abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 11 december 2012 @ 23:10:43 #1
15080 static
03.09.2006 - 11:35
pi_120212573
Heb bovenstaande NAS gekocht met twee drives (Seagate Barracuda van elk 1TB) erin. Wil een RAID1 configuratie instellen zodat ik een complete backup kan doen (complete mirror) en één van de schijven eruit kan halen zodat ik die ergens anders kan deponeren voor het geval mijn huis de fik ingaat.

Nu zie ik in 'storage manager' bij 'volume' maar 1 volume en twee schijven, betekent dat dat die twee schijven als één wordt gezien (dus 2 x 1 TB een HD van 2 TB)?



Moeten dat geen twee schijven zijn?

Volgens de handleiding zou ik die aan moeten kunnen geven bij 'create' of 'manage', ,maar die buttons zijn greyed out.

Zie ik nou gewoon iets over het hoofd? Hoe kan ik checken of het inderdaad misschien al als een RAID1 is geconfigureerd?

/NAS newbie
Yvonne riep ergens: [b]Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.[/b]
  dinsdag 11 december 2012 @ 23:13:16 #2
381451 HotSummerNight
DM mij voor een date :')
pi_120212706
het klopt :)

je hebt 2 disks van 1tb per disk
maar je totale opslag capaciteit is 912gb (dus ongeveer 1tb)

raid 1 // hybrid raid staat aan, dus dat is allemaal in orde
Morgen ben ik jarig
Gister had ik sex met een mooiboy
Ik kan 4 vingers in mijn poesje schuiven
alleen echte playerz mogen mij dm'en
pi_120212724
Je hebt de standaardinstelling aan staan; synology hybrid raid. Voor twee schijven is dit ongeveer hetzelfde als raid1.
  dinsdag 11 december 2012 @ 23:40:28 #4
15080 static
03.09.2006 - 11:35
pi_120214161
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 23:13 schreef HotSummerNight het volgende:
het klopt :)

je hebt 2 disks van 1tb per disk
maar je totale opslag capaciteit is 912gb (dus ongeveer 1tb)

raid 1 // hybrid raid staat aan, dus dat is allemaal in orde
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 23:13 schreef vanOekelen het volgende:
Je hebt de standaardinstelling aan staan; synology hybrid raid. Voor twee schijven is dit ongeveer hetzelfde als raid1.
Great. :)

Maar hoe kan ik dat testen? :P
Yvonne riep ergens: [b]Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.[/b]
  dinsdag 11 december 2012 @ 23:44:47 #5
93643 DumDaDum
We Have Unfinished Business
pi_120214368
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 23:10 schreef static het volgende:
Wil een RAID1 configuratie instellen zodat ik een complete backup kan doen (complete mirror) en één van de schijven eruit kan halen zodat ik die ergens anders kan deponeren voor het geval mijn huis de fik ingaat.
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 23:40 schreef static het volgende:

Great. :)

Maar hoe kan ik dat testen? :P
Een van de schijven er uit halen en ergens anders deponeren?
Persoonlijk zou ik het huis-in-de-fik deel overslaan :P
“I'm not touched but I'm aching to be”
— Heather Nova
| myHiFi | myMusic | Chuck Norris
  woensdag 12 december 2012 @ 00:42:24 #6
15080 static
03.09.2006 - 11:35
pi_120216144
Ik wist dat het te gemakkelijk zou zijn. ;(



Yvonne riep ergens: [b]Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.[/b]
pi_120217671
Een IP-adres beginnend met 169.254.xxx.xxx is al niet in orde. Welke IP-adres geeft-ie in DSM (Systeem Info - tab Netwerk) aan?
Hoe heb je überhaupt op de Storage Manager kunnen inloggen als je Nas een 169.254 IP-nummer heeft?
  woensdag 12 december 2012 @ 07:37:44 #8
76108 bluuf
Powershell fan
pi_120218044
Ts maakt een grote fout : RAID is geen, ik herhaal geen backup methode.
RAID 1 op een NAS welke niet zakelijk wordt ingezet (waarbij een snelle dissaster recovery dus niet noodzakelijk is) is gewoon overkill.
Een backup beschermt je tegen meerdere scenario's waarbij RAID niet zal helpen.

Een externe USB schijf welke je aansluit op je syno om je back-ups naartoe re schrijven bied veel meer zekerheid als een mirror welke ook nog eens je opslag halveert.
pi_120220702
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2012 07:37 schreef bluuf het volgende:
Ts maakt een grote fout : RAID is geen, ik herhaal geen backup methode.
RAID 1 op een NAS welke niet zakelijk wordt ingezet (waarbij een snelle dissaster recovery dus niet noodzakelijk is) is gewoon overkill.
Een backup beschermt je tegen meerdere scenario's waarbij RAID niet zal helpen.

Een externe USB schijf welke je aansluit op je syno om je back-ups naartoe re schrijven bied veel meer zekerheid als een mirror welke ook nog eens je opslag halveert.
dat inderdaad. hier moet je helemaal geen raid voor willen gebruiken, zo'n schijf rebuilden duurt uren (zo niet dagen op een relatief trage nas). Gewoon twee externe hdd's die je afwisselt en met rsync of andere backup tools up-to-date houdt is veel efficiënter.
Of nog beter gebruik gewoon dropbox ofzo.
pi_120223665
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2012 07:37 schreef bluuf het volgende:
Ts maakt een grote fout : RAID is geen, ik herhaal geen backup methode.
RAID 1 op een NAS welke niet zakelijk wordt ingezet (waarbij een snelle dissaster recovery dus niet noodzakelijk is) is gewoon overkill.
Een backup beschermt je tegen meerdere scenario's waarbij RAID niet zal helpen.

Een externe USB schijf welke je aansluit op je syno om je back-ups naartoe re schrijven bied veel meer zekerheid als een mirror welke ook nog eens je opslag halveert.
Hoezo is RAID geen backup methode?

quote:
RAID-1 (ook bekend als "mirroring") kopieert in feite de gegevens van disk 1 identiek naar disk 2.

Als een disk dan uitvalt, zal het computer systeem dit niet merken en gewoon blijven werken (de RAID controller zal de gebruiker natuurlijk wel een hint geven dat er iets fout is - maar het systeem werkt gewoon door). Ook hier wordt de array als een enkele disk gezien.

Hoewel RAID-1 de mist efficiente manier van data beveiliging is, en voor conventionele SCSI RAID systemen ook een erg dure oplossing is, biedt dit voor IDE oplossingen een simpele maar erg betrouwbare oplossing als het om veiligheid gaat. Als we 1-op-1 mirroring toepassen met twee 4GB drisks, dan zal het systeem maar 1 4GB drisk zien.

Ook hier zien we weer dat de kleinste disk bepalend is voor de uiteindelijke opslagcapaciteit van het RAID systeem.
pi_120223844
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2012 11:52 schreef Reeleezee het volgende:

[..]

Hoezo is RAID geen backup methode?

[..]

RAID is een manier om redundantie (what's in a name?) in je opslag aan te brengen om de bedrijfszekerheid te vergroten. Heeft niets met backuppen te maken.

1) RAID is NIET bedoeld/geschikt voor off-site backups, en dus GEEN zekerheid tegen brand, diefstal, waterschade, enz. enz.
2) RAID beschermt je NIET tegen corruptie of onbedoeld verwijderen van bestanden
pi_120223896
quote:
14s.gif Op woensdag 12 december 2012 11:57 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

RAID is een manier om redundantie (what's in a name?) in je opslag aan te brengen om de bedrijfszekerheid te vergroten. Heeft niets met backuppen te maken.

1) RAID is NIET bedoeld/geschikt voor off-site backups, en dus GEEN zekerheid tegen brand, diefstal, waterschade, enz. enz.
2) RAID beschermt je NIET tegen corruptie of onbedoeld verwijderen van bestanden
ah op die fiets. Alleen als je HDD er de brui aan geeft is het handig dus.
pi_120224104
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2012 11:59 schreef Reeleezee het volgende:

[..]

ah op die fiets. Alleen als je HDD er de brui aan geeft is het handig dus.
En dan nog wil je een backup hebben, voor het geval het rebuilden mis gaat. Het is handig voor bedrijfszekerheid, wat dus vooral in servertoepassingen waarbij een hoge uptime vereist is, van belang is. Niet voor data-zekerheid.
  woensdag 12 december 2012 @ 16:00:52 #14
15080 static
03.09.2006 - 11:35
pi_120232298
quote:
5s.gif Op woensdag 12 december 2012 04:48 schreef r_one het volgende:
Een IP-adres beginnend met 169.254.xxx.xxx is al niet in orde. Welke IP-adres geeft-ie in DSM (Systeem Info - tab Netwerk) aan?
Hoe heb je überhaupt op de Storage Manager kunnen inloggen als je Nas een 169.254 IP-nummer heeft?
Wacht even, kan hem nu helemaal niet meer benaderen, en de lampjes gaan tekeer als een kerstboom. :')
Yvonne riep ergens: [b]Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.[/b]
  woensdag 12 december 2012 @ 16:06:43 #15
15080 static
03.09.2006 - 11:35
pi_120232603
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2012 07:37 schreef bluuf het volgende:
Ts maakt een grote fout : RAID is geen, ik herhaal geen backup methode.
RAID 1 op een NAS welke niet zakelijk wordt ingezet (waarbij een snelle dissaster recovery dus niet noodzakelijk is) is gewoon overkill.
Een backup beschermt je tegen meerdere scenario's waarbij RAID niet zal helpen.

Een externe USB schijf welke je aansluit op je syno om je back-ups naartoe re schrijven bied veel meer zekerheid als een mirror welke ook nog eens je opslag halveert.
Ik zal je uitleggen waarom ik hier voor heb gekozen (en het zal best overkill zijn, soit).

Ik reis veel. Heel veel. Naast mijn laptop heb ik een draagbare HD welke ik minstens éénmaal per week gebruik om een backup te maken. Als ik thuis kom wil ik gewoon nóg eeen HD hebben waarop ik alles kan zetten van de periode waarin ik weg was (of gewoon alle data). Of op locatie een Incremental via het internet.

Dat is leuk om thuis te hebben, maar als Murphy's law nou ineens gaat meespelen:
- ik laat mijn laptop uit mijn klauwen flikkeren
- mijn draagbare HD in mijn koffer houd ermee op vanwege turbulentie of wat dan ook (wat ook met de laptop kan gebeuren)
- mijn huis gaat in de fik.

Dan ben ik dus alles kwijt. Waarom ik hiervoor heb gekozen is dat ik een kopie van alles kan maken op de NAS, de mirror/RAID1 toepas en één van de schijven in de kluis kan leggen of bij mijn familie ofzo.

Zal best overkill zijn, maar better safe than sorry. :)
Yvonne riep ergens: [b]Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.[/b]
  woensdag 12 december 2012 @ 16:22:00 #16
15080 static
03.09.2006 - 11:35
pi_120233336
quote:
5s.gif Op woensdag 12 december 2012 04:48 schreef r_one het volgende:
Een IP-adres beginnend met 169.254.xxx.xxx is al niet in orde. Welke IP-adres geeft-ie in DSM (Systeem Info - tab Netwerk) aan?
Hoe heb je überhaupt op de Storage Manager kunnen inloggen als je Nas een 169.254 IP-nummer heeft?
Ik benader hem met de bijgeleverde software in Chrome via dat IP, hij staat op automatisch (DHCP).
Yvonne riep ergens: [b]Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.[/b]
pi_120234747
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2012 16:06 schreef static het volgende:

[..]

Ik zal je uitleggen waarom ik hier voor heb gekozen (en het zal best overkill zijn, soit).

Ik reis veel. Heel veel. Naast mijn laptop heb ik een draagbare HD welke ik minstens éénmaal per week gebruik om een backup te maken. Als ik thuis kom wil ik gewoon nóg eeen HD hebben waarop ik alles kan zetten van de periode waarin ik weg was (of gewoon alle data). Of op locatie een Incremental via het internet.

Dat is leuk om thuis te hebben, maar als Murphy's law nou ineens gaat meespelen:
- ik laat mijn laptop uit mijn klauwen flikkeren
- mijn draagbare HD in mijn koffer houd ermee op vanwege turbulentie of wat dan ook (wat ook met de laptop kan gebeuren)
- mijn huis gaat in de fik.

Dan ben ik dus alles kwijt. Waarom ik hiervoor heb gekozen is dat ik een kopie van alles kan maken op de NAS, de mirror/RAID1 toepas en één van de schijven in de kluis kan leggen of bij mijn familie ofzo.

Zal best overkill zijn, maar better safe than sorry. :)
Die beredenering is heel goed, alleen RAID is niet de tool die je hiervoor moet gebruiken. RAID is daar gewoon niet voor bedoeld. Als je een schroef in de muur wilt draaien doe je dat ook niet met een hamer.
Zoals je zelf al zegt zo'n incremental backup naar een externe schijf, dat is de manier.
  woensdag 12 december 2012 @ 17:12:02 #18
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_120235258
Ik raad je aan je NAS een vast ip te geven maakt het beheer van de firewall makkelijker. Daarnaast verdiep je er eens in je kan er bijvoorbeeld een cloud van maken. Dan praat je NAS met je mobiel PC enz en kan je alles naar je server synchroniseren. Ze hebben er bij synology leuke apps voor. Voor android en I-Phone en PC Laptop.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  woensdag 12 december 2012 @ 17:13:10 #19
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_120235292
En idd een backup naar een externe schijf doe ik ook met mijn synology NAS.

[ Bericht 3% gewijzigd door Megumi op 12-12-2012 17:25:31 ]
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  woensdag 12 december 2012 @ 17:57:54 #20
93643 DumDaDum
We Have Unfinished Business
pi_120236777
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2012 00:42 schreef static het volgende:
Ik wist dat het te gemakkelijk zou zijn. ;(

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Dat ip-adres in je screenshot lijkt aan te geven dat DHCP niet werkt. Geef de NAS een vast ip en ik verwacht dat het een stuk beter zal gaan.

Een vast ip heeft zo z'n voordelen, bv met firewalls (tunnels) of met het linken naar je NAS vanaf een pc. Dat zijn dus meerdere vliegen in een klap :)
“I'm not touched but I'm aching to be”
— Heather Nova
| myHiFi | myMusic | Chuck Norris
  woensdag 12 december 2012 @ 18:05:09 #21
76108 bluuf
Powershell fan
pi_120236992
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2012 16:06 schreef static het volgende:

[..]

Ik zal je uitleggen waarom ik hier voor heb gekozen (en het zal best overkill zijn, soit).

Ik reis veel. Heel veel. Naast mijn laptop heb ik een draagbare HD welke ik minstens éénmaal per week gebruik om een backup te maken. Als ik thuis kom wil ik gewoon nóg eeen HD hebben waarop ik alles kan zetten van de periode waarin ik weg was (of gewoon alle data). Of op locatie een Incremental via het internet.

Dat is leuk om thuis te hebben, maar als Murphy's law nou ineens gaat meespelen:
- ik laat mijn laptop uit mijn klauwen flikkeren
- mijn draagbare HD in mijn koffer houd ermee op vanwege turbulentie of wat dan ook (wat ook met de laptop kan gebeuren)
- mijn huis gaat in de fik.

Dan ben ik dus alles kwijt. Waarom ik hiervoor heb gekozen is dat ik een kopie van alles kan maken op de NAS, de mirror/RAID1 toepas en één van de schijven in de kluis kan leggen of bij mijn familie ofzo.

Zal best overkill zijn, maar better safe than sorry. :)
Ik denk niet dat het fijn is voor je raid array als je er elke keer een schijf uithaalt. Ook is de connector op de syno er nou niet bepaald op gemaakt om regelmatig een schijf aan te sluiten en weer los te halen.

Maar goed, wees gewoon lekker eigenwijs ipv advies op te volgen van meerdere mensen hier die dagelijks met RAID arrays te maken hebben en hier ok oa hun brood mee verdienen, mij heb je er persoonlijk niet mee als je spul stuk gaat en je al je data kwijt bent.
  woensdag 12 december 2012 @ 18:11:53 #22
15080 static
03.09.2006 - 11:35
pi_120237159
Ik wil gewoon via mijn laptop via ethernet naar dat ding kunnen connecten.
quote:
1s.gif Op woensdag 12 december 2012 18:05 schreef bluuf het volgende:
k denk niet dat het fijn is voor je raid array als je er elke keer een schijf uithaalt. Ook is de connector op de syno er nou niet bepaald op gemaakt om regelmatig een schijf aan te sluiten en weer los te halen.

Maar goed, wees gewoon lekker eigenwijs ipv advies op te volgen van meerdere mensen hier die dagelijks met RAID arrays te maken hebben en hier ok oa hun brood mee verdienen, mij heb je er persoonlijk niet mee als je spul stuk gaat en je al je data kwijt bent.
Tsja, ik heb dat ding nu al. :)
Yvonne riep ergens: [b]Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.[/b]
  woensdag 12 december 2012 @ 18:12:29 #23
15080 static
03.09.2006 - 11:35
pi_120237176
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2012 17:57 schreef DumDaDum het volgende:

[..]

Dat ip-adres in je screenshot lijkt aan te geven dat DHCP niet werkt. Geef de NAS een vast ip en ik verwacht dat het een stuk beter zal gaan.

Een vast ip heeft zo z'n voordelen, bv met firewalls (tunnels) of met het linken naar je NAS vanaf een pc. Dat zijn dus meerdere vliegen in een klap :)
Heb ik geprobeerd, maar dan kan ik hem niet meer bereiken.

jaja, noob hè. :P
Yvonne riep ergens: [b]Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.[/b]
  woensdag 12 december 2012 @ 18:18:34 #24
93643 DumDaDum
We Have Unfinished Business
pi_120237378
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2012 18:12 schreef static het volgende:

[..]

Heb ik geprobeerd, maar dan kan ik hem niet meer bereiken.

jaja, noob hè. :P
Probeer eens het volgende:
- haal je pc van het netwerk (bekabeld of draadloos)
- sluit de netwerkkabel van de NAS direct aan op de netwerkpoort van je pc
- typ in IE/Chrome/.... het adres uit je screenshot (http://169.254.49.112) in de adresbalk

Ik denk dat je zo wel kunt inloggen op de admin-page van je NAS. Succes.
“I'm not touched but I'm aching to be”
— Heather Nova
| myHiFi | myMusic | Chuck Norris
pi_120237720
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2012 18:11 schreef static het volgende:

[..]

Tsja, ik heb dat ding nu al. :)
Dat er RAID op zit betekent niet dat je dat verplicht moet misbruiken.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')