Waar ik op doelde is dat bij het maken van een dergelijke prank call niet alleen meespeelt of het grappig is of niet en of het eventueel aanleiding zou kunnen zijn tot zelfmoord, maar ook of het een misdrijf oplevert of niet.quote:Op zondag 9 december 2012 02:13 schreef Staal het volgende:
[..]
Tussen het gewauwel door ben ik persoonlijk het meest benieuwd naar deze post van Weltschmerz.
Het verbaasde me gisteren en ik kan het bij teruglezen nog niet helemaal duiden.
Het kwam wellicht niet in de discussie ter sprake, maar het is juist wel het punt dat ik wil maken. Juridisch valt er misschien een verwijt te maken aan het radiostation, maar ik heb het meer over de empirische kant van de situatie:quote:Op zondag 9 december 2012 04:15 schreef meth1745 het volgende:
[..]
Ik kijk naar de handeling (lijk wel de enige hier te zijn): surveillance devices act 2007 - sect 11 (Prohibition on communication or publication of private conversations or recordings of activities) zegt duidelijk dat het openbaar maken van een opgenomen conversatie een misdrijf is. Na raadpleging van hun advocaten hebben ze besloten toch uit te zenden, waarschijnlijk ervan uitgaand dat ze hoogstens een boete riskeerden.
Zelfmoord wordt haast universeel gezien als een geval van Novus actus interveniens waardoor de chain of causality breekt, maw men kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de dood van het slachtoffer want door zelfmoord te plegen is hij/zij zelf verantwoordelijk geworden. Maar die regel betreft de vraag: is een daad die leidt tot zelfmoord een misdrijf, het zegt niets over de situatie waarin een misdrijf tot zelfmoord leidt. Best mogelijk dat het in overweging genomen wordt in de beslissing om wel of niet vervolging in te stellen en bij het vaststellen van de strafmaat (maximum vijf jaar cel).
[..]
Weet niet waar dit in de discussie ter sprake kwam.
Met pretexting of social engineering raak je haast elk bedrijf binnen. headhunters gebruiken voormalig receptionisten en bedienden uit de banksector om de namen van bankpersoneel te bekomen. Maakt niet uit of je het personeel waarschuwt, weinigen gaan informatie weigeren als ze denken een collega van een andere vestiging aan de lijn te hebben. Niet voor niets is pretexting in de VS een federaal misdrijf geworden met straffen tot 10 jaar (ongeacht of men effectief informatie verkregen heeft).quote:Op zondag 9 december 2012 10:57 schreef BenjaminLinus het volgende:
[..]
Het kwam wellicht niet in de discussie ter sprake, maar het is juist wel het punt dat ik wil maken. Juridisch valt er misschien een verwijt te maken aan het radiostation, maar ik heb het meer over de empirische kant van de situatie:
Voorvallen als dit vinden vrijwel dagelijks plaats, denk aan ''prankcalls'' van Evers, Jan Paparazzi, of ''geheime gesprekken'' van Peter R. de Vries of Alberto Stegeman. Als er met zo'n handeling een doorbraak wordt bereikt, of een zwaktepunt van een publiek/bestuurslichaam wordt blootgelegd, dan wordt dat doorgaans gezien als ''goed werk'' van de journalist.
In dit geval is eigenlijk precies hetzelfde gebeurd: Door een hele simpele smoes ( ''Hi dear'') weten door te dringen tot essentiële informatie. De gevolgen die dit heeft gehad zijn triest, maar het is anderzijds goed dat deze kwetsbaarheid een keer aan het licht is gebracht.
http://www.knack.be/nieuw(...)le-4000219504657.htmquote:Ziekenhuis geeft dj's schuld van zelfmoord verpleegster Kate Middleton
Het ziekenhuis waar Kate Middleton werd opgenomen wegens misselijkheid, geeft twee Australische dj's de schuld voor de zelfmoord van een verpleegster.
Het Londense ziekenhuis King Edward VII, verwijt twee Australische dj's dat ze verantwoordelijk zijn voor de zelfmoord van een verpleegster. Dat schrijft The Sunday Times.
Jacinta Saldanha was verpleegster in het ziekenhuis waar Kate Middleton werd opgenomen voor zwangerschapsmisselijkheid. Ze werd het slachtoffer van een grap van twee Australische dj's. Ze deden zich voor als de Britse koningin en een tweede lid van het koningshuis en konden zo vertrouwelijke informatie over de toestand van prinses Kate ontfutselen.
Nadat het incident wereldwijd bekendraakte, werd de verpleegster, moeder van twee kinderen, niet op de vingers getikt door het ziekenhuis. Volgens haar werkgever werd ze wel verward en eenzaam door wat de radiopresentatoren met haar hadden uitgehaald.
Uiteindelijk pleegde de verpleegster zelfmoord. Het ziekenhuis vindt nu dat de radiopresentatoren daarvoor verantwoordelijk zijn.
In een brief naar de radiozender doet het ziekenhuis zijn beklag over de handelswijze van de zender. "Het King Edward VII-ziekenhuis draagt zorg voor zieke mensen. Het was extreem dom van jullie presentatoren om zelfs maar te denken aan een poging om via leugens tot bij een van onze patiënten te raken", luidt het volgens BBC in die brief, die werd opgesteld door Lord Glenarthur, de voorzitter van het ziekenhuis.
"Dat het gesprek dan ook nog eens werd opgenomen en dat de
beslissing om het uit te zenden werd goedgekeurd door de directie, was werkelijk ontstellend." De gevolgen van die "ondoordachte acties" zijn "te tragisch voor woorden", aldus nog Lord Glenarthur.
Het voorval kan niet meer ongedaan worden gemaakt, maar de zender moet er alles aan doen om te voorkomen dat deze gebeurtenis zich in de toekomst nog eens kan herhalen, zo wordt besloten.
De twee Australische dj's Mel Greig en Michael Christian zijn intussen ondergedoken om te ontsnappen aan de volkswoede. Het radiostation 2Day FM zegt dat de presentatoren niets onwettigs hebben gedaan. 'Hen valt niets te verwijten. De dood van Jacinta Saldanha is een tragische gebeurtenis die niemand had kunnen voorzien.'
'Telefoongrappen worden nu eenmaal al decennialang uitgehaald op de radio,' zei Rhys Holleran, CEO van Southern Cross, de eigenaar van het radiostation. Hij bevestigde dat Creig en Christian ondergedoken zijn en dat ze psychologische hulp krijgen. 'Ze zijn er kapot van.'
De Australische premier Julia Gillard noemde de dood van Jacinta Saldanha een 'vreselijke tragedie'.
Het radiostation werd intussen overstelpt met protest. Averteerders trokken massaal hun radiospots in. Het station zag zich genoodzaakt om de show van de twee presentatoren te schrappen en een weekend lang geen reclame uit te zenden.
2DayFM heeft zich in de loop der jaren een kwallijke reputatie opgebouwd voor wat betreft het uithalen van telefoongrappen. In 2009 onderwierp het station via de telefoon een 14-jarig meisje zogenaamd aan een leugendetectortest. Tijdens die grap bekende het meisje dat ze verkracht werd.
De Australian Communications and Media Authority heeft het radiostation meerdere keren op de vingers getikt. Eén van de presentatoren noemde tijdens een uitzendeing een journaliste een 'dikke koe' en een andere presentator noemde een Pakistaanse pasgeborene met twee extra ledematen 'spider baby'.
De Australische mediacommentator Tim Burrowes deed een oproep om de presentatoren niet te veroordelen. 'Hoewel ze niet verantwoordelijk zijn voor de dood van de verpleegster, zullen ze er toch mee moeten leven dat ze een reeks gebeurtenissen in gang hebben gezet met een verschrikkelijk afloop tot gevolg. Dat is al erg genoeg.' (EE)
Je uitgeven voor iemand anders is nooit wettig.quote:Op zondag 9 december 2012 16:30 schreef Baktaart het volgende:
Dat radiostation zegt dat wat ze deden wettig was, maar dat betwijfel ik.
En dat ze zelfs minderjarigen hebben lastiggevallen zegt wel genoeg.
Ach, wat zielig. Zijn van die types die van pesten houden, maar gaan janken als ze zelf het haasje zijn.quote:Op zondag 9 december 2012 16:30 schreef Alleskids het volgende:
de start van een mensenleven heeft al 1 mensenleven gekost, en voor 2 andere wordt nu gevreesd
De Australische radiopresentatoren die zich aan de telefoon voordeden als koningin Elisabeth en prins Charles staan onder zelfmoord-toezicht.
Dit meldt Daily Star.
Mel Graig en Michael Christian zijn ondergedoken en krijgen therapie. Vrienden van Mel vrezen dat ze zichzelf wat aandoet. Ook haar vader is ongerust en weet niet waar zijn dochter zich bevindt.
Het Londense ziekenhuis King Edward VII stelt de twee dj's verantwoordelijk voor de zelfmoord van een verpleegster. De verpleegster, Jacintha Saldanha, trapte in hun grap en werd drie dagen later dood gevonden.
De Australische presentatoren deden zich voor als de Britse koningin en de prins om aan informatie over de zwangerschap van Kate Middleton te komen
het lijkt me dat ze niet janken omdat ze zelf het haasje zijn maar omdat ze een dode op hun geweten lijken te hebben ... niet helemaal hetzelfdequote:Op zondag 9 december 2012 16:35 schreef Baktaart het volgende:
[..]
Ach, wat zielig. Zijn van die types die van pesten houden, maar gaan janken als ze zelf het haasje zijn.
Dat hadden ze zich best eerder kunnen bedenken. Wat mij betreft gaan ze de bak in.quote:Op zondag 9 december 2012 18:22 schreef nikk het volgende:
Lijkt me ook erg naar. Je zal het maar op je geweten hebben. Ik kan die medelijden wel opbrengen.
Klopt. Rijden met drank op kan een boete opleveren. Tenzij je iemand doodrijd. Niet een goede vergelijking, maar het resultaat is soms belangrijker dan de intentie of omstandigheden.quote:Op zondag 9 december 2012 18:44 schreef sp3c het volgende:
wel wat maar niet veel
aan de andere kant ... als er niets gebeurt was hadden we er allemaal 10 seconden omgelachen alleen is het dit keer niet zo grappig uitgepakt
doet me denken aan een Southpark aflevering
Volgens mij hebben ze niet 5 pogingen gedaan om hun grap te doen, ze hadden het gesprek met die Saldanha immers al. Waarschijnlijk wordt bedoeld dat ze het ziekenhuis volgens procedure hebben proberen te bereiken om aan te kondigen dat ze dit gaan uitzenden.quote:Op maandag 10 december 2012 09:38 schreef Alleskids het volgende:
[i]Eigenaar Southern Cross Austereo van de zender 2Day FM, waarvoor de dj's werken, heeft maandag het optreden van de twee verdedigd. Dat meldde de Australische zender ABC. Zij hebben volgens het bedrijf de juiste procedures in acht genomen. De zender heeft zeker vijf keer geprobeerd met het King Edward VII-ziekenhuis in contact te komen, voordat het gesprek met Saldanha werd uitgezonden.[/i]
ze hebben 5 poging gedaan om hun grap te doen, zijn ondanks de 4x netjes afgewimpelde pogingen toch eigenwijs door gegaan in plaats van accepteren dat je grap niet doorgaat toch door te drammen?
Klopt, maar dit is geen dood door schuld, lijkt me. Die mevrouw heeft zichzelf van het leven beroofd. Hoe triest het ook is, en hoe wrang en lelijk de grap nu ook lijkt (achteraf he, als die mevrouw niets had gedaan was er niets aan de hand geweest en zaten wij het waarschijnlijk ook niet en masse af te keuren.quote:Op zondag 9 december 2012 19:01 schreef nikk het volgende:
[..]
Klopt. Rijden met drank op kan een boete opleveren. Tenzij je iemand doodrijd. Niet een goede vergelijking, maar het resultaat is soms belangrijker dan de intentie of omstandigheden.
Blijft natuurlijk het feit dat ze een valse identiteit hebben aangenomen om andermans medische gegevens te onfutselen, en dat is hoogstwaarschijnlijk gewoon strafbaar in de UK. Ik zie niet in waarom de wet niet voor grappenmakers van de media zou gelden.quote:Op maandag 10 december 2012 10:07 schreef Taurus het volgende:
[..]
Klopt, maar dit is geen dood door schuld, lijkt me. Die mevrouw heeft zichzelf van het leven beroofd. Hoe triest het ook is, en hoe wrang en lelijk de grap nu ook lijkt (achteraf he, als die mevrouw niets had gedaan was er niets aan de hand geweest en zaten wij het waarschijnlijk ook niet en masse af te keuren.), het is natuurlijk ook een vreselijk toeval dat je net iemand treft die blijkbaar toch al een zwaar bestaan heeft/zwak gestel heeft.
Gewoon een trieste samenloop van omstandigheden, vind ik. En inderdaad, de DJ's en andere DJ's en grappenmakers zijn even wakker geschud, kijk uit wat plagen kan aanrichten. Maar meer is dit wat mij betreft niet, en meer straf vind ik ook niet nodig.
Ik ook niet, als er dus niet volgens procedure is gehandeld lijkt me dat daar gewoon een straf voor staat. Maar ik vind niet dat ze bewust het risico hebben genomen dat er iemand zelfmoord gaat plegen naar aanleiding van deze grap, en dat vind ik wel bij rijden onder invloed. (Dat je dan met levens speelt)quote:Op maandag 10 december 2012 10:14 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Blijft natuurlijk het feit dat ze een valse identiteit hebben aangenomen om andermans medische gegevens te onfutselen, en dat is hoogstwaarschijnlijk gewoon strafbaar in de UK. Ik zie niet in waarom de wet niet voor grappenmakers van de media zou gelden.
Dat vind ik op zich ook wel, maar anderzijds is het wel gewoon iemand die zijn werk goed probeert te doen en ten koste van wie je een grap maakt. Dat 'we' er dan om kunnen lachen en er niks van merken wanneer het slachtoffer geen zelfmoord pleegt maar slechts in stilte lijdt doet niet af aan de voorzienbaarheid van veroorzaakt leed.quote:Op maandag 10 december 2012 10:18 schreef Taurus het volgende:
[..]
Ik ook niet, als er dus niet volgens procedure is gehandeld lijkt me dat daar gewoon een straf voor staat. Maar ik vind niet dat ze bewust het risico hebben genomen dat er iemand zelfmoord gaat plegen naar aanleiding van deze grap, en dat vind ik wel bij rijden onder invloed. (Dat je dan met levens speelt)
Ik vind alle beschuldigingen die nu op ze af komen ook hypocriet. Radiograppen bestaan al langer dan vandaag, en gaan altijd ten koste van iemand als iemand er zelf niet om heeft kunnen lachen. Dat je soms de gevolgen van een grap niet overziet of je pas inziet wat je daad heeft aangericht als het kwaad al is geschied vind ik niet zo raar. Ik zou ze dan ook geen totale schaamteloosheid toedichten, ze lijken zich nu immers te schamen (en dat dat achteraf is doet niet af aan het feit dat ze dus wel degelijk in staat zijn empathie te tonen, en om zich te schamen/spijt te hebben).quote:Op maandag 10 december 2012 10:37 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat vind ik op zich ook wel, maar anderzijds is het wel gewoon iemand die zijn werk goed probeert te doen en ten koste van wie je een grap maakt. Dat 'we' er dan om kunnen lachen en er niks van merken wanneer het slachtoffer geen zelfmoord pleegt maar slechts in stilte lijdt doet niet af aan de voorzienbaarheid van veroorzaakt leed.
Dit zijn zelf ongetwijfeld schaamteloze figuren, maar voor mensen die wel een normaal of bovengemiddeld ontwikkeld schaamtegevoel hebben heeft een publieke vernedering wel impact. Daar hebben ze maar rekening mee te houden en als je daar jaren onverschillig voor bent en nu ineens spijt hebt wanneer het helemaal fout gaat dan vind ik dat een beetje hypocriet.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |