Dat had ik ook als kind. Het was eerder een sprookjesfiguur dan een bestaand mensentype. Zwarte "Piet" was ook een soort androgyn wezen, aangezien hij soms een vrouwenstem bleek te hebben. Hij had geen negroïde trekken, gedroeg zich niet opvallend onderdanig en sprak niet met een Surinaams accent. Ik was ook verbaasd dat hij dat op andere plaatsen kennelijk wel deed. (Misschien is dat laatste iets Randstedelijks?)quote:Op vrijdag 30 november 2012 01:03 schreef bloodymary1 het volgende:
Ik zag Zwarte Piet als kind helemaal niet als neger. Gewoon een apart figuur was het, net als een stripfiguur of zo. Zie dan ook echt niet wat er discriminerend aan is.
Precies. En ik durf te wedden dat als we van oudsher blanke Pieten hadden gehad er nu mensen begonnen te zeuren dat dat niet kon omdat er niet alleen blanken in Nederland wonen. De positieve discriminatie weer.quote:Op vrijdag 30 november 2012 07:21 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Dat had ik ook als kind. Het was eerder een sprookjesfiguur dan een bestaand mensentype. Zwarte "Piet" was ook een soort androgyn wezen, aangezien hij soms een vrouwenstem bleek te hebben. Hij had geen negroïde trekken, gedroeg zich niet opvallend onderdanig en sprak niet met een Surinaams accent. Ik was ook verbaasd dat hij dat op andere plaatsen kennelijk wel deed. (Misschien is dat laatste iets Randstedelijks?)
nou, als we dan neger of aziatische mensen wit gingen schminken omdat ze anders geen piet konden zijn, ja dan wel.quote:Op vrijdag 30 november 2012 08:35 schreef Mgolovic het volgende:
[..]
Precies. En ik durf te wedden dat als we van oudsher blanke Pieten hadden gehad er nu mensen begonnen te zeuren dat dat niet kon omdat er niet alleen blanken in Nederland wonen. De positieve discriminatie weer.
Waarom is zwarte piet van oorsprong ligt rassistisch?quote:Op vrijdag 30 november 2012 11:16 schreef Krabs2.0 het volgende:
Zwarte piet is van oorsprong wel degelijk licht racistisch. Maar het is een deel van onze cultuur, natuurlijk word dit niet door de kinderen gezien als racisme. In tegendeel zelfs, ze leren niet bang te zijn voor mensen met een andere huidskleur. Ik vind dat het feest moet niet veranderd worden. Ik wil niet dat wereldvreemde Groenlinksers mijn cultuur aantasten omdat het niet in hun gestoorde regenboogwereld ideologie past.
Nou ja racisme, eerder stereotyperend. De originele piet was een dommige maar vrolijke knecht die werkte voor een blanke man. Als dat geen stereotype voor negerts is dan weet ik het ook niet.quote:Op vrijdag 30 november 2012 11:33 schreef desiredbard het volgende:
[..]
Waarom is zwarte piet van oorsprong ligt rassistisch?
Enkel en alleen omdat piet zwart is ?
En knecht is ... een knecht is geen slaaf
Je zou zelfs kunnen redeneren dat het wél in hun regenboogwereldje pas, aangezien kinderen van jongs af aan leren niet bang te zijn voor zwarte mensenquote:Op vrijdag 30 november 2012 11:16 schreef Krabs2.0 het volgende:
Zwarte piet is van oorsprong wel degelijk licht racistisch. Maar het is een deel van onze cultuur, natuurlijk word dit niet door de kinderen gezien als racisme. In tegendeel zelfs, ze leren niet bang te zijn voor mensen met een andere huidskleur. Ik vind dat het feest niet veranderd moet worden. Ik wil niet dat wereldvreemde Groenlinksers mijn cultuur aantasten omdat het niet in hun gestoorde regenboogwereld ideologie past.
Dat komt meestal toch niet door hun dikke schedels heen.quote:Op vrijdag 30 november 2012 11:40 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Je zou zelfs kunnen redeneren dat het wél in hun regenboogwereldje pas, aangezien kinderen van jongs af aan leren niet bang te zijn voor zwarte mensen
Zwarte Piet Dom, sinds wanneerquote:Op vrijdag 30 november 2012 11:36 schreef Krabs2.0 het volgende:
[..]
Nou ja racisme, eerder stereotyperend. De originele piet was een dommige maar vrolijke knecht die werkte voor een blanke man. Als dat geen stereotype voor negerts is dan weet ik het ook niet.
Ik heb over de oorspronkelijke Piet, niet de hedendaagse. De originele Piet was een dommige negert die stoute kinderen sloeg. Heel anders dan de huidige Piet.quote:Op vrijdag 30 november 2012 11:44 schreef desiredbard het volgende:
[..]
Zwarte Piet Dom, sinds wanneer
Oh vrolijk zijn mag niet?
Negers, als ik zo om he heen kijk zijn idd dom en bovendien agressieve zeikerds... Dat houdt niet in dat Piet dom en dus is Piet verre van stereotyp.
Mensen die niet weten dat zwarte piet van Moorse afkomst is....quote:Op vrijdag 30 november 2012 12:07 schreef MaLo het volgende:
Mensen die niet weten dat Zwarte Piet zwart is van het roet
Ligt er maar net aan welke 'oorsprong' je aan wilt houdenquote:Op vrijdag 30 november 2012 14:04 schreef desiredbard het volgende:
[..]
Mensen die niet weten dat zwarte piet van Moorse afkomst is....
Waar haal jij dat dommige vandaan.quote:Op vrijdag 30 november 2012 11:45 schreef Krabs2.0 het volgende:
[..]
Ik heb over de oorspronkelijke Piet, niet de hedendaagse. De originele Piet was een dommige negert die stoute kinderen sloeg. Heel anders dan de huidige Piet.
De oorsprong dat St Nicolaas, Bischop van Myra, een Moorse knecht hadquote:Op vrijdag 30 november 2012 14:05 schreef MaLo het volgende:
[..]
Ligt er maar net aan welke 'oorsprong' je aan wilt houden.
De Zwarte Piet die ons kadootjes brengt en die de kinderen kennen, is dat wel.quote:Op vrijdag 30 november 2012 14:17 schreef desiredbard het volgende:
[..]
De oorsprong dat St Nicolaas, Bischop van Myra, een Moorse knecht had
Dit is zowel te staven met het geografisch juiste locatie, en strookt ook met de Moorse invasie van spanje. Zwarte Piet was geen blanke schoorsteen kruipert
Als jij zover terug wil gaan als de middeleeuwen... Sinterklaas in zijn huidige connotatie dateert uit de 16e 17e eeuw waar alles dat katholiek was volgens het gemiddelde refo brein wel uit spanje moest komen. Vandaar Moorse knecht en typische kledij
Precies, het gaat er om wat het NU voor mensen en kinderen betekend.quote:Op vrijdag 30 november 2012 14:22 schreef MaLo het volgende:
[..]
De Zwarte Piet die ons kadootjes brengt en die de kinderen kennen, is dat wel.
Zwarte Piet die mij kadootjes bracht was een Zwarte man...niet roet.quote:Op vrijdag 30 november 2012 14:22 schreef MaLo het volgende:
[..]
De Zwarte Piet die ons kadootjes brengt en die de kinderen kennen, is dat wel.
quote:Op vrijdag 30 november 2012 14:40 schreef desiredbard het volgende:
[..]
Maar de politiek correcte Juegend hier
Mijn dochter heeft wel eens een donker getinte medemens verward met zwarte Pietquote:Op vrijdag 30 november 2012 14:40 schreef desiredbard het volgende:
[..]
Zwarte Piet die mij kadootjes bracht was een Zwarte man...niet roet.
Zwarte piet die mijn kinderen kadootjes brengt danwel naar spanje transporteerd is dat ook.
En zwart is niet zoals Somalisch of Nigerieans... Zwart is .. Well.. Piet
het verschil zien die kinderen Donders goed.
geen kind welk Dolores met piet zal verwarren.
[ afbeelding ]
Maar de politiek correcte Juegend hier zal de mening over haar ook wel klaar hebben
Bij die tweede smiley zie ik de kritiek wel. Die lijkt inderdaad op een karikatuur van een Afrikaan met een kralenketting om zijn hals.quote:Op vrijdag 30 november 2012 14:42 schreef WhateverWhatever het volgende:
Racistisch forum met deze smiley`s:![]()
![]()
"Wat een gezanik en gezeur, verzucht de Sintquote:Op vrijdag 30 november 2012 15:00 schreef Montagui het volgende:
Zwarte Piet is Zwarte Piet, Negerzoenen zijn Negerzoenen, Blanke Vla is Blanke Vla. Allemaal niks mis mee. Dat politiek correcte geneuzel altijd.
Doet me denken aan die vlag van Southpark, waarop een stel blanken een zwarte ophangen. Chef helemaal boos, want racisme, en die kinderen snapten niet waarom Chef boos was. Ze zagen immers dat een groep mensen iemand ophingen, de huidskleur viel ze niet eens op.quote:Op vrijdag 30 november 2012 15:03 schreef MaLo het volgende:
[..]
Mijn dochter heeft wel eens een donker getinte medemens verward met zwarte Piet. Hij kon er gelukkig wel om lachen
.
Kinderen zien Sinterklaas en Zwarte Piet gewoon als 'karakters'. Die denken echt niet na over onderdrukking en racisme en politieke correctheid. Als Sinterklaas zwart was en allemaal witte muizen als hulpjes had gehad, was het voor kinderen niets anders: nog steeds gewoon een leuk, beetje spannend feest met kadootjes. Het is gewoon een kinderfeest, waarom moeten wij volwassenen (een aantal van ons dan) er zo moeilijk over doen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |