abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_120332716
Lekker maar ook best prijzig. Weet iemand een vervangende kaassoort die qua smaak enigszins in de buurt komt?
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_120332733
Stilton?
En Gorgonzola een beetje

Oh, Pas-de-bleu, Belgisch, die ook
pi_120332806
Aldi of Lidl. Die hebben een leuk alternatief voor akelig weinig.
  zaterdag 15 december 2012 @ 08:58:16 #5
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_120333048
Ik vind de gogonzola picante van de Lidl wel okay.
pi_120333569
Hangt ervan af waartoe je hem wil vervangen. Als je hem door een of andere saus gooit en het is je te doen om dat scherpe van het blauwe, dan kom je met die Dana bleu, Deense blauwe kaas een heel eind. Maar uit de hand is het het gewoon niet.

Gaat het je om het rijpe, diepe, verfijnde, scherpe en krachtige van de Roquefort dan zijn de alternatieven niet heel erg veel goedkoper. 30 ipv 40 euro de kilo, zoiets. Cabrales, als je nog een stuk karakteristieker aandurft en een goeie kunt vinden (boel mindere onder die naam verkocht). Dorset of Stichelton prikken ook lekker in de neus, Stilton is ook goed maar mist tov Roquefort het schaap en is meestal gepasteuriseerd. Toch jammer.

Minder dan Roquefort maar lekkere blauwschimmels die waarschijnlijk iets goedkoper zijn vind ik:
- Shropshire blue
- Picón
- Bleu d'Auvergne, mild maar niet flets
- Gorgonzola, het is meestal dolce wat je vindt, maar die is eigenlijk altijd wel OK, ook de goedkoopste, niet bijzonder, wel OK. Maar ik kan me goed voorstellen dat als ze bij de Lidl een piccante DOP hebben liggen dat een heel goed alternatief voor Roquefort is.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  zaterdag 15 december 2012 @ 10:32:13 #7
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_120333789
Wat Weltschmerz zegt, er zijn zat andere lekkere blauwschimmels, maar er is maar de combi van Schapenmelk blauwschimmel zijn niet echt goedkoper te vinden.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_120334011
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2012 10:08 schreef Weltschmerz het volgende:
Hangt ervan af waartoe je hem wil vervangen. Als je hem door een of andere saus gooit en het is je te doen om dat scherpe van het blauwe, dan kom je met die Dana bleu, Deense blauwe kaas een heel eind. Maar uit de hand is het het gewoon niet.

Gaat het je om het rijpe, diepe, verfijnde, scherpe en krachtige van de Roquefort dan zijn de alternatieven niet heel erg veel goedkoper. 30 ipv 40 euro de kilo, zoiets. Cabrales, als je nog een stuk karakteristieker aandurft en een goeie kunt vinden (boel mindere onder die naam verkocht). Dorset of Stichelton prikken ook lekker in de neus, Stilton is ook goed maar mist tov Roquefort het schaap en is meestal gepasteuriseerd. Toch jammer.

Minder dan Roquefort maar lekkere blauwschimmels die waarschijnlijk iets goedkoper zijn vind ik:
- Shropshire blue
- Picón
- Bleu d'Auvergne, mild maar niet flets
- Gorgonzola, het is meestal dolce wat je vindt, maar die is eigenlijk altijd wel OK, ook de goedkoopste, niet bijzonder, wel OK. Maar ik kan me goed voorstellen dat als ze bij de Lidl een piccante DOP hebben liggen dat een heel goed alternatief voor Roquefort is.
Blauwe Deen is idd niet te vergelijken, veel te zacht qua smaak.

Het typische schapenmelk en blauwschimmel ben ik nog niet tegengekomen. Alleen Bleu d'Auvergne komt qua smaak in de buurt. Wat ik heb begrepen van Roquefort is de naam in combinatie met de lokatie waar ze moeten rijpen. Ik dacht alleen dat een eventuele andere schapenkaas-met-blauwschimmel (niet lokatiegebonden qua produktie/opslag/rijping) een stuk goedkoper zou zijn, maar dat scheelt niet veel...

Toch eens Stilton proberen. Of misschien die Gorgonzola van de Lidl...

[ Bericht 0% gewijzigd door Ridocar op 15-12-2012 10:53:40 ]
pi_120334123
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2012 10:32 schreef Pietverdriet het volgende:
Wat Weltschmerz zegt, er zijn zat andere lekkere blauwschimmels, maar er is maar de combi van Schapenmelk blauwschimmel zijn niet echt goedkoper te vinden.
Misschien lukt het ook wel alleen in de grottencomplex met die Roquefortbacterie om van schapenmelk blauwschimmel te maken. Er zijn wel imitatieroqueforts, maar zo'n bacterie zal ook gewoon te koop zijn, alleen is het toch ander gras en zullen ze gepasteuriseerd zijn. Cabrales is ook met schapenmelk, maar gemengd met koe en geitenmelk. Traditionele schapenblauw ken ik verder eigenlijk niet.

Verder let ik zelf nooit zo op de kiloprijs bij dit soort kazen, omdat kaas naarmate die pittiger en karakteristieker wordt toch het beste in kleinere stukjes genoten wordt. Koop gewoon een kleiner stuk van een smaakvollere kaas.
  zaterdag 15 december 2012 @ 13:48:55 #10
45206 Pietverdriet
pi_120338065
Blu di Pecora is ook een lekkere schapenmelk blauwschimmel, maar ook tussen de 35 en 40 euro de kilo, als je hem al vind.
  zaterdag 15 december 2012 @ 13:50:06 #11
45206 Pietverdriet
pi_120338095
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2012 10:45 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Blauwe Deen is idd niet te vergelijken, veel te zacht qua smaak.

Het typische schapenmelk en blauwschimmel ben ik nog niet tegengekomen. Alleen Bleu d'Auvergne komt qua smaak in de buurt. Wat ik heb begrepen van Roquefort is de naam in combinatie met de lokatie waar ze moeten rijpen. Ik dacht alleen dat een eventuele andere schapenkaas-met-blauwschimmel (niet lokatiegebonden qua produktie/opslag/rijping) een stuk goedkoper zou zijn, maar dat scheelt niet veel...

Toch eens Stilton proberen. Of misschien die Gorgonzola van de Lidl...
Een goede Stilton is heerlijk, maar wat anders.
pi_120340217
Sowieso zijn goede stiltons ook best prijzig, zelf vind ik die wat lekkerder dan roquefort, die is voor mij een beetje te sterk om zo te eten.
Whatever...
pi_120341860
Bij de Sligro hebben ze nu de Roquefort Noir van Papillon voor ¤17,50 en de gewone voor ¤15 de kilo. Komt dan nog wel 6% BTW bij.
pi_120342599
NIETS komt qua smaak in de buurt om mij te vervangen. En ook qua geur niet trouwens!! :(
twee violen en een trommel en een fluit
pi_120344293
Saint Paulin
Veel lekkerder als je het mij vraagt
Komt qua smaak trouwens niet een beetje in de buurt
euh wat is de bedoeling hier?
pi_120346712
Een mature blue stilton, te koop bij de Lidl.
  zaterdag 15 december 2012 @ 19:35:37 #17
45206 Pietverdriet
pi_120348397
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 december 2012 17:17 schreef mr_chuck het volgende:
Saint Paulin
Veel lekkerder als je het mij vraagt
Komt qua smaak trouwens niet een beetje in de buurt
Saint Paulin is een industriekaas, friki van frankrijk.
pi_120349594
quote:
13s.gif Op zaterdag 15 december 2012 16:30 schreef Roquefort het volgende:
NIETS komt qua smaak in de buurt om mij te vervangen. En ook qua geur niet trouwens!! :(
Maar jij bent gewoon te duur.
pi_120365882
saint agur, vind ik ook wel lekker
pi_120368444
quote:
9s.gif Op zaterdag 15 december 2012 20:11 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Maar jij bent gewoon te duur.
En je stinkt.
  zondag 16 december 2012 @ 12:25:02 #21
45206 Pietverdriet
pi_120368562
quote:
0s.gif Op zondag 16 december 2012 12:20 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

En je stinkt.
Dat doet Maarten van Rossem ook
pi_120368645
Maar dat is geen arrogante Fransoos die maar een beetje schaapachtig in een grot ligt te rotten om vervolgens bewondering en onderscheidingen op te eisen zodra hij naar buiten komt.
  zondag 16 december 2012 @ 12:37:45 #23
45206 Pietverdriet
pi_120368903
quote:
0s.gif Op zondag 16 december 2012 12:28 schreef Weltschmerz het volgende:
Maar dat is geen arrogante Fransoos die maar een beetje schaapachtig in een grot ligt te rotten om vervolgens bewondering en onderscheidingen op te eisen zodra hij naar buiten komt.
Nee, want Maarten is ook niet lekker.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')