abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_131409590
Updates?
pi_131531597
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2013 13:00 schreef tammepiet het volgende:
Updates?
U vraagt!

Nou bijna een hele maand verder doen mijn venus vliegenvangers het behoorlijk aardig!

Ze groeien vooral als een bezetene, maar offeren ook klappertjes 'op' als de tierelier! Elke 4 dagen zowat haal ik er een paar bruinverkleurde happers uit.

Ze hebben in die maand tijd welgeteld één insect 'gevangen' - gevangen door de baas en gekregen, kuchkuch -! Na dat hapje kreeg hij binnen no-time een rode gloed!

Op de foto kunnen jullie zien dat hij zich haast als een hangplant begint te gedragen.

Ik heb trouwens een weeïg gevoel over deze situatie:

Kunnen jullie 't groene goed zien..? Is het mos, of heb ik een schimmel te pakken?

De planten staan trouwens in grond op zo'n 1 cm onder de potrand. Moet ik dit eigenlijk verhogen tot de potrand zelf? Ik heb het idee dat de kleinere happers die hij had, en die dus niet boven de rand uitkwamen en lagen in de natte grond, snel bedorven.

Hij maakt echt heel snel nieuwe happers aan, die hij ook eens erg groot wil maken! Dus hij lost het probleem denk ik zelf op!

Mijn ondervinding is trouwens dat als een happer een voorwerp langdurig aanraakt, hij beurs raakt, als een appel. Hij staat wel eens iets tegen een jaloezie aan, en de happers die deze aanraakten, vertoonden bruine plekken op de aangeraakte plekken.
pi_131667742
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2013 22:00 schreef lkki het volgende:

[..]

U vraagt!

Nou bijna een hele maand verder doen mijn venus vliegenvangers het behoorlijk aardig!

Ze groeien vooral als een bezetene, maar offeren ook klappertjes 'op' als de tierelier! Elke 4 dagen zowat haal ik er een paar bruinverkleurde happers uit.

[ afbeelding ]

Ze hebben in die maand tijd welgeteld één insect 'gevangen' - gevangen door de baas en gekregen, kuchkuch -! Na dat hapje kreeg hij binnen no-time een rode gloed!

Op de foto kunnen jullie zien dat hij zich haast als een hangplant begint te gedragen.

Ik heb trouwens een weeïg gevoel over deze situatie:

[ afbeelding ]

Kunnen jullie 't groene goed zien..? Is het mos, of heb ik een schimmel te pakken?

De planten staan trouwens in grond op zo'n 1 cm onder de potrand. Moet ik dit eigenlijk verhogen tot de potrand zelf? Ik heb het idee dat de kleinere happers die hij had, en die dus niet boven de rand uitkwamen en lagen in de natte grond, snel bedorven.

Hij maakt echt heel snel nieuwe happers aan, die hij ook eens erg groot wil maken! Dus hij lost het probleem denk ik zelf op!

Mijn ondervinding is trouwens dat als een happer een voorwerp langdurig aanraakt, hij beurs raakt, als een appel. Hij staat wel eens iets tegen een jaloezie aan, en de happers die deze aanraakten, vertoonden bruine plekken op de aangeraakte plekken.
Wauw mooie bak. Moet ook eens aan zoiets denken.
Groeien ze nog met minder zon?

Verpotten kan nooit kwaad, gewoon aarde bijvullen dus, Dionaea is in een hele sterke plant vind ik zelf.
pi_131700617
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2013 11:35 schreef tammepiet het volgende:

[..]

Wauw mooie bak. Moet ook eens aan zoiets denken.
Groeien ze nog met minder zon?

Verpotten kan nooit kwaad, gewoon aarde bijvullen dus, Dionaea is in een hele sterke plant vind ik zelf.
Ze staan eigenlijk de meeste van de tijd in de volle zon! Ik ben s' weekends een paar provincies verderop bij mijn ouders, en dan zet ik altijd het raampje open voor ze en de jaloezie omhoog. Hetzelfde als ik op school ben, en als ik thuis aan 't werk ben, staan ze achter een halfverduisterd raam.

Maar hij groeit aardig! Misschien inderdaad proberen wat op te hogen, en te verversen! Hopelijk vinden ze 't goed, en klappen ze niet dicht uit verontwaardiging. :+

Bedankt trouwens!
pi_131714086
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2013 08:54 schreef lkki het volgende:

[..]

Ze staan eigenlijk de meeste van de tijd in de volle zon! Ik ben s' weekends een paar provincies verderop bij mijn ouders, en dan zet ik altijd het raampje open voor ze en de jaloezie omhoog. Hetzelfde als ik op school ben, en als ik thuis aan 't werk ben, staan ze achter een halfverduisterd raam.

Maar hij groeit aardig! Misschien inderdaad proberen wat op te hogen, en te verversen! Hopelijk vinden ze 't goed, en klappen ze niet dicht uit verontwaardiging. :+

Bedankt trouwens!
Oke top. Check je berichten even.

Iemand een goed adres voor Cephalotus planten?
pi_131723058
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2013 18:07 schreef tammepiet het volgende:

[..]

Oke top. Check je berichten even.

Iemand een goed adres voor Cephalotus planten?
Berichten? :)
pi_131725672
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2013 21:39 schreef lkki het volgende:

[..]

Berichten? :)
Die bak die jij gemaakt hebt: glas / plastic?

Heb je direct in de pot geplant? Niet lastig met bewatering?
pi_131726049
quote:
1s.gif Op maandag 30 september 2013 22:24 schreef tammepiet het volgende:

[..]

Die bak die jij gemaakt hebt: glas / plastic?

Heb je direct in de pot geplant? Niet lastig met bewatering?
Je wilt meer weten over de pot? :Prima hoor! Maar ik heb geen berichtjes ontvangen! :Y

Het is een vierkante glazen pot. Ik heb van een plastic supermarktverpakking voor druiven een soort van bodempje geknipt. Hier zitten gaten zodat water, wat gegoten werd in het ontstane reservoir, makkelijk in de op de gecreëerde bodem-rustende aarde kan trekken. Ik kan water in het afgesloten reservoir gieten door middel van een rietje en een mini-trechter (doorsnede ca 1 - 2 cm). Er zit daarnaast nog een tweede (zeg maar reserve) rietje in. Als ik merk dat het water door de trechter niet vaak wegloopt, blaas ik in de tweede riet. Vaak verhelpt dat het probleem!

Ik merkte dat mijn turf/speelzand mix door de grote gaten van de druivendeksel viel, daarom heb ik er voor gekozen een boterhamzakje op de bodem te leggen, met daar meerdere kleine gaatjes, geprikt door een schaar. Het waterreservoir is nu zo goed als helder.

Dit systeem werkt prima, en ik ben extra trots omdat ik een soort van 'uitvinding' heb gedaan met mijn rietjes, boterhamzakjes en plastic afval. :Y

De planten groeien als een bezetene. Mijn enige fout hierin is dat ik de turfzandmix tot de rand had moeten vullen, niet vlak daaronder. Veel van de happertjes die niet groot genoeg zijn om de potrand te bereiken blijven liggen op een vochtige ondergrond, en verkleuren. Ik knip deze af. De plant zelf maakt grote happers aan vanuit het midden. Deze nieuwe happers rusten op de oudere grotere happers die als een vangnetje zich over de potrand spreiden, totdat ze groot genoeg zijn hetzelfde te doen. Net alsof plant het begrijpt! :P

Ik zit nu met de kwestie van 'Wat is dat groene?' Schimmel of mos?

Tot nu toe zie ik de plant niet worstelen ergens mee. Ik kijk 't even aan.

Ik vul trouwens dagelijks de trechter tot het water niet meer weg wilt lopen. Ik mors wat, dus vanboven krijgt hij ook wat water. De grond is nooit droog. Hij staat het meeste van de tijd in de volle zon. Ik keer hem af en toe om, zodat hij niet alleen naar één kant wilt groeien.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 30-09-2013 22:33:05 ]
pi_131733730
Druiven gekocht
Zo een glazen bak ophalen bij mijn moeder.
Grond heb ik genoeg.
Eens kijken of ik eruit kom.

Leuk project om eens aan te pakken. Ik laat een paar VVV's geen winterrust pakken. Merendeel wel uiteraard.
pi_131734224
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 oktober 2013 09:39 schreef tammepiet het volgende:
Druiven gekocht
Zo een glazen bak ophalen bij mijn moeder.
Grond heb ik genoeg.
Eens kijken of ik eruit kom.

Leuk project om eens aan te pakken. Ik laat een paar VVV's geen winterrust pakken. Merendeel wel uiteraard.
Succes! :D
pi_131774172
Zo.

The savage garden is binnen. Via Amazon.de laten komen.

Incl. verzenidng 16,60 euro. Leuke prijs.
  woensdag 2 oktober 2013 @ 12:43:03 #262
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_131774521
quote:
0s.gif Op woensdag 2 oktober 2013 12:30 schreef maartend het volgende:
Zo.

The savage garden is binnen. Via Amazon.de laten komen.

Incl. verzenidng 16,60 euro. Leuke prijs.
Goed boek is dat, staat hier ook in de kast. :Y
This isn't even my final form.
pi_131774940
u nog een goede site vinden voor het maken van een kleine bak.
pi_131781245
quote:
0s.gif Op woensdag 2 oktober 2013 12:59 schreef maartend het volgende:
u nog een goede site vinden voor het maken van een kleine bak.
Niet echt het seizoen naar. Ik zeg begin met een speciekuip. Start zo rond februari op.
pi_131791944
Mijn vensterbankje op mijn kamer:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_131795599
quote:
0s.gif Op woensdag 2 oktober 2013 21:36 schreef tammepiet het volgende:
Mijn vensterbankje op mijn kamer:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zo ziet mijn vensterbank er ook uit. Daar wil ik dus iets aan doen.
pi_131800905
quote:
0s.gif Op woensdag 2 oktober 2013 22:35 schreef maartend het volgende:

[..]

Zo ziet mijn vensterbank er ook uit. Daar wil ik dus iets aan doen.
Wees vrij en stel vragen.
pi_131867568
Zojuist mijn eerste plant uit de Cephalotus soort besteld. Iemand tips: wat is er anders aan onderhoud als bijvoorbeeld een vvv?
  zaterdag 5 oktober 2013 @ 21:12:04 #269
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_131882196
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2013 09:15 schreef tammepiet het volgende:
Zojuist mijn eerste plant uit de Cephalotus soort besteld. Iemand tips: wat is er anders aan onderhoud als bijvoorbeeld een vvv?
Prachtige planten zijn dat. Weet er helaas niks van dus kan je niks vertellen.
Schijnen wel wat lastiger te zijn.
pi_131894140
quote:
17s.gif Op zaterdag 5 oktober 2013 21:12 schreef Levolution het volgende:

[..]

Prachtige planten zijn dat. Weet er helaas niks van dus kan je niks vertellen.
Schijnen wel wat lastiger te zijn.
Ik ga mijn best doen ;)
pi_132168824
pi_132371733
Update:

SPOILER
  zondag 20 oktober 2013 @ 20:58:48 #273
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_132372222
Je hebt de Cephalotus binnen! Gaaf. _O_

Mooi die grote vaas om je Venus. Ga je de planten waarvoor dat van toepassing is een winterrust geven?
pi_132373263
quote:
0s.gif Op zondag 20 oktober 2013 20:58 schreef Levolution het volgende:
Je hebt de Cephalotus binnen! Gaaf. _O_

Mooi die grote vaas om je Venus. Ga je de planten waarvoor dat van toepassing is een winterrust geven?
Ja plekje onder dakraam op onverwarmde zolder. Hoe staan jou planten erbij?

Rustig in dit topic tegenwoordig :p
pi_132373856
mijn Venus die buiten staat is inmiddels voor 3/4 in rust ;( ik mis mijn mooie plantje haha.
  zondag 20 oktober 2013 @ 21:28:41 #276
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_132374155
quote:
1s.gif Op zondag 20 oktober 2013 21:16 schreef tammepiet het volgende:

[..]

Ja plekje onder dakraam op onverwarmde zolder. Hoe staan jou planten erbij?

Rustig in dit topic tegenwoordig :p
Aha. Ik zag ze binnen staan op je foto's, vandaar dat ik het me afvroeg.
Rustig inderdaad. Het seizoen is wel weer een beetje voorbij hè. ;(

Mijn planten staan er goed bij, voor het eerst buiten dit jaar en daar laat ik ze ook staan. Ze zijn wel een beetje aangevreten door sprinkhanen. In één van mijn Sarracenia bekers heeft zich een dikke kruisspin gehuisvest. Vind het eng met vorst straks in de winter maar ik ga het er gewoon op wagen.

De Nepenthessen staan binnen, ik had een leuk idee voor ze, maar vooralsnog te lui geweest om het uit te voeren.
De bedoeling is om ze met pot en al in hoge glazen vazen te zetten. En vervolgens een touw o.i.d. door de pot te halen en los te laten hangen, zoals in deze armzalige Paint (rode lijn=touw):

Ik kan ze dan gewoon van boven bewateren, maar het water stroomt direct uit de pot (Nepenthessen mogen niet te natte voeten hebben maar moeten wel altijd vochtig staan). Het touw dient om het water op de bodem van de vaas weer op te zuigen en de grond vochtig te houden.

Vazen heb ik al, alleen nog dat touw door de pot heen halen. :P

[ Bericht 0% gewijzigd door Levolution op 20-10-2013 21:36:06 ]
pi_132490966
Top idee.

Ik ga morgen weer eens naar Amsterdam om een vvv in te slaan op de bloemenmarkt. Zo vlak voor de winter ga ik deze lekker binnen laten overwinteren. Volgende winter lekker naar buiten.
pi_132524016

:9~
pi_132526173
wat een lief klein plantje O+
pi_132528164
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2013 20:41 schreef lynda het volgende:
wat een lief klein plantje O+
Juist niet vreselijk groot. Enorme happers, direct omgepot.
pi_132531007
hij is kleiner dan mijn kleinste plantje dus ik vind hem lief klein :D
gaat mij niet alleen om de happers
  Designer vrijdag 25 oktober 2013 @ 00:16:43 #282
266257 crew  DeZwabber
dugga doo dugga dugga doo
pi_132536092
Bijna zonde om ze straks weer in winterslaap te gooien :P

🐙
pi_132575973
quote:
10s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 00:16 schreef DeZwabber het volgende:
Bijna zonde om ze straks weer in winterslaap te gooien :P

[ afbeelding ]
Mooi spul ;)
pi_132576085
Oke.

Ik heb een VFT en zo beker in een glaen pot staan. Er zit nu nog voldoende water in. En een glazen pot met een paar hele kleine, opkomende ziilingetjes.

Hoe ga ik die de winter ingooien?
Zak er over en in de schuur zetten?
Of doe ik dat enkel met mijn schoonmoeder?
pi_132607826
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 oktober 2013 09:21 schreef maartend het volgende:
Oke.

Ik heb een VFT en zo beker in een glaen pot staan. Er zit nu nog voldoende water in. En een glazen pot met een paar hele kleine, opkomende ziilingetjes.

Hoe ga ik die de winter ingooien?
Zak er over en in de schuur zetten?
Of doe ik dat enkel met mijn schoonmoeder?
Binnen laten staan, een winter overslaan moet kunnen. Volgende winter wel laten rusten.
  maandag 13 januari 2014 @ 19:18:09 #286
415912 Planga
They say an end can be a start
pi_135447874
Jeetje zeg. Weinig echte kou hier in Nederland. Ontdekte zelfs dat een vvv buiten een bloemknop aan het vormen is. Pakken ze wel genoeg winterrust?
Leef in het moment. Gisteren en morgen zijn een illusie.
pi_135470783
Venus Fly Trap gaat nu langzaam aan zwarter worden. Is dat goed?
Staan nog binnen, er is nl. een bloem aan het opkomen.

En in mijn kelk zit ook een bloemknop, die gaat als een tierelier.

Wat moet ik daarmee doen?
pi_137699197
:W hoe gaat het hier met de plantjes?

Bij mij is alles weer wakker aan het worden de laatste weken, nepenthes gaat weer rustig verder met grote bekers maken, de venussen worden allemaal wakker en maken weer grote bekken en dat wat buiten stond is ook weer rustig aan uit winterslaap aan het komen :D

Ik moet alleen weer even omschakelen in veel regenwater aftappen, ze drinken de laatste week bijna twee liter water per dag :o _O-
  zondag 16 maart 2014 @ 16:35:31 #289
415912 Planga
pi_137803700
Bij mij ook alles goed. Ik heb gisteren een Nepenthes gekocht. Mijn eerste.
pi_137850846
Hier alles goed.
Ik heb ook enkele scheuten die binnenkort zaad gaan vormen.
Misschien straks het mos eens van tussen de plantjes halen :)
  maandag 17 maart 2014 @ 19:38:12 #291
415912 Planga
pi_137854853
Leuk dat dit topic weer posters trekt. Ik zal morgen eens wat foto's schieten van mijn planten op dit moment.
  donderdag 10 april 2014 @ 19:00:35 #292
415912 Planga
pi_138735822
Zaterdag naar een tentoonstelling in de botanische tuinen te Utrecht.
  zaterdag 12 april 2014 @ 21:55:50 #293
264694 blanket
its human nature
pi_138807469

Ik heb babys *O*
Heb nog meer soorten maar staan nog niet op de foto. Maak ik van de week even.
How does it feel..when you're alone and you're cold inside.
pi_139068206
Bij de Action. :P

89 cent.

Op maandag 11 maart 2013 21:24 schreef Kally het volgende:
Ga jij lekker met je mini spelen }:|
  woensdag 23 april 2014 @ 20:30:40 #295
415912 Planga
pi_139192281
quote:
0s.gif Op zondag 20 april 2014 11:54 schreef Miniem het volgende:
Bij de Action. :P

89 cent.

[ afbeelding ]
Nee? Halen!!! :P
  woensdag 23 april 2014 @ 20:34:26 #296
415912 Planga
pi_139192435

Gaat al behoorlijk nieuwe bekers maken zo in het najaar.

Hier ook nieuwe vallen in productie. Bovenste schaal staat vol met kleine stekjes Dionaea, deze moet 1 groot geheel worden.

Staat goed, voldoende water maar net gekocht dus even aan laten sterken.

Cephalotus (links) gaat nieuwe bekers maken. Rest nog kleine stekjes.
  maandag 5 mei 2014 @ 20:19:53 #297
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_139595359
Ik heb vandaag twee VFT'tjes gekocht, echt baby's nog, haha. De grootste happers zijn een kleine 2 cm. Ik heb ze Cerberus en Hydra genoemd :@ (ik vind ze zo schattig en alles wat schattig is moet een naam hebben :')).
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
  Designer maandag 5 mei 2014 @ 20:21:28 #298
266257 crew  DeZwabber
pi_139595440
quote:
0s.gif Op maandag 5 mei 2014 20:19 schreef Samzz het volgende:
Ik heb vandaag twee VFT'tjes gekocht, echt baby's nog, haha. De grootste happers zijn een kleine 2 cm. Ik heb ze Cerberus en Hydra genoemd :@ (ik vind ze zo schattig en alles wat schattig is moet een naam hebben :')).
Dat doen / deden er hier meer hoor :D
🐙
  maandag 5 mei 2014 @ 20:23:33 #299
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_139595552
Ik heb wel een vraagje, men zegt dat je deze plantjes het beste op turf kan houden. Prima. Echter werd mij bij het tuincentrum gezegd dat universele potgrond ook prima kan. Hoe denken jullie daarover? Turf wordt hier enkel verkocht in gigantische zakken. Een beetje belachelijk voor twee plantjes van nog geen tien cm in totaal :+.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
  Designer maandag 5 mei 2014 @ 20:25:44 #300
266257 crew  DeZwabber
pi_139595660
quote:
0s.gif Op maandag 5 mei 2014 20:23 schreef Samzz het volgende:
Ik heb wel een vraagje, men zegt dat je deze plantjes het beste op turf kan houden. Prima. Echter werd mij bij het tuincentrum gezegd dat universele potgrond ook prima kan. Hoe denken jullie daarover? Turf wordt hier enkel verkocht in gigantische zakken. Een beetje belachelijk voor twee plantjes van nog geen tien cm in totaal :+.
Nee, eigenlijk niet. In potgrond zit vaak iets van mest. Je plantjes moeten een bodem hebben met heel weinig voedingsstoffen. Zoals bijvoorbeeld turf, liefst turf gemixt met grof zand / brekerszand.
🐙
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')