FOK!forum / Werk, Geldzaken, Recht en de Beurs / Klant hanteert betalingstermijn van 60-90 dagen
elpeosdinsdag 27 november 2012 @ 16:21
Hoi,

Ik ben ZZP-er en zet op mijn factuur dat de klant binnen 14 dagen moet hebben betaald. Vaak zitten ze er wel een week of twee overheen, maar nu zegt een klant mij dat ze een betalingstermijn van 60-90 dagen hebben en dat ik dus moet wachten op mijn geld. Dit is voor mij moeilijk aangezien ik een klein bedrijf ben en maandelijks afhankelijk van deze inkomsten.

Vraag: Mogen bedrijven dit zomaar doen, of moeten ze zich houden aan mijn factuur?

Ik hoor het graag!
2thmxdinsdag 27 november 2012 @ 16:26
Is jouw 14 dagen-termijn van tevoren overlegd met de klant?
elpeosdinsdag 27 november 2012 @ 16:32
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2012 16:26 schreef 2thmx het volgende:
Is jouw 14 dagen-termijn van tevoren overlegd met de klant?
Nee dat niet. Ik ga er normaliter vanuit dat het ongeveer een maand is, maar 60-90 dagen, daar had ik gewoon nooit van gehoord..
Its-Jojo-4youdinsdag 27 november 2012 @ 16:33
ja, dat mogen ze doen. Netjes is anders.
Het enige wat je kan doen is onderhandelen over een kortere termijn. Als ze hier niet mee willen instemmen zul je de gedorven rente inkonsten door moeten rekenen in je factuur. Dit gebeurd meer kan ik uit eigen ervaring vertellen (ik werk voor een bedrijf dat een betalingstermijn van 90 dagen hanteert)
GrunnigsTrotsdinsdag 27 november 2012 @ 16:33
wat staat er in jouw algemene voorwaarden en heb je ze die überhaupt wel gegeven?
elpeosdinsdag 27 november 2012 @ 16:35
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2012 16:33 schreef Its-Jojo-4you het volgende:
gedorven rente inkonsten
gedorven rente inkonsten? Wat is dat precies?
Bill_Edinsdag 27 november 2012 @ 16:35
60 dagen is gebruikelijk bij grote bedrijven.
90 komt wel eens voor, 120 ook.
Its-Jojo-4youdinsdag 27 november 2012 @ 16:35
wat mij betreft hoort het in de overeenkomst te staan en niet in je algemene voorwaarden.
TR08dinsdag 27 november 2012 @ 16:36
Sommige klanten van ons doen al 180 dagen na einde van de maand waarin de factuur arriveert bij de klant :')

Maar goed, dit is uit te onderhandelen. Daarbij: Het hoort onderdeel te zijn van de overeenkomst bij tot stand komen van de verkoop van je dienst.

Dus: Vooraf goed regelen en dan heb je een poot om op te staan.
Its-Jojo-4youdinsdag 27 november 2012 @ 16:36
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2012 16:35 schreef elpeos het volgende:

[..]

gedorven rente inkonsten? Wat is dat precies?
door 90 dagen financier jij je opdrachtgever. ze kunnen hun geld langer vasthouden waardoor ze geld besparen.
Its-Jojo-4youdinsdag 27 november 2012 @ 16:37
quote:
99s.gif Op dinsdag 27 november 2012 16:36 schreef TR08 het volgende:
Sommige klanten van ons doen al 180 dagen na einde van de maand waarin de factuur arriveert bij de klant :')
ik dacht dat mijn werkgever al erg was.
rishi120dinsdag 27 november 2012 @ 16:38
Bel/mail ze ff, mijn klanten krijgen een rentekorting van 5% als ze binnen 7 dagen betalen... werkt echt...
GrunnigsTrotsdinsdag 27 november 2012 @ 16:38
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2012 16:35 schreef Its-Jojo-4you het volgende:
wat mij betreft hoort het in de overeenkomst te staan en niet in je algemene voorwaarden.
het is vrij normaal om een (verkorte) AV met betaalinformatie en verwijzing naar een volledige AV achterop de factuur te zetten
TR08dinsdag 27 november 2012 @ 16:38
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2012 16:37 schreef Its-Jojo-4you het volgende:

[..]

ik dacht dat mijn werkgever al erg was.
Tsja, bij ons gaat het dan vaak om tonnen/miljoenen. Als je dat een jaar of wat op je bankrekening mag houden is leuk geld :)
elpeosdinsdag 27 november 2012 @ 16:39
Potverdorie das een domper, het leek allemaal ook te mooi om waar te zijn :)
Its-Jojo-4youdinsdag 27 november 2012 @ 16:42
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2012 16:38 schreef GrunnigsTrots het volgende:

[..]

het is vrij normaal om een (verkorte) AV met betaalinformatie en verwijzing naar een volledige AV achterop de factuur te zetten
daar heb je gelijk in, mijn punt is meer dat - zoals je zelf en TR08 ook zegt - het de uiteindelijke kostprijs van een dienst/ opdracht bepaald en dat dit dermate relevant is dat dit niet in je AV staat.
BORRREETJEEEdinsdag 27 november 2012 @ 16:44
Volgende keer dus duidelijk je betalingstermijn op je opdrachtbevestiging zetten. Maar dan nog, meeste van onze opdrachtgevers zetten 30 dagen op de offerte en opdrachtbevestiging. Ze mogen blij zijn wanneer ze het binnen 100 dagen krijgen. :')

quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2012 16:42 schreef Its-Jojo-4you het volgende:

[..]

daar heb je gelijk in, mijn punt is meer dat - zoals je zelf ook zegt - het de uiteindelijke kostprijs van een dienst/ opdracht bepaald- dit dermate relevant is dat dit niet in je AV staat.
Het kan per opdracht ook nog eens verschillen. In de bouw worden er vaak termijnen afgesproken.
GrunnigsTrotsdinsdag 27 november 2012 @ 16:45
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2012 16:42 schreef Its-Jojo-4you het volgende:

[..]

daar heb je gelijk in, mijn punt is meer dat - zoals je zelf ook zegt - het de uiteindelijke kostprijs van een dienst/ opdracht bepaald- dit dermate relevant is dat dit niet in je AV staat.
in principe is moet het genoeg zijn om op je factuur je betaaltermijn te zetten ja, maar als zo'n bedrijf daar dan schijt aan heeft kun je idd rente afspreken of gewoon een incassotraject beginnen
Its-Jojo-4youdinsdag 27 november 2012 @ 16:46
kan je doen, maar dat bevorderd je relatie niet dus beter maar uitonderhandelen.
Tchockdinsdag 27 november 2012 @ 16:49
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2012 16:38 schreef rishi120 het volgende:
Bel/mail ze ff, mijn klanten krijgen een rentekorting van 5% als ze binnen 7 dagen betalen... werkt echt...
Dit is verstandig, TS. Zie die 5% als leergeld. En zet vervolgens een termijn in je algemene voorwaarden die je overhandigt (achterkant van de offerte ofzo) aan je toekomstige klanten.
StMdinsdag 27 november 2012 @ 16:51
Ook al is er niks afgesproken kan je na 30 dagen al de wettelijke rente doorberekenen ;) Maar wat je exact kan hangt volledig af van je Algemene Voorwaarden. En vooral hoe goed je relatie met de klant is en hoe je die wilt houden.

http://www.antwoordvoorbedrijven.nl/regel/betalingstermijn
Casosdinsdag 27 november 2012 @ 16:51
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2012 16:45 schreef GrunnigsTrots het volgende:

[..]

in principe is moet het genoeg zijn om op je factuur je betaaltermijn te zetten ja, maar als zo'n bedrijf daar dan schijt aan heeft kun je idd rente afspreken of gewoon een incassotraject beginnen
Als ZZP'r he, dan moet je A, maar net aangesloten zijn bij een incassobureau, B moet je je klant ook tevreden houden. Bekijk dit op de lange termijn, is het een goede klant? Kan je er veel uren maken? Wat verwacht je in de toekomst? Zijn er concurrent ZZP'rs? De tijd tussen 2 betalingen wordt uiteindelijk hetzelfde, het is de 1e 2 facturen even overleven. Vervolgens heb je, als de opdracht stop, nog 2 maanden met wat geld.
JumpingJackydinsdag 27 november 2012 @ 16:54
Tip: Doe vooral geen zaken met de overheid, dat is zo mogelijk nog droeviger.
GrunnigsTrotsdinsdag 27 november 2012 @ 16:54
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2012 16:51 schreef Casos het volgende:

[..]

Als ZZP'r he, dan moet je A, maar net aangesloten zijn bij een incassobureau, B moet je je klant ook tevreden houden. Bekijk dit op de lange termijn, is het een goede klant? Kan je er veel uren maken? Wat verwacht je in de toekomst? Zijn er concurrent ZZP'rs? De tijd tussen 2 betalingen wordt uiteindelijk hetzelfde, het is de 1e 2 facturen even overleven. Vervolgens heb je, als de opdracht stop, nog 2 maanden met wat geld.
ik zelf sta als ZZP'er voor duidelijkheid, dus niet zomaar zelf je betaaltermijn bepalen.
dat vind ik ook wat waard, meer dan een klant die blijkbaar niet van zulke duidelijk houd te vriend houden moet ik zeggen.
juist in deze tijden moet je jezelf indekken beschermen en niet over je heen laten lopen
Smack10dinsdag 27 november 2012 @ 16:55
quote:
2s.gif Op dinsdag 27 november 2012 16:35 schreef Bill_E het volgende:
60 dagen is gebruikelijk bij grote bedrijven.
90 komt wel eens voor, 120 ook.
Gemeente Maastricht 6 maanden :Y
Tchockdinsdag 27 november 2012 @ 16:56
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2012 16:54 schreef GrunnigsTrots het volgende:

[..]

ik zelf sta als ZZP'er voor duidelijkheid, dus niet zomaar zelf je betaaltermijn bepalen.
dat vind ik ook wat waard, meer dan een klant die blijkbaar niet van zulke duidelijk houd te vriend houden moet ik zeggen.
juist in deze tijden moet je jezelf indekken beschermen en niet over je heen laten lopen
Ja, juist in deze tijden is 'duidelijkheid' je wel een klant waard? :')
Smack10dinsdag 27 november 2012 @ 16:57
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2012 16:45 schreef GrunnigsTrots het volgende:

[..]

in principe is moet het genoeg zijn om op je factuur je betaaltermijn te zetten ja, maar als zo'n bedrijf daar dan schijt aan heeft kun je idd rente afspreken of gewoon een incassotraject beginnen
Nee dat is niet voldoende.

Een incassobureau heeft daarnaast helemaal geen macht (ook al doen ze wel alsof en dreigen ze met hoge incassokosten). Pas bij een uitspraak van de rechter kan de deurwaarder langskomen die wel in mag grijpen.
Casosdinsdag 27 november 2012 @ 16:57
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2012 16:54 schreef GrunnigsTrots het volgende:

[..]

ik zelf sta als ZZP'er voor duidelijkheid, dus niet zomaar zelf je betaaltermijn bepalen.
dat vind ik ook wat waard, meer dan een klant die blijkbaar niet van zulke duidelijk houd te vriend houden moet ik zeggen.
juist in deze tijden moet je jezelf indekken beschermen en niet over je heen laten lopen
Hoe groot is die klant? Vast geen kleine jongen, dan heb je je af en toe maar naar te schikken, hebben wij hier ook last van. Klanten die facturen op bepaalde manier aangeleverd willen, lange betalingstermijnen, maar als dat goede klanten zijn, doen we het graag. Commercieel bekijken, juist in deze tijden moet je je klanten koesteren.
GrunnigsTrotsdinsdag 27 november 2012 @ 16:58
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2012 16:56 schreef Tchock het volgende:

[..]

Ja, juist in deze tijden is 'duidelijkheid' je wel een klant waard? :')
wil je dan bekend staan als die beunhaas die toch maar over zich heen laat lopen?

een afwijkende betaaltermijn is echt geen probleem maar niet als je een factuur met 2 weken tijd om te betalen stuurt dat je een briefje terug krijgt "nee, over 60-90 betalen we".

dat soort dingen kun je prima vooraf bespreken en regelen, niet achteraf van dat gezeik krijgen :r
Bill_Edinsdag 27 november 2012 @ 16:58
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2012 16:45 schreef GrunnigsTrots het volgende:

[..]

in principe is moet het genoeg zijn om op je factuur je betaaltermijn te zetten ja, maar als zo'n bedrijf daar dan schijt aan heeft kun je idd rente afspreken of gewoon een incassotraject beginnen
Nee hoor, als je een opdracht schriftelijk krijgt waarin staat de de inkoopvoorwaarde van de klant van toepassing zijn. Dan kan je hoog of laag springen.. Als je de opdracht aanneemt heb je je er aan geconformeerd.
BettyWeterdinsdag 27 november 2012 @ 16:59
Je bepaalt als leverancier toch wat de betalingstermijn is, niet als afnemer, of heb ik iets gemist? Zou wat worden als ik zometeen een boodschap ga doen bij de AH en vervolgens tegen de kassadame zeg dat ik ze over 90 dagen wel betaal.

Voor de volgende keer: niet alleen in de factuur de betalingsvoorwaarden zetten, maar ook in je offerte / opdrachtbevestiging.
GrunnigsTrotsdinsdag 27 november 2012 @ 16:59
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2012 16:57 schreef Smack10 het volgende:

[..]

Nee dat is niet voldoende.

Een incassobureau heeft daarnaast helemaal geen macht (ook al doen ze wel alsof en dreigen ze met hoge incassokosten). Pas bij een uitspraak van de rechter kan de deurwaarder langskomen die wel in mag grijpen.
waar heb ik het over een incassobureau?
ik heb het over een incassotraject met alle aanmaningen en bijkomende zaken :*
GrunnigsTrotsdinsdag 27 november 2012 @ 17:01
quote:
2s.gif Op dinsdag 27 november 2012 16:58 schreef Bill_E het volgende:

[..]

Nee hoor, als je een opdracht schriftelijk krijgt waarin staat de de inkoopvoorwaarde van de klant van toepassing zijn. Dan kan je hoog of laag springen.. Als je de opdracht aanneemt heb je je er aan geconformeerd.
maar dat weet je dan van tevoren.
daar kun je dan wel of niet mee akkoord gaan
Casosdinsdag 27 november 2012 @ 17:01
quote:
2s.gif Op dinsdag 27 november 2012 16:58 schreef Bill_E het volgende:

[..]

Nee hoor, als je een opdracht schriftelijk krijgt waarin staat de de inkoopvoorwaarde van de klant van toepassing zijn. Dan kan je hoog of laag springen.. Als je de opdracht aanneemt heb je je er aan geconformeerd.
"Wij wijzen uw algemene voorwaarden uitdrukkelijk van de hand." Goh, hoe vaak ik dat wel niet heb gehoord van grote bedrijven. Als ik voor al die keren op de strepen had gestaan, had ik vanavond naar de voedselbank gemogen.
Casosdinsdag 27 november 2012 @ 17:02
Als zzp'r dien je je flexibel op te stellen, zeker in deze tijden zou ik dat doen.
Its-Jojo-4youdinsdag 27 november 2012 @ 17:03
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2012 16:59 schreef BettyWeter het volgende:
Je bepaalt als leverancier toch wat de betalingstermijn is, niet als afnemer, of heb ik iets gemist? Zou wat worden als ik zometeen een boodschap ga doen bij de AH en vervolgens tegen de kassadame zeg dat ik ze over 90 dagen wel betaal.

Voor de volgende keer: niet alleen in de factuur de betalingsvoorwaarden zetten, maar ook in je offerte / opdrachtbevestiging.
de realiteit is anders.
StMdinsdag 27 november 2012 @ 17:05
En in mijn AV staat weer:

De toepasselijkheid van inkoop- of andere voorwaarden van cliënt wordt uitdrukkelijk van de hand gewezen.

Als hun enkel in hun inkoopvoorwaarden hebben staan dat ze algemene voorwaarden afwijzen durf ik niet te zeggen wat wel van toepassing is. Misschien dat dan niks meer van toepassing is en enkel de algemene wettelijke regelingen?
GrunnigsTrotsdinsdag 27 november 2012 @ 17:07
ik denk dat ZZP'ers die "hun" ipv "zij" zeggen meer klanten kwijtraken dan zij die gewoon zorgen dat ze hun geld op tijd krijgen
StMdinsdag 27 november 2012 @ 17:10
Hun huren me dan ook niet in als spellings- en grammaticacontroleur dus dat zal wel meevallen.
_Arthurdinsdag 27 november 2012 @ 18:17
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2012 16:32 schreef elpeos het volgende:
Nee dat niet. Ik ga er normaliter vanuit dat het ongeveer een maand is, maar 60-90 dagen, daar had ik gewoon nooit van gehoord..
Dus nu aan jou de keus om die klant jouw klant te laten blijven. Of dat je ze gewoon geen diensten meer verleend.
Sport_Lifedinsdag 27 november 2012 @ 18:41
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2012 16:38 schreef rishi120 het volgende:
Bel/mail ze ff, mijn klanten krijgen een rentekorting van 5% als ze binnen 7 dagen betalen... werkt echt...
Een MKB bedrijf misschien, maar een groot bedrijf wordt daar echt niet warm of koud van, daar is het gewoon vastgelegd dat er na 60 dagen betaald wordt.
Volgende keer even aaangeven voordat je daar de klus aanneemt, dan heb je meer kans op succes.

Overigens hanteren veel bedrijven aan het eind van het jaar een wat langere betaaltermijn, om de cashflow voor 2012 wat beter te krijgen.....
Fleischmeisterdinsdag 27 november 2012 @ 19:00
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2012 18:41 schreef Sport_Life het volgende:

[..]

Een MKB bedrijf misschien, maar een groot bedrijf wordt daar echt niet warm of koud van, daar is het gewoon vastgelegd dat er na 60 dagen betaald wordt.
Volgende keer even aaangeven voordat je daar de klus aanneemt, dan heb je meer kans op succes.

Overigens hanteren veel bedrijven aan het eind van het jaar een wat langere betaaltermijn, om de cashflow voor 2012 wat beter te krijgen.....
Maar zelf wel gewoon 14 dagen doen naar hun klantjes natuurlijk. Moet je als particulier eens mee aankomen dat je besloten hebt om over 60 dagen te betalen omdat de cashflow dan beter is i.v.m. de kerstaankopen, nee dan pleeg je bij wijze van spreken opeens het grootste misdrijf ooit :')

Stelletje mafkezen. Iedere twee weken je boekhoudertje even de openstaande facturen laten inschieten via je internetbankier-account zou gewoon wettelijk verplicht moeten worden... als Jan Lul het kan moeten zij het zeker kunnen.
Hyperdudedinsdag 27 november 2012 @ 19:06
quote:
99s.gif Op dinsdag 27 november 2012 16:36 schreef TR08 het volgende:
Sommige klanten van ons doen al 180 dagen na einde van de maand waarin de factuur arriveert bij de klant :')
...
Of het is overheid, of ze zijn bijna failliet. :')
r_onedinsdag 27 november 2012 @ 19:28
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2012 16:51 schreef Casos het volgende:

[..]

Als ZZP'r he, dan moet je A, maar net aangesloten zijn bij een incassobureau,
Nooit geweten dat het een soort tennisvereniging is :')
TR08dinsdag 27 november 2012 @ 19:28
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2012 19:06 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Of het is overheid, of ze zijn bijna failliet. :')
Nee het zijn hele grote mega multinationals die niet bepaald op punt van omvallen staan. Volgens mij hebben een aantal van deze zelfs hun eigen bank.
r_onedinsdag 27 november 2012 @ 19:29
quote:
14s.gif Op dinsdag 27 november 2012 17:07 schreef GrunnigsTrots het volgende:
ik denk dat ZZP'ers die "hun" ipv "zij" zeggen meer klanten kwijtraken dan zij die gewoon zorgen dat ze hun geld op tijd krijgen
Ik denk dat ZZP'ers die consequent geen hoofdletter aan het begin van de zin zetten ook wel in het oog springen bij hun klanten.
Kapt-Ruigbaarddinsdag 27 november 2012 @ 19:32
Vergeet de punt niet Rinus.
Hyperdudedinsdag 27 november 2012 @ 19:33
quote:
99s.gif Op dinsdag 27 november 2012 19:28 schreef TR08 het volgende:

[..]

Nee het zijn hele grote mega multinationals die niet bepaald op punt van omvallen staan. Volgens mij hebben een aantal van deze zelfs hun eigen bank.
Banken staan altijd op het punt van omvallen.
Alleen kunnen ze dat , helaas, niet. :')

on-topic: opletten wat de afspraken zijn, en dan je factuur met een dikke vork schrijven als ze er lang over gaan doen.
Its-Jojo-4youdinsdag 27 november 2012 @ 20:01
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2012 18:41 schreef Sport_Life het volgende:

[..]

Een MKB bedrijf misschien, maar een groot bedrijf wordt daar echt niet warm of koud van, daar is het gewoon vastgelegd dat er na 60 dagen betaald wordt.
Volgende keer even aaangeven voordat je daar de klus aanneemt, dan heb je meer kans op succes.

Overigens hanteren veel bedrijven aan het eind van het jaar een wat langere betaaltermijn, om de cashflow voor 2012 wat beter te krijgen.....
of juist korter omdat er bepaalde budgetten op moeten.
r_onedinsdag 27 november 2012 @ 20:18
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2012 19:32 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Vergeet de punt niet Rinus.
Is goed Ramona.
CafeRokerdinsdag 27 november 2012 @ 22:25
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2012 20:01 schreef Its-Jojo-4you het volgende:

[..]

of juist korter omdat er bepaalde budgetten op moeten.
Bottomline: je invloed als ZZP'er hierop is vrijwel 0. Misschien, heel soms, kun je iets regelen met degene die je ingehuurd heeft maar in de regel houdt men de poot helemaal stijf juist om te voorkomen dat mensen denken dat er wel ff iets geregeld kan worden. Korting bij vroeg betalen zoals hierboven al genoemd is werkt vaak wel weer; bij dat soort bedrijven is de cashflow niet het grootste probleem maar legt men de prioriteit bij lagere kosten.

Daar staat wel weer tegenover dat de bedrijven die ik ken die dit soort dingen flikken juist wel weer idioot makkelijk veel uren van extern personeel afnemen. Het is een kosten/batenanalyse voor TS maar ik zou niet verbaasd zijn als het heel lucratief zou zijn een paar procentjes te laten liggen om toch maar opdrachten binnen te kunnen blijven halen.
Its-Jojo-4youwoensdag 28 november 2012 @ 12:01
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2012 22:25 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

Bottomline: je invloed als ZZP'er hierop is vrijwel 0. Misschien, heel soms, kun je iets regelen met degene die je ingehuurd heeft maar in de regel houdt men de poot helemaal stijf juist om te voorkomen dat mensen denken dat er wel ff iets geregeld kan worden. Korting bij vroeg betalen zoals hierboven al genoemd is werkt vaak wel weer; bij dat soort bedrijven is de cashflow niet het grootste probleem maar legt men de prioriteit bij lagere kosten.

Daar staat wel weer tegenover dat de bedrijven die ik ken die dit soort dingen flikken juist wel weer idioot makkelijk veel uren van extern personeel afnemen. Het is een kosten/batenanalyse voor TS maar ik zou niet verbaasd zijn als het heel lucratief zou zijn een paar procentjes te laten liggen om toch maar opdrachten binnen te kunnen blijven halen.
mee eens
#ANONIEMwoensdag 28 november 2012 @ 12:02
Factuur standaard verhogen met 2% en die korting teruggeven als ze binnen 14 dagen betalen.
solidslayerwoensdag 28 november 2012 @ 15:53
Wat Scorpie zegt. Verder is het bijvoorbeeld in de bouwwereld al gebruikelijk 60-90 dagen zelfs 120.. of gewoonweg helemaal niet! Veel bedrijven maken er een sport van om het zo lang mgoelijk uit te stellen, ontbreekt ook maar het kleinste detail.. dan gaat alles linea recta terug op de post om zo maar weer een week of 2 te rekken.
Godshandwoensdag 28 november 2012 @ 15:58
Ik dacht dat er zoiets als een wettelijke betalingstermijn was?

Je kan toch niet zomaar natte vinger werk doen?

Zo van "Verdomme, we moeten volgende week ook nog de Kerstverbouwing doen, als ie volgende week niet betaalt, sturen we deurwaarders op de zaak af!"

Of juist: "Verrek, Henk BV is mij van vorig jaar nog geld verschuldigt! Mn incassoburootje eropaf!". Tegen die tijd is Henk allang vergeten als je hem geen herinnering gestuurd meer hebt.
charonwoensdag 28 november 2012 @ 16:06
De betalingscondities zijn integraal deel van je prijsstructuur, en moet je dus in je offerte zetten (net als bijvoorbeeld je leveringscondities).
Als de offerte dan ondertekend retour komt is er geen misverstand.
Een andere betalingstermijn kan atijd - daar hoort dan alleen een andere prijs bij.
Van te voren uitzoeken wat de klant verwacht is nooit verkeerd - daar kun je dan je prijs en betalingscondities op afstemmen als je wilt. Of niet.

Doe je het pas in de factuur, dan ben je te laat.