quote:Massale verontwaardiging over dood grensrechter
De dood van de overleden grensrechter uit Almere heeft tot veel verontwaardiging geleid. De KNVB overweegt om komend weekend op alle voetbalvelden stil te staan bij z'n overlijden.
Er waren zondag vier of vijf voetballers van Nieuw Sloten betrokken bij de mishandeling van grensrechter Richard Nieuwenhuizen die maandag overleed. Dat zei voorzitter Marcel Oost van de Almeerse amateurvoetbalclub SC Buitenboys gisteravond.
Op dit moment zitten drie spelers van de Amsterdamse club vast.
Volgens Oost is het slachtoffer na afloop van de zeer grimmig verlopen wedstrijd door vier of vijf spelers van het bezoekende team naar de grond getrokken en daarna herhaaldelijk geschopt en geslagen. Het slachtoffer is naar huis gegaan, heeft daar even op bed gelegen en is daarna teruggekeerd naar het voetbalveld om een andere wedstrijd te bekijken. Daar werd hij onwel.
Activiteiten
Het bestuur van voetbalvereniging Nieuw Sloten liet maandagavond in een verklaring weten dat alle activiteiten van de club worden opgeschort. "De trainingen van al onze teams zijn voor deze week afgelast. We hebben na overleg met de KNVB uit respect voor de familie van het slachtoffer besloten dat onze teams komend weekend geen wedstrijden spelen.''
Royement
De club besloot zondag al het bewuste team uit de KNVB-competitie te halen. Het lidmaatschap van de drie verdachten is ontbonden. "Zij kunnen nooit meer lid worden van onze vereniging. Zodra hun betrokkenheid officieel is vastgesteld, zullen wij deze personen ook bij de KNVB voordragen voor een levenslang royement.''
Teleurgesteld in KNVB
Ook is Oost zwaar teleurgesteld in de KNVB. De voetbalbond heeft het volgens hem ernstig laten afweten. "Een beetje ondersteuning was welkom geweest. Naast alle verdriet zorgt dat voor extra woede'', aldus de voorzitter maandag.
"Als iemand een gele kaart krijgt, weten ze ons meteen te vinden. Maar nu horen we niets. We zijn allemaal vrijwilligers. We hadden best wat advies kunnen gebruiken over hoe we hier mee om moeten gaan.''
Afspraak KNVB en Buitenboys
Volgens de bond was echter de afspraak gemaakt om maandagavond met elkaar om de tafel te gaan zitten. "Het gaat hier om menselijk leed. We proberen zo goed mogelijk in te spelen op de situatie en de club te helpen. Hoe, dat is afhankelijk van wat de club wil'', aldus de KNVB-woordvoerder.
'Verschrikkelijk'
KNVB-woordvoerder Rob de Leede heeft er geen woorden voor. “ Het is verschrikkelijk.”
“We zien dat het aantal incidenten afneemt door het strengere beleid van de KNVB. Maar dan zie je toch weer dat er op zo’n zondagmiddag een paar gekken het in hun hoofd halen om iets te doen wat normale mensen niet zouden bedenken”, aldus De Leede.
Excuses
Het bestuur van SC Buitenboys heeft zondagavond van de clubleiding van sv Nieuw Sloten schriftelijke excuses ontvangen voor het geweld tegen de grensrechter. Op de site van de de club staat dat dit soort zaken niet op de voetbalvelden hoort en dat er alles aan gedaan moet worden op dit soort excessen te voorkomen.
quote:Zaak grensrechter: Wat voor straffen hangt de verdachten boven het hoofd?
De twee 15-jarigen en een 16-jarige jongen uit de B1 van Nieuw Sloten die de grensrechter afgelopen zondag in Almere in elkaar zouden hebben geschopt en geslagen, worden door het OM beschuldigd van doodslag, mishandeling en openlijk geweld. Wat voor straf hangt de tieners boven het hoofd?
Strafrechtadvocaat Floris Holthuis zegt dat er een nieuwe wet voor het adolescentenstrafrecht, een tussenvorm van jeugd- en volwassenenstrafrecht. De wet is al aangenomen door het parlement, maar nog niet in werking. Daarom kunnen de drie nog de 'oude' maximumstraffen opgelegd krijgen.
De drie worden beschuldigd van doodslag, mishandeling en openlijk geweld. Volgens Holthuis kan voor al deze verdenkingen de maximumstraf worden opgelegd.
Dit hangt de jonge verdachten boven het hoofd:
De 16-jarige verdachte hangt naar verwachting nog niet de nieuwe maximumstraf van 4 jaar jeugddetentie boven het hoofd, maar de huidige 2 jaar. Voor de 15-jarige verdachten is de maximale gevangenisstraf momenteel 1 jaar.
Daarnaast kan de rechter jeugd-tbs bevelen. Dat is maximaal 3 jaar, waarvan 1 jaar voorwaardelijk. Deze termijn kan twee keer met 2 jaar verlengd worden, waardoor de jeugd-tbs maximaal 7 jaar kan duren, zegt advocate Maartje van Megen. De tbs kan opgelegd worden als een verdachte lijdt aan een geestelijke stoornis en als er gevaar voor herhaling is.
Er bestaat ook nog de mogelijkheid dat de 16-jarige als volwassene wordt berecht. Advocate Maartje van Megen hierover: "De rechter beoordeelt deze mogelijkheid aan de hand van de ernst van het feit, de persoon van de dader en de omstandigheden waaronder het feit is begaan." Berechting als volwassene betekent dat de straffen flink omhoog kunnen.
Van Megen verwijst naar de moord op een Amsterdamse garagehouder, waarvoor een 16-jarige jongen 18 jaar cel kreeg opgelegd. Levenslang kan niet aan minderjarigen worden opgelegd, ook niet als het volwassenenstrafrecht op hen wordt toegepast.
Alleen contact met advocaat
De jonge verdachten in de voetbalzaak zitten sinds hun arrestatie in zogeheten beperkingen en mogen uitsluitend contact hebben met hun advocaat. Het voorarrest van jongeren kan worden verlengd tot aan de uitspraak van de rechter.
Vandaag beslist de onderzoeksrechter of de jongens de komende 14 dagen vast kunnen blijven zitten.
quote:Molestatie grensrechter op foto
Foto’s van de jubilerende Buitenboys-keeper Nando (16) spelen een grote rol in het politieonderzoek naar de dodelijke mishandeling van grensrechter Richard Nieuwenhuizen. Daarop zouden de schoppartij en de daders zijn vastgelegd.
„Ik zou tegen Nieuw-Sloten mijn driehonderdste wedstrijd spelen en werd voor de wedstrijd nog gehuldigd op de middenstip”, aldus de havo 5-scholier. „Mijn zus was er om foto’s te maken van deze, voor mij speciale wedstrijd.”
De keeper van Buitenboys B3 aarzelde geen moment toen hij zag dat Nieuwenhuizen achterna werd gezeten door zijn razende belagers. „Ik zag vanuit mijn ooghoek hoe Richard met nog slechts een schoen aan rennend voor ze probeerde te vluchten. Ik ben naar hem toe gesprint om zijn belagers van hem af te duwen.
quote:Grensrechter mensonterend behandeld
„De spelers van Nieuw Sloten zijn niet alleen verantwoordelijk voor de dood van Richard, ze hebben hem aan het eind van de tweede helft en later in de kantine mensonterend behandeld. Dat steekt enorm”, vertelt Igor van Gelderen, die als technisch manager van Buitenboys ooggetuige was van het drama.
Twee walgelijke momenten staan in mijn geheugen gegrift. Vlak voordat Nieuw Sloten B1 in de slotfase de 2-2 scoorde, gleed Richard onderuit op het gladde veld. In plaats van hun doelpunt te vieren, renden ze op Richard af, die nog op de grond lag, en begonnen hem sarcastisch uit te lachen. Heel denigrerend”, vertelt Van Gelderen.
„En na afloop, in de kantine, hadden ze bepaald geen berouw van hun daden. Integendeel. Ze straalden een soort voldoening uit dat het hen toch gelukt was om te hebben gevochten. Toen ze ons clubgebouw verlieten, riepen ze, met een smalende grijns: Fijne dag hè, grensrechter…
Een nieuw topic, met nieuwe kansen. Regels voor dit topic:quote:Leerlingen geschorst na goedkeurende uitlatingen over daders
Er is grote onrust ontstaan op het Huygens College in Amsterdam. Twee verdachten van de mishandeling waarbij grensrechter Richard Nieuwenhuizen om het leven kwam, zitten op deze school.
De directie probeert de gemoederen kalm te houden maar moest gisteren leerlingen schorsen. Zij lieten zich op Twitter goedkeurend uit over de molestatie.
Een van de twee leerlingen twitterde 'Free Yassin' over een van de verdachten. Volgens schooldirecteur Rick d'Ancona zijn tot nu toe twee leerlingen geschorst, maar zullen er meer volgen.
Zo'n tweet is natuurlijk een schorsing waard De leerlingen hebben niet altijd door wat voor impact hun berichten hebben op internet en door hoeveel mensen die wordt gelezen,' aldus D'Ancona in Het Parool vandaag
Bronneke erbij svp, zoals alle geciteerde stukkenquote:Op vrijdag 7 december 2012 13:53 schreef 3-voud het volgende:
Het commentaar in de media komt niet veel verder dan de oppervlakte van de groene grasmat. Men slooft zich uit in politieke correctheid. Over de achtergrond van de verdachten is lange tijd gezwegen.
Hiermee belandt het incident in de wereld van de taboes. Niet voor niets wordt door alle media zo voorzichtig gereageerd. Zoals tien jaar geleden het onderwijs werd opgeschrikt door een moord op een leraar, zo is nu de voetbalwereld aan de beurt.
Bij nader inzien gaat het om een incident waar eer en macht een rol spelen. Het slachtoffer is een blanke man, een vlaggenist met het gezag van één wedstrijd. De daders zijn jongemannen van Marokkaanse en Antilliaanse afkomst. Er is sprake van crimineel groepsgedrag met een etnisch tintje.
Al meer dan dertig jaar worstelen we met het probleem van de Marokkaanse jeugdcriminaliteit. De vele incidenten zijn herkenbaar en grensverleggend. In het ene geval gaat het om ambulancepersoneel, in het andere geval is het een buschauffeur of een treinconducteur. Ook Sint-Nicolaas, al heeft de goedheiligman het christelijk kruis op zijn mijter afgezworen, is vaak het doelwit. Mannen in een uniform, bekleed met macht, zijn het doelwit en slachtoffer.
Gewone blanke Nederlanders, mannen en vrouwen zonder uniform, laten het wel uit hun hoofd om onbekende Marokkaanse jongemannen in het publieke domein aan te spreken op overlastgevend gedrag. Marokkanen beschikken immers over 'mobielwaarde'. Voordat je het weet heb je een groep trotse Marokkanen met kortelontjesgedrag tegenover je.
De daders zijn jongemannen die in een machocultuur zijn opgegroeid. In die cultuur ben je een slappeling als je een stap terugzet of onbekend Nederlands gezag accepteert. In een groepscultuur moet je ook reageren op ongewenste opmerkingen of commentaar, anders ben je het lachertje van de dag.
Soms is sprake van uitdagend gedrag. Dan zijn de slachtoffers gemakkelijke doelwitten, zoals vrouwen, homoseksuelen en joden.
De betrokken verdachten zijn vaak Marokkaanse jongemannen. Ze zijn in Nederland geboren en getogen, van huis uit krijgen zij een zeer negatief beeld mee over de Nederlandse samenleving. Dit type jongens tref je aan op plekken met concentraties van Marokkanen of Antillianen, zoals in Amsterdam-West. Ze hebben schijt aan de regels. Een autoriteit, anders dan van de vader, broer of familieoudste, wordt niet geaccepteerd. Waarom zou je integreren in een samenleving die je niet ziet zitten.
De Nederlandse overheid heeft het probleem lange tijd niet willen zien, bang te worden beschuldigd van racisme of discriminatie. De wetenschap sloofde zich uit in verklaringen, waarin geen plaats is voor etniciteit of cultuur. De overheid kwam een aantal jaar geleden met goedbedoelde imagocampagnes met prachtige kleurenfoto's van goed geïntegreerde Marokkanen. 'Hoe leuk zijn de Marokkanen?' Alleen al het stellen van de vraag had een teken aan de wand moeten zijn.
Kopie uit de krant maar goed verhaal.
Nog nooit gehoord van iets als: Uitzondering op de regel?quote:Op vrijdag 7 december 2012 13:57 schreef ukga het volgende:
Ik vind dat berechten als volwassene zo een gelul. Pas dan gewoon die wet aan. Iedereen vanaf een jaar of 12. Vanaf die leefdtijd heb je het besef van goed en kwaad.
Nou, er zit wel verschil in. Je kan de gevolgen niet goed overzien. Zo kan je niet zien, hé, als ik die man op zijn hoofd trap gaat hij dood.quote:Op vrijdag 7 december 2012 13:57 schreef ukga het volgende:
Ik vind dat berechten als volwassene zo een gelul. Pas dan gewoon die wet aan. Iedereen vanaf een jaar of 12. Vanaf die leefdtijd heb je het besef van goed en kwaad.
Ik vind "Marokkaanse jongeren trappen man dood" een betere titel, het heeft namelijk weinig met voetbal en jongeren in het algemeen te maken.quote:Op vrijdag 7 december 2012 13:58 schreef macca728 het volgende:
Ik vond Junioren schoppen grensrechter dood een betere titel.
Nu heeft het niets meer met voetbal te maken.
Die wet is er toch nog niet in werking ?quote:Op vrijdag 7 december 2012 13:58 schreef RingBewoner het volgende:
[..]
Nog nooit gehoord van iets als: Uitzondering op de regel?
aangepastquote:Op vrijdag 7 december 2012 13:58 schreef macca728 het volgende:
Lijkt mij ook... eerst mocht je geen buitenlander zeggen, vervolgens mocht je geen allochtoon zeggen en nu al geen marokkaan.quote:Op vrijdag 7 december 2012 13:59 schreef GoobyPls het volgende:
[..]
Ik vind "Marokkaanse jongeren trappen man dood" een betere titel, het heeft namelijk weinig met voetbal en jongeren in het algemeen te maken.
hmnja die zijn voor kerst 2013 alweer thuis. en dan hebbe ze nog niks geleerd.quote:Op vrijdag 7 december 2012 13:59 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Nou, er zit wel verschil in. Je kan de gevolgen niet goed overzien. Zo kan je niet zien, hé, als ik die man op zijn hoofd trap gaat hij dood.
Maar ze weten wel dondersgoed dat die man op zijn hoofd trappen slecht is. Dat ze daar na een jaar weer voor buiten staan, vind ik onbegrijpelijk
Voor kerst 2012 bedoel je. En maar goed ook, deze mensen hebben het al zwaar zat. En nu ben ik echt weg....quote:Op vrijdag 7 december 2012 14:02 schreef ukga het volgende:
[..]
hmnja die zijn voor kerst 2013 alweer thuis. en dan hebbe ze nog niks geleerd.
want grensrechters hebben niets met voetbal te maken?quote:Op vrijdag 7 december 2012 13:58 schreef macca728 het volgende:
Je bent een echte bureaucraat of niet? Jij vind het ook doodnormaal om 24 dagen op je paspoort te wachten als er ergens in het systeem een cijfertje verkeerd staat.quote:Op vrijdag 7 december 2012 13:59 schreef macca728 het volgende:
[..]
Die wet is er toch nog niet in werking ?
Ja! En ook richting grensrechters die niet doodgaan!quote:Op vrijdag 7 december 2012 14:06 schreef Nielsch het volgende:
De TT is discriminatie richting juniorensporters die wel gewoon normaal hun sport beoefenen.
Dat stond toch in 1 van die andere topics ? Men kon ze nog niet berechten obv volwassenrecht, die wet was er wel door maar nog niet in werking.quote:Op vrijdag 7 december 2012 14:05 schreef RingBewoner het volgende:
[..]
Je bent een echte bureaucraat of niet? Jij vind het ook doodnormaal om 24 dagen op je paspoort te wachten als er ergens in het systeem een cijfertje verkeerd staat.
Klopt, jammer is dat.quote:Op vrijdag 7 december 2012 14:08 schreef macca728 het volgende:
[..]
Dat stond toch in 1 van die andere topics ? Men kon ze nog niet berechten obv volwassenrecht, die wet was er wel door maar nog niet in werking.
Dan kan je hem ook niet toepassen.
Schandalig.quote:Op vrijdag 7 december 2012 14:07 schreef RingBewoner het volgende:
[..]
Ja! En ook richting grensrechters die niet doodgaan!
Die kant wil ik niet op. Als die wet er niet was dan vind ik dat er uitzondering mogelijk moeten zijn. Bijvoorbeeld om een voorbeeld te stellen of bij grote publieke verontwaardiging.quote:Op vrijdag 7 december 2012 14:08 schreef macca728 het volgende:
[..]
Dat stond toch in 1 van die andere topics ? Men kon ze nog niet berechten obv volwassenrecht, die wet was er wel door maar nog niet in werking.
Gewoon wachten totdat deze misdadigers vrijkomen en weer toeslaan dus.quote:Op vrijdag 7 december 2012 14:08 schreef macca728 het volgende:
[..]
Kap eens met die persoonlijke aanval.quote:Op vrijdag 7 december 2012 14:05 schreef RingBewoner het volgende:
[..]
Je bent een echte bureaucraat of niet? Jij vind het ook doodnormaal om 24 dagen op je paspoort te wachten als er ergens in het systeem een cijfertje verkeerd staat.
Kap eens met 2 waarschuwingen in 2 verschillende posts.quote:Op vrijdag 7 december 2012 14:10 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Kap eens met die persoonlijke aanval.
Dat zou betekenen dat het publiek invloed heeft op het rechtssysteem.quote:Op vrijdag 7 december 2012 14:10 schreef RingBewoner het volgende:
[..]
Die kant wil ik niet op. Als die wet er niet was dan vind ik dat er uitzondering mogelijk moeten zijn. Bijvoorbeeld om een voorbeeld te stellen of bij grote publieke verontwaardiging.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |