Volgens nieuwsberichten vandaag heeft ze haar proefschrift met succes verdedigd en is daarmee dus de jongste doctor ooit geworden.quote:CWI’er Floor Sietsma (20) jongste doctor ooit
Floor Sietsma van het Centrum Wiskunde & Informatica (CWI) in Amsterdam kan donderdag 13 december de jongste doctor in de Nederlandse academische geschiedenis worden. Ze zal dan haar proefschrift 'Logics of Communication and Knowledge' verdedigen aan de Universiteit van Amsterdam (UvA).
Het promotieonderzoek van Sietsma gaat over kennisoverdracht in communicatie en maakt gebruik van epistemische logica, ofwel logica van kennis. Ze past dit onder andere toe in het reconstrueren van de gezamenlijke kennis in complexe e-mailconversaties met zichtbare (cc) en verborgen (bcc) ontvangers. Ook ontwikkelt Sietsma in haar proefschrift een complete logica van manipulatieve communicatie, zoals tijdens een spelletje blufpoker waarin deelnemers met wederzijds goedvinden liegen en bedriegen.
Jongste student ooit
Begin 2010 begon Sietsma op 17-jarige leeftijd haar promotieonderzoek op het CWI. Ze had toen al een bachelor informatica en een master logica op zak en was als 12-jarige de jongste student ooit aan een Nederlandse universiteit. Voor haar onderzoek op het CWI kreeg ze vanwege haar bijzondere talenten een speciale, persoonlijke beurs van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO). Nu, na 2,5 jaar in plaats van de gebruikelijke vier jaar, heeft Sietsma al genoeg materiaal om te kunnen promoveren.
Nerd van het jaar
Onlangs werd Sietsma door lezers van het tijdschrift Quest uitgeroepen tot 'Nerd van het jaar'. De komende anderhalf jaar blijft ze als onderzoeker aan het CWI verbonden. Daarnaast is ze begonnen aan een bachelorstudie Pedagogische Wetenschappen om als orthopedagoog hoogbegaafde kinderen te kunnen helpen.
Zij heeft in 1 jaar het hele vwo traject doorgelopenquote:Op donderdag 13 december 2012 23:21 schreef Ziba het volgende:
Wat? Hoe is het mogelijk dat iemand op 12-jarige leeftijd een vwo diploma haalt?
Omdat ze slimmer is dan jij.quote:Op donderdag 13 december 2012 23:21 schreef Ziba het volgende:
Wat? Hoe is het mogelijk dat iemand op 12-jarige leeftijd een vwo diploma haalt?
Tosti?quote:Op vrijdag 14 december 2012 01:01 schreef PKRChamp het volgende:
Op een of andere manier kom ik alleen meisjes van die leeftijd tegen die nog niet eens een ei kunnen bakken.
In bed daarentegen......
Ja, dat wil nog maar net.quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ja, dat vraag ik mij ook af. Ik had ook wel eerder willen beginnen maar dat kon echt niet, hoewel ik het ook nooit gevraagd heb eigenlijk.quote:Op donderdag 13 december 2012 23:21 schreef Ziba het volgende:
In amerika was er volgens mij een kind dat op z'n 9e al naar de uni kon. Tsja extreem hoogbegaafd hequote:Op donderdag 13 december 2012 23:21 schreef Ziba het volgende:
Daar ben ik het dan weer niet mee eens. Dat haar ouders trots kunnen zijn zal vast. Maar ik denk dat dit geen criteria zou mogen zijn voor trots van ouders.quote:Op vrijdag 14 december 2012 00:55 schreef Jellereppe het volgende:
Heel knap. Haar ouders kunnen trots op haar zijn. Pas 20 jaar....
Ik denk eerder dat ze trots op haar ouders mag zijn. Hier speelt niet alleen doorzettingsvermogen mee.quote:Op vrijdag 14 december 2012 00:55 schreef Jellereppe het volgende:
Heel knap. Haar ouders kunnen trots op haar zijn. Pas 20 jaar....
Helemaal mee eens. Ze heeft zeer zeker ook een uitmuntende basis van haar ouders gehad.quote:Op vrijdag 14 december 2012 01:54 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Ik denk eerder dat ze trots op haar ouders mag zijn. Hier speelt niet alleen doorzettingsvermogen mee.
Misplaatst?quote:Op vrijdag 14 december 2012 01:54 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Daar ben ik het dan weer niet mee eens. Dat haar ouders trots kunnen zijn zal vast. Maar ik denk dat dit geen criteria zou mogen zijn voor trots van ouders.
- Wanneer jij een kind hebt dat met hard werken mbo haalt, denk ik dat je als ouder trotser mag zijn dan wanneer je een kind haalt dat door niks te doen hbo haalt.
- En wanneer jij als ouder een kind hebt dat door hard werken mbo haalt, of door niks te doen, hbo haalt, mag je denk ik trotser zijn dan wanneer je een kind hebt dat mbo/hbo/wo heeft gehaald op wat voor manier dan ook, en in tegenstelling tot de fictieve andere voorbeelden, een teringlijer is die anderen oplicht, etc.
Allemaal voorbeelden natuurlijk. Mijn punt is echter dat trots puur en alleen op basis van het op jonge leeftijd behalen van een bepaalde titel erg misplaatst is.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |