abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 13 december 2012 @ 10:45:00 #1
391278 ElektroShok
Nooit te oud om te leren...
pi_120260253
Tijdens een grondige verbouwing van mijn huis bleek dat de aarding van mijn groepenkast niet meer geheel aan de moderne eisen voldeed. De netbeheerder (Liander) heeft hiertoe de kast van een nieuwe aarding voorzien.
Direct na het opnieuw inschakelen bleek echter dat twee groepen er direct uitklapten. Als je ze weer inschakelt klapt ook meteen de aardlekschakelaar eruit. De aardlekschakelaar functioneert nu uitsluitend als de twee groepen zijn uitgeschakeld.

Aan de kast zelf is overigens niets veranderd. Voordat de aarding werd vernieuwd verliep de elektravoorziening al sinds ik hier woon (enige jaren) probleemloos.
In de meterkast zelf is niets vreemds te zien. Alles zat en zit keurig gemonteerd.
Ik heb alle verdeel- en centraaldozen al opengemaakt zonder iets vreemds te vinden.
Ik heb ook al alle apparaten en schakelaar uitgezet en getracht alles een voor een weer in te schakelen. Maar ik krijg de groep niet eens ingeschakeld!

De situatie is als volgt:
- ik heb 8 groepen, die verdeeld zijn over 2 aardlekschakelaars
- de twee groepen die probleem geven zitten beide op dezelfde aardlekschakelaar
- de ene groep voedt de schuur achter het huis
- de andere groep voedt een slaapkamer en een deel van de zolder

Wat kan hier aan de hand zijn?
pi_120260803
Verlichting al losgekoppeld?
Some weasel took the cork out of my lunch...
pi_120261395
Er is toch sprake van een verbinding met de aarde, anders gaat de aardlek er niet uit. Stuk voor stuk echt alles losmaken en dan weer aansluiten. Uiteindelijk kom je wel bij de boosdoener. Alleen schakelaar op uit is trouwens vaak niet genoeg: echt stekker eruit. En daarnaast: ook wandcontactdozen en verdeeldozen kunnen de oorzaak zijn.
pi_120261624
Er lekt ergens bij deze groepen een stroompje weg wat de aardlekschakelaar, (die veel gevoeliger is als een gewone aardverbinding) de schakelaar laat uitschakelen en dat hoeft zelfs niet naar aarde te zijn.
Wat de groep van de schuur betreft, kan het gewoon wat vocht zijn, die hem laat uitschakelen, bv bij een schakelaar of wandcontactdoos welke op de muur is gemonteerd. Als er een paar lekjes zijn,be elkaar opgeteld kom je zo aan de 30 mA
  donderdag 13 december 2012 @ 11:49:52 #5
50237 dribbel79
My username for over a decade
pi_120262234
iets heel anders: Liander heeft de situatie aangepast, maar de stroing die daarop volgt pakken ze niet aan? vreemd...je zou zeggen dat ze dat ook moeten fiksen dan toch?
"Het leven is te kort voor een slechte filmquote als signature"
pi_120262568
quote:
0s.gif Op donderdag 13 december 2012 11:49 schreef dribbel79 het volgende:
iets heel anders: Liander heeft de situatie aangepast, maar de stroing die daarop volgt pakken ze niet aan? vreemd...je zou zeggen dat ze dat ook moeten fiksen dan toch?
Je gevoel zou misschien zeggen van wel ja.
Maar technisch lijkt het hier erop dat er (2) bestaande fouten in de huisinstallatie aan het licht komen door het verbeteren van de aarding. Nu klapt er direct al een zekering en aardlek uit ipv dat je voorheen het risico liep dat je zelf een klap kreeg van bv de metalen buitenkant van een wasmachine oid.
't gaat om hoe je ermee omgaat
pi_120262591
Nee, Liander gaat over alles tot en met de meter. Daarna moet jij zelf zorgen dat je alles in orde hebt. Zij zorgen voor 230V in 1 of 3 fasen en een aarding. Daarna ga jij je gang.
Blijkbaar was het al die tijd niet in orde bij jou (kan om iets kleins gaan). Nu zij hun deel ook in orde hebben gemaakt komt jouw probleempje naar voren.
pi_120262799
Wat Coolmint zegt,Liander gaat tot de meter, alles wat daar achter zit is voor de eigenaar van de woning en het lijkt me ook sterk dat Liander de verdeelkast heeft aangepast, dat is toch echt het werk voor een installateur, in dit geval misschien een doe het zelver?

Tussen haakjes het is ook geen kortsluiting maar een aardlek, bij kortsluiting zal de zekering de installatie uitschakelen
  donderdag 13 december 2012 @ 12:14:54 #9
50237 dribbel79
My username for over a decade
pi_120263028
OK, ich verstehe...wel beroerd trouwens, kan je alles gaan nakijken/ vervangen :S
"Het leven is te kort voor een slechte filmquote als signature"
pi_120264537
quote:
0s.gif Op donderdag 13 december 2012 12:14 schreef dribbel79 het volgende:
OK, ich verstehe...wel beroerd trouwens, kan je alles gaan nakijken/ vervangen :S
En wat belangrijker is, gelijktijdig je installatie bedrijfszeker en veiliger maken
pi_120264671
Beginnend bij het begin, wat was er fout aan de vorige installatie?
Wanneer 2 groepen er tegelijk uitgaan kan het ook zijn dat je 2 groepen bij elkaar op hebt op de 1 of andere manier.
Is het mogelijk dat je bij een schakelaar of 2 schakelaars (Bijvoorbeeld de Keuken en Woonkamer, vaak zitten die naast elkaar en zijn meestal 2 verschillende groepen) bij elkaar op zijn gekomen?
pi_120274060
Evt. door een electricien de bedrading laten meggeren.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  Moderator donderdag 13 december 2012 @ 20:49:50 #13
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_120282208
Zitten deze twee groepen achter dezelfde aardlekschakelaar ?

Heb je van de twee groepen; alle daarop aangesloten apparatuur en toestellen verwijderd van het net ? d.w.z. de stekker uit het stopcontact genomen ? Dan moet je ook denken aan zaken als buitenverlichting; armaturen van lampen e.d.

Kun je de groepen dan nog steeds niet inschakelen ?
Welk ruimten van de woning betreft het ?
  donderdag 13 december 2012 @ 22:30:49 #14
391278 ElektroShok
pi_120286808
Bedankt voor alle reacties tot zover, maar ik weet nog niet precies waar ik aan toe ben.

Deze groepen zitten inderdaad op dezelfde aardlekschakelaar. Niet naast elkaar overigens, het zijn de buitenste twee groepen.

De ene groep voedt de schuur achter het huis. In de schuur zitten 3 lichtschakelaars en 2 stopcontacten. De stopcontacten in deze ruimte worden echter momenteel niet gebruikt, er zit dus nergens een stekker in.

De andere groep voedt een slaapkamer en een deel van de zolder. Ook hier een combinatie van lichtschakelaars en stopcontacten. Ik heb hier de stekkers allemaal al eens uitgehaald, maar dan nog krijg ik de groep niet ingeschakeld.
pi_120288025
schuurtje kan gewoon vocht zijn. maar ik zou me meer focussen op t slaapkamer / zolder

toen bij mn ouders er een rare storing zat "ergens" heb ik vanaf de meter kast -> eerste centraaldoos enzovoort afgewerkt

was een slechte lasdop in een centraaldoos na de eerste :')

isolatiedop die uit elkaar gebarsten was oid, en net wel / net niet tegen een iets te lang gestript aardedraadje van een andere las..
pi_120310851
Het kan zelfs nog de kabel in de grond zijn.
Wellicht ergens beschadigd of vocht. Probeer de groep eens los te koppelen en dan nog eens proberen...
Succes!
pi_120429733
quote:
0s.gif Op donderdag 13 december 2012 11:02 schreef Adfundum het volgende:
Verlichting al losgekoppeld?
Dit dus haal de schakelaars er eens af en probeer het opnieuw.
IT'er in hart en nieren
  donderdag 20 december 2012 @ 13:10:45 #18
391278 ElektroShok
pi_120548493
Het probleem is sinds gisteren verholpen.

De eerste groep betrof de schuur achter het huis. Lange tijd had ik het idee dat het euvel 'm zat in de laatste verdeeldoos, achterin de schuur. Nadat deze opnieuw was aangelegd en de onlogische verbindingen eruit waren gehaald deed alles het perfect, zolang ik maar niet het deksel op de doos deed. Na tig keer proberen bleek uiteindelijk toch de lichtschakelaar die hieraan verbonden zat de boosdoener.

De tweede groep betrof de voeding voor de slaapkamer en enkele vertrekken op zolder. Ik heb eerst alles losgemaakt wat je maar kan losmaken zonder iets vreemds te zien. Vervolgens alle draadjes weer vastgezet in de eerste centraaldoos en toen deed alles het ineens weer. Kan dus niet zeggen welke bijzondere handeling ik heb verricht om het te fixen, maar het doel is in elk geval bereikt!

Bedankt iedereen voor de reacties.
pi_120560738
quote:
0s.gif Op donderdag 20 december 2012 13:10 schreef ElektroShok het volgende:
De tweede groep betrof de voeding voor de slaapkamer en enkele vertrekken op zolder. Ik heb eerst alles losgemaakt wat je maar kan losmaken zonder iets vreemds te zien. Vervolgens alle draadjes weer vastgezet in de eerste centraaldoos en toen deed alles het ineens weer. Kan dus niet zeggen welke bijzondere handeling ik heb verricht om het te fixen, maar het doel is in elk geval bereikt!

Gelukkig. Dat van dat niet vinden van de oorzaak, maar de storing wel oplossen, gebeurt wel vaker. Ik heb dat wel eens met lekkage's van rioolaansluitingen op toiletten. Uit wanhoop maar een hele nieuwe set identieke plaatsen , en voila, lekkage verholpen. En waar 't 'm in zat????

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 20-12-2012 19:56:00 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')