abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_120856694
Volkskrant vandaag :

Rauw-jongen Tom gaat tóch naar school
28/12/12, 10:35

De 15-jarige Tom Watkins wordt niet uit huis geplaatst en gaat vanaf 7 januari 2013 deelnemen aan erkend onderwijs. Dat is de uitkomst van afspraken tussen Tom en zijn moeder, Bureau Jeugdzorg Agglomeratie Amsterdam, Leerplicht, het Geert Groote College Amsterdam en de Wereldschool. Deze afspraken zijn het resultaat van de bemiddeling met alle betrokken partijen door Kinderombudsman Marc Dullaert.

Bureau Jeugdzorg is in december een spoedprocedure gestart om Tom uit huis te plaatsen. Aanleiding voor dit verzoek was het feit dat Tom niet deelneemt aan erkend onderwijs. Overeengekomen is dat de spoedprocedure tot uithuisplaatsing wordt stopgezet omdat Tom met ingang van maandag 7 januari onderwijs volgt bij de Wereldschool en leerling is van het Geert Groote College Amsterdam.

Onderwijs via de Wereldschool maakt het mogelijk dat Tom zowel in Groot-Brittannië als in Nederland onderwijs kan volgen. Dit is relevant omdat Tom met zijn moeder in het lopend schooljaar ook geregeld bij zijn broer en vader in Groot-Brittannië zal zijn.

Alle partijen zijn verheugd dat er een oplossing in deze zaak is gekomen. Kinderombudsman Marc Dullaert: 'Ik juich het toe dat er een oplossing is gekomen, die aansluit bij de wensen en behoeften van Tom. Ieder kind heeft volgens het Internationaal Verdrag voor de Rechten van het Kind het recht om op te groeien bij zijn ouders én recht op onderwijs. Met deze oplossing komen alle partijen hieraan tegemoet.'

Gepest
Tom ging de afgelopen jaren niet meer naar school omdat hij daar zou worden gepest om zijn dieet. Bovendien verkocht de schoolkantine niet het gewenste voedsel. Tom en zijn moeder eten onder meer rauwe groenten, fruit, noten, zaden, crackers, chocolade en smoothies. Volgens hen is het ongezond om verhit, gebakken of gekookt voedsel te eten, waaronder ook vlees en zuivel. Zijn moeder gaf hem thuis les, maar had daarvoor geen toestemming van de leerplichtambtenaar.

Onlangs werd er een documentaire uitgezonden over de levensstijl van Tom en zijn moeder. Daarin meldde een kinderarts dat Tom ondervoed zou zijn. Toen Bureau Jeugdzorg met een uithuisplaatsing dreigde, besloot Tom onder te duiken.

Facit :
-1- goed werk van Dullaert,
--2- die kinderarts heeft geen benul van voeding, en ook niet van medische privacy,
-3- bij bureau jeugdzorg wordt verregaand geklungeld,
-4- leerplichtambtenaar doet plicht, maar plicht deugt niet en dat snapt ambtenaar weer niet.
-5- goed idee van Tom : onderduiken
_O_
pi_120857196
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2012 11:43 schreef quirigua het volgende:
Volkskrant vandaag :

Rauw-jongen Tom gaat tóch naar school
28/12/12, 10:35

De 15-jarige Tom Watkins wordt niet uit huis geplaatst en gaat vanaf 7 januari 2013 deelnemen aan erkend onderwijs. Dat is de uitkomst van afspraken tussen Tom en zijn moeder, Bureau Jeugdzorg Agglomeratie Amsterdam, Leerplicht, het Geert Groote College Amsterdam en de Wereldschool. Deze afspraken zijn het resultaat van de bemiddeling met alle betrokken partijen door Kinderombudsman Marc Dullaert.

Bureau Jeugdzorg is in december een spoedprocedure gestart om Tom uit huis te plaatsen. Aanleiding voor dit verzoek was het feit dat Tom niet deelneemt aan erkend onderwijs. Overeengekomen is dat de spoedprocedure tot uithuisplaatsing wordt stopgezet omdat Tom met ingang van maandag 7 januari onderwijs volgt bij de Wereldschool en leerling is van het Geert Groote College Amsterdam.

Onderwijs via de Wereldschool maakt het mogelijk dat Tom zowel in Groot-Brittannië als in Nederland onderwijs kan volgen. Dit is relevant omdat Tom met zijn moeder in het lopend schooljaar ook geregeld bij zijn broer en vader in Groot-Brittannië zal zijn.

Alle partijen zijn verheugd dat er een oplossing in deze zaak is gekomen. Kinderombudsman Marc Dullaert: 'Ik juich het toe dat er een oplossing is gekomen, die aansluit bij de wensen en behoeften van Tom. Ieder kind heeft volgens het Internationaal Verdrag voor de Rechten van het Kind het recht om op te groeien bij zijn ouders én recht op onderwijs. Met deze oplossing komen alle partijen hieraan tegemoet.'

Gepest
Tom ging de afgelopen jaren niet meer naar school omdat hij daar zou worden gepest om zijn dieet. Bovendien verkocht de schoolkantine niet het gewenste voedsel. Tom en zijn moeder eten onder meer rauwe groenten, fruit, noten, zaden, crackers, chocolade en smoothies. Volgens hen is het ongezond om verhit, gebakken of gekookt voedsel te eten, waaronder ook vlees en zuivel. Zijn moeder gaf hem thuis les, maar had daarvoor geen toestemming van de leerplichtambtenaar.

Onlangs werd er een documentaire uitgezonden over de levensstijl van Tom en zijn moeder. Daarin meldde een kinderarts dat Tom ondervoed zou zijn. Toen Bureau Jeugdzorg met een uithuisplaatsing dreigde, besloot Tom onder te duiken.

Facit :
-1- goed werk van Dullaert,
--2- die kinderarts heeft geen benul van voeding, en ook niet van medische privacy,
-3- bij bureau jeugdzorg wordt verregaand geklungeld,
-4- leerplichtambtenaar doet plicht, maar plicht deugt niet en dat snapt ambtenaar weer niet.
-5- goed idee van Tom : onderduiken
_O_
was hij nou wél of niet ondervoed dan?
pi_120857341
Die kinderarts had ongetwijfeld toestemming van Tom en zijn moeder om mee te doen aan de docu.
pi_120864095
Ik las net op nu.nl dat tom niet uit huis hoeft. Nog over de lengte van tom: hij is een kop kleiner dan zijn moeder. Dus hij zal max rond de 150 cm zijn. Dat is echt klein voor een jongen van 15. Ik was laatst bij mijn ouders en die hadden vroeger een meetlat met data erbij. Toen ik 15 was, was ik 1,76 meter en ik ben uiteindelijk 1.84 m geworden. Op mijn 16e was ik uitgegroeid. Dus stel dat tom ook nog een jaar zou groeien, dat zal hij altijd uitzonderlijk klein blijven..
  vrijdag 28 december 2012 @ 15:25:12 #105
321210 jcdragon
It's complicated.
pi_120864578
Je zag al een groot verschil tussen zijn broer en hem. Hij zal echt die lengte niet meer halen.
Op een dag zal hij waarschijnlijk geen zin meer hebben in rauw voedsel en zal hij zich uitleven en alleen maar slecht voedsel eten. Maar dan komt alles rond zijn buik terecht en zal het slecht zijn voor zijn gezondheid. En de leerachterstand. Misschien haalt hij dat wel ooit in.
Isn't it ironic, don't you think
Het had een stuk slechter kunnen zijn.
pi_120882244
Ik zag het in het nieuws... en wat zaten ze te eten om hun teleurstelling weg te eten??? Drie maal raden....
Een mandarijn!!!!!!
_O- _O-
Niets van dit alles is een wezensvreemde ontmoeting tussen een jij en een ik, zodat we nooit of te nimmer zullen weten wie die jij is en wie die ik.
pi_120900537
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2012 11:43 schreef quirigua het volgende:

Tom en zijn moeder eten onder meer rauwe groenten, fruit, noten, zaden, crackers, chocolade en smoothies. Volgens hen is het ongezond om verhit, gebakken of gekookt voedsel te eten, waaronder ook vlees en zuivel.
Huh?
AIVD Kerstpuzzel 2025: 1a, 2, 3a, 5
pi_120900679
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 december 2012 03:36 schreef Tourniquet het volgende:

[..]

Huh?
Die crackers snap ik ook niet. Die worden toch gebakken? Chocolade moet cacao zijn. Dat eten ze rauw.
Op dinsdag 9 december 2025 20:10 schreef Haags het volgende:
De enige goede Rus is een dode Rus.
pi_120901010
Cacao in pure vorm is nog bitterder dan de doos van die moeder.
pi_120901671
Cacao is juist zoet:
http://www.montosogardens.com/theobroma_cacao_4_small.JPG
Althans het vruchtvlees dan.

De definitie van crackers is dat het gebakken (op het randje van aangebrand) moet zijn. Er bestaan echter ook alternatieven die rauw gemaakt kunnen worden. Deze alternatieven zijn in tegenstelling tot echte crackers wel voedzaam.

Verder heb ik in de documentaire gezien dat ze wel gebruik maakt van droogovens. Daarmee kan het bovenstaande ook gemaakt worden. Niet alles wat ze eten is dus rauw.

[ Bericht 24% gewijzigd door machuidel op 29-12-2012 09:46:00 ]
pi_122140705
Kickje, ze zadelt hem dus ook nog met alvleesklierkanker op :{

quote:
27-01-13
www.telegraaf.nl/filmenui(...)ve__.html?view=print 1/1

Ashton Kutcher in ziekenhuis door rol Steve Jobs
Ashton Kutcher ging tot het uiterste voor de rol van Steve Jobs in de film jOBS.
Ashton deed van alles om zich in te leven in Apple-oprichter Steve Jobs; hij bekeek
honderden uren aan interviews, sprak met de vrienden van Steve en volgde zelfs zijn
dieet...
Steve was een ‘fruitarian’ en at daarom alleen fruit, noten en zaden. Dit dieet was niet
geschikt voor Ashton. Twee dagen voordat de opnames van jOBS van start zouden
gaan, werd Ashton opgenomen in het ziekenhuis, zo vertelt hij aan AP. "Ik had helse
pijnen en mijn alvleesklier was compleet van slag. Dat was heel eng." Steve overleed
in 2011 aan de gevolgen van alvleeklierkanker.
jOBS is zaterdag in première gegaan op het Sundance Festival in Utah.
Op dinsdag 9 december 2025 20:10 schreef Haags het volgende:
De enige goede Rus is een dode Rus.
  zondag 27 januari 2013 @ 23:02:26 #112
229810 hexje
Surfboard, surfboard
pi_122142731
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2013 22:33 schreef Mortaxx het volgende:

[..]

LOL!!!!!
  zondag 27 januari 2013 @ 23:18:29 #113
321210 jcdragon
It's complicated.
pi_122143883
quote:

[..]

:D :')
pi_122145178
quote:

[..]

_O-
But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
pi_147499265
Hoe gaat het met rauw-etende Francis Kenter en haar zoon?

quote:
Francis Kenter kwam een paar jaar geleden in het nieuws als de moeder die haar zoon Tom alleen maar rauw eten gaf. Ze kreeg Jeugdzorg (en half Nederland) over zich heen, die het onverantwoordelijk vonden wat ze deed. Tom wordt volgend jaar 18.
Radio interview met moeders. Met gewauwel over superfoods :')
pi_147499822
Is hij nog gaan groeien of een klein doch groen keretlje gebleven?
pi_147499882
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 22:51 schreef WammesWaggel het volgende:
Als ik de moeder moet geloven is hij flink gegroeid.
pi_147499912
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 22:51 schreef WammesWaggel het volgende:
Op het einde stond er dat ie nu langer was dan zijn moeder.

Doet havo 4 via de wereldschool ofzo.
pi_153480773
quote:
De moeder die haar zoon Tom sinds zijn vijfde jaar alleen maar rauw voedsel geeft, staat nog steeds achter haar overtuiging. Francis Kenter kreeg veel kritiek over het specifieke dieet van haar zoon.
Over de levensstijl van Kenter zijn twee documentaires gemaakt: Rauw (2008) en Rauwer (2012). Moeder en zoon eten alleen maar rauw, ongekookt en niet verwarmd voedsel. Ze geeft zondag een lezing op het Dutch Raw Food Festival in Amsterdam.

Een gezonde manier van leven volgens moeder, vanwege alle e-nummers en andere kunstmatige toevoegingen die in ons eten zitten.

Jeugdzorg

Jeugdzorg dacht daar destijds anders over en onderzocht of de jongen uit huis geplaatst kon worden. "We hebben voor de rechter moeten verschijnen, ik zou Tom mishandelen en ik mocht hem niet thuis onderwijs geven. In beide gevallen heb ik gelijk gekregen van de rechter'', blikt Kenter terug. "De rechter was vegetariër, dat was mooi meegenomen.''

Tom is achttien jaar, van een groeiachterstand is geen sprake meer en hij doet volgend jaar eindexamen op de havo. "Tom gaat mee naar mijn lezing en zal ook vragen van het publiek beantwoorden. Hij eet nog steeds rauw, bewust.''

Kenter ziet zichzelf als een pionier. "Misschien heb ik Tom geïndoctrineerd, hoewel ik niet van dat woord hou. Maar doen ouders dat niet allemaal? We leggen allemaal onze kinderen onze eigen overtuiging of geloof op, omdat we het beste met ze voorhebben.'''
http://www.nu.nl/eten-en-(...)en-rauw-voedsel.html
pi_153481599
quote:
op zijn 19e pas havo examen doen?
  vrijdag 12 juni 2015 @ 21:26:24 #121
280727 Njosnavelin
tête folle
pi_153481962
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 juni 2015 21:16 schreef computergirl het volgende:

[..]

Misschien eerst vmbo gedaan? Wel mooi dat hij die groeiachterstand blijkbaar heeft ingehaald, want daar was toentertijd wel sprake van.
  vrijdag 12 juni 2015 @ 21:35:34 #122
215495 Knutknuttsson
Rood-Wit-Rood
pi_153482302
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 juni 2015 21:16 schreef computergirl het volgende:

[..]

Er is volgens mij veel te doen geweest over zijn schoolgang, dan weer thuisonderwijs, toen wereldschool enz...Zal ergens wel een achterstand opgelopen hebben.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
  vrijdag 12 juni 2015 @ 22:36:59 #123
123170 alors
zlata1234
pi_153484902
Ze zitten vanavond bij Jinek.
know'm sayin?
word? word.
  vrijdag 12 juni 2015 @ 23:48:43 #124
215495 Knutknuttsson
Rood-Wit-Rood
pi_153487557
Ze klonken een stuk meer realistischer, vond ik. Gaf ook toe dat ze verkeerde dingen had gedaan. Hij zag er ook normaal uit.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_153494900
Met haar rauwe en gekookte kind. Haar oudste valt ze lekker af want die is verslaafd aan de chips etc. Ze is nog steeds hartstikke mesjokke. Haar rauwe kind is nog steeds te klein en gaat nog steeds niet naar een normale school. Ze had dit haar kind nooit aan moeten doen. [V] ongeschikt
Go hard or go home
  zondag 14 juni 2015 @ 01:36:17 #126
321210 jcdragon
It's complicated.
pi_153512612
pi_171724957

Circa 1.74 is hij nu, niet erg lang voor een jongen van tegenwoordig maar ook geen dwergje.
  vrijdag 16 juni 2017 @ 07:46:53 #128
280727 Njosnavelin
tête folle
pi_171725670
1.74 is niet lang, maar hangt er natuurlijk vanaf hoe lang zijn ouders zijn. Moeder ziet er klein uit.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')