wat is een falie eigenlijkquote:Op donderdag 20 december 2012 21:35 schreef Saekerhett het volgende:
"Anders krijgt hij op zijn f.... alie, laat ik maar zeggen"
quote:
okquote:Riemer Reinsma schrijft in het Onze Taal Taalcahier Gezegden het volgende over deze zegswijze: "Wanneer je iemand op zijn falie geeft, komen de klappen strikt genomen alleen op iemands hoofd en schouders terecht. Een falie was een zwarte doek die vrouwen over het hoofd of om de schouders droegen. Iemand op zijn falie geven was dus, als je het heel letterlijk neemt, vrouwenmishandeling. In Nederland wordt de falie al lang niet meer gedragen." In de Camera Obscura van Nicolaas Beets komt falie nog voor in het verhaal 'Het Noordbrabantsche meisje': "Gij moest haar naar de kerk hebben zien gaan; met de breede zwarte falie, eerst hangende over de schouders met vrij wat meer gratie dan waarmee b.v. mijn nicht haar mantille draagt, en dan bij 't ingaan van de deur, over 't hoofd, dat haar lief, dévoot gezichtje er effentjes uitstak."
De herkomst van het woord falie in de betekenis 'doek' is onduidelijk. Misschien is er een verband met het Oudfranse faille, een benaming voor een vierkante doek die over het hoofd werd gedrapeerd.
mee eens.quote:Op donderdag 20 december 2012 21:37 schreef Tyron het volgende:
groningen heeft wel goeie verdediging
quote:Op donderdag 20 december 2012 21:37 schreef Adames het volgende:
[..]
inderdaad, zul je zien dat je aan het eind op doelsaldo er uit gaat
Die dekselse jongens doen het erom.quote:Op donderdag 20 december 2012 21:41 schreef johannes_vermeer het volgende:
Ze geven wel vaak visitekaartjes af net als Evert er is.
Iedereen wil contact met Evert.quote:Op donderdag 20 december 2012 21:41 schreef johannes_vermeer het volgende:
Ze geven wel vaak visitekaartjes af net als Evert er is.
ja, website is livequote:Op donderdag 20 december 2012 21:43 schreef Scorpion_17 het volgende:
Weet iemand of de loting weer eerder wordt verricht op de website van SBS6 dan ze uitzenden op tv?
Duurt nog wel even. Schijnt weer wat langer te duren dan gedacht.quote:
ergens jammer dat hij niet meer getest is, nu weten we nog niksquote:Op donderdag 20 december 2012 21:44 schreef ClapClapYourHands het volgende:
Ik dacht heel ff "Wie is die blanke jongen in het doel waar is Vermeer?"
slaat toch nergens op. Loot dan vanaf de achtste finale gewoon de verloop voor de rest van het toernooi.quote:
Fantastische opmerking idd... Ten Napel is gewoon baasquote:Op donderdag 20 december 2012 21:46 schreef AFCNiels het volgende:
Trapt in zijn eigen truuk, dat is misschien ook wel typerend voor zijn spel![]()
![]()
grappig dat hij zei dat het gewoon zijn bouw was en nu valt hij 5 kilo in een paar weken af.quote:Op donderdag 20 december 2012 21:46 schreef Pedroso het volgende:
Zeefuik weer 2 kg afgevallen vanavond.
Die gaat zometeen weer langs de MacDonald om de broodnodige calorieen weer aan te vullen.
Is het nog steeds zo'n wedstrijd?quote:Op donderdag 20 december 2012 21:48 schreef Adames het volgende:
kom op groningen, ik wil cilessen eens een keer een bal zien redden
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |