abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_121106340
Ik bedoel juist niet 'A1' maar juist een harde benaming in je excel file van die cel, de a1 noem je dan bijvoorbeeld "hoogte" en juist de verwijzing naar hoogte werkt in acad goed toendertijd.
  donderdag 3 januari 2013 @ 12:27:52 #62
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_121106470
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2013 12:23 schreef Basp1 het volgende:
Ik bedoel juist niet 'A1' maar juist een harde benaming in je excel file van die cel, de a1 noem je dan bijvoorbeeld "hoogte" en juist de verwijzing naar hoogte werkt in acad goed toendertijd.
Een 'named range' (van 1 cel) bedoel je?
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_121106759
Ik bedoel de benamings functie die je krijgt als je ctrl+F3 intypt in een excel sheet. Ik weet niet of dat 'named range' heet.

Ik ben op dit moment toevallig ook met een eenzijdige domme koppelingen vanuit een erp pakket bezig en ook daarvoor moet ik cellen namen geven en mbv die benamingen en de waarden die in erp daarbij horen worden dan nieuwe sheets gevuld.
pi_121106972
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2013 12:23 schreef Basp1 het volgende:
Ik bedoel juist niet 'A1' maar juist een harde benaming in je excel file van die cel, de a1 noem je dan bijvoorbeeld "hoogte" en juist de verwijzing naar hoogte werkt in acad goed toendertijd.
Ja! Dat blijkt goed te lukken!
Nu zal ik wel éénmalig de verwijzingen in Solid Edge moeten aanpassen, maar dit zal (hopelijk) eenmalig blijven.

Ik wist eerlijk gezegd niet van die benamingsfuncties af? En deze zouden dus altijd dezelfde moeten blijven (in gelijk welke taal)?

Alvast bedankt! Hiermee ben ik enorm goed geholpen!
Every man is the artisan of his own fortune
pi_121107003
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2013 12:21 schreef qu63 het volgende:

[..]

Je kan wel een languagepack installeren voor je huidige MS Office. Nadeeltje is dan dat heel Office in het Engels (Duits, Frans, whatever) is..
http://office.microsoft.com/nl-nl/language-packs/
of zo: http://office.microsoft.c(...)ing-HP003088462.aspx
Of zo: http://www.techgenie.com/(...)-in-microsoft-excel/
Ook bedankt! ;)
Every man is the artisan of his own fortune
pi_121107207
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2013 12:42 schreef Caecus het volgende:

[..]

Ja! Dat blijkt goed te lukken!
Nu zal ik wel éénmalig de verwijzingen in Solid Edge moeten aanpassen, maar dit zal (hopelijk) eenmalig blijven.

Ik wist eerlijk gezegd niet van die benamingsfuncties af? En deze zouden dus altijd dezelfde moeten blijven (in gelijk welke taal)?

Alvast bedankt! Hiermee ben ik enorm goed geholpen!
Volgens mij moet dat idd wel altijd zo blijven werken, omdat de celbenaming wat harder in excel zit.

Je kunt nu je leverancier vertellen dat ze excel koppeling compleet anders moeten gaan aanpakken.

Mag ik even vangen 1 uur consultancy a 200 euro. :D
pi_121124855
Als het goed is zou het ook moeten werken met de OFFSET functie zoals ook in een van de links wordt aangeraden. Deze functie (VERSCHUIVEN) werkt precies hetzelfde als de R1C1 variant, maar doordat je alleen met getallen werkt ipv met een input string heb je er geen last van.
pi_121145995
quote:
3s.gif Op vrijdag 14 december 2012 08:17 schreef Deetch het volgende:

[..]

Die puntcomma en komma is geheel afhankelijk van je windows instellingen en wat je daar als lijstscheidingsteken (list-seperator) gebruikt. Over het algemeen is het zo dat een Nederlands ingestelde computer ALS gebruik icm ; en een Engels/Amerikaans ingestelde computer IF icm met , . Combinaties komen ook voor maar dat is imho verwarrend.
Sowieso moet degene die ooit heeft bedacht dat de functies vertaald moesten worden een nekschot krijgen.

Kleine extra uitleg over IF
=IF(A1<10,1) geeft een 1 als de waarde kleiner dan 10 is. Als de waarde groter is (of gelijk aan) 10 dan krijg je FALSE te zien. Als je achter de 1 een komma zet kun je daar een uitdrukking neer zetten die getoond moet worden als A1 groter is dan 10.
=IF(A1<10,1,"groter dan 10")

Je kunt meerdere IFs ook combineren door eerste te checken op 1 voorwaarde en als die voorwaarde niet waar is kun je op de plek van de "groter dan 10" hierboven een tweede IF neerzetten, dit kan tot 7 niveaus.

Met het < of > teken sla je de grenswaarden nog over. <10 betekent exclusief 10. Dus je moet de grenzen ook ergens meenemen.
Ik ga er even vanuit dat er een 1 moet staan als de waarde 10 of kleiner is en een 2 als de waarde 20 of kleiner is maar groter dan 10.

Samenvattend zou dit de formule moeten zijn:
=IF(A1<=10,1,IF(A1<=20,2,3))
• als A1 kleiner of gelijk aan 10 dan 1
• als A1 niet kleiner of gelijk aan 10 dan check of A1 kleiner of gelijk aan 20 en dan 2
• alle andere gevallen 3
Terugkomend op deze reply van Deetch: bovenstaande formulie werkt :) Alleen kom ik er niet uit hoe ik nu meerdere waardes erin kan zetten. Krijg hem niet werkend.

Wat ik graag wil:

Waarde tussen 1 en 10 = 1
Waarde tussen 10 en 20 = 2
Waarde tussen 20 en 30 = 3
Waarde tussen 30 en 40 = 4

Hoe zou de totale formule er dan uitzien?
Love is in the air!
  vrijdag 4 januari 2013 @ 12:11:33 #69
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_121146221
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2013 12:05 schreef Landgeld het volgende:

[..]

Terugkomend op deze reply van Deetch: bovenstaande formulie werkt :) Alleen kom ik er niet uit hoe ik nu meerdere waardes erin kan zetten. Krijg hem niet werkend.

Wat ik graag wil:

Waarde tussen 1 en 10 = 1
Waarde tussen 10 en 20 = 2
Waarde tussen 20 en 30 = 3
Waarde tussen 30 en 40 = 4

Hoe zou de totale formule er dan uitzien?
De allerlaatste formule =IF(A1<=10,1,IF(A1<=20,2,3)) moet je uitbreiden. Dus in plaats van 3 komt er dan weer een IF-formule

-edit-
Of je kan de waarde delen door 10 en afronden naar boven op hele getallen :)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_121150788
VLOOKUP
  vrijdag 4 januari 2013 @ 14:13:27 #71
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_121150918
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2013 12:05 schreef Landgeld het volgende:

[..]

Terugkomend op deze reply van Deetch: bovenstaande formulie werkt :) Alleen kom ik er niet uit hoe ik nu meerdere waardes erin kan zetten. Krijg hem niet werkend.

Wat ik graag wil:

Waarde tussen 1 en 10 = 1
Waarde tussen 10 en 20 = 2
Waarde tussen 20 en 30 = 3
Waarde tussen 30 en 40 = 4

Hoe zou de totale formule er dan uitzien?
=AFRONDEN.BOVEN(cel;10)/10
?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_121221587
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2013 12:11 schreef qu63 het volgende:

[..]

De allerlaatste formule =IF(A1<=10,1,IF(A1<=20,2,3)) moet je uitbreiden. Dus in plaats van 3 komt er dan weer een IF-formule

-edit-
Of je kan de waarde delen door 10 en afronden naar boven op hele getallen :)
En daar kom ik niet uit, =IF(A1<=10,1,IF(A1<=20,2,3), IF(A2<=20,2,3)) , zoiets?
Love is in the air!
pi_121222264
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2013 10:41 schreef Landgeld het volgende:

[..]

En daar kom ik niet uit, =IF(A1<=10,1,IF(A1<=20,2,3), IF(A2<=20,2,3)) , zoiets?
=IF(A1<=10,1,IF(A1<=20,2,IF(A1<=30,3,4)))

volgens mij zoiets.

Let op de if functie kun je niet te vaak binnen zichzelf gebruiken.
  zondag 6 januari 2013 @ 12:01:20 #74
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_121223027
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2013 11:20 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Let op de if functie kun je niet te vaak binnen zichzelf gebruiken.
Een keer of 16. Meer dan je ooit nodig zal hebben.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_121223176
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2013 12:01 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Een keer of 16. Meer dan je ooit nodig zal hebben.
Ik dacht maar een keer of 8, en aangezien het over een oplopende rij van die vraag ging zie ik sommige mensen wel in staat om die grens te bereiken.
pi_121249028
Hoe kan ik ook alweer refereren naar een statische cel. Als ik een formule doortrek gaat Excel automatisch de cel ook aanpassen, maar ik wil referen naar een vaste cel.
pi_121250531
$A$1
pi_121278240
Klein vraagje mbt tot het opvragen van informatie uit andere tabbladen:

Stel ik heb 2 tabbladen.
Tabblad a:
A1: Verkoopprijs product
A2: Afzet

Tabblad b:
A1: Verkoopprijs product
B2: Bijbehorende afzet
A2: Verkoopprijs product
B2: bijbehorende afzet
dit gaat dan door tot B137.

Stel dat ik bij Tab A, A1 ¤10 invul. In Tabblad B is er dan ook een waarde ¤10 met in de kolom ernaast de bijbehorende afzet. Hoe kan ik het zo instellen dat als ik in Tab A, A1 ¤10 invul, Excel in Tab B de waarde naast ¤10 opzoekt en deze invult in Tab A, A2?

Kort samengevat: Waarde invullen in AA1, Excel zoekt waarde op in BA1, pakt waarde uit BB1 en vult deze in AA2 in.
It's 106 miles to Chicago, we've got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, its dark, and we're wearing sunglasses. Hit it.
pi_121278958
Kan iemand mij vertellen hoe ik onderstaande code kan aanpassen zodat het niet automatisch een maand / jaar kiest, maar ik zelf de maand kan kiezen? Dus bijvoorbeeld maart 2012 of zo?

quote:
=SOMMEN.ALS(AT_RISK;WIN;"<>P";WIN;"<>"&"";BET_DATE;">="&DATUM(JAAR(VANDAAG());MAAND(VANDAAG());1);BET_DATE;"<="&VANDAAG())
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_121279157
Alles vervangen waar VANDAAG() staat door bv A1 en dan zet je in A1 de gewenste datum. (1 maart 2012 ofzo)
  maandag 7 januari 2013 @ 18:55:43 #81
80690 hooibaal
Be prepared.
pi_121279397
quote:
7s.gif Op maandag 7 januari 2013 18:50 schreef DaFan het volgende:
Alles vervangen waar VANDAAG() staat door bv A1 en dan zet je in A1 de gewenste datum. (1 maart 2012 ofzo)
Min of meer, als ik het goed zie. De formule telt op in de lopende maand vanaf dag 1 tot en met vandaag. Ik gok dat JD een maandtotaal van een volledige maand wil hebben, en dan moet je dus in jouw cel A1 31 maart 2012 zetten.
Brutalen hebben de halve wereld; doe mij die andere helft dan maar
pi_121285947
Dank heren!
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_121288015
quote:
11s.gif Op maandag 7 januari 2013 18:29 schreef TJV het volgende:
Klein vraagje mbt tot het opvragen van informatie uit andere tabbladen:

Stel ik heb 2 tabbladen.
Tabblad a:
A1: Verkoopprijs product
A2: Afzet

Tabblad b:
A1: Verkoopprijs product
B2: Bijbehorende afzet
A2: Verkoopprijs product
B2: bijbehorende afzet
dit gaat dan door tot B137.

Stel dat ik bij Tab A, A1 ¤10 invul. In Tabblad B is er dan ook een waarde ¤10 met in de kolom ernaast de bijbehorende afzet. Hoe kan ik het zo instellen dat als ik in Tab A, A1 ¤10 invul, Excel in Tab B de waarde naast ¤10 opzoekt en deze invult in Tab A, A2?

Kort samengevat: Waarde invullen in AA1, Excel zoekt waarde op in BA1, pakt waarde uit BB1 en vult deze in AA2 in.
Gebruik de formule vert.zoeken of in het engels vlookup
Het beste is om het een keer met de help te leren. Wanneer er problemen zijn kunnen we hier verder helpen.
  dinsdag 8 januari 2013 @ 00:18:28 #84
279213 Robbiedd
Tilburg till I die!
pi_121295767
Hoi :+.

Klein, stom vraagje, maar ik kom er zelf niet uit.

Hoe kan ik instellen dat in een kolom de ingevoerde letter altijd een hoofdletter wordt? Je vult dus bijvoorbeeld 'a' in en dat verschijnt als 'A'. Al het een en ander geprobeerd en rond gezocht, maar kan het niet vinden.

Alvast bedankt :).
  dinsdag 8 januari 2013 @ 00:55:30 #85
249182 Holy_Goat
mhèèhèhè
pi_121296827
Geen domme vraag. Dit kan namelijk niet standaard in Excel met opmaak. Wel kun je een lettertype kiezen met alleen caps bv, of een macro die alleen actief is in een bepaald gebied zou dit kunnen doen voor je. Maar dit heb je zelf ook al gevonden denk ik na zoeken op format text caps Excel
  dinsdag 8 januari 2013 @ 11:33:48 #86
279213 Robbiedd
Tilburg till I die!
pi_121305101
Ja dat had ik inderdaad gevonden, als ik begrijp wat je bedoelt, maar ik heb al een data validation op die kolom staan en voor zover ik kan zien kun je er niet meerdere op zetten :+.

Maar bedankt voor je antwoord, hou het wel even op kleine letters :+.
pi_121386919
Hallo,

Ik wil graag een data bestand gaan maken op Excel (Nederlandse 2007 versie) (text based). Nu werk ik vaker op deze manier met Excel, maar ik kom hier niet helemaal uit.

#1. Is het mogelijk om tekst op bijv. Sheet 1/ kolom A te schrijven en dat deze dan verschijnt op Sheet 2,3, enz. ?
Het mooiste is als hier een formule achter staat, dat zo daar ik een naam bijvoeg deze overal verschijnt.

#2. Ik weet dat je meerdere werkmappen kan samenvatten, maar is het ook mogelijk om dit per rij,kolom en sheet te doen? Het idee is bijv.

Bedrijf X in op Sheet 1,2 en 3 in Kolom D, E, F en G/Rij 6 --> samenvatting op 1 pagina

Alle hulp is welkom en als men vindt dat ik dit beter in een ander Programma kan gaan doen hoor ik het graag.
  donderdag 10 januari 2013 @ 11:42:45 #88
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_121387603
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 11:18 schreef SinthorasNL het volgende:
Hallo,

Ik wil graag een data bestand gaan maken op Excel (Nederlandse 2007 versie) (text based). Nu werk ik vaker op deze manier met Excel, maar ik kom hier niet helemaal uit.

#1. Is het mogelijk om tekst op bijv. Sheet 1/ kolom A te schrijven en dat deze dan verschijnt op Sheet 2,3, enz. ?
Het mooiste is als hier een formule achter staat, dat zo daar ik een naam bijvoeg deze overal verschijnt.
Op sheet 2(etc): =Sheet1!A1 (of andere cellen etc.)
quote:
#2. Ik weet dat je meerdere werkmappen kan samenvatten, maar is het ook mogelijk om dit per rij,kolom en sheet te doen? Het idee is bijv.

Bedrijf X in op Sheet 1,2 en 3 in Kolom D, E, F en G/Rij 6 --> samenvatting op 1 pagina

Alle hulp is welkom en als men vindt dat ik dit beter in een ander Programma kan gaan doen hoor ik het graag.
Ook dit is gewoon met formules te doen zoals met =som(), gemiddelde(), etc.
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_121388145
Bedankt voor de tips, ik heb er veel aan. Maar ik zit nu nog met een probleempje.

Als ik cellen verwijs in verschillende sheet werkt dit goed. De volgende stap die ik wil, maar niet voor elkaar krijg is dit:

Op het moment dat ik in sheet 1 een naam/waarde verander, doe Excel dit niet bij de verwijzingen en moet ik de nieuwe naam/waarde weer handmatig aanpassen in alle sheets. Nu is dit geen probleem was het niet dat ik dit voor een honderdtal bedrijven moet gaan doen.

Kan Excel dit niet automatisch? Of moet hier een macro voor gemaakt worden?

[ Bericht 91% gewijzigd door SinthorasNL op 10-01-2013 14:04:58 ]
  donderdag 10 januari 2013 @ 14:25:49 #90
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_121392938
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 12:00 schreef SinthorasNL het volgende:
Bedankt voor de tips, ik heb er veel aan. Maar ik zit nu nog met een probleempje.

Als ik cellen verwijs in verschillende sheet werkt dit goed. De volgende stap die ik wil, maar niet voor elkaar krijg is dit:

Op het moment dat ik in sheet 1 een naam/waarde verander, doe Excel dit niet bij de verwijzingen en moet ik de nieuwe naam/waarde weer handmatig aanpassen in alle sheets. Nu is dit geen probleem was het niet dat ik dit voor een honderdtal bedrijven moet gaan doen.

Kan Excel dit niet automatisch? Of moet hier een macro voor gemaakt worden?

Als je op sheet 2 in A1 dit hebt staan =Sheet1!A1 dan zal deze waarde aangepast worden als je op sheet 1 de cel A1 aanpast.
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')