Die mentaliteit, wordt voornamelijk er door de ouders ingebracht. Dat ga je als schoolleiding niet uitkrijgen. Ooit wel eens dat verhaal van die knutselochtend in het kralingse bos in Rotterdam? De antiliaanse, Nederlandse, Turkse, Surinaamse kindertjes deden allemaal leuk mee. Behalve de marokaanse kindertjes, die luisterden niet naar zo'n ongelovige leidster. Let op! Kinderen van nog geen 10 jaar oud. Oftewel, de ouders hebben die mentaliteit, er al vroeg inzitten.quote:Op donderdag 20 december 2012 12:08 schreef Disana het volgende:
Ik hoorde het op de radio en was verbaasd dat de school niet mee wil werken met de politie. Nu gaat er streng gesurveilleerd worden, maar dat verandert de mentaliteit van die leerlingen niet.
De school kan toch duidelijk maken welk gedrag niet is gewenst, en straffen uitdelen? Ik zie het probleem niet.quote:Op donderdag 20 december 2012 12:15 schreef HardMetal het volgende:
[..]
Die mentaliteit, wordt voornamelijk er door de ouders ingebracht. Dat ga je als schoolleiding niet uitkrijgen. Ooit wel eens dat verhaal van die knutselochtend in het kralingse bos in Rotterdam? De antiliaanse, Nederlandse, Turkse, Surinaamse kindertjes deden allemaal leuk mee. Behalve de marokaanse kindertjes, die luisterden niet naar zo'n ongelovige leidster. Let op! Kinderen van nog geen 10 jaar oud. Oftewel, de ouders hebben die mentaliteit, er al vroeg inzitten.
quote:Gemeente wil met Huygens College praten over overlast
De gemeente Amsterdam wil met de leiding van het Huygens College gaan praten over aanpak van overlast die leerlingen in de buurt veroorzaken. De stad denkt aan een schoolveiligheidsteam, waarin onder meer de politie, de school, leerplichtambtenaren, het stadsdeel en de gemeente zitten. Omwonenden zijn de incidenten zat.
Je zou het bijna wensen. Misschien begrijpen ze dat wel.quote:Op donderdag 20 december 2012 12:22 schreef Netsplitter het volgende:
Kunnen ze de ME daar niet op af sturen?
Niet luisteren is gummieknuppel in nekje ofzo?
Het was vanochtend ook op Radio 1, dus het lijkt me wel een serieus probleem.quote:Op donderdag 20 december 2012 12:27 schreef klaaskippegaas het volgende:
Dus we hebben een getuige die het heeft over een groepje aso meiden en meteen is die hele school verdacht?
Echt weer een telegraaf opklop verhaal.
Blablabla..telegraafopklopartikel..blablabla..quote:Op donderdag 20 december 2012 12:27 schreef klaaskippegaas het volgende:
Dus we hebben een getuige die het heeft over een groepje aso meiden en meteen is die hele school verdacht?
Het probleem is dat veel van die kut-marokanen thuis met de paplepel ingegoten krijgen dat "wij" onrein, ongelovig, minderwaardig enz. enz. zijn. Zie daar als leraar of lerares maar vat op te krijgen als de helft van het klaslokaal bevolkt is met zulke denkbeelden.quote:Op donderdag 20 december 2012 12:20 schreef Disana het volgende:
[..]
De school kan toch duidelijk maken welk gedrag niet is gewenst, en straffen uitdelen? Ik zie het probleem niet.
Ik lees niet dat het uitsluitend om Marokkaanse kinderen gaat. Daarnaast denk ik dat de school wel degelijk invloed kan uitoefenen als men er maar tijdig bij is. De andere kant uitkijken, zoals deze school lijkt te doen, helpt in elk geval niet.quote:Op donderdag 20 december 2012 19:45 schreef HardMetal het volgende:
[..]
Het probleem is dat veel van die kut-marokanen thuis met de paplepel ingegoten krijgen dat "wij" onrein, ongelovig, minderwaardig enz. enz. zijn. Zie daar als leraar of lerares maar vat op te krijgen als de helft van het klaslokaal bevolkt is met zulke denkbeelden.
Inderdaad, gewoon terugspugen en -schoppen.quote:Op donderdag 20 december 2012 12:27 schreef klaaskippegaas het volgende:
Klopt. Mijn zoon geeft zwemles, ook aan Marokkaanse kindertjes. En laat dat nou net de groep zijn die het hardst roept: 'ik hoef niet naar jou te luisteren.'quote:Op donderdag 20 december 2012 12:15 schreef HardMetal het volgende:
[..]
Die mentaliteit, wordt voornamelijk er door de ouders ingebracht. Dat ga je als schoolleiding niet uitkrijgen. Ooit wel eens dat verhaal van die knutselochtend in het kralingse bos in Rotterdam? De antiliaanse, Nederlandse, Turkse, Surinaamse kindertjes deden allemaal leuk mee. Behalve de marokaanse kindertjes, die luisterden niet naar zo'n ongelovige leidster. Let op! Kinderen van nog geen 10 jaar oud. Oftewel, de ouders hebben die mentaliteit, er al vroeg inzitten.
In welk parallel universum leef jij daar waar er geen structureel Marokkanenprobleem is of zit je nog in de ontkenningsfase?quote:Op donderdag 20 december 2012 12:27 schreef klaaskippegaas het volgende:
Misschien is hij Marokkaan?quote:Op donderdag 20 december 2012 20:31 schreef Arthur_Spooner het volgende:
[..]
In welk parallel universum leef jij daar waar er geen structureel Marokkanenprobleem is of zit je nog in de ontkenningsfase?
slecht voor de omzetquote:Op donderdag 20 december 2012 12:08 schreef Disana het volgende:
Ik hoorde het op de radio en was verbaasd dat de school niet mee wil werken met de politie. Nu gaat er streng gesurveilleerd worden, maar dat verandert de mentaliteit van die leerlingen niet.
bronquote:Straatterreur bij Huygens College aangepakt
Toch veiligheidsteam op omstreden school
AMSTERDAM, vrijdag
Het Huygens College in Amsterdam is bezweken onder de druk om toch een veiligheidsteam toe te laten tot de geplaagde onderwijsinstelling. Maar de samenstelling van het team, dat normaal uit de politie en een leerplichtambtenaar bestaat, blijft onderwerp van discussie met de school.
Dat meldt wethouder Pieter Hilhorst (Onderwijs) na overleg met de school. Gisteren onthulde deze krant dat sommigen onder de 650 leerlingen van het college de buurt stelselmatig lastigvallen. Vechtpartijen en intimidatie zijn aan de orde van de dag.
De instelling, die behoort tot de categorie ’bijzonder onderwijs’ en daardoor niet onder de verantwoordelijkheid van het stadsbestuur valt, weigerde in eerste instantie het team dat Hilhorst had klaarstaan. Die macht heeft de school. Inmiddels werkt het Huygens College wel mee, maar niet van harte. „Ik ben blij dat de school nu heeft ingestemd met de komst van het team, zo hebben de buurtbewoners de garantie dat er wat gebeurt met de klachten uit de buurt”, aldus Hilhorst. Aan het eind van de kerstvakantie worden de details bekendgemaakt. Wel is duidelijk dat het team in ieder geval een jaar aan de slag gaat op de school.
Losgeslagen
In de buurt zit de angst voor de losgeslagen scholieren er goed in. Niemand durft met zijn naam in de krant uit angst voor represailles, maar iedereen geeft aan in meer of mindere mate overlast te ondervinden. Vooral vrouwen en homoseksuelen voelen zich onveilig.
Een buurvrouw van het Huygens College ergert zich er daarom vreselijk aan hoe laconiek de directeur van de school op alles reageert. „Toen de leerlingen het massaal opnamen voor de jongens die de grensrechter hebben doodgeschopt deed hij dat af met grootspraak. En nu wil hij pas met de politie praten nadat er een stuk in De Telegraaf heeft gestaan terwijl mensen al zijn geslagen en vernederd? Het is vreselijk. Wij zijn al jaren aan het klagen en het wordt alleen maar erger”, legt de vrouw uit.
Rick d’Ancona, de directeur van het Huygens College, is een oude bekende in de Amsterdamse onderwijswereld. Tussen 2003 en 2007 was hij directeur van het Calvijn met Junior College in Slotervaart. Na zijn vertrek was de toestand op de school flink verslechterd, dat een topambtenaar van de gemeente werd voorgedragen als nieuwe schooldirecteur.
„Ze gooien overal hun troep. Dreigen. Roken en drinken in onze portieken en soms, als ze hun kans schoon zien, staan ze zelfs in onze hallen. En als je dan toevallig in de weg loopt of je zegt wat van al die troep die ze overal heen slingeren, worden je de meest verschrikkelijke ziektes toegewenst”, aldus een omwonende. „Ik heb hier al vaak over geklaagd bij de politie, het stadsdeel en de school zelf, maar dat zijn de scholieren een keer te weten gekomen. Toen hebben ze mijn hele balkon volgegooid met etensresten.”
Ouders
Volgens de buurvrouw is een veel strengere aanpak op school alleen echter niet genoeg. „Want dan gaan ze gewoon een stukje verder staan. Die ouders moeten benaderd worden.” Echt bang is ze overigens niet, want ze zal er altijd wat van blijven zeggen. Maar dat boezemt haar dochter nou juist angst in. „Straks hebben ze wel een keer een mes”, stelt de dochter bang.
Een buurman loopt iedere dag met zijn hondje langs de school. En daar hangt altijd een nare sfeer. „Mijn vrouw durft de hond hier ook niet uit te laten. Zij loopt altijd een ander rondje. Want voor vrouwen hebben ze hier weinig respect. Ik liep er laatst ook met een homoseksuele vriend uit het buitenland. Het is maar goed dat hij niet kon verstaan wat ze zeiden.”
„Ik word hier inderdaad vaak uitgescholden”, bevestigt een oudere man die ook homoseksueel is. „Als ik ze zie, kijk ik meteen een andere kant op. Ik heb gemerkt dat dit helpt.”
Goed nieuws, wat mij betreft!quote:
Als ik zo'n topictitel zie staan, hoop ik altijd maar dat het niet wéér om Marokkanen zal gaan. Ongeveer 95 van de 100 keer wordt die hoop al snel de grond in geboord.quote:Op donderdag 20 december 2012 12:26 schreef datismijnmening het volgende:
Goh Marokkaanse afkomst, dat verwacht je toch niet
De school blijft hardnekkig de kop in het zand steken.quote:Op vrijdag 21 december 2012 16:30 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Als ik zo'n topictitel zie staan, hoop ik altijd maar dat het niet wéér om Marokkanen zal gaan. Ongeveer 95 van de 100 keer wordt die hoop al snel de grond in geboord.
Ik vind het trouwens onbestaanbaar dat die school hulp wegwimpelt. Als leerlingen zich misdragen, moet er hard worden ingegrepen. En als de school dat weigert, moeten daar onmiddellijk koppen rollen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |