abonnement Unibet Coolblue
pi_120010809
121205_332000_SpannendeKerstTopicHeader2.png?rand=1907223

December is een maand van tradities. En dus kun je ook dit jaar meedoen met de Kerstverhalenwedstrijd van FOK!. Schrijf jij hét kerstverhaal van 2012?

In het KSW-forum vind je alle informatie over de Kerstverhalenwedstrijd. Ook kun je hier terecht als je vragen hebt over de wedstrijd of wanneer je bijvoorbeeld feedback wilt hebben op een verhaal dat je wilt inzenden.

Thema
Traditiegetrouw heeft de Kerstverhalenwedstrijd een thema. Dit thema mag je zo ruim interpreteren als je zelf wilt, maar het moet natuurlijk wel duidelijk aanwezig zijn in je verhaal.

Dit jaar is het thema: “Een spannende Kerst”

Meedoen
Iedereen met een account op FOK! kan deelnemen aan deze wedstrijd, dus ook crew. Je kunt je inzending tot en met 17 december, 23:59 uur per e-mail toesturen aan kerstverhalen@fok.nl. Vergeet daarbij niet je gebruikersnaam op FOK! en je adresgegevens (voor het toesturen van de prijzen, mocht je een van de winnaars zijn) in je e-mail te vermelden.

Per persoon mag één verhaal worden ingestuurd. Het eerste verhaal dat je instuurt doet mee. De inzendingen worden in een apart inzendingentopic geplaatst. Is een verhaal geplaatst, dan kan dat eenmalig worden aangepast. Dit kan tot uiterlijk 15 december.

Het verhaal mag niet langer zijn dan 1.000 woorden en moet in het Nederlands zijn geschreven. Het verhaal moet origineel zijn, en mag dus niet eerder zijn gepubliceerd.

Stemrondes
Uit alle inzendingen kiest een FOK!-jury de 10 beste verhalen. Deze selectie wordt op 19 december bekend gemaakt. Vervolgens kan iedereen tot en met 23 december stemmen op zijn favoriete verhalen. Aan de hand van deze stemronde wordt de top 5 bepaald.

Op 24 december worden de winnaars bekend gemaakt.

Prijzen
De beste vijf verhalen worden beloond met een boekenpakket dat beschikbaar is gesteld door Uitgeverij Atlas-Contact. Ook onder de stemmers wordt een boekenpakket verloot. Het boekenpakket bestaat uit de volgende titels:

Annemarie de Gee – ‘Kamermensen
Vanachter een denkbeeldige spiegelwand zie je de gasten van kamer 104 komen en gaan. De vrouw die nog één laatste feest viert voordat ze sterft. De drie volwassen broers die Twister spelen met hun dominante moeder. Een afgetreden politiek leider die zich laat vermaken door Poolse hoeren. En iedere ochtend zorgt het kamermeisje ervoor dat de kleurige bloemetjessprei weer strak op het bed ligt voor het volgende verhaal.

Kamermensen is een dromerig, uitzonderlijk fantasierijk verhaalmozaïek, waarin Annemarie de Gee feilloos de balans vindt tussen herkenning en vervreemding.

Annemarie de Gee (1987) is theatermaker en schrijfster. Met haar voorstelling Dorpsstraat 1-2 Huis was ze te zien op het Amsterdam Fringe Festival. Haar verhalen verschenen eerder in Passionate.

Mirjam Brandenburg – ‘Vondelingen’
De negen verhalen uit Vondelingen hadden waargebeurd kunnen zijn. Ze gaan over het verdriet van Koningin Beatrix als ze een brief krijgt van de moeder van de man die een aanslag op haar pleegde, over een gefrustreerde bankier die zich door de overheid in de steek gelaten voelt, over de dood van het nijlpaard uit Artis.

Gebeurtenissen uit de werkelijkheid worden door de schrijfster op zijn kop gezet en van een geheel nieuwe lading voorzien en de lezer wordt via cliffhangers en Roald Dahl-achtige plotwendingen naar de ontknoping gevoerd.

Mirjam Brandenburg (1970) studeerde politicologie en werkt bij de Algemene Rekenkamer. Ook is ze eigenaar van gedichtenwinkel.nl. Ze schreef onder meer gedichten voor Flow en cjp-magazine. Met een aantal van haar verhalen gooide ze hoge ogen in verschillende schrijfwedstrijden.

Mirjam Boelsums – ‘Dronk’.
De hoofdpersonen in Dronk staan voor een keerpunt, een verandering in hun leven. Tevergeefs proberen zij het onvermijdelijke tegen te houden. Hun wereld kantelt reeds.

Dronk gaat over de hang naar het oude versus de verlokkingen van het nieuwe. Mirjam Boelsums snijdt op indringende wijze thema's aan als verwantschap en vervreemding, macht, intimiteit, en de oerdrift om door te gaan.

Mirjam Boelsums is behalve schrijver ook socioloog en documentairemaker. Ze schreef de roman Slangen aaien (1998), waarmee ze de Academica Literatuurprijs won en genomineerd werd voor de Gouden Strop. In 2006 verscheen haar roman In zeven dagen. Onlangs verscheen haar verhalenbundel Dronk (2012). Ze publiceerde in literaire tijdschriften (Nieuw Proza Prijs), Vrij Nederland, de Groene Amsterdammer en diverse bundels. Haar werk is in het Duits verta

[ Bericht 0% gewijzigd door DaMart op 11-12-2012 18:12:54 ]
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
pi_120198456
We hebben een kleine aanpassing gemaakt, naar aanleiding van een vraag over het wijzigen van de inzending.

Snelle inzenders mogen nu t/m 15 december eenmalig wijzigingen aanbrengen in hun inzending :).
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
pi_120204257
O, jezus, ik was dit topic alweer vergeten. 15 december is wel snel. Hopelijk stroomt er snel een idee binnen. Moeilijk thema.
pi_120204316
quote:
99s.gif Op dinsdag 11 december 2012 20:28 schreef Dastan het volgende:
O, jezus, ik was dit topic alweer vergeten. 15 december is wel snel. Hopelijk stroomt er snel een idee binnen. Moeilijk thema.
Je mag tot en met 17 december insturen hoor. Alleen als je eerder een verhaal instuurt, mag je dat nog tot en met 15 december nog aanpassen ;).
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
pi_120204389
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 20:29 schreef DaMart het volgende:

[..]

Je mag tot en met 17 december insturen hoor. Alleen als je eerder een verhaal instuurt, mag je dat nog tot en met 15 december nog aanpassen ;).
Aha! Nou, ik ga morgen aan de slag.

Is `spannend` ook als erotisch op te vatten?
pi_120204665
quote:
99s.gif Op dinsdag 11 december 2012 20:31 schreef Dastan het volgende:

[..]

Aha! Nou, ik ga morgen aan de slag.

Is `spannend` ook als erotisch op te vatten?
Je mag 'spannend' zo ruim interpreteren als je zelf wilt ;).
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
pi_120313239
In before geile verhaaltjes van Dastan
  zaterdag 15 december 2012 @ 21:07:16 #8
309210 Beardy
Echte mannen hebben een baard.
pi_120351741
EEN SPANNENDE KERST

De Sint was weer vertrokken; de oude engerd had niet alleen een aantal zeer twijfelachtige cadeautjes achtergelaten maar ook de kosten en het ongemak veroorzaakt door het moeten vervangen van een aantal gebroken dakpannen. Die oude gek en zijn beschimmelde paard zouden van de Arbeidsinspectie volgens mij het dak niet op mogen; ook de Partij voor de Dieren zal er ooit wel iets over gezegd hebben. De dag na Sinterklaas is dé zwaarste; als de wiedeweerga de etalage herinrichten, de rijen klanten met omwisselwensen afwerken en proberen niet jezelf onder te schijten – vervloekte pepernoten ook!

Ik haat kerst; Sint is tenminste nog een béétje spannend, met de dreiging in de zak mee naar Spanje genomen te worden. Maar de kerstman met die dwergen in groene pakjes; die ouwe is te dik om je in te halen en die dwergjes schop je zo opzij. Dat deed Natas trouwens vorig jaar echt; was zo’n kleine freak straalbezopen en probeerde aan haar te zitten. Geen van tweeën ooit nog gezien daarna.

Maandag. Bijna kerstmis. De hele dag, tot op het laatste moment van die mensen met geld, zónder smaak op zoek naar een of ander origineel cadeau voor onder de boom. Knap, want alle zooi die hier verkocht wordt komt met containers tegelijk uit levensgevaarlijke fabriekjes in Verweggistan. Het enige originele is de prijs; die is zo hoog dat de sloebers die de prullaria in elkaar flansen er niet van durven te dromen. Ik ben KAPOT man – rennen rennen rennen de hele dag. En dan proberen door die absurde drukte thuis proberen te komen, met van die idioten overal in slippartijtjes.

Toen ik eindelijk thuis was zakte ik op de bank in slaap. Gelukkig één dag vrij; overmorgen eerst opruimen en inruimen zodat een bende verveelde idioten ’s middags er weer fijn een puinhoop van kan komen maken in de winkel. Het was bijna middernacht toen ik wakker schrok van een raar geluid buiten. Het was niet de kat van de buren – die was bij een gevecht met een andere kat in mijn tuin aan zijn eindje geholpen. Bloed en haren overal. En dan die klotekinderen janken ook nog eens er bij. Wel dat dooie mormel meenemen, maar mijn vervloekte tuin schoonmaken? Nee, dat kon ik gewoon weer zelf doen. Pokke katten.

Toen ik de tuinverlichting aan had geklikt – goddank zijn die buren op familiebezoek en hebben ze hun wanstaltige kerstverlichting uit gelaten – keek ik verbijsterd naar de tuin; met die katten was het erg, maar nu zat álles onder het bloed. Half over de barbecue hangend een grote onduidelijke druipende vorm; het bleek een moddervette vent te zijn. Dood en nog aardig bloedend. Het was trouwens een gelukkie dat het even duurde voor ik doorhad wat er op de barbecue hing; met een knal viel er achter me iets neer. Een paar glij-ijzers …. Verdomd, de slee van de kerstman. Zo te zien was die een beetje in de dakgoot blijven haken na over de nieuwe geglazuurde gladde dakpannen weggegleden te zijn.

De rendieren hadden het op de een of andere manier klaargespeeld los te komen – ze waren nergens meer te zien, maar zo te ruiken hadden ze van angst alles laten lopen. Elandstront en pies stínken man! Niet normaal gewoon! En natuurlijk, ja hoor, hadden ze een zooitje dakpannen kapot getrapt. De verzekeringsvertegenwoordiger zal wel flink gaan zeuren. En waar haal je verdomme een dakdekker vandaan met kerst?

Tja, 1-1-2 maar gebeld; “hallo agent, de kerstman ligt hier dood in m’n tuin, samen met wat er van z’n slee over is”. Die natuurlijk dachten dat ik een geintje maakte en begonnen te dreigen met boetes voor misbruik van het alarmnummer. Opgehangen, verdomme! Oh nou, FUCK YOU 1-1-2! Ik bel gewoon opnieuw. En een derde keer; verdomd, daar kwam oom agent aan de voordeur. Nou ja, nichtje agent; die pet past ons allemaal, maar háár echt niet, de kleine meid. “Meneer, we hebben van de meldkamer gehoord dat U het alarmnummer lastigvalt. Het is voor ons óók kerst; wilt U daar mee ophouden, met dat bellen, of moet ik Uw telefoon in beslag nemen?”

“Meid, ga jij alsjeblieft terug naar je patrouille wagen en stuur je collega naar de andere kant – dan doe ik de tuinpoort voor ‘m open. Je mag ook zelf komen kijken hoor, LOOP MAAR MEE, maar ik denk echt dat je beter je collega even kunt sturen. Het is nogal een zootje daar en al dat bloed en zo ..”

Nee, ze luisterde niet en ja, ze liep met me mee door het huis. Wat haar wel opviel – mij niet zo – waren de bloederige afdrukken op het zeil in de gang en keuken; dat m’n pantoffels onder het bloed zaten. Nadat ze over de wrakstukken van de slee was geklauterd sloeg ze haar hand voor haar mond en neus; de tuinverlichting was intussen flink heet geworden en het bloed en weet ik veel wat dat er op gespetterd was begon intussen zo ongeveer te koken. Het stonk vreselijk, als etenstijd in de tijgerverblijven in Blijdorp. De stank werd nog een haartje erger toen Nichtje Agent over haar nek ging. Ze bleef maar overgeven, dus ik liep zelf maar via het tuinpad naar de politiewagen. De kale boomlange agent die naast die wagen stond te roken schrok zich rot toen ‘ie me zag; in mijn kamerjas, onder de bloedspetters en met een streep kots over de linker mouw zal ik er wel tamelijk slecht uitgezien hebben.

De peuk viel uit zijn mond terwijl hij instinctief naar zijn dienstwapen greep. Ik was natuurlijk al tamelijk dichtbij en kreeg niet echt de kans wat te zeggen; en verder weet ik eigenlijk niks meer dokter, totdat ik daarnet dus wakker werd in dit ziekenhuisbed. Dus als U zo vriendelijk wilt zijn om naar de zaak te bellen, dat ik morgen niet kan komen werken omdat ik een kogel in mijn bovenbeen heb, dan zou ik U daar zeer dankbaar voor zijn. Kan ik misschien nu douchen?

.

.

997 woorden :P
pi_120351847
ongelooflijk hoe inspiratieloos ik ben dit jaar.
S. 2014
J. 2016
pi_120360886
Er zitten leuke verhalen tussen! Robert is grappig, maar de hond is nu al mijn favoriet!
KSW / Kerstverhalenwedstrijd 2012 - Inzendingentopic
pi_120379450
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2012 21:09 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
ongelooflijk hoe inspiratieloos ik ben dit jaar.
Children of the night. What music they make.
  zondag 16 december 2012 @ 21:09:37 #12
17337 ook_gek
doet ie anders nooit
pi_120390790
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2012 21:09 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
ongelooflijk hoe inspiratieloos ik ben dit jaar.
Genoeg dingen om over te schrijven met dit thema en al helemaal dat je zo vrij mag zijn als het maar een spannende kerst is.

Ik wil je best wat op weg helpen?

Zelf heb ik niks met schrijf wedstrijden of met de prijzen. Maar in dit geval is er meer dan genoeg te verzinnen toch?
Alle hoeren kunnen vertrekken, zolang de man nog z'n handen heeft om zelf te kunnen trekken.
Never underestimate the power of stupid people in a large group
  Moderator maandag 17 december 2012 @ 08:35:09 #13
42184 crew  DaMart
pi_120405522
Laatste dag om verhalen in te sturen. Vergeet niet om een originele titel te bedenken (die telt overigens niet mee voor het aantal woorden).
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
  maandag 17 december 2012 @ 12:33:46 #14
319308 Tink89
To live is to dance
pi_120411627
Pfft, moet werken tot minimaal 21:00 uur... Wordt even snel een verhaal schrijven straks :|
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
  maandag 17 december 2012 @ 12:38:02 #15
17337 ook_gek
doet ie anders nooit
pi_120411745
quote:
0s.gif Op maandag 17 december 2012 12:33 schreef Tink89 het volgende:
Pfft, moet werken tot minimaal 21:00 uur... Wordt even snel een verhaal schrijven straks :|
Kan je niet tijdens je werk wat dingen in grote lijnen verzinnen en noteren op je werk, en dat vanavond verwerken tot een verhaal?

Zo doe ik het meestal. In hele grote ruwe lijnen wat dingen opschrijven. Het verhaaltje schrijven is dan in 10min gebeurd. Dan even door lezen zodat alles goed loopt hier en daar oppoetsen en na uiterlijk 30min ben je dan klaar :)

Of ik laat mensen dingen verzinnen die er in moeten zitten, de rest verzin ik er wel om heen.

Hoe lang doen jullie er trouwens over iets te schrijven?
Alle hoeren kunnen vertrekken, zolang de man nog z'n handen heeft om zelf te kunnen trekken.
Never underestimate the power of stupid people in a large group
  maandag 17 december 2012 @ 12:39:56 #16
319308 Tink89
To live is to dance
pi_120411819
quote:
1s.gif Op maandag 17 december 2012 12:38 schreef ook_gek het volgende:

[..]

Kan je niet tijdens je werk wat dingen in grote lijnen verzinnen en noteren op je werk, en dat vanavond verwerken tot een verhaal?

Zo doe ik het meestal. In hele grote ruwe lijnen wat dingen opschrijven. Het verhaaltje schrijven is dan in 10min gebeurd. Dan even door lezen zodat alles goed loopt hier en daar oppoetsen en na uiterlijk 30min ben je dan klaar :)

Of ik laat mensen dingen verzinnen die er in moeten zitten, de rest verzin ik er wel om heen.

Hoe lang doen jullie er trouwens over iets te schrijven?
Echt? Op m'n werk werk ik meestal gewoon (tenzij ik pauze heb, zoals nu even, ga zo wandelen).

En ik kan iets wel 100 keer herlezen, maar er komt altijd een punt dat ik klaar ben. Een half uurtje vind ik bizar kort, ik moet wel het gevoel hebben dat het het beste is wat ik had kunnen maken...
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
  maandag 17 december 2012 @ 12:49:21 #17
17337 ook_gek
doet ie anders nooit
pi_120412125
quote:
0s.gif Op maandag 17 december 2012 12:39 schreef Tink89 het volgende:

[..]

Echt? Op m'n werk werk ik meestal gewoon (tenzij ik pauze heb, zoals nu even, ga zo wandelen).
Ik ook maar in de pauze of tijdens wachten kan ik zo wat bedenken.

quote:
En ik kan iets wel 100 keer herlezen, maar er komt altijd een punt dat ik klaar ben. Een half uurtje vind ik bizar kort, ik moet wel het gevoel hebben dat het het beste is wat ik had kunnen maken...
Ik ook, ik ben heel streng voor me zelf.


Met dit thema kan je echt zoveel! Je kan een kinder verhaal maken over een wonderlijke reis maken met de kerstman waar ze vechten tegen de tijd om op tijd te zijn een cadeautje af te leveren. (Spannend ) of een levende kerstboom die een hele familie terroriseert tot aan de moordende kerstman. Een kwijt geraakte slee, hert of weet ik veel wat.

Zoveel leuke mogelijkheden :)
Alle hoeren kunnen vertrekken, zolang de man nog z'n handen heeft om zelf te kunnen trekken.
Never underestimate the power of stupid people in a large group
  maandag 17 december 2012 @ 13:20:30 #18
341323 MsMessy
Fok jou, dikke doei
pi_120413336
quote:
0s.gif Op zondag 16 december 2012 00:57 schreef KAUWSTAAF het volgende:
Er zitten leuke verhalen tussen! Robert is grappig, maar de hond is nu al mijn favoriet!
KSW / Kerstverhalenwedstrijd 2012 - Inzendingentopic
pi_120437473
Nog 2 uur tot de deadline :o

Gelukkig heb ik al een ruwe versie :P
Children of the night. What music they make.
pi_120437864
Mijn in beschonken toestand afgemaakte versie zal zich in de komende twee uur niet meer vormen tot een verhaal waarover ik tevreden ben.

Helaas.

Volgend jaar beter. ;(
  maandag 17 december 2012 @ 22:08:41 #21
17337 ook_gek
doet ie anders nooit
pi_120438041
quote:
99s.gif Op maandag 17 december 2012 22:06 schreef Dastan het volgende:
Mijn in beschonken toestand afgemaakte versie zal zich in de komende twee uur niet meer vormen tot een verhaal waarover ik tevreden ben.

Helaas.

Volgend jaar beter. ;(
Gekke vraag maar waarom niet dan?

Hoe gaat een verhaal schrijven in z'n werk bij jou dan?
Alle hoeren kunnen vertrekken, zolang de man nog z'n handen heeft om zelf te kunnen trekken.
Never underestimate the power of stupid people in a large group
pi_120438115
quote:
99s.gif Op maandag 17 december 2012 22:06 schreef Dastan het volgende:
Mijn in beschonken toestand afgemaakte versie zal zich in de komende twee uur niet meer vormen tot een verhaal waarover ik tevreden ben.

Helaas.

Volgend jaar beter. ;(
Maak dan een versie waar je iets minder tevreden over bent. Dan maak je nog een kans!
Children of the night. What music they make.
pi_120438145
Ik moet nog 24 woorden wegwerken.

Argh!
Children of the night. What music they make.
pi_120438149
quote:
0s.gif Op maandag 17 december 2012 22:08 schreef ook_gek het volgende:

[..]

Gekke vraag maar waarom niet dan?

Hoe gaat een verhaal schrijven in z'n werk bij jou dan?
Ik had een leuk idee, maar het is een warboel van gedachten geworden. Duizend woorden waren te weinig om dat uit te werken, merk ik nu. Voorts ben ik meer van teloorgang, sentiment, treurnis en depressie dan van spanning.
  maandag 17 december 2012 @ 22:12:06 #25
17337 ook_gek
doet ie anders nooit
pi_120438285
quote:
0s.gif Op maandag 17 december 2012 22:10 schreef DeHovenier het volgende:
Ik moet nog 24 woorden wegwerken.

Argh!
Dat gaat een stukje inkorten worden :P

quote:
99s.gif Op maandag 17 december 2012 22:10 schreef Dastan het volgende:

[..]

Ik had een leuk idee, maar het is een warboel van gedachten geworden. Duizend woorden waren te weinig om dat uit te werken, merk ik nu. Voorts ben ik meer van teloorgang, sentiment, treurnis en depressie dan van spanning.
Zonden, niet geheel ontopic, maar is er ergens een reeks waar mensen verhalen schrijven?
Alle hoeren kunnen vertrekken, zolang de man nog z'n handen heeft om zelf te kunnen trekken.
Never underestimate the power of stupid people in a large group
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')