Dat toon ik wel aan met mijn eerste bron, welke laat zien dat 75% procent van de instroom van gedetineerden (verdachten, zelfmelders en arrestanten) uiteindelijk wordt veroordeeld. Voor een mild straffend land waar je overal maar mee wegkomt lijkt me dat een vrij hoog veroordelingspercentage.quote:Op dinsdag 4 december 2012 02:01 schreef probeer het volgende:
[..]
Dat heb je niet aangetoond, want dat kan simpelweg niet met alleen gegevens van het gevangeniswezen. Gegevens waarbij je zelfs voor alleen die mensen niet eens het delict aan de strafmaat kan koppelen.
Er zal natuurlijk altijd een zeker foutmarge blijven, maar persoonlijk ben ik niet tegen de doodstraf. Alleen dan ook echt alleen voor moordenaars.quote:Op dinsdag 4 december 2012 09:03 schreef Jachtgeweer het volgende:
Doodstraf weer herinvoeren, beste keuze. Niks zo humaner als de wereld te bevrijden van moordenaars. Mits het daadwerkelijk feitelijk bewezen kan worden.
Huh?quote:Op dinsdag 4 december 2012 01:23 schreef Smack10 het volgende:
[..]
[..]
Waarom was ik al af aan het vragen wanneer iemand met middeleeuwse ideeën kwam?
Wat zou er verbeterd moeten worden tijdens de straf dan? Op de grond slapen? 1 maaltijd per dag? Elk uur wakker gemaakt worden? 1 keer per week douchen?quote:Op dinsdag 4 december 2012 09:19 schreef Catch22- het volgende:
het gaat ook niet alleen om de lengte.
niet al die luxe die ze nu hebben. De gevangenis moet geen alternatief zijn voor een nog slechter leven daarbuiten.quote:Op dinsdag 4 december 2012 09:25 schreef Piye het volgende:
[..]
Wat zou er verbeterd moeten worden tijdens de straf dan? Op de grond slapen? 1 maaltijd per dag? Elk uur wakker gemaakt worden? 1 keer per week douchen?
Dat heb ik inderdaad wel vaker voorbij zien komen en nog bloedserieus ook volgens mij.quote:Op dinsdag 4 december 2012 09:26 schreef Samzz het volgende:
Als ik de gemiddelde Nederlander moet geloven, levenslang op water en brood.
Kan je luxe definieren? Persoonlijk ben ik (gelukkig) niet heel erg bekend met de voorzieningen in Nederlandse gevangenissen.quote:Op dinsdag 4 december 2012 09:28 schreef Catch22- het volgende:
[..]
niet al die luxe die ze nu hebben. De gevangenis moet geen alternatief zijn voor een nog slechter leven daarbuiten.
En onbehandelbare mensen die toch gaan recidiveren gewoon levenslang opsluiten. Draaideurcriminelen kunnen nu ongestoord hun gang gaan.
Nog zo'n mythe. De gevangenissen in Nederland zijn humaan, dat is wat anders dan luxe hotels en kuurresorten waar de menigte aan denkt.quote:Op dinsdag 4 december 2012 09:28 schreef Catch22- het volgende:
[..]
niet al die luxe die ze nu hebben. De gevangenis moet geen alternatief zijn voor een nog slechter leven daarbuiten.
En onbehandelbare mensen die toch gaan recidiveren gewoon levenslang opsluiten. Draaideurcriminelen kunnen nu ongestoord hun gang gaan.
Uit onderzoek van de WODC blijkt dat de recidivecijfers rond de 70% liggen bij de vrijheidsstraf. Mensen die een alternatieve straf hebben gekregen als de taakstraf recidiveren rond de 45%. Opmerking verdient wel dat veroordeelden met een taakstraf in het algemeen minder ernstige delicten hebben gepleegd.quote:Op dinsdag 4 december 2012 09:18 schreef Samzz het volgende:
Hoe zit dat eigenlijk met het recidive cijfer?
Ah, kijk. Dat zijn typisch van die onderbuik uitspraken die het goed doen op kringverjaardagen./quote:Op dinsdag 4 december 2012 09:54 schreef imanidiot het volgende:
Ach zolang er geen prioriteit wordt gegeven aan het vervolgen van echte criminelen maakt het niet uit wat voor strafklimaat we hebben.
beetje studeren, beetje TV kijken, goed vreten. Stuk beter dan op straat leven.quote:Op dinsdag 4 december 2012 09:45 schreef Polacco het volgende:
[..]
Nog zo'n mythe. De gevangenissen in Nederland zijn humaan, dat is wat anders dan luxe hotels en kuurresorten waar de menigte aan denkt.
Hoezo echte criminelen, niet die prutsertjes die in de winkel je snoep jatten.quote:Op dinsdag 4 december 2012 09:56 schreef Frank_Drebin het volgende:
[..]
Ah, kijk. Dat zijn typisch van die onderbuik uitspraken die het goed doen op kringverjaardagen./
Het grootste gedeelte van de dag wordt in een normaal beveiligde gevangenis opgevuld met arbeid. Het alternatief is op de cel zitten dus veel gevangenen geven de voorkeur aan arbeid verrichten. Een tv moet je huren, die kan je betalen met je loon voor de arbeid (0,75 ct per uur). Het eten in de gevangenis heeft nou niet echt de reputatie van goed eten, meer het goedkoopste van het goedkoopste.quote:Op dinsdag 4 december 2012 10:00 schreef Catch22- het volgende:
[..]
beetje studeren, beetje TV kijken, goed vreten. Stuk beter dan op straat leven.
Volgens mij is dit niet waar hoor. Nou ja, niet helemaal tenminste. Over het algemeen worden taakstraffen natuurlijk bij lichtere vergrijpen uitgedeeld, maar ik neem aan dat ze bij het WODC toch juist kijken naar veroordeelden met vergelijkbare delicten.quote:Op dinsdag 4 december 2012 09:53 schreef Polacco het volgende:
[..]
Uit onderzoek van de WODC blijkt dat de recidivecijfers rond de 70% liggen bij de vrijheidsstraf. Mensen die een alternatieve straf hebben gekregen als de taakstraf recidiveren rond de 45%. Opmerking verdient wel dat veroordeelden met een taakstraf in het algemeen minder ernstige delicten hebben gepleegd.
In Nederland doen we er toch ook zoveel mogelijk aan om te voorkomen dat mensen op straat moeten leven? Een TV is trouwens niet standaard inbegrepen bij een Nederlandse gevangenis en het lijkt mij alleen maar toe te juichen dat gevangenen mogen studeren (dat gebeurt in de VS trouwens ook gewoon om maar even die vergelijking te trekken). Verder zou jij dus inderdaad graag zien dat gevangenen op water en brood leven?quote:Op dinsdag 4 december 2012 10:00 schreef Catch22- het volgende:
[..]
beetje studeren, beetje TV kijken, goed vreten. Stuk beter dan op straat leven.
Het wil ook niet helpen dat ze vaak wegkomen met de kleine vergrijpen, de pakkans is erg laag.quote:Op dinsdag 4 december 2012 10:09 schreef Cracka-ass het volgende:
afschieten en daar 20, 30, 40 jaar voor krijgen interesseert men weinig. Laat dat net de cijfers zijn waarmee geschermd wordt in de OP. Ik ben het derhalve oneens met de conclusie van TS.
Hoe moeten ze die pakkans vergroten?quote:Op dinsdag 4 december 2012 10:29 schreef imanidiot het volgende:
[..]
Het wil ook niet helpen dat ze vaak wegkomen met de kleine vergrijpen, de pakkans is erg laag.
Lijkt heel moeilijk, maar in plaats zelf het wiel uit te vinden zoals nu gebeurd.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |