Dat heeft alles met elkaar te maken. Als je in de ruimte kijkt kijk je in het verleden. Een ster die je ziet is niet de huidige ster maar de ster zoals die was op het moment dat het licht dat nu je ogen bereikt 'vertrok', duizenden, tienduizenden jaren geleden. Afstand en tijd hebben dus alles met elkaar te maken.quote:Op zaterdag 15 december 2012 14:30 schreef man1986 het volgende:
[..]
Haushofer schrijft nadrukkelijk 6000 lichtjaar, wat mij erop wijst dat hij dit op een manier gelijk wil stellen aan zowel tijd als afstand.
[..]
Een fout wat gemaakt wordt is om de omvang van het universum te correleren aan de leeftijd van het universum.
Afstand en tijd zijn dus zo grondig begrepen om als argument te dienen tegen de bijbel?quote:Op zaterdag 15 december 2012 14:39 schreef UltraR het volgende:
[..]
Dat heeft alles met elkaar te maken. Als je in de ruimte kijkt kijk je in het verleden. Een ster die je ziet is niet de huidige ster maar de ster zoals die was op het moment dat het licht dat nu je ogen bereikt 'vertrok', duizenden, tienduizenden jaren geleden. Afstand en tijd hebben dus alles met elkaar te maken.
Ik ben op de hoogte van de inflatietheorie. Maar ik ben ook op de hoogte dat die theorie zijn eigen problemen creëert en de hele situatie meer problematischer maakt dan het al is.quote:"When one looks out into the night sky, distances also correspond to time into the past. A galaxy measured at ten billion light years in distance appears to us as it was ten billion years ago, because the light has taken that long to travel to the viewer."
Waarom is die onmetelijke afstand een argument tegen de bijbel?
Ik ontken niet dat de melkwegstelsels ver weg zijn, dus ik zie geen probleem.
[quote]
Verder, als je zo goed op de hoogte bent van het (niet de) horizon probleem, dan zou je denken dat je ook op de hoogte moet zijn van de inflatie theorie. Maar die schuif je uiteraard weer achteloos terzijde aangezien die niet aansluit op jouw eigen denkbeelden.
Onderbouwing?quote:Op zaterdag 15 december 2012 14:49 schreef man1986 het volgende:
[..]
Afstand en tijd zijn dus zo grondig begrepen om als argument te dienen tegen de bijbel?
Zowel afstand als tijd hebben de bijbel niet als vals verklaard.
Onderbouwing?quote:[..]
Ik ben op de hoogte van de inflatietheorie. Maar ik ben ook op de hoogte dat die theorie zijn eigen problemen creëert en de hele situatie meer problematischer maakt dan het al is.
niet problematischer dan de afstamming van Jezus of de tijd van zijn geboorte in de bijbelquote:Op zaterdag 15 december 2012 14:49 schreef man1986 het volgende:
[..]
Afstand en tijd zijn dus zo grondig begrepen om als argument te dienen tegen de bijbel?
Zowel afstand als tijd hebben de bijbel niet als vals verklaard.
[..]
Ik ben op de hoogte van de inflatietheorie. Maar ik ben ook op de hoogte dat die theorie zijn eigen problemen creëert en de hele situatie meer problematischer maakt dan het al is.
het is onmogelijk omdat een houten schip van dat formaat steeds vervormt in de golven waardoor in het beste geval de kieren tussen de planken open en dicht en het schip zo lek als een mandje is.quote:Op zaterdag 15 december 2012 11:47 schreef man1986 het volgende:
Het is onmogelijk om sneller dan de geluidssnelheid te reizen.
Waarom is er geen enkele mogelijkheid moet je nog onderbouwen.
Waar in de bijbel?quote:Op zaterdag 15 december 2012 15:02 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
niet problematischer dan de afstamming van Jezus of de tijd van zijn geboorte in de bijbel
Jozef heeft schijnbaar 2 vaders in de bijbel
Waren zijn ouders erg progressief en hebben we hier een eerste homohuwelijk of klopt de genealogie van Jezus simpelweg niet.
De kieren tussen de planken werd dichtgemaakt door pek, een waterbestendige substantie.quote:Op zaterdag 15 december 2012 15:13 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
het is onmogelijk omdat een houten schip van dat formaat steeds vervormt in de golven waardoor in het beste geval de kieren tussen de planken open en dicht en het schip zo lek als een mandje is.
Maar zeer waarschijnlijk zal het schip simpelweg door de golven gebroken worden
De bijbel sluit een onderzeeër ook niet uit.quote:Op zaterdag 15 december 2012 17:23 schreef man1986 het volgende:
Ook sluit de bijbel het niet uit voor Noah om metaal te gebruiken voor de bouw van de boot.
Ehh.. nee. Ik heb geen enkel probleem met het feit dat het universum er 13,72 miljard jaar oud uitziet, dus hoef ik zulke aannames niet te doen. Jij moet dat wel.quote:Op zaterdag 15 december 2012 14:30 schreef man1986 het volgende:
[..]
Maar toch doe je het en daarmee haal je je eigen theorieën, interpretaties en aannames onderuit.
Hoe is het een vals dilemma? Ben ik een mogelijkheid vergeten? Zo ja, welke dan?quote:Op zaterdag 15 december 2012 14:30 schreef man1986 het volgende:
Ik moet niks, alleen maar omdat jij het zegt. Jij presenteert een valse dilemma en ik attendeer je daarop.
Nou, leg mij dan maar eens uit hoe de waarnemingen van, bijvoorbeeld, SN1987A moeten worden geinterpreteerd. Ik zal voor de duidelijkheid nog even toelichten wat het probleem is:quote:Op zaterdag 15 december 2012 14:30 schreef man1986 het volgende:
Fouten in de interpretatie van waarnemingen.
In tegenstelling tot jouw ideeen daarover rijmt dit in elk geval met de waarnemingen. Jouw ideeen daarover zijn niet alleen nergens op gebaseerd, maar ook direct strijdig met de waarnemingen. SN1987A is maar 1 van de vele voorbeelden daarvan. (En die bevindt zich dan nog relatief dichtbij.)quote:Op zaterdag 15 december 2012 14:30 schreef man1986 het volgende:
Haushofer schrijft nadrukkelijk 6000 lichtjaar, wat mij erop wijst dat hij dit op een manier gelijk wil stellen aan zowel tijd als afstand.
Een fout wat gemaakt wordt is om de omvang van het universum te correleren aan de leeftijd van het universum.
Wie doet dat dan? Het big bang model gaat over zo'n beetje alles behalve de big bang. En er is niemand die daar een groot geheim van maakt.quote:Op zaterdag 15 december 2012 14:30 schreef man1986 het volgende:
Verder kun je de 'horizon probleem' dat binnen de Big bang model bestaat niet negeren.
Ik zie geen probleem. Gelovige natuurkundigen trouwens ook niet, dus doe niet alsof dit zich beperkt tot niet-gelovigen. De meeste christelijke academici hebben geen enkel probleem met een 13,72 miljard jaar oud universum, en zien ook geen conflict met de Bijbel. Het zijn voornamelijk amerikaanse fundamentalisten die daar een probleem zien.quote:Op zaterdag 15 december 2012 14:30 schreef man1986 het volgende:
Als een niet-gelovige claimt dat er een lichtsnelheid/tijdruimte probleem bestaat binnen de bijbelvisie, dan moet hij ook weten dat dezelfde lichtsnelheid/tijdruimte probleem ook bestaat binnen zijn eigen visie, namelijk de 'horizon probleem'.
Mijn probleem is ook jouw probleem, aangezien jij ook te maken hebt met dezelfde lichtsnelheid/tijdruimte probleem, namelijk de 'horizon probleem' binnen de big bang theorie.
er staan 2 genealogieën van Jezus in de bijbel beide via de kant van Jozefquote:
ook kleinere boten gemaakt met hout en ijzer begonnen al te lekkenquote:[..]
De kieren tussen de planken werd dichtgemaakt door pek, een waterbestendige substantie.
[/quote]werkt niet bij een boot van dit formaat
[quote]
Maak u een ark van goferhout; met kameren zult gij deze ark maken; en gij zult die bepekken van binnen en van buiten met pek. Genesis 6:14
Ook sluit de bijbel het niet uit voor Noah om metaal te gebruiken voor de bouw van de boot.
Verder 'hoef' ik niets te 'moeten', dus om mij in een richting duwen schiet je niets mee op.quote:Op zaterdag 15 december 2012 17:52 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ehh.. nee. Ik heb geen enkel probleem met het feit dat het universum er 13,72 miljard jaar uitziet, dus hoef ik zulke aannames niet te doen. Jij moet dat wel.
Het is geen kwestie van óf een misleidende God, of een oud universum zoals sommigen proberen te schetsen.quote:[..]
Hoe is het een vals dilemma? Ben ik een mogelijkheid vergeten? Zo ja, welke dan?
De omvang van een ver gelegen object en de situatie waarin die zich bevindt levert voor mij geen tegenstrijdigheden op wat de bijbel betreft.quote:[..]
Nou, leg mij dan maar eens uit hoe de waarnemingen van, bijvoorbeeld, SN1987A moeten worden geinterpreteerd. Ik zal voor de duidelijkheid nog even toelichten wat het probleem is:
SN1987A is het restant van een supernova, die een enorme hoeveelheid materie heeft uitgestoten die zichtbaar is als een ring rondom de ster. De ster licht periodiek op en verlicht daarmee de ring van materie daar omheen. Het grappige is... dat verlichten van de ring van materie daar omheen gebeurt ongeveer 4 maanden later. En dan kun je, op basis van de lichtsnelheid en de zichtbare afmeting van de ring van materie uitrekenen: A) hoe groot die ring is, en B) hoe ver die ster zich dan moet bevinden.
Ik werk niet met de aanname dat de lichtsnelheid heeft afgenomen of toegenomen.quote:Nou kun je, zoals ik je al aangaf, aannemen dat de lichtsnelheid met de tijd is afgenomen. Maar dan heb je een probleem. Want die 4 maanden vertraging was ten tijde van het moment dat dat licht dat stelsel verliet. Als de lichtsnelheid *toen* groter was heeft dat gevolgen voor hoe groot die ring is, en derhalve hoe ver dat stelsel zich bevindt. De aanname (die nergens op gebaseerd is trouwens) dat het licht een hogere snelheid had in het verleden zorgt er dus alleen maar voor dat je probleem groter wordt. Als je met die aanname gaat uitrekenen hoe lang het licht erover heeft gedaan om hier te komen kom je op meer dan 168.000 jaar uit, en niet minder.
(Dit staat trouwens geheel los van de andere methodes om de afstand van dat stelsel te bepalen die op exact dezelfde waarde van 168.000 lichtjaar uitkomen.)
Ik wil niet claimen dat ik het allemaal precies weet en jij ook niet, aangezien wij momenteel geen volledige begrip hebben van de natuur en natuurwetten als geheel. Vele factoren zijn nog buiten beschouwing gelaten, omdat ze nog niet ontdekt en geformuleerd zijn.quote:Dus... wat is jouw interpretatie, zodanig dat dat licht hier in 6000 jaar kan zijn gearriveerd?
Wij hebben geen volledige concept van tijd/ruimte/materie en energie om ons een volledige beeld te vormen van onze waarnemingen. Voor eeuwen was Newton's wetten de beste model om de wereld om ons heen te begrijpen. Na Einstein weten we beter hoe we onze waarnemingen moeten verklaren. Maar een toekomstige ontdekking kan ons een beter model opleveren en onze waarnemingen kunnen we dan anders uiteenleggen.quote:[..]
In tegenstelling tot jouw ideeen daarover rijmt dit in elk geval met de waarnemingen. Jouw ideeen daarover zijn niet alleen nergens op gebaseerd, maar ook direct strijdig met de waarnemingen.
Ik geef alleen aan dat in beide visies zaken zijn die nog niet volledig verklaard kan worden aan de hand van de huidige theorieën.quote:[..]
Wie doet dat dan? Het big bang model gaat over zo'n beetje alles behalve de big bang. En er is niemand die daar een groot geheim van maakt.
De lichtsnelheid tot tijdruimte probleem is zoals je zegt geen geheim.quote:[..]
Ik zie geen probleem. Gelovige natuurkundigen trouwens ook niet, dus doe niet alsof dit zich beperkt tot niet-gelovigen.
Het horizon probleem houdt in dat we volgens onze waarnemingen kunnen meten dat het universum overal een zeer uniforme temperatuur heeft. Maar deze waarneming is in strijd met de big bang theorie, want als de big bang zou kloppen, dan moeten we grote verschillen in temperatuur meten tussen de verschillende plekken in het universum.quote:Maar wellicht kun je even uitleggen wat volgens jou "het horizon probleem" nu precies is.
Mattheüs 1 17 "Al de geslachten dan, van Abraham tot David, zijn veertien geslachten; en van David tot de Babylonische overvoering, zijn veertien geslachten; en van de Babylonische overvoering tot Christus, zijn veertien geslachten."quote:Op zaterdag 15 december 2012 19:02 schreef man1986 het volgende:
@ Mr.44
In het Hebreeuws kan het woord 'vader' ook duiden op je grootvader, overgrootvader etc.
In dit opzicht is Adam onze vader in het Hebreeuws.
Dat geldt ook voor het woord 'zoon' wat ook kan duiden op je kleinzoon, achterkleinzoon etc.
Zo zijn wij zonen en dochters van Adam.
Ah, waar werk je dan wel mee? Een 6000 jaar oud universum is eenvoudig niet te rijmen met de manier waarop we objecten zoals SN1987A waarnemen.quote:Op zaterdag 15 december 2012 18:53 schreef man1986 het volgende:
De omvang van een ver gelegen object en de situatie waarin die zich bevindt levert voor mij geen tegenstrijdigheden op wat de bijbel betreft.
[..]
Ik werk niet met de aanname dat de lichtsnelheid heeft afgenomen of toegenomen.
Op die manier kun je elke strijdigheid met de waarneming goedpraten, tot en met solipsisme toe.quote:Op zaterdag 15 december 2012 18:53 schreef man1986 het volgende:
Ik wil niet claimen dat ik het allemaal precies weet en jij ook niet, aangezien wij momenteel geen volledige begrip hebben van de natuur en natuurwetten als geheel. Vele factoren zijn nog buiten beschouwing gelaten, omdat ze nog niet ontdekt en geformuleerd zijn.
Wat betreft de waarneming van SN1987A hebben we het helemaal niet over verklaren, maar gewoon over waarnemen. Pas als je stelt dat dat licht hier in 6000 jaar is gekomen heb je een onverklaarbare waarneming.quote:Op zaterdag 15 december 2012 18:53 schreef man1986 het volgende:
Enige wat we kunnen stellen is dat in beide visies dingen bestaan wat nog onverklaarbaar zijn binnen onze huidige begrip van tijd/ruimte/materie.
En niet 1 daarvan kan verklaren dat dat licht hier in 6000 jaar is gekomen.quote:Op zaterdag 15 december 2012 18:53 schreef man1986 het volgende:
We kunnen met verschillende theorieen komen, zoals inflatietheorie of variabele lichtsnelheid etc.
Merk op dat ik het niet heb aangehaald als een argument tegen de bijbel. Zoals gezegd... heel veel christenen zien daar geen probleem.quote:Op zaterdag 15 december 2012 18:53 schreef man1986 het volgende:
En om de gigantische omvang van het universum aan te halen als argument tegen de bijbel houdt ook niet stand.
Dus die psalm slaan we dan ook gewoon over. Niet relevant. Newton's beeld van het universum mag dan incorrect zijn geweest, hij zat er helemaal niet ver naast. Onder normale omstandigheden zoals wij die kennen is het zelfs correct tot vele decimalen achter de komma. We praten over kleine onvolkomenheden.quote:Op zaterdag 15 december 2012 18:53 schreef man1986 het volgende:
<knip bijbel content>
Psalm 19:1
[..]
Wij hebben geen volledige concept van tijd/ruimte/materie en energie om ons een volledige beeld te vormen van onze waarnemingen. Voor eeuwen was Newton's wetten de beste model om de wereld om ons heen te begrijpen. Na Einstein weten we beter hoe we onze waarnemingen moeten verklaren. Maar een toekomstige ontdekking kan ons een beter model opleveren en onze waarnemingen kunnen we dan anders uiteenleggen.
Er zal nooit iets volledig worden verklaard worden. Dat wil niet zeggen dat je niets kunt weten.quote:Op zaterdag 15 december 2012 18:53 schreef man1986 het volgende:
Ik geef alleen aan dat in beide visies zaken zijn die nog niet volledig verklaard kan worden aan de hand van de huidige theorieën.
Waarom zou dat moeten? Ik zou me dan nog eerder verbazen over de kleine variaties.quote:Op zaterdag 15 december 2012 18:53 schreef man1986 het volgende:
Het horizon probleem houdt in dat we volgens onze waarnemingen kunnen meten dat het universum overal een zeer uniforme temperatuur heeft. Maar deze waarneming is in strijd met de big bang theorie, want als de big bang zou kloppen, dan moeten we grote verschillen in temperatuur meten tussen de verschillende plekken in het universum.
Dat weet ik, maar daarmee negeer je de vraagquote:Op zaterdag 15 december 2012 13:51 schreef man1986 het volgende:
Een lichtjaar is een afstand en geen tijdspanne.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |