Ik wilquote:Op zaterdag 1 december 2012 12:50 schreef Dimens het volgende:
[..]
Zorg eerst maar dat je die goed kunt vervoegen.
Prima, gewoon dit toepassen en als de stam(ww - en) op een D eindigt komt er gewoon een t achter.quote:Op zaterdag 1 december 2012 12:54 schreef Cremetje het volgende:
[..]
Ik wil
Hij wilt
Zij willen
Wij willen
Jij wilt
Zoiets?
worDTquote:Op zaterdag 1 december 2012 12:55 schreef MartijnTor het volgende:
[..]
Prima, gewoon dit toepassen en als de stam(ww - en) op een D eindigt komt er gewoon een t achter bij hij/zij.
Iets als DT bestaat niet.
Tuurlijk eindigt het daar wel op, maar dat is geen dt, maar een stam die eindigt op een d en daar komt een t achter.quote:
Niks prima. "Hij wilt" is fout.quote:Op zaterdag 1 december 2012 12:55 schreef MartijnTor het volgende:
[..]
Prima, gewoon dit toepassen en als de stam(ww - en) op een D eindigt komt er gewoon een t achter.
Iets als DT bestaat niet.
'Iets als DT bestaat niet' zou aangeven dat het als 'hij word' moet worden geschreven , terwijl dat toch echt fout is.quote:Op zaterdag 1 december 2012 12:56 schreef MartijnTor het volgende:
[..]
Tuurlijk eindigt het daar wel op, maar dat is geen dt, maar een stam die eindigt op een d en daar komt een t achter.
Het is gewoon fout.quote:Op zaterdag 1 december 2012 12:56 schreef MartijnTor het volgende:
Dat is gewoon goed? "Hij wil" is spreektaal
Je kiest net een verkeerde uit. "Wil" is een onregelmatig werkwoord en voor onregelmatige werkwoorden is het net een beetje anders.quote:Op zaterdag 1 december 2012 12:54 schreef Cremetje het volgende:
[..]
Ik wil
Hij wilt
Zij willen
Wij willen
Jij wilt
Zoiets?
Sorry, je hebt helemaal gelijkquote:Op zaterdag 1 december 2012 12:57 schreef OEM het volgende:
[..]
Het is gewoon fout.
http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/384/
leer de regels uit je hoofd.quote:Op zaterdag 1 december 2012 12:59 schreef Dimens het volgende:
Maar hoe je het gebruikt, is wel goed. Het is niet erg om die niet goed te schrijven als iemand met dyslexie. Ik doe dat ook nog steeds fout omdat er voor mij totaal geen logica is om het zo te schrijven.
Zolang er geen logica is, kan ik het wel uit mijn hoofd leren maar het toepassen zal altijd een probleem zijn.quote:
De regelmatige werkwoorden lukken wel?quote:Op zaterdag 1 december 2012 13:03 schreef Dimens het volgende:
[..]
Zolang er geen logica is, kan ik het wel uit mijn hoofd leren maar het toepassen zal altijd een probleem zijn.
Ja.quote:Op zaterdag 1 december 2012 13:04 schreef dramatic het volgende:
[..]
De regelmatige werkwoorden lukken wel?
Dm me maar.Het lukt niet.quote:Op zaterdag 1 december 2012 12:29 schreef AldoTheApache het volgende:
ik kom je wel even corrigeren hoor![]()
pics mogen per DM
Nog mooier zijn sterke werkwoorden die weer afgezwakt zijn, bv. bakken. Voltooid deelwoord is sterk gebleven, maar de verleden tijd is weer regelmatig geworden (was biek ipv bakte)quote:Op zaterdag 1 december 2012 13:03 schreef Dimens het volgende:
[..]
Zolang er geen logica is, kan ik het wel uit mijn hoofd leren maar het toepassen zal altijd een probleem zijn.
Okee, veel onregelmatige werkwoorden leer je door gewoon veel te lezen. Maar met dyslectie werkt dat misschien minder ja..quote:
Zoals je misschien kunt lezen, heb ik al veel tips gegeven in dit topic aan de TS. Maar onregelmatige werkwoorden zullen voor mij, en andere dyslectici, altijd een probleem blijven. Ik zie het gewoon niet staan in de tekst en lees er zo overheen.quote:Op zaterdag 1 december 2012 13:05 schreef dramatic het volgende:
[..]
Okee, veel onregelmatige werkwoorden leer je door gewoon veel te lezen. Maar met dyslectie werkt dat misschien minder ja..
quote:Op zaterdag 1 december 2012 13:05 schreef OEM het volgende:
[..]
Nog mooier zijn sterke werkwoorden die weer afgezwakt zijn, bv. bakken. Voltooid deelwoord is sterk gebleven, maar de verleden tijd is weer regelmatig geworden (was biek ipv bakte)
Maar over dat hij wilt gedoe... in groep 8 was het gewoon dat als het een hij vorm is,dat je er dan altijd een t achter moest zetten. Dit moestem we dan schrijven;ik wil,hij wilt,wij willen...quote:
Ja, maak je daar niet zo druk om. Als je zorgt dat andere werkwoorden wel goed vervoegd worden, is het niet een ontzettend groot probleem. Sowieso zijn er veel mensen die dat fout schrijven.quote:Op zaterdag 1 december 2012 13:08 schreef Cremetje het volgende:
[..]
Maar over dat hij wilt gedoe... in groep 8 was het gewoon dat als het een hij vorm is,dat je er dan altijd een t achter moest zetten. Dit moestem we dan schrijven;ik wil,hij wilt,wij willen...
Dan heb je dat verkeerd aangeleerdquote:Op zaterdag 1 december 2012 13:08 schreef Cremetje het volgende:
[..]
Maar over dat hij wilt gedoe... in groep 8 was het gewoon dat als het een hij vorm is,dat je er dan altijd een t achter moest zetten. Dit moestem we dan schrijven;ik wil,hij wilt,wij willen...
Tja dat is een uitzondering.. Heb je nog geluk dat je niet Duits bent..quote:Op zaterdag 1 december 2012 13:08 schreef Cremetje het volgende:
[..]
Waren we maar Deens. Ik wil, jij wil, hij wil, wij wil.quote:Op zaterdag 1 december 2012 13:10 schreef dramatic het volgende:
[..]
Tja dat is een uitzondering.. Heb je nog geluk dat je niet Duits bent..
Jij vergat een komma, knul.quote:
Beter leert iedereen gewoon Esperanto..quote:Op zaterdag 1 december 2012 13:10 schreef Dimens het volgende:
[..]
Waren we maar Deens. Ik wil, jij wil, hij wil, wij wil.
watquote:Op zaterdag 1 december 2012 13:12 schreef Cremetje het volgende:
[..]
Bedankt weet ik dan ook gelijk.Maar is hij niet 19?Hij dacht dat ik zn ex was ofzo...
Dat weet ik niet, hij wil nooit afspreken met mijquote:Op zaterdag 1 december 2012 13:12 schreef Cremetje het volgende:
[..]
Bedankt weet ik dan ook gelijk.Maar is hij niet 19?Hij dacht dat ik zn ex was ofzo...
Hier heb ik ook wel eens last van. Dan denk ik ineens dat een FOK!kster mijn ex is. Blijkt vaak natuurlijk niet zomaar soms heb ik gewoon het idee dat.quote:
Dat gaat niet zomaar, taal is niet alleen regels, maar ook gevoel. Dat moet je van jongs af aan ontwikkelen eigenlijk, wil je dat het allemaal automatisch goed gaat. Die automatisme op een latere leeftijd ontwikkelen gaat veel moeilijker.quote:
quote:Op zaterdag 1 december 2012 13:12 schreef AdoraBelle het volgende:
[..]
Dat weet ik niet, hij wil nooit afspreken met mij.
Gebakken is een sterk voltooid deelwoord. Gebakt zou een regelmatig voltooid deelwoord geweest zijn. Dus nu zitten we met een mix:quote:
Ik kan hem niet dmen...hij wou wel is pics van me boobs...Hoe weet je dan dat ie oud is?quote:Op zaterdag 1 december 2012 13:12 schreef AdoraBelle het volgende:
[..]
Dat weet ik niet, hij wil nooit afspreken met mij.
Alleen wilden is goed.quote:Op zaterdag 1 december 2012 12:48 schreef Cremetje het volgende:
[..]
Maar de v.t. tijd van 'willen' is toch 'wilden' en 'wouden'? Werd in groep 5 tegen me gezegd.
Oh ja zo. Ik snap hem.quote:Op zaterdag 1 december 2012 13:17 schreef OEM het volgende:
[..]
Gebakken is een sterk voltooid deelwoord. Gebakt zou een regelmatig voltooid deelwoord geweest zijn. Dus nu zitten we met een mix:
Ik bakte: regelmatige vervoeging
Ik heb gebakken: sterke vervoeging
Vroeger werd de verleden tijd ook sterk vervoegd: ik biek. Analoog aan: vallen-viel-gevallen. Maar dat is ergens in de loop der tijd "ik bakte" geworden.
quote:
Gebruik het meteen goed.quote:Op zaterdag 1 december 2012 12:43 schreef Dimens het volgende:
[..]
Als je er "een keer" kunt plaatsen, dan gebruik je "eens". Anders is het "is".
'Wou(d)en' mag in spreektaal.quote:
Altijd grappig om iemand te vragen waarom het wel gehakt, gelakt, gekakt, gepakt, gezakt, etc is, maar niet gebakt.quote:Op zaterdag 1 december 2012 13:19 schreef Dimens het volgende:
[..]
Oh ja zo. Ik snap hem.
Leuk om eens iemand een keer in de zeik te nemen met zoiets.
Leer het maar gewoon goedquote:Op zaterdag 1 december 2012 13:21 schreef zarGon het volgende:
[..]
'Wou(d)en' mag in spreektaal.
Om maar even aan te geven hoe de regels en de logica van het Nederlands in elkaar zitten.
quote:Op zaterdag 1 december 2012 12:48 schreef Dimens het volgende:
[..]
En dan heb je ook nog leuk dan en als. Als "dan" in de zin niet klinkt, gebruik je "als". Tevens gebruik je altijd "dan" wanneer het meer of minder is. Wanneer het gelijk is, gebruik je "als"
bijvoorbeeld;
Dit topic leuker (meer) dan het andere topic.
Of
Dit topic is even leuk (gelijk) als het andere topic.
Niet alleen als het gelijk is. Ook bij twee keer zo veel als jij.
Maar dit zie je mensen die een wo opleiding doen nog verkeerd gebruiken.
Daar heb je gelijk in. Maar wanneer je dan weer "meer" gebruikt in de zin, is het "dan".quote:
Mwah, tegenwoordig hoor ik iedereen het fout zeggen, inclusief het woord jou of jij erbij. Dus blijkbaar klinkt het bij veel mensen toch anders.quote:Op zaterdag 1 december 2012 13:41 schreef Dimens het volgende:
[..]
Daar heb je gelijk in. Maar wanneer je dan weer "meer" gebruikt in de zin, is het "dan".
Twee keer meer dan jij.
En alsnog geldt de (ongeschreven)regel; "Als dan niet klinkt, dan gebruik je als."
geschreven regel die voor iedereen werkt:quote:Op zaterdag 1 december 2012 13:41 schreef Dimens het volgende:
[..]
Daar heb je gelijk in. Maar wanneer je dan weer "meer" gebruikt in de zin, is het "dan".
Twee keer meer dan jij.
En alsnog geldt de (ongeschreven)regel; "Als dan niet klinkt, dan gebruik je als."
Omdat iedereen "als" gebruikt. Want uiteindelijk klinkt dat ook maar je moet het ook toepassen met "dan". Want "even groot dan", klinkt gewoon niet en dan moet je "als" toepassen.quote:Op zaterdag 1 december 2012 13:43 schreef Travel. het volgende:
[..]
Mwah, tegenwoordig hoor ik iedereen het fout zeggen, inclusief het woord jou of jij erbij. Dus blijkbaar klinkt het bij veel mensen toch anders.
ik ben heel iets kleiner als jou klinkt best redelijk hoor.quote:Op zaterdag 1 december 2012 13:45 schreef Dimens het volgende:
[..]
Omdat iedereen "als" gebruikt. Want uiteindelijk klinkt dat ook maar je moet het ook toepassen met "dan". Want "even groot dan", klinkt gewoon niet en dan moet je "als" toepassen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |