ehm...quote:Op zaterdag 1 december 2012 12:36 schreef beerten het volgende:
Zoiets onbeschrijflijk eenvoudigs als een t of d.
Hele werkwoord - 'n'
Werken - 'en' = werk
ik werk
jij werkt
hij werkt
wij werken
jullie werken
zij werken
Branden - en = brand
ik brand
jij brandt
hij brandt
wij branden
jullie branden
zij branden
En op die regel is geen enkele uitzondering. Er is ook niet zoiets als 'dt'
Gebruik eens een punt aan het einde van de zin.quote:
Dan krijg je dit:quote:Op zaterdag 1 december 2012 12:38 schreef Dimens het volgende:
Gewoon het werkwoord vervangen door lopen. Dan kan er niets mis gaan.
Laten we het even makkelijk houden voor de TS en de onregelmatige werkwoorden erbuiten laten.quote:Op zaterdag 1 december 2012 12:42 schreef KritischeMassa het volgende:
[..]
ehm...
er zijn wel uitzonderingen...
hij wil
hij kan
hij mag
Bedankt voor de tip.quote:Op zaterdag 1 december 2012 12:43 schreef Dimens het volgende:
[..]
Als je er "een keer" kunt plaatsen, dan gebruik je "eens". Anders is het "is".
Ja maar hoe vaak je niet "hij wilt" leest hier...quote:Op zaterdag 1 december 2012 12:45 schreef Dimens het volgende:
[..]
Laten we het even makkelijk houden voor de TS en de onregelmatige werkwoorden erbuiten laten.
Maar de v.t. tijd van 'willen' is toch 'wilden' en 'wouden'? Werd in groep 5 tegen me gezegd.quote:Op zaterdag 1 december 2012 12:45 schreef Dimens het volgende:
[..]
Laten we het even makkelijk houden voor de TS en de onregelmatige werkwoorden erbuiten laten.
het is waldenquote:Op zaterdag 1 december 2012 12:48 schreef Cremetje het volgende:
[..]
Maar de v.t. tijd van 'willen' is toch 'wilden' en 'wouden'? Werd in groep 5 tegen me gezegd.
En dan heb je ook nog leuk dan en als. Als "dan" in de zin niet klinkt, gebruik je "als". Tevens gebruik je altijd "dan" wanneer het meer of minder is. Wanneer het gelijk is, gebruik je "als"quote:
Minder erg dan "ik wordt".quote:Op zaterdag 1 december 2012 12:47 schreef KritischeMassa het volgende:
[..]
Ja maar hoe vaak je niet "hij wilt" leest hier...
Ja maar je moet naar de tegenwoordige tijd kijken. Zorg eerst maar dat je die goed kunt vervoegen.quote:Op zaterdag 1 december 2012 12:48 schreef Cremetje het volgende:
[..]
Maar de v.t. tijd van 'willen' is toch 'wilden' en 'wouden'? Werd in groep 5 tegen me gezegd.
Hoezo? Het ene is de beklemtoonde vorm, het andere niet.quote:Op zaterdag 1 december 2012 12:50 schreef Cremetje het volgende:
Uuh..met mij of me heb ik ook moeite.
Als het bezittelijk is, gebruik je "mijn". In de andere gevallen me of mij.quote:Op zaterdag 1 december 2012 12:50 schreef Cremetje het volgende:
Uuh..met mij of me heb ik ook moeite.
thumbs up voor 'enige' goed te spellen!quote:Op zaterdag 1 december 2012 12:40 schreef Cremetje het volgende:
[..]
Ja maar dat is helaas niet het enige probleem.
Ik wilquote:Op zaterdag 1 december 2012 12:50 schreef Dimens het volgende:
[..]
Zorg eerst maar dat je die goed kunt vervoegen.
Prima, gewoon dit toepassen en als de stam(ww - en) op een D eindigt komt er gewoon een t achter.quote:Op zaterdag 1 december 2012 12:54 schreef Cremetje het volgende:
[..]
Ik wil
Hij wilt
Zij willen
Wij willen
Jij wilt
Zoiets?
worDTquote:Op zaterdag 1 december 2012 12:55 schreef MartijnTor het volgende:
[..]
Prima, gewoon dit toepassen en als de stam(ww - en) op een D eindigt komt er gewoon een t achter bij hij/zij.
Iets als DT bestaat niet.
Tuurlijk eindigt het daar wel op, maar dat is geen dt, maar een stam die eindigt op een d en daar komt een t achter.quote:
Niks prima. "Hij wilt" is fout.quote:Op zaterdag 1 december 2012 12:55 schreef MartijnTor het volgende:
[..]
Prima, gewoon dit toepassen en als de stam(ww - en) op een D eindigt komt er gewoon een t achter.
Iets als DT bestaat niet.
'Iets als DT bestaat niet' zou aangeven dat het als 'hij word' moet worden geschreven , terwijl dat toch echt fout is.quote:Op zaterdag 1 december 2012 12:56 schreef MartijnTor het volgende:
[..]
Tuurlijk eindigt het daar wel op, maar dat is geen dt, maar een stam die eindigt op een d en daar komt een t achter.
Het is gewoon fout.quote:Op zaterdag 1 december 2012 12:56 schreef MartijnTor het volgende:
Dat is gewoon goed? "Hij wil" is spreektaal
Je kiest net een verkeerde uit. "Wil" is een onregelmatig werkwoord en voor onregelmatige werkwoorden is het net een beetje anders.quote:Op zaterdag 1 december 2012 12:54 schreef Cremetje het volgende:
[..]
Ik wil
Hij wilt
Zij willen
Wij willen
Jij wilt
Zoiets?
Sorry, je hebt helemaal gelijkquote:Op zaterdag 1 december 2012 12:57 schreef OEM het volgende:
[..]
Het is gewoon fout.
http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/384/
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |