wat een viezigheid :p keer hoogedruk erdoor?
daaadadadada
pi_122104236
En een slijptol om de naden af te werken :P
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
pi_122104999
Het is inderdaad wel een mooi oppervlakte om je lassen te oefenen,hoeken,bochten en zulks..
Wat ik kan zien van de bovenste foto's..maak beide oppervlaktes goed blank en je massa punt ook met een lamellenschijf,massa punt zo dicht mogelijk bij het te lassen gedeelte.

Nice going.
Wat is die langwerpige plaat voor je voormalige reservewielbak?
  zondag 27 januari 2013 @ 11:55:39 #86
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_122105675
Dit is linksvoor bij de deur/wielkast toch?
Hoe ga je de holle ruimte behandelen waar je nu overheen hebt gelast? Kun je daar nog bij? :)

Waarom is je bodem zo zwart geblakkerd? Heb je met een fohn de bitumen proberen te verwijderen?
Op de bodem kun je dit namelijk koud afbikken (hakkse schroevendraaier en hamer), dan breekt het er in stukken af met weinig resten. Tegen de firewall, waar het schuin begint te lopen, en op de tunnel moet je het wel met de fohn en een plamuurmes afsteken.
Resten kun je simpel verwijderen met thinner en een doek (en evt schuurspons), het is alleen wat werk.

Bij mij heb ik het ook geprobeerd met fohn en dan afsteken, zie aan de rechterzijde voor het stoelframe. Achter het stoelframe heb ik hetkoud afgestoken. Wat je nog ziet liggen zijn resten.



Daarna met thinner de hele bodem schoongemaakt en dan ziet het er zo uit:


[ Bericht 4% gewijzigd door daNpy op 27-01-2013 12:16:11 ]
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_122106324
Ik ga een voor een op jullie reageren als ik weer een werkende laptop heb, op mobiel is het echt lastig :/

Maar @ charged: langwerpige plaat? Reservewiel plaats? :') kun je dat een beetje toelichten? :P
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
pi_122106887


Heb je hier aan de linkerkant nu een sleuf van een halve cm breed dichtgelast? Of vertekent de foto nogal?
pi_122107048
Yes. Ik heb de mal ietsjes te klein gemaakt.
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
pi_122107249
quote:
1s.gif Op zondag 27 januari 2013 12:31 schreef Turquaz52 het volgende:
Yes. Ik heb de mal ietsjes te klein gemaakt.
Best lastig om zoiets dicht te krijgen zonder dat de las heel ver omhoog kruipt, je het plaatmateriaal wegbrandt of het heel, heel lang duurt door het steeds laten afkoelen. Hoe heb je het aangepakt?
pi_122119559
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2013 12:36 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

Best lastig om zoiets dicht te krijgen zonder dat de las heel ver omhoog kruipt, je het plaatmateriaal wegbrandt of het heel, heel lang duurt door het steeds laten afkoelen. Hoe heb je het aangepakt?
niet laten afkoelen, dat doe ik achteraf of wanneer er te veel vuur is met een plantenspuit.

Ik las aan beide kanten een reep en vul deze in een keer door er tussen met een S beweging.

Dit doe ik overigens ook als ik een gat zie of een spleet waar ik het niet waard vind of zin heb om een plaatje op maat te knippen.
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
pi_122122183
quote:
1s.gif Op zondag 27 januari 2013 16:48 schreef Turquaz52 het volgende:

[..]

niet laten afkoelen, dat doe ik achteraf of wanneer er te veel vuur is met een plantenspuit.

Ik las aan beide kanten een reep en vul deze in een keer door er tussen met een S beweging.

Dit doe ik overigens ook als ik een gat zie of een spleet waar ik het niet waard vind of zin heb om een plaatje op maat te knippen.
Hmm, van twee kanten kan inderdaad ook. Dat is wel een goede eigenlijk, van een kant gaat het bepaald niet geweldig.
pi_122131543
Voortaan je materiaal toch eerst kaalschuren...
Been tryin' hard not to get into trouble, but I
I've got a war in my mind
  zondag 27 januari 2013 @ 21:46:21 #94
53151 T42
Pinball Wizard
pi_122137000
nog niet af? had hem naar de turk om de hoek gebracht hoor die had hem in 2 weken af ;)
pi_122138199
He Turq, kan ik een dubbel gebakken ei krijgen?
pi_122140734
Jongens houd er rekening mee dat Turq een echte las expert is ;)

En noem mijn auto geen wrak, mijne is in ieder geval bijna af :P
  maandag 28 januari 2013 @ 22:03:40 #97
383870 hardcore-gabberr
JWZ hardcore gabber
pi_122190319
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2013 22:34 schreef SelimGTI het volgende:
Jongens houd er rekening mee dat Turq een echte las expert is ;)

En noem mijn auto geen wrak, mijne is in ieder geval bijna af :P
ja het gaat wel iets minder rap. maar hij mag mij wel eens leren lassen
daaadadadada
pi_122190747
Ach kom jongens, las expert?

Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
pi_122190783
quote:
10s.gif Op zondag 27 januari 2013 22:01 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
He Turq, kan ik een dubbel gebakken ei krijgen?
met of zonder spek? :P
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
  maandag 28 januari 2013 @ 22:26:20 #100
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_122191730
Beantwoord je mijn vragen nog? ;)
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')