abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_119953413
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 12:56 schreef MetalIsAwesome het volgende:

[..]

Jij hebt je nooit verdiept in de situatie waar Bedoeïnen inzitten daar.
het is landjepik vanaf het begin. Of bestaat er een andere vorm die niet als gevolg heeft dat de Palestijnen steeds minder ruimte krijgen?
  woensdag 5 december 2012 @ 13:22:27 #227
311910 MetalIsAwesome
Hey, kijk niet zo man
pi_119953711
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 13:14 schreef Chadi het volgende:

[..]

het is landjepik vanaf het begin. Of bestaat er een andere vorm die niet als gevolg heeft dat de Palestijnen steeds minder ruimte krijgen?
Nee, maar je doet net alsof een 1 staat oplossing de juiste oplossing is.
De wereld is er om te respecteren, omdat het ons een plaats en de kans om te leven heeft gegund.
pi_119953967
quote:

[..]

Het zijn drie verschillende zaken.
1. Volgens internationaal recht is bouwen op de Westbank illegaal. Onafhankelijk van de vraag van wie het land is.
2. Het land is niet zo gecultiveerd als in Nederland. Er is veel onontgonnen land. Als bouwen legaal zou zijn, is het prima mogelijk om te bouwen zonder de Palestijnse bevolking te benadelen.
3. Bedoeïnen zijn traditioneel nomaden en een nomadensamenleving heeft baat bij veel onontgonnen land. Veel bouwen is in hun nadeel, of dat nu door Israël of Palestijnen gedaan wordt. Probleem daarbij is dat ze vaak geen eigenaar zijn van het land waarop hun kuddes grazen. Maar dat probleem speelt in alle landen met nomadische bevolking.
Anti-globalisten aller landen verenigt u!
bron
Mjin eerste AKQ: Algemene Kennis Quiz Deel 547
pi_119954068
quote:

[..]

Dat heet nou oorlog.

Kinderlijke termen als 'landjepik' hebben we niet nodig.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  woensdag 5 december 2012 @ 14:22:04 #230
343757 BorisDeLul
Komt hier niet meer
pi_119955867
quote:

[..]

Wat was het teruggeven van de Sinaï en Gaza dan? Pindjelak?
pi_119955956
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 14:22 schreef BorisDeLul het volgende:

[..]

Wat was het teruggeven van de Sinaï en Gaza dan? Pindjelak?
'Landjepik' van de Egyptenaren.
  woensdag 5 december 2012 @ 14:25:24 #232
343757 BorisDeLul
Komt hier niet meer
pi_119956005
quote:
8s.gif Op woensdag 5 december 2012 14:24 schreef waht het volgende:

[..]

'Landjepik' van de Egyptenaren.
En van de Palestijnen natuurlijk, tenzij je heel cynisch bent nu.
  woensdag 5 december 2012 @ 14:26:10 #233
343757 BorisDeLul
Komt hier niet meer
pi_119956031
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 02:15 schreef Kees22 het volgende:

[..]

ethnisch i.p.v. ethisch.
Nee hoor: de meeste joden wonen daar helemaal niet al 60 jaar.
Nee, er zullen er knap wat zijn die jonger zijn dan 60. :Y
  woensdag 5 december 2012 @ 14:27:27 #234
343757 BorisDeLul
Komt hier niet meer
pi_119956088
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 00:29 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Kut-quote-alert! Zit vooral in de weg.Nou ben ik ze allemaal kwijt.
Sorry, dat ging niet hierover.

Wat ik bedoel is de ontstellend simpele oplossing die gesuggereerd wordt, met volkomen voorbijgaan aan de mensen zelf. Dus ik refereer even aan de Endlösung des Judenproblems.
Excuseer als mijn Duits niet klopt, maar je snapt vast de bedoeling wel.
Ik denk van wel ja.

Ik kan trouwens bij God die reactie van je niet meer vinden waar ik nog altijd op moest reageren. Hoe snel gaan die topics tegenwoordig?
  woensdag 5 december 2012 @ 14:27:54 #235
311910 MetalIsAwesome
Hey, kijk niet zo man
pi_119956096
Maar is het niet een beetje discriminerend dat sommige zaken in Israël alleen voor Joden zijn toegestaan? Dat is net zoiets als dat ik Mekka niet in mag omdat ik geen moslim ben, dat is toch een vorm van discriminatie?
De wereld is er om te respecteren, omdat het ons een plaats en de kans om te leven heeft gegund.
pi_119956174
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 14:27 schreef MetalIsAwesome het volgende:
Maar is het niet een beetje discriminerend dat sommige zaken in Israël alleen voor Joden zijn toegestaan? Dat is net zoiets als dat ik Mekka niet in mag omdat ik geen moslim ben, dat is toch een vorm van discriminatie?
Interne aangelegenheid. Als de Saoediërs het zo willen is dat hun zaak.

Behoudens het recht van de sterkste.
  woensdag 5 december 2012 @ 14:32:09 #237
311910 MetalIsAwesome
Hey, kijk niet zo man
pi_119956220
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 14:30 schreef waht het volgende:

[..]

Interne aangelegenheid. Als de Saoediërs het zo willen is dat hun zaak.

Behoudens het recht van de sterkste.
Dat betekent nog niet dat het goed is. In Israël en Saoedie-Arabië zijn bepaalde zaken zo door de godsdienst beïnvloed dat ze ervoor zorgen dat er discriminatie en ellende is, dat is verkeerd.
  woensdag 5 december 2012 @ 14:32:29 #238
311910 MetalIsAwesome
Hey, kijk niet zo man
pi_119956231
Zonder godsdienst zou er niet eens een probleem in Israël zijn zeer waarschijnlijk.
pi_119956339
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 14:32 schreef MetalIsAwesome het volgende:

[..]

Dat betekent nog niet dat het goed is. In Israël en Saoedie-Arabië zijn bepaalde zaken zo door de godsdienst beïnvloed dat ze ervoor zorgen dat er discriminatie en ellende is, dat is verkeerd.
Lijkt me duidelijk.
quote:
Zonder godsdienst zou er niet eens een probleem in Israël zijn zeer waarschijnlijk.
Wellicht. Maar dan zouden er weer andere conflicten zijn.

Godsdienst is een voor de hand liggende bron van conflict, maar zeker niet de enige en zeker niet altijd.
  woensdag 5 december 2012 @ 14:39:22 #240
311910 MetalIsAwesome
Hey, kijk niet zo man
pi_119956456
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 14:35 schreef waht het volgende:

[..]

Lijkt me duidelijk.

[..]

Wellicht. Maar dan zouden er weer andere conflicten zijn.

Godsdienst is een voor de hand liggende bron van conflict, maar zeker niet de enige en zeker niet altijd.
Nee, maar ik ben er toch wel achter onderhand dat een van de redenen waarom Israël bepaalde gebieden wil uitbreiden of niet weg wil geven is omdat er in de Thora staat dat Joden die gebieden niet aan niet-Joden mogen geven en omdat die gebieden door God aan de Joden zijn gegeven en dus heilig land zijn.
pi_119956631
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 14:27 schreef MetalIsAwesome het volgende:
Maar is het niet een beetje discriminerend dat sommige zaken in Israël alleen voor Joden zijn toegestaan?
Met name het worden van Israelisch staatsburger terwijl je uit een ver land komt en je familie al ettelijke eeuwen weg is uit die hoek van de wereld. Israel is een racistische staat.

quote:
Dat is net zoiets als dat ik Mekka niet in mag omdat ik geen moslim ben, dat is toch een vorm van discriminatie?
Nee, dat is anders. Je kunt moslim worden. Volgens mij hanteert Saudi-Arabië geen enkel criterium wat betreft het juiste bloed of genen o.i.d.
quote:
Ik denk het wel. Ook niet-gelovigen geloven dat geboren Joden recht hebben op land van mensen die geen Jood zijn van geboorte.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  woensdag 5 december 2012 @ 14:54:43 #242
343757 BorisDeLul
Komt hier niet meer
pi_119957061
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 14:44 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Met name het worden van Israelisch staatsburger terwijl je uit een ver land komt en je familie al ettelijke eeuwen weg is uit die hoek van de wereld. Israel is een racistische staat.
Flikker toch op, man. :D Israël is een racistische staat... :')

Iedereen in Israël heeft precies dezelfde rechten. Jood, Arabier, Europeaan, maakt niet uit. Als je racistische staten wilt, moet je even naar de buurlanden van Israël en daar vragen of joden welkom zijn. Of Europeanen, of Christenen überhaupt. Met bijbels en al. Vraag maar. :Y

quote:
Nee, dat is anders. Je kunt moslim worden. Volgens mij hanteert Saudi-Arabië geen enkel criterium wat betreft het juiste bloed of genen o.i.d.
Je kunt ook geen arabier worden. Je kunt trouwens wel jood worden.

Woosh, dat was je argument die in het niets vervloog...
quote:
Ik denk het wel. Ook niet-gelovigen geloven dat geboren Joden recht hebben op land van mensen die geen Jood zijn van geboorte.
:?
  woensdag 5 december 2012 @ 15:01:27 #243
311910 MetalIsAwesome
Hey, kijk niet zo man
pi_119957338
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 14:54 schreef BorisDeLul het volgende:

[..]

Je kunt ook geen arabier worden. Je kunt trouwens wel jood worden.

Het meeste van je post klopt deels wel maar hier klopt toch echt niks van. Je bent alleen Jood als je moeder Joods is, als dat niet zo is kun je gewoon nooit een échte Jood worden, je kunt je wel zoveel mogelijk aanpassen aan het Jodendom maar je blijft toch een buitenstaander. Ik zag een programma op tv waar een Rabbijn tegen een meisje zei dat ze zich echt Joods voelde dat ze toch nooit echt Joods zou zijn, maar dat ze wel zichzelf Joods kon laten worden, ook al ben je dan nog steeds geen echte Jood.
pi_119957389
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 14:54 schreef BorisDeLul het volgende:
:?
Waarom weerhoudt het niet snappen je ineens wel van een reactie en daarboven niet?
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_119957393
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 15:01 schreef MetalIsAwesome het volgende:

[..]

Het meeste van je post klopt deels wel maar hier klopt toch echt niks van. Je bent alleen Jood als je moeder Joods is, als dat niet zo is kun je gewoon nooit een échte Jood worden, je kunt je wel zoveel mogelijk aanpassen aan het Jodendom maar je blijft toch een buitenstaander. Ik zag een programma op tv waar een Rabbijn tegen een meisje zei dat ze zich echt Joods voelde dat ze toch nooit echt Joods zou zijn, maar dat ze wel zichzelf Joods kon laten worden, ook al ben je dan nog steeds geen echte Jood.
Wat een onzin. Als je joods wordt (uitkomen) dan ben je joods en wordt er geen onderscheid gemaakt.
bron
  woensdag 5 december 2012 @ 15:05:13 #246
311910 MetalIsAwesome
Hey, kijk niet zo man
pi_119957493
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 15:02 schreef PhysicsRules het volgende:

[..]

Wat een onzin. Als je joods wordt (uitkomen) dan ben je joods en wordt er geen onderscheid gemaakt.
Volgens die Rabbi die ik op tv zag die in hoog aanzien stond klopt dat dus niet echt.
pi_119957611
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 15:05 schreef MetalIsAwesome het volgende:

[..]

Volgens die Rabbi die ik op tv zag die in hoog aanzien stond klopt dat dus niet echt.
Wordt een beetje lastig discussiëren als we de uitspraak van de Rabbijn er niet bij hebben. De laatste bijzijn ("ook al ben je dan nog steeds geen echte Jood") is niet waar, dus dat zal hij waarschijnlijk anders hebben gezegd.

Sterker nog, er is mij geleerd dat het not-done is om uit te spreken dat iemand is uitgekomen, om te voorkomen dat er misschien toch een verschil gemaakt zou worden.
bron
  † In Memoriam † woensdag 5 december 2012 @ 15:08:15 #248
137949 Disana
pi_119957618
Maar er is toch een verschil tussen Joods zijn (behorende tot het Joodse volk) en joods zijn (de religie aanhangen)?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Joden_%28spelling%29

Het lijkt me dat je niet tot het volk gaat behoren als je de religie omarmt.
  woensdag 5 december 2012 @ 15:10:10 #249
311910 MetalIsAwesome
Hey, kijk niet zo man
pi_119957688
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 15:08 schreef PhysicsRules het volgende:

[..]

Wordt een beetje lastig discussiëren als we de uitspraak van de Rabbijn er niet bij hebben. De laatste bijzijn ("ook al ben je dan nog steeds geen echte Jood") is niet waar, dus dat zal hij waarschijnlijk anders hebben gezegd.

Sterker nog, er is mij geleerd dat het not-done is om uit te spreken dat iemand is uitgekomen, om te voorkomen dat er misschien toch een verschil gemaakt zou worden.
Ik vond dit:

Who is a Jew?

A Jew is any person whose mother was a Jew or any person who has gone through the formal process of conversion to Judaism.

It is important to note that being a Jew has nothing to do with what you believe or what you do. A person born to non-Jewish parents who has not undergone the formal process of conversion but who believes everything that Orthodox Jews believe and observes every law and custom of Judaism is still a non-Jew, even in the eyes of the most liberal movements of Judaism, and a person born to a Jewish mother who is an atheist and never practices the Jewish religion is still a Jew, even in the eyes of the ultra-Orthodox. In this sense, Judaism is more like a nationality than like other religions, and being Jewish is like a citizenship. See What Is Judaism?

This has been established since the earliest days of Judaism. In the Torah, you will see many references to "the strangers who dwell among you" or "righteous proselytes" or "righteous strangers." These are various classifications of non-Jews who lived among Jews, adopting some or all of the beliefs and practices of Judaism without going through the formal process of conversion and becoming Jews. Once a person has converted to Judaism, he is not referred to by any special term; he is as much a Jew as anyone born Jewish.

Although all Jewish movements agree on these general principles, there are occasional disputes as to whether a particular individual is a Jew. Most of these disputes fall into one of two categories.

First, traditional Judaism maintains that a person is a Jew if his mother is a Jew, regardless of who his father is. The liberal movements, on the other hand, allow Jewish status to pass through the mother or the father if the child was raised Jewish. Thus, if the child of a Jewish father and a Christian mother is raised Jewish (or even just adopts Jewish identity as an adult, like Congresswoman Gabrielle Giffords), the child is a Jew according to the Reform movement (see their position here), but not according to the Orthodox movement. On the other hand, if the child of a Christian father and a Jewish mother is not raised Jewish, the child is a Jew according to the Orthodox movement, but not according to the Reform movement. The matter becomes even more complicated, because the status of that interfaith child's children also comes into question.

Second, the more traditional movements do not always acknowledge the validity of conversions by the more liberal movements. A more liberal movement might not follow the procedures required by the more traditional movement, thereby invalidating the conversion. For example, Orthodoxy requires acceptance of the yoke of Torah (observance of Jewish law as Orthodoxy understands it), while other movements would not teach the same laws that Orthodoxy does and might not require observance. The Conservative movement requires circumcision and immersion in a mikvah, which is not always required in Reform conversions.

Het is dus ook zo dat niet alle bekeringen leiden tot echt Joods worden, omdat die weer niet erkend worden.
pi_119957727
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 15:08 schreef Disana het volgende:
Maar er is toch een verschil tussen Joods zijn (behorende tot het Joodse volk) en joods zijn (de religie aanhangen)?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Joden_%28spelling%29

Het lijkt me dat je niet tot het volk gaat behoren als je de religie omarmt.
Tuurlijk wel.
bron
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')