abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_121084494
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2013 11:06 schreef Holy_Goat het volgende:
Hai.

Ein kleines problempchen (oid) en ik kom er maar niet uit.

Heb 2 kolommen, waarbij de ene kolom alleen 1 of niets bevat, en de tweede kolom 1-10 of niets bevat.
Kolom 1 wil ik in een grafiek laten zien als een maskeer vlak op een bepaalde tijd, kolom 2 als een punt op een bepaalde tijd.

Echter... De lege vakjes gooien roet in het eten, aangezien ze als 0 worden aangemerkt. Hierdoor krijg ik dus te veel punten, en indien er niet zo veel items zijn wordt het 'masker' links en rechts schuin, in plaats van recht naar beneden. Hoe negeer ik in excel 2010 lege waarden?

edit: ter aanvulling; wat ik eigenlijk wil is simpelgezegd dit: op de x as getallen 1-100 , en dan bijvoorbeeld ALLEEN bij 25-50 een lijn, en bij 60-80 een lijn, omdat daar waarden ingevuld staan. Dus GEEN lijnen bij niet ingevulde x as waarden, en GEEN schuine lijn van of naar y=0
Ik begrijp niet precies of er wel iets in A kan staan maar niet in B en andersom. Mocht dit niet zo zijn dan zou je in de betreffende x-as kolom alleen je waarden 25-50 en 60-80 moeten opnemen. Vervolgens kan je de x-as opmaak veranderen om hier een vaste waarde te nemen via rechter muistoets en dan As-opmaak. Op deze manier verkom je het gebruik van niet bestaande waarden.

Voor de volledigheid een stappenplan om een grafiek te krijgen met een lijn met punten en opvulling aan de onderkant:
1) Maak 4 kolommen, 1 voor de x-as van de punten van bijvoorbeeld 25 tot 35
2) een kolom voor je lijn met de waarden
3) een kolom van 1 tot 100 voor de 2e x-as
4) een kolom die gelijk is aan de 2e kolom

5) Voeg een grafiek in met de selectie van kolom 1 en 2, dus bijvoorbeeld A25:B36 en kies voor het type Vlak.
6) Selecteer vervolgens C1:D101 en druk op Kopieren. Selecteer je grafiek en kies vervolgens Plakken Speciaal. Voeg de lijn toe als nieuwe reeks met nieuwe x-waarden (zonder overschrijven).

7) Check desnoods even bij Gegevens selecteren dat je 2 lijnen hebt waarvan de eerste dus y-waarden heeft van B26:B36 en de tweede y-waarden van D2:D100 en in de rechter kolom zie je de bijbehorende x-waarden varianten ook van 25-35 en 1-100 lopen.
8) Druk even op het knopje Verborgen en lege cellen zodat je lege cellen niet als punt gaat weergeven.
9) Selecteer de 2e lijn en klik met je rechter muistoets bij gegevensreeks opmaken en vervolgens selecteer je de optie Secundaire as.
10) Je ziet de gratiek veranderen waarbij die bijna helemaal ingekleurd is. Ga via het menu bovenin "Indeling" zodat je links bovenin je eerste lijn kunt selecteren. Ga vervolgens naar menu Ontwerpen om hier je gratiek type te veranderen naar Spreiding.
11) Je gratieken worden nu naast elkaar weergegeven. Kies in het menu Indeling onder Assen om de secundaire horizontale as weer te geven (van links naar rechts). Je ziet dit nu als een ondersteboven inkleuring van je grafiek.
12) Kies onder je optie Secundaire verticale as voor Meer opties en zorg dat onderin de optie van het snijden van de horizontale as niet bij Maximaal staat maar op automatisch.
13) Ga naar het ontwerp van je primaire horizontale as en vul daar de minimum en maximum waarde van 0 en 100 in.
14) Verwijder eventuele overbodige x en y assen in je beeld.
15) Klik eventueel nog op de lijn zelf om de symbooltjes van spreiding op de punten mooier weer te geven.

Als het goed is heb je nu je grafiek.

[ Bericht 39% gewijzigd door snabbi op 02-01-2013 23:01:14 ]
pi_121104239
Hallo,

Ik heb een klein probleempje in verband met indirecte verwijzingen in excel.
Ik werk namelijk in Solid Edge, waar ik afmetingen laat variëren van tekeningen door middel van een excel sheet.
In Solid edge worden deze waarden binnen genomen via de 'harde code' uit excel.
Deze waarden werden opgeslaan via een engelse versie van excel en worden dus verwezen als R1C1. (Row 1 Column 1), nu zit ik op een andere computer met een nederlandse versie van excel, waar er dus verwezen wordt als R1K1 (Rij 1 Kolomn 1).
Hierdoor wordt er dus geen link meer gelegd tussen excel en solid edge.
Daarom zou ik graag de verwijzing in het engels zetten in plaats van in het nederlands.
(Ik zou eventueel kunnen alle verwijzingen in solid edge aanpassen, maar dat zou vrij veel werk zijn, en dan zou het programma ook niet meer werken wanneer ik terug met de engelse versie werk.)

Alvast bedankt voor uw hulp!
Every man is the artisan of his own fortune
pi_121105015
Ik ben wel benieuwd , hoe haal je de "harde code" uit excel direct binnen in solid edge?

Wat ik zo lees is dat het niet zo 1,2,3, te doen is, en het problematisch zal blijven als je met de verwijzingen blijft werken. ;)

Ik snap sowieso niet dat ze in de pakketen alles afhankelijk gemaakt hebben van lokale talen, en landinstellingen.
pi_121105272
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2013 11:38 schreef Basp1 het volgende:
Ik ben wel benieuwd , hoe haal je de "harde code" uit excel direct binnen in solid edge?

Wat ik zo lees is dat het niet zo 1,2,3, te doen is, en het problematisch zal blijven als je met de verwijzingen blijft werken. ;)

Ik snap sowieso niet dat ze in de pakketen alles afhankelijk gemaakt hebben van lokale talen, en landinstellingen.
Hoe ik dat allemaal binnen neem, staat kort omschreven in dit topic op GrabCAD.

Zo te zien vond u een link waarbij iemand hetzelfde probleem aankaartte, ik zal dit eens doornemen.
pi_121105402
En inderdaad, het zal niet op 1,2,3 te fixen zijn.
Heb ook al wat zitten proberen met 'Adress()' en 'Indirect()' maar dit helpt ook niet omdat excel in het nederlands naar zijn cellen blijft verwijzen met R(ij) en K(olom)

En inderdaad, enorm vervelend dat de pakketten afhankelijk zijn van talen..
pi_121105435
Dank je voro de link even doorgelezen, het komt er dus eigenlijk op neer dat de koppeling die men vanuit solidedge creert niet met die R1C1 had moeten maken maar met een a2, of 2,1

Zeg verder alsjeblieft je of jij, maar niet u dan voel ik me zo oud. :+
pi_121105598
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2013 11:53 schreef Basp1 het volgende:

Zeg verder alsjeblieft je of jij, maar niet u dan voel ik me zo oud. :+
Haha, Ok!

Wel, het probleem is, dat je niet kunt verwijzen via 'A1'. Solid Edge kan enkel excel verwijzingen lezen als harde code en dus via 'R1C(K)1'
pi_121105794
Werkt solid edge ook niet met benamingen van cellen. Zo werkte autocad toen ik de koppeling maakt in ieder geval en had ik daar totaal geen problemen meer mee. Het voordeel daarvan was ook nog eens dat wanneer er een rij of kolom werd toevoegd de vewijzing wel goed meeschuift.

In excel onder formules namen beheren zit het geven van benamingen aan cellen.
pi_121105852
Neen, met Solid Edge heb ik dat al geprobeerd om met 'A1' en dergelijke te verwijzen, maar hij wil dit niet aanvaarden.

Helaas...

Zou er geen manier zijn om die verwijzingen naar het engels te plaatsen en de rest in het nederlands te laten?
Of eventueel in het uiterste geval, de versie van excel volledig in het engels te zetten?
  donderdag 3 januari 2013 @ 12:21:39 #60
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_121106272
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2013 12:08 schreef Caecus het volgende:
Neen, met Solid Edge heb ik dat al geprobeerd om met 'A1' en dergelijke te verwijzen, maar hij wil dit niet aanvaarden.

Helaas...

Zou er geen manier zijn om die verwijzingen naar het engels te plaatsen en de rest in het nederlands te laten?
Of eventueel in het uiterste geval, de versie van excel volledig in het engels te zetten?
Je kan wel een languagepack installeren voor je huidige MS Office. Nadeeltje is dan dat heel Office in het Engels (Duits, Frans, whatever) is..
http://office.microsoft.com/nl-nl/language-packs/
of zo: http://office.microsoft.c(...)ing-HP003088462.aspx
Of zo: http://www.techgenie.com/(...)-in-microsoft-excel/

[ Bericht 14% gewijzigd door qu63 op 03-01-2013 12:26:54 ]
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_121106340
Ik bedoel juist niet 'A1' maar juist een harde benaming in je excel file van die cel, de a1 noem je dan bijvoorbeeld "hoogte" en juist de verwijzing naar hoogte werkt in acad goed toendertijd.
  donderdag 3 januari 2013 @ 12:27:52 #62
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_121106470
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2013 12:23 schreef Basp1 het volgende:
Ik bedoel juist niet 'A1' maar juist een harde benaming in je excel file van die cel, de a1 noem je dan bijvoorbeeld "hoogte" en juist de verwijzing naar hoogte werkt in acad goed toendertijd.
Een 'named range' (van 1 cel) bedoel je?
It's Time To Shine
pi_121106759
Ik bedoel de benamings functie die je krijgt als je ctrl+F3 intypt in een excel sheet. Ik weet niet of dat 'named range' heet.

Ik ben op dit moment toevallig ook met een eenzijdige domme koppelingen vanuit een erp pakket bezig en ook daarvoor moet ik cellen namen geven en mbv die benamingen en de waarden die in erp daarbij horen worden dan nieuwe sheets gevuld.
pi_121106972
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2013 12:23 schreef Basp1 het volgende:
Ja! Dat blijkt goed te lukken!
Nu zal ik wel éénmalig de verwijzingen in Solid Edge moeten aanpassen, maar dit zal (hopelijk) eenmalig blijven.

Ik wist eerlijk gezegd niet van die benamingsfuncties af? En deze zouden dus altijd dezelfde moeten blijven (in gelijk welke taal)?

Alvast bedankt! Hiermee ben ik enorm goed geholpen!
pi_121107003
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2013 12:21 schreef qu63 het volgende:

[..]

Je kan wel een languagepack installeren voor je huidige MS Office. Nadeeltje is dan dat heel Office in het Engels (Duits, Frans, whatever) is..
http://office.microsoft.com/nl-nl/language-packs/
of zo: http://office.microsoft.c(...)ing-HP003088462.aspx
Of zo: http://www.techgenie.com/(...)-in-microsoft-excel/
Ook bedankt! ;)
pi_121107207
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2013 12:42 schreef Caecus het volgende:

[..]

Ja! Dat blijkt goed te lukken!
Nu zal ik wel éénmalig de verwijzingen in Solid Edge moeten aanpassen, maar dit zal (hopelijk) eenmalig blijven.

Ik wist eerlijk gezegd niet van die benamingsfuncties af? En deze zouden dus altijd dezelfde moeten blijven (in gelijk welke taal)?

Alvast bedankt! Hiermee ben ik enorm goed geholpen!
Volgens mij moet dat idd wel altijd zo blijven werken, omdat de celbenaming wat harder in excel zit.

Je kunt nu je leverancier vertellen dat ze excel koppeling compleet anders moeten gaan aanpakken.

Mag ik even vangen 1 uur consultancy a 200 euro. :D
pi_121124855
Als het goed is zou het ook moeten werken met de OFFSET functie zoals ook in een van de links wordt aangeraden. Deze functie (VERSCHUIVEN) werkt precies hetzelfde als de R1C1 variant, maar doordat je alleen met getallen werkt ipv met een input string heb je er geen last van.
pi_121145995
quote:
3s.gif Op vrijdag 14 december 2012 08:17 schreef Deetch het volgende:

[..]

Die puntcomma en komma is geheel afhankelijk van je windows instellingen en wat je daar als lijstscheidingsteken (list-seperator) gebruikt. Over het algemeen is het zo dat een Nederlands ingestelde computer ALS gebruik icm ; en een Engels/Amerikaans ingestelde computer IF icm met , . Combinaties komen ook voor maar dat is imho verwarrend.
Sowieso moet degene die ooit heeft bedacht dat de functies vertaald moesten worden een nekschot krijgen.

Kleine extra uitleg over IF
=IF(A1<10,1) geeft een 1 als de waarde kleiner dan 10 is. Als de waarde groter is (of gelijk aan) 10 dan krijg je FALSE te zien. Als je achter de 1 een komma zet kun je daar een uitdrukking neer zetten die getoond moet worden als A1 groter is dan 10.
=IF(A1<10,1,"groter dan 10")

Je kunt meerdere IFs ook combineren door eerste te checken op 1 voorwaarde en als die voorwaarde niet waar is kun je op de plek van de "groter dan 10" hierboven een tweede IF neerzetten, dit kan tot 7 niveaus.

Met het < of > teken sla je de grenswaarden nog over. <10 betekent exclusief 10. Dus je moet de grenzen ook ergens meenemen.
Ik ga er even vanuit dat er een 1 moet staan als de waarde 10 of kleiner is en een 2 als de waarde 20 of kleiner is maar groter dan 10.

Samenvattend zou dit de formule moeten zijn:
=IF(A1<=10,1,IF(A1<=20,2,3))
• als A1 kleiner of gelijk aan 10 dan 1
• als A1 niet kleiner of gelijk aan 10 dan check of A1 kleiner of gelijk aan 20 en dan 2
• alle andere gevallen 3
Terugkomend op deze reply van Deetch: bovenstaande formulie werkt :) Alleen kom ik er niet uit hoe ik nu meerdere waardes erin kan zetten. Krijg hem niet werkend.

Wat ik graag wil:

Waarde tussen 1 en 10 = 1
Waarde tussen 10 en 20 = 2
Waarde tussen 20 en 30 = 3
Waarde tussen 30 en 40 = 4

Hoe zou de totale formule er dan uitzien?
Love is in the air!
  vrijdag 4 januari 2013 @ 12:11:33 #69
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_121146221
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2013 12:05 schreef Landgeld het volgende:

[..]

Terugkomend op deze reply van Deetch: bovenstaande formulie werkt :) Alleen kom ik er niet uit hoe ik nu meerdere waardes erin kan zetten. Krijg hem niet werkend.

Wat ik graag wil:

De allerlaatste formule =IF(A1<=10,1,IF(A1<=20,2,3)) moet je uitbreiden. Dus in plaats van 3 komt er dan weer een IF-formule

-edit-
Of je kan de waarde delen door 10 en afronden naar boven op hele getallen :)
It's Time To Shine
pi_121150788
VLOOKUP
  vrijdag 4 januari 2013 @ 14:13:27 #71
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_121150918
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2013 12:05 schreef Landgeld het volgende:

[..]

Wat ik graag wil:

=AFRONDEN.BOVEN(cel;10)/10
?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_121221587
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2013 12:11 schreef qu63 het volgende:

[..]

De allerlaatste formule =IF(A1<=10,1,IF(A1<=20,2,3)) moet je uitbreiden. Dus in plaats van 3 komt er dan weer een IF-formule

-edit-
Of je kan de waarde delen door 10 en afronden naar boven op hele getallen :)
En daar kom ik niet uit, =IF(A1<=10,1,IF(A1<=20,2,3), IF(A2<=20,2,3)) , zoiets?
Love is in the air!
pi_121222264
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2013 10:41 schreef Landgeld het volgende:

[..]

En daar kom ik niet uit, =IF(A1<=10,1,IF(A1<=20,2,3), IF(A2<=20,2,3)) , zoiets?
=IF(A1<=10,1,IF(A1<=20,2,IF(A1<=30,3,4)))

volgens mij zoiets.

Let op de if functie kun je niet te vaak binnen zichzelf gebruiken.
  zondag 6 januari 2013 @ 12:01:20 #74
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_121223027
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2013 11:20 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Let op de if functie kun je niet te vaak binnen zichzelf gebruiken.
Een keer of 16. Meer dan je ooit nodig zal hebben.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_121223176
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2013 12:01 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Een keer of 16. Meer dan je ooit nodig zal hebben.
Ik dacht maar een keer of 8, en aangezien het over een oplopende rij van die vraag ging zie ik sommige mensen wel in staat om die grens te bereiken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')