abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 11 december 2012 @ 23:49:45 #63
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_120214638
Driek leest mee hoop ik?

Tevens Driek, ik heb me een week geleden aangemeld op de nieuwsbrief, maar tot nu toe nog niks gehoord :P
pi_120214874
quote:
14s.gif Op dinsdag 11 december 2012 23:48 schreef Peterselieman het volgende:
dus als een bedrijf wel iets in de HSL-concessie ziet zitten dan zou dat in theorie met alle argumenten hard kunnen maken dat HSA er een potje van maakt en dat er een nieuwe aanbesteding moet komen.
Geen idee of dit een privaatrechterlijke overeenkomst is.. Sowieso moet de overheid intrekken en kan jij niet als derde eisen dat de overheid dat doet.
pi_120215041
quote:
14s.gif Op dinsdag 11 december 2012 23:48 schreef Peterselieman het volgende:
dus als een bedrijf wel iets in de HSL-concessie ziet zitten dan zou dat in theorie met alle argumenten hard kunnen maken dat HSA er een potje van maakt en dat er een nieuwe aanbesteding moet komen.
Als ik het zo lees mag de minister vanalles, maar hoeft er helemaal niks.

Het vervelende is natuurlijk ook dat NS Hispeed destijds veel te veel geld voor de concessie heeft geboden. En dat verlies komt linksom of rechtsom bij de overheid terecht, want bij opnieuw aanbesteden zal blijken dat de biedingen tegenvallen t.o.v. de huidige concessie-opbrengsten, maar het andere alternatief is dat NS Hispeed gered moet worden door NS, wat in overheidshanden is, waardoor de winst en dus de dividend voor de overheid zal tegenvallen.

Vandaar dus dat is besloten om vanaf 2015 de HSL-concessie te integreren met het hoofdrailnet. Dan zou de HSL beter benut moeten kunnen worden waardoor het verlies voor de overheid minder zou zijn dan bij opnieuw aanbesteden.

Dan moet NS natuurlijk wel de HSL beter gaan benutten dan een ander bedrijf na opnieuw aanbesteden van de losse HSL zou kunnen doen. Ik vraag me af: kunnen ze dat en hebben ze hier de ambitie toe?
  woensdag 12 december 2012 @ 00:01:57 #66
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_120215085
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 december 2012 23:55 schreef Yreal het volgende:

[..]

Geen idee of dit een privaatrechterlijke overeenkomst is.. Sowieso moet de overheid intrekken en kan jij niet als derde eisen dat de overheid dat doet.
Het betreft een publiekrechtelijke concessie.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 12 december 2012 @ 00:04:47 #67
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_120215187
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 december 2012 23:55 schreef Yreal het volgende:

[..]

Geen idee of dit een privaatrechterlijke overeenkomst is.. Sowieso moet de overheid intrekken en kan jij niet als derde eisen dat de overheid dat doet.
het is wel een interessante casus trouwens, want HSA levert niet wat het belooft heeft. HSA had destijds bij de aanbesteding concurrentie van andere bedrijven, welke mogelijk wel waar voor het geld hadden kunnen bieden.

Nu kun je idd de overheid niet dwingen om de concessie in te trekken, maar ik vraag me wel af of je de rechter hierover tot een uitspraak kunt dwingen
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_120215416
opzich ben ik, op fiscaal recht en bestuursrecht na niet thuis in publiekrecht
pi_120216334
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 23:44 schreef Yreal het volgende:

[..]

Dordrecht en roosendaal hadden uberhaupt al mazel met een internationale verbinding
Roosendaal was anders een vrij logisch kruispunt aangezien de lijnen uit Zeeland en Brabant er samenkomen..
pi_120217932
Interessante materie James! Bedankt voor het opzoeken. Het lijkt er inderdaad op dat HSA hier veel steekjes laat vallen. Wat ik me wel afvraag is waarom de commotie nu zo hoog is omtrent die reserveringsplicht. Eerlijkheid duurt het langst en dat is gewoon de eis die het kabinet gesteld heeft op de internationale fyra. De schuld ligt dus volledig bij het kabinet, maar als NSH gaat vingertje wijzen is dat ook niet positief voor het bedrijf. En wat ik mij afvraag is hoe ze die 98% zitplaats garantie eerste klas willen oplossen. Kwestie van wachten op V250 in de dienst naar Breda? En gaat dat 20e stel nog komen om de volledige dienstregeling uit te voeren of voldoen de 19 die er nu zijn?

Je pagina staat gebookmarked, ik denk dat ik dat morgen nog even ga doorlezen.
  woensdag 12 december 2012 @ 07:43:23 #71
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_120218087
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2012 07:14 schreef b2py het volgende:
Interessante materie James! Bedankt voor het opzoeken.
Graag gedaan ;)
quote:
Het lijkt er inderdaad op dat HSA hier veel steekjes laat vallen. Wat ik me wel afvraag is waarom de commotie nu zo hoog is omtrent die reserveringsplicht. Eerlijkheid duurt het langst en dat is gewoon de eis die het kabinet gesteld heeft op de internationale fyra. De schuld ligt dus volledig bij het kabinet, maar als NSH gaat vingertje wijzen is dat ook niet positief voor het bedrijf.
De keuze voor een reserveringsplicht ligt inderdaad bij de Nederlandse overheid, NS Hispeed presenteert het (samen met NMBS) echter als een eigen keuze en dan is het ook hun eigen verantwoordelijkheid voor de kritiek die erop komt.
quote:
En wat ik mij afvraag is hoe ze die 98% zitplaats garantie eerste klas willen oplossen. Kwestie van wachten op V250 in de dienst naar Breda? En gaat dat 20e stel nog komen om de volledige dienstregeling uit te voeren of voldoen de 19 die er nu zijn?
Die 98% geldt voor reizigers in "economy", ofwel tweede klas.

Reizigers in de eerste klas dienen altijd over een zitplaats te kunnen beschikken dmv een reserveringsplicht - ook op binnenlandse trajecten.

De 20e V250 is nooit besteld, en omdat de productielijn bij AnsaldoBreda al ontmanteld is zal het niet makkelijk zijn om die überhaupt nog te bestellen. Naar aanleiding van het onlangs gesloten akkoord (waarin Den Haag - Breda - Brussel wordt omgeruild voor Breda - Antwerpen) is die 20e V250 waarschijnlijk niet meer nodig.
  woensdag 12 december 2012 @ 09:07:09 #72
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_120219187
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2012 07:43 schreef James1988 het volgende:
Reizigers in de eerste klas dienen altijd over een zitplaats te kunnen beschikken dmv een reserveringsplicht - ook op binnenlandse trajecten.
Daarom snap ik ook niet hoe je dus opeens euroârlementatiers een trein eerder of later kan ontvangen dan gereserveerd, dan weet OF dat je trein heel slecht loopt, dus dat je geen enkel risico loopt wat betreft moeten staan OF je hebt schijt aan je reizigers...
pi_120219420
quote:
6s.gif Op woensdag 12 december 2012 09:07 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Daarom snap ik ook niet hoe je dus opeens euroârlementatiers een trein eerder of later kan ontvangen dan gereserveerd, dan weet OF dat je trein heel slecht loopt, dus dat je geen enkel risico loopt wat betreft moeten staan OF je hebt schijt aan je reizigers...
Ik gok op het laatste. :7
For great justice!
  woensdag 12 december 2012 @ 09:25:27 #74
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_120219599
Een filmpje van de NOS op bezoek bij Bombardier http://nos.nl/video/45055(...)-relatief-nieuw.html :s)
  Redactie Sport woensdag 12 december 2012 @ 09:51:13 #75
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_120220263
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2012 07:43 schreef James1988 het volgende:
De 20e V250 is nooit besteld, en omdat de productielijn bij AnsaldoBreda al ontmanteld is zal het niet makkelijk zijn om die überhaupt nog te bestellen. Naar aanleiding van het onlangs gesloten akkoord (waarin Den Haag - Breda - Brussel wordt omgeruild voor Breda - Antwerpen) is die 20e V250 waarschijnlijk niet meer nodig.
Er zijn eigenlijk maar 18 stellen die bruikbaar kunnen worden: de 19e is gebruikt al plukstel, en daar zitten bijvoorbeeld al geen stuurtafels meer in...
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  woensdag 12 december 2012 @ 09:57:49 #76
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_120220436
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2012 09:51 schreef dennistd het volgende:

[..]

Er zijn eigenlijk maar 18 stellen die bruikbaar kunnen worden: de 19e is gebruikt al plukstel, en daar zitten bijvoorbeeld al geen stuurtafels meer in...
Nu al? 8)7

En dat word ook niet meer aangevuld ofzo? :') Das toch blachelijk 8)7
pi_120220456
Neem aan dat deze nog afgebouwd wordt, daar zou NS toch nooi5 akkoord mee gaan, een half stel?
pi_120220543
quote:
6s.gif Op dinsdag 11 december 2012 23:49 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Driek leest mee hoop ik?

Tevens Driek, ik heb me een week geleden aangemeld op de nieuwsbrief, maar tot nu toe nog niks gehoord :P
Het is dan ook niet de Maatschappij voor Betere Nieuwsbrieven :{w :P
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_120220562
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2012 09:51 schreef dennistd het volgende:

[..]

Er zijn eigenlijk maar 18 stellen die bruikbaar kunnen worden: de 19e is gebruikt al plukstel, en daar zitten bijvoorbeeld al geen stuurtafels meer in...
Want stuurtafels slijten bij bosjes... van het stilstaan :X
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_120220564
Is onderdelen bestellen niet goedkoper dan een trein laten bouwen en vervolgens de onderdelen er uitslopen ?! :')
  woensdag 12 december 2012 @ 10:03:38 #81
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_120220586
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2012 10:02 schreef lyolyrc het volgende:
Is onderdelen bestellen niet goedkoper dan een trein laten bouwen en vervolgens de onderdelen er uitslopen ?! :')
Dat is lastig als de toko die de treinen levert al zo ongeveer failliet en opgedoekt is voor dat de handel goed en wel in dienst is genomen ;) Ik denk dat dit nog wel eens een heel serieus en ernstig probleem gaat worden voor de V250, de verkrijgbaarheid van de diverse reserve-onderdelen!
As far as we know, our computer has never had an undetected error.
  woensdag 12 december 2012 @ 10:04:56 #82
104871 remlof
Europees federalist
pi_120220611
Hah, ik zat in een Mat'64 die werd ingezet als intercity tussen Zwolle en Roosendaal.
Ouderwets vertrouwd gevoel was dat.
pi_120220614
Ja, want waarom zou je universele onderdelen gebruiken? Gewoon lekker unieke op maat gemaakte nooit meer na te bestellen stuurtafels joh leuk *O* is goedkoper :')

Oh wacht, toch niet zo :')
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 12 december 2012 @ 10:05:15 #84
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_120220620
quote:
6s.gif Op woensdag 12 december 2012 09:25 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Een filmpje van de NOS op bezoek bij Bombardier http://nos.nl/video/45055(...)-relatief-nieuw.html :s)
leuk en aardig met die kreukelzones, maar dan zou je ook een soort van gordelplicht in moeten voeren, want anders hou je het feit dat er in het geval van een botsing veel gewonden zullen zijn
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 12 december 2012 @ 10:06:44 #85
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_120220653
En als ze dus 1 van die 19 treinen in elkaar rossen zoals laatst een met een VIRM bij Amsterdam gebeurt is, dan gaat je strategisch reserve, nee, NS Highspeed gaat een Protosje doen *O*
pi_120220683
quote:
4s.gif Op woensdag 12 december 2012 10:03 schreef V2 het volgende:

[..]

Dat is lastig als de toko die de treinen levert al zo ongeveer failliet en opgedoekt is voor dat de handel goed en wel in dienst is genomen ;) Ik denk dat dit nog wel eens een heel serieus en ernstig probleem gaat worden voor de V250, de verkrijgbaarheid van de diverse reserve-onderdelen!
Het was een goede aanbesteding dus. Prachtig. Echt, wie verzint zoiets? :')
For great justice!
pi_120220696
quote:
6s.gif Op woensdag 12 december 2012 10:06 schreef Darkwing_Duck het volgende:
NS Highspeed gaat een Protosje doen *O*
Daar moest ik ook meteen aan denken. Lekker handig qua onderhoud, zo'n kleine, unieke serie.
For great justice!
pi_120220700
Een overwegbotsing is desalniettemin zowat uitgesloten. Alleen tussen de HSL bij Prinsenbeek en Breda is er denk ik eentje. Verder denk ik zo snel nergens.
  woensdag 12 december 2012 @ 10:09:52 #89
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_120220724
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2012 10:09 schreef Bitlord het volgende:
Een overwegbotsing is desalniettemin zowat uitgesloten. Alleen tussen de HSL bij Prinsenbeek en Breda is er denk ik eentje. Verder denk ik zo snel nergens.
Nee, maar er is ook geen overweg voor nodig is afgelopen jaar gebleken ...
pi_120220796
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2012 10:09 schreef Bitlord het volgende:
Een overwegbotsing is desalniettemin zowat uitgesloten. Alleen tussen de HSL bij Prinsenbeek en Breda is er denk ik eentje. Verder denk ik zo snel nergens.
Dat is dan ook echt het ENIGE risico waaraan we blootstaan. Verder kan er gewoon ONMOGELIJK iets gebeuren. Wat? Zelfs God kan dit schip niet doen zinken! :X
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 12 december 2012 @ 10:15:16 #91
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_120220829
quote:
15s.gif Op woensdag 12 december 2012 10:13 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Dat is dan ook echt het ENIGE risico waaraan we blootstaan. Verder kan er gewoon ONMOGELIJK iets gebeuren. Wat? Zelfs God kan dit schip niet doen zinken! :X
Er is nog een risico, achterlijke gladiolen zoals deze

  woensdag 12 december 2012 @ 10:16:20 #92
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_120220855
BredaVandaag-verslaggever waagt ook een Fyra-poging.

ErikEggens twitterde op woensdag 12-12-2012 om 09:37:31 Op naar Antwerpen, met de Fyra, en niet het juiste kaartje. Wordt leuk. Cc @Tanguy_Veys http://t.co/4d9C5MmX reageer retweet
ErikEggens twitterde op woensdag 12-12-2012 om 09:57:01 Nog geen 10 minuten onderweg met #fyra en nu al moet de trein gereset worden. Hulde aan de #v250. #prutsers reageer retweet
Ik had een paar jaar geleden een computer die op onvoorspelbare momenten vastliep en dan hielp alleen de stroom eraf halen nog. Een V250 besturen moet ongeveer net zo voelen als een "belangrijk" document typen op dat ding :D.
  woensdag 12 december 2012 @ 10:18:52 #93
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_120220902
quote:
9s.gif Op woensdag 12 december 2012 10:16 schreef JDude het volgende:

Ik had een paar jaar geleden een computer die op onvoorspelbare momenten vastliep en dan hielp alleen de stroom eraf halen nog. Een V250 besturen moet ongeveer net zo voelen als een "belangrijk" document typen op dat ding :D.
T moet ontzettend frustrerend zijn voor machinisten en conducteurs servicemedewerkers om gereedschap mee te krijgen van je baas waar je geen hol aan hebt...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')