quote:Op zaterdag 1 december 2012 18:50 schreef Jappie het volgende:
[..]
Okay, ik dacht dat je zei dat de weergave van Josephus zoveel gekleurd zou zijn dat er daardoor weinig waarheidsgehalte in zijn bewering over de kruisdood en wie daarvoor veratwoordelijk waren.
Ik zie nl in het compendium flavius geen tegenspraak met het eerder door mij beweerde dat het Kajafas en zijn vriendenclub binnen het Sanhedrin waren die aangestuurd hebben op JC's kruisiging.
Overigens moet ik je wel bedanken voor je correctief optreden daar het mij verplicht/aanzet om zelf ook actief op zoek te gaan naar hoe het ook alweer allemaal zat volgens de bijbel maar tevens om ook de bronnen buiten de bijbel daarbij te includeren.
Dat een discussie interessant is is wat mij betreft belangrijker dan dat ie on topic is.quote:Op zaterdag 1 december 2012 18:54 schreef Jappie het volgende:
Ik zat te twijfelen om een vervolg te maken aangezien de laatste discussie eik al zeer ver verwijderd was van het eigenlijke subject
Niet?quote:Op zaterdag 1 december 2012 18:56 schreef Molurus het volgende:
[..]
Agnosticisme en atheisme sluiten elkaar niet uit.
Nope.quote:
Ik noem mezelf vaak niet-gelovig om discussie over die termen geheel te vermijden.quote:Op zaterdag 1 december 2012 18:57 schreef Zapata het volgende:
Ok zal wel, boeit me ook weinig eigenlijk.
Die twee termen zijn uitgevonden om aan te geven dat je niet gelovig bent.
Dat is een populaire gedachte, maar wat mij betreft net ff te simpel: veel van de geniaalste mensen ter wereld waren en zijn religieus. Je kunt religie niet zomaar toeschrijven aan een gebrek aan kennis en/of domheid. Dat zou wel heel makkelijk zijn, maar het is helaas in strijd met de feiten.quote:Op zaterdag 1 december 2012 18:57 schreef Zapata het volgende:
Aangezien ik geloof alleen voor kinderen (Sinterklaas) en randdebielen vindt hou ik me er helemaal niet mee bezig.
Dat zie ik toch een beetje als een nep-religie: we noemen de natuurlijke empirische wereld om ons heen 'god' en doen dan alsof het een religie is.quote:Op zaterdag 1 december 2012 19:05 schreef De_Kardinaal het volgende:
Pantheïst. Het beste van beide werelden!
Wel opletten met verwijzingen bij Josephus naar Jezus, gezien deze er later aan toegevoegd zijn. Laten we het houden op zijn historische verslaggeving en in de gedachten houden dat hij, als ex-zeloot voor de Romeinen schreef. De winnaar hebben steeds het laatste woord.quote:quote Jappie:
Okay, ik dacht dat je zei dat de weergave van Josephus zoveel gekleurd zou zijn dat er daardoor weinig waarheidsgehalte in zijn bewering over de kruisdood en wie daarvoor verantwoordelijk waren.
Ik zie nog steeds tegenspraak, namelijk dat er geen farizeeërs in betrokken waren en dat enkel Kaifas en zijn kontlikkers aansprakelijk kunnen gesteld worden. Er waren zelfs leden uit het Sanhedrin die geholpen hebben bij Jezus' begrafenis.( steeds nog volgens het N.T. )quote:Ik zie nl in het compendium flavius geen tegenspraak met het eerder door mij beweerde dat het Kajafas en zijn vriendenclub binnen het Sanhedrin waren die aangestuurd hebben op JC's kruisiging.
Opgelet, zoals er ook op een tabakverpakking staat: Kan schadelijk zijn voor je gezondheidquote:Overigens moet ik je wel bedanken voor je correctief optreden daar het mij verplicht/aanzet om zelf ook actief op zoek te gaan naar hoe het ook alweer allemaal zat volgens de bijbel maar tevens om ook de bronnen buiten de bijbel daarbij te includeren.
Pantheïsme is geen religie.quote:Op zaterdag 1 december 2012 19:06 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat zie ik toch een beetje als een nep-religie: we noemen de natuurlijke empirische wereld om ons heen 'god' en doen dan alsof het een religie is.
Het is de religie voor mensen die eigenlijk atheist zijn maar die moeite hebben om uit de kast te komen.
Correct. Maar of pantheisten het daar ook mee eens zijn.... ik vind het in elk geval maar een vreemd label. Het lijkt gewoon atheisme in vermomming.quote:
quote:Op zaterdag 1 december 2012 19:14 schreef Molurus het volgende:
[..]
Correct. Maar of pantheisten het daar ook mee eens zijn.... ik vind het in elk geval maar een vreemd label. Het lijkt gewoon atheisme in vermomming.
quote:Pantheïsme (Grieks: πάν, pan = alles; θεος, theos = God) is een levensovertuiging die ervan uitgaat dat alles (en iedereen) goddelijk is. Het goddelijke is immanent en alomvattend; universa, natuur en God zijn identiek. In de meest strikte zin betekent het: gelijkstelling van God aan de wereld en al het bestaande, waardoor het als een vorm van atheïsme te beschouwen is. In elk van zijn verschijningsvormen is het monistisch, al is monisme daarom niet steeds pantheïsme.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Panthe%C3%AFsme
quote:Op zaterdag 1 december 2012 19:22 schreef De_Kardinaal het volgende:
Pandeïst doet het ook altijd goed op feesten en partijen.
Daar doelde ik idd op..dat dat je bedenking zou zijn.quote:Op zaterdag 1 december 2012 19:11 schreef ATON het volgende:
[..]
Wel opletten met verwijzingen bij Josephus naar Jezus, gezien deze er later aan toegevoegd zijn. Laten we het houden op zijn historische verslaggeving en in de gedachten houden dat hij, als ex-zeloot voor de Romeinen schreef. De winnaar hebben steeds het laatste woord.
Effe snel uit de wiki:quote:Ik zie nog steeds tegenspraak, namelijk dat er geen farizeeërs in betrokken waren en dat enkel Kaifas en zijn kontlikkers aansprakelijk kunnen gesteld worden. Er waren zelfs leden uit het Sanhedrin die geholpen hebben bij Jezus' begrafenis.( steeds nog volgens het N.T. )
Ik heb mijzelf nu het project opgelegd om eens wat meer geschiedkundig werk te lezen betreffende de periode waarin volgens de bijbel de zondvloed moet hebben plaatsgevonden.quote:Opgelet, zoals er ook op een tabakverpakking staat: Kan schadelijk zijn voor je gezondheiden kan verslavend werken.
Maar het is wel een zeer uitgebreide en boeiende materie.
Ho maar, dat de farizeeërs geen deel uitmaakten van het Sanhedrin heb ik nooit beweerd ( scroll maar eens terug ). Elke grote strekking zat daar in vertegenwoordigd. Een soort volksvertegenwoordiging. ook de Essenen hadden er enkele leden in zitten. Wil dit zeggen dat ook de Essenen boter op het hoofd hadden ? Dat de farizeeërs aan de kant van de Sadduceeërs stonden klopt helemaal niet. Ze verschilden zelfs op sommige geloofspunten. En wat gaan deze 70 leden kunnen maken als nr.71 Kaifas de locatie van deze groep zeoten aan de Romeinen doorspeelt ? Is het Sanhedrin dan schuldig of enkel de collaborateurs binnen deze raad ? Mag je ook zeggen dat alle Duitser nazi's waren ? En zo mag je het wel stellen hoor.quote:Op zaterdag 1 december 2012 19:32 schreef Jappie het volgende:
Je kunt uiteraard twisten over of er ten tijde van JC ook veel farizeeers deel uitmaakten van het 70/71 koppige Sanhedrin maar ik heb zo het stille vermoeden van wel. Ik beschouw deze farizeeers dan ook als zijnde lid van de bende van Kajafas, want idd er waren ook leden die op zijn minst Sympathie hadden met JC waaronder bijv Nicodemus.
O maar, direct het grove geschut ? OK, hier al een aanknooppunt: " De reis van Gilgamesj " Giovanni Rizzuto. http://www.bol.com/nl/p/de-reis-van-gilgamesj/1001004011276554/quote:Ik heb mijzelf nu het project opgelegd om eens wat meer geschiedkundig werk te lezen betreffende de periode waarin volgens de bijbel de zondvloed moet hebben plaatsgevonden.
Je vergelijkt niet-gelovigen met homo's (qua aanvaarding in de maatschappij dan) ? Beetje raar. Tegenwoordig word je eerder uitgelachen als je zegt dat je katholiek bent, om maar even wat te noemen.quote:Op zaterdag 1 december 2012 19:06 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het is de religie voor mensen die eigenlijk atheist zijn maar die moeite hebben om uit de kast te komen.
Ik had het meer over een maatschappelijk taboe, niet zozeer over homo's. En in Nederland valt dat gelukkig wel mee. In grote delen van bijvoorbeeld de Verenigde Staten is atheisme wel degelijk een taboe.quote:Op zaterdag 1 december 2012 22:46 schreef Quotidien het volgende:
[..]
Je vergelijkt niet-gelovigen met homo's (qua aanvaarding in de maatschappij dan) ? Beetje raar. Tegenwoordig word je eerder uitgelachen als je zegt dat je katholiek bent, om maar even wat te noemen.
Dat zeg ik toch ook? Staat tussen haakjes.quote:Op zaterdag 1 december 2012 22:50 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik had het meer over een maatschappelijk taboe, niet zozeer over homo's. En in Nederland valt dat gelukkig wel mee. In grote delen van bijvoorbeeld de Verenigde Staten is atheisme wel degelijk een taboe.
Wat had je dan wel willen zijn jochie.quote:Op zaterdag 1 december 2012 22:42 schreef Quotidien het volgende:
Mijn prachtige topic is een "lul hier maar wat over geloof"-topic geworden?
bedankt voor de uitleg, ik kan me dus zowel atheïst en agnost noemen..quote:Op zaterdag 1 december 2012 19:02 schreef Molurus het volgende:
[..]
Nope.
Agnosticisme: "ik kan niet weten of er een god bestaat."
Atheisme: "ik verwerp de godshypothese op basis van gebrek aan bewijzen en argumenten voor die hypothese."
En die twee standpunten zijn niet onderling strijdig. Atheisme wordt wel vaak uitgelegd als sterk atheisme: "ik weet zeker dat er geen god bestaat." maar veruit de meeste atheisten zijn zwakke atheisten. Sterke atheisten kom ik maar heel zelden tegen.
[..]
Ik noem mezelf vaak niet-gelovig om discussie over die termen geheel te vermijden.
[..]
Dat is een populaire gedachte, maar wat mij betreft net ff te simpel: veel van de geniaalste mensen ter wereld waren en zijn religieus. Je kunt religie niet zomaar toeschrijven aan een gebrek aan kennis en/of domheid. Dat zou wel heel makkelijk zijn, maar het is helaas in strijd met de feiten.
Het verschil is dat de praktijk uitwijst dat gelovigen over het algemeen prima functioneren, ondanks hun 'gekte'. En sja, dan kun je je afvragen wat je ermee bereikt om 70% van de samenleving knettergek te noemen. Het is niet waarschijnlijk dat mensen daar minder gelovig van worden. De neiging tot religieuze overtuigingen is de mens eigen.quote:Op zaterdag 1 december 2012 23:59 schreef Zapata het volgende:
[..]
bedankt voor de uitleg, ik kan me dus zowel atheïst en agnost noemen..
Als ik zeg dat ik geloof dat er een onzichtbare man onder m'n trap woont die onzichtbare koekjes uitdeelt en als ik stop met geloven in deze onzichtbare man ik dan eeuwig zal branden verklaar je mij toch knettergek of in elk geval behoorlijk in de war?
Waarom is dit anders met gelovigen? Waarom verklaren we gelovigen niet met z'n allen als compleet doorgedraaid, rijp voor het gesticht?
Omdat de gehele wereldbevolking gedurende 2000 jaar dan rijp voor het gesticht zou zijn. Nee, de minderheid is altijd de pineut.quote:Op zaterdag 1 december 2012 23:59 schreef Zapata het volgende:
[..]
Waarom is dit anders met gelovigen? Waarom verklaren we gelovigen niet met z'n allen als compleet doorgedraaid, rijp voor het gesticht?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |