abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_119676913
Hoi,

Ik ben ZZP-er en zet op mijn factuur dat de klant binnen 14 dagen moet hebben betaald. Vaak zitten ze er wel een week of twee overheen, maar nu zegt een klant mij dat ze een betalingstermijn van 60-90 dagen hebben en dat ik dus moet wachten op mijn geld. Dit is voor mij moeilijk aangezien ik een klein bedrijf ben en maandelijks afhankelijk van deze inkomsten.

Vraag: Mogen bedrijven dit zomaar doen, of moeten ze zich houden aan mijn factuur?

Ik hoor het graag!
pi_119677088
Is jouw 14 dagen-termijn van tevoren overlegd met de klant?
Voegt hoogtepunten toe aan jullie druilerige bestaan.
pi_119677262
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2012 16:26 schreef 2thmx het volgende:
Is jouw 14 dagen-termijn van tevoren overlegd met de klant?
Nee dat niet. Ik ga er normaliter vanuit dat het ongeveer een maand is, maar 60-90 dagen, daar had ik gewoon nooit van gehoord..
pi_119677294
ja, dat mogen ze doen. Netjes is anders.
Het enige wat je kan doen is onderhandelen over een kortere termijn. Als ze hier niet mee willen instemmen zul je de gedorven rente inkonsten door moeten rekenen in je factuur. Dit gebeurd meer kan ik uit eigen ervaring vertellen (ik werk voor een bedrijf dat een betalingstermijn van 90 dagen hanteert)
Nobody expects the Spanish Inquisition!
pi_119677305
wat staat er in jouw algemene voorwaarden en heb je ze die überhaupt wel gegeven?
bitch maar tegen een ander
"If Jezus had a gun,he would be alive today!" Homer J. Simpson - 2013
pi_119677362
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2012 16:33 schreef Its-Jojo-4you het volgende:
gedorven rente inkonsten
gedorven rente inkonsten? Wat is dat precies?
  dinsdag 27 november 2012 @ 16:35:24 #7
25865 Bill_E
vijf plus 98!
pi_119677365
60 dagen is gebruikelijk bij grote bedrijven.
90 komt wel eens voor, 120 ook.
pi_119677372
wat mij betreft hoort het in de overeenkomst te staan en niet in je algemene voorwaarden.
Nobody expects the Spanish Inquisition!
  dinsdag 27 november 2012 @ 16:36:01 #9
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_119677392
Sommige klanten van ons doen al 180 dagen na einde van de maand waarin de factuur arriveert bij de klant :')

Maar goed, dit is uit te onderhandelen. Daarbij: Het hoort onderdeel te zijn van de overeenkomst bij tot stand komen van de verkoop van je dienst.

Dus: Vooraf goed regelen en dan heb je een poot om op te staan.
pi_119677416
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2012 16:35 schreef elpeos het volgende:

[..]

gedorven rente inkonsten? Wat is dat precies?
door 90 dagen financier jij je opdrachtgever. ze kunnen hun geld langer vasthouden waardoor ze geld besparen.
Nobody expects the Spanish Inquisition!
pi_119677423
quote:
99s.gif Op dinsdag 27 november 2012 16:36 schreef TR08 het volgende:
Sommige klanten van ons doen al 180 dagen na einde van de maand waarin de factuur arriveert bij de klant :')
ik dacht dat mijn werkgever al erg was.
Nobody expects the Spanish Inquisition!
  dinsdag 27 november 2012 @ 16:38:06 #12
36342 rishi120
Flavor Aid is Lekker!
pi_119677457
Bel/mail ze ff, mijn klanten krijgen een rentekorting van 5% als ze binnen 7 dagen betalen... werkt echt...
Signature
pi_119677458
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2012 16:35 schreef Its-Jojo-4you het volgende:
wat mij betreft hoort het in de overeenkomst te staan en niet in je algemene voorwaarden.
het is vrij normaal om een (verkorte) AV met betaalinformatie en verwijzing naar een volledige AV achterop de factuur te zetten
bitch maar tegen een ander
"If Jezus had a gun,he would be alive today!" Homer J. Simpson - 2013
  dinsdag 27 november 2012 @ 16:38:09 #14
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_119677462
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2012 16:37 schreef Its-Jojo-4you het volgende:

[..]

ik dacht dat mijn werkgever al erg was.
Tsja, bij ons gaat het dan vaak om tonnen/miljoenen. Als je dat een jaar of wat op je bankrekening mag houden is leuk geld :)
pi_119677519
Potverdorie das een domper, het leek allemaal ook te mooi om waar te zijn :)
pi_119677634
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2012 16:38 schreef GrunnigsTrots het volgende:

[..]

het is vrij normaal om een (verkorte) AV met betaalinformatie en verwijzing naar een volledige AV achterop de factuur te zetten
daar heb je gelijk in, mijn punt is meer dat - zoals je zelf en TR08 ook zegt - het de uiteindelijke kostprijs van een dienst/ opdracht bepaald en dat dit dermate relevant is dat dit niet in je AV staat.
Nobody expects the Spanish Inquisition!
  dinsdag 27 november 2012 @ 16:44:32 #17
318149 BORRREETJEEE
Whoop whoop whoop!!!
pi_119677684
Volgende keer dus duidelijk je betalingstermijn op je opdrachtbevestiging zetten. Maar dan nog, meeste van onze opdrachtgevers zetten 30 dagen op de offerte en opdrachtbevestiging. Ze mogen blij zijn wanneer ze het binnen 100 dagen krijgen. :')

quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2012 16:42 schreef Its-Jojo-4you het volgende:

[..]

daar heb je gelijk in, mijn punt is meer dat - zoals je zelf ook zegt - het de uiteindelijke kostprijs van een dienst/ opdracht bepaald- dit dermate relevant is dat dit niet in je AV staat.
Het kan per opdracht ook nog eens verschillen. In de bouw worden er vaak termijnen afgesproken.
The colour of her eyes were the colour of insanity
pi_119677717
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2012 16:42 schreef Its-Jojo-4you het volgende:

[..]

daar heb je gelijk in, mijn punt is meer dat - zoals je zelf ook zegt - het de uiteindelijke kostprijs van een dienst/ opdracht bepaald- dit dermate relevant is dat dit niet in je AV staat.
in principe is moet het genoeg zijn om op je factuur je betaaltermijn te zetten ja, maar als zo'n bedrijf daar dan schijt aan heeft kun je idd rente afspreken of gewoon een incassotraject beginnen
bitch maar tegen een ander
"If Jezus had a gun,he would be alive today!" Homer J. Simpson - 2013
pi_119677757
kan je doen, maar dat bevorderd je relatie niet dus beter maar uitonderhandelen.
Nobody expects the Spanish Inquisition!
pi_119677837
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2012 16:38 schreef rishi120 het volgende:
Bel/mail ze ff, mijn klanten krijgen een rentekorting van 5% als ze binnen 7 dagen betalen... werkt echt...
Dit is verstandig, TS. Zie die 5% als leergeld. En zet vervolgens een termijn in je algemene voorwaarden die je overhandigt (achterkant van de offerte ofzo) aan je toekomstige klanten.
pi_119677917
Ook al is er niks afgesproken kan je na 30 dagen al de wettelijke rente doorberekenen ;) Maar wat je exact kan hangt volledig af van je Algemene Voorwaarden. En vooral hoe goed je relatie met de klant is en hoe je die wilt houden.

http://www.antwoordvoorbedrijven.nl/regel/betalingstermijn
pi_119677931
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2012 16:45 schreef GrunnigsTrots het volgende:

[..]

in principe is moet het genoeg zijn om op je factuur je betaaltermijn te zetten ja, maar als zo'n bedrijf daar dan schijt aan heeft kun je idd rente afspreken of gewoon een incassotraject beginnen
Als ZZP'r he, dan moet je A, maar net aangesloten zijn bij een incassobureau, B moet je je klant ook tevreden houden. Bekijk dit op de lange termijn, is het een goede klant? Kan je er veel uren maken? Wat verwacht je in de toekomst? Zijn er concurrent ZZP'rs? De tijd tussen 2 betalingen wordt uiteindelijk hetzelfde, het is de 1e 2 facturen even overleven. Vervolgens heb je, als de opdracht stop, nog 2 maanden met wat geld.
pi_119678035
Tip: Doe vooral geen zaken met de overheid, dat is zo mogelijk nog droeviger.
"I intend to live forever. So far, so good."
"I have enough money to last me the rest of my life, unless I buy something"
pi_119678049
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2012 16:51 schreef Casos het volgende:

[..]

Als ZZP'r he, dan moet je A, maar net aangesloten zijn bij een incassobureau, B moet je je klant ook tevreden houden. Bekijk dit op de lange termijn, is het een goede klant? Kan je er veel uren maken? Wat verwacht je in de toekomst? Zijn er concurrent ZZP'rs? De tijd tussen 2 betalingen wordt uiteindelijk hetzelfde, het is de 1e 2 facturen even overleven. Vervolgens heb je, als de opdracht stop, nog 2 maanden met wat geld.
ik zelf sta als ZZP'er voor duidelijkheid, dus niet zomaar zelf je betaaltermijn bepalen.
dat vind ik ook wat waard, meer dan een klant die blijkbaar niet van zulke duidelijk houd te vriend houden moet ik zeggen.
juist in deze tijden moet je jezelf indekken beschermen en niet over je heen laten lopen
bitch maar tegen een ander
"If Jezus had a gun,he would be alive today!" Homer J. Simpson - 2013
pi_119678066
quote:
2s.gif Op dinsdag 27 november 2012 16:35 schreef Bill_E het volgende:
60 dagen is gebruikelijk bij grote bedrijven.
90 komt wel eens voor, 120 ook.
Gemeente Maastricht 6 maanden :Y
pi_119678085
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2012 16:54 schreef GrunnigsTrots het volgende:

[..]

ik zelf sta als ZZP'er voor duidelijkheid, dus niet zomaar zelf je betaaltermijn bepalen.
dat vind ik ook wat waard, meer dan een klant die blijkbaar niet van zulke duidelijk houd te vriend houden moet ik zeggen.
juist in deze tijden moet je jezelf indekken beschermen en niet over je heen laten lopen
Ja, juist in deze tijden is 'duidelijkheid' je wel een klant waard? :')
pi_119678133
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2012 16:45 schreef GrunnigsTrots het volgende:

[..]

in principe is moet het genoeg zijn om op je factuur je betaaltermijn te zetten ja, maar als zo'n bedrijf daar dan schijt aan heeft kun je idd rente afspreken of gewoon een incassotraject beginnen
Nee dat is niet voldoende.

Een incassobureau heeft daarnaast helemaal geen macht (ook al doen ze wel alsof en dreigen ze met hoge incassokosten). Pas bij een uitspraak van de rechter kan de deurwaarder langskomen die wel in mag grijpen.
pi_119678151
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2012 16:54 schreef GrunnigsTrots het volgende:

[..]

ik zelf sta als ZZP'er voor duidelijkheid, dus niet zomaar zelf je betaaltermijn bepalen.
dat vind ik ook wat waard, meer dan een klant die blijkbaar niet van zulke duidelijk houd te vriend houden moet ik zeggen.
juist in deze tijden moet je jezelf indekken beschermen en niet over je heen laten lopen
Hoe groot is die klant? Vast geen kleine jongen, dan heb je je af en toe maar naar te schikken, hebben wij hier ook last van. Klanten die facturen op bepaalde manier aangeleverd willen, lange betalingstermijnen, maar als dat goede klanten zijn, doen we het graag. Commercieel bekijken, juist in deze tijden moet je je klanten koesteren.
pi_119678170
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2012 16:56 schreef Tchock het volgende:

[..]

Ja, juist in deze tijden is 'duidelijkheid' je wel een klant waard? :')
wil je dan bekend staan als die beunhaas die toch maar over zich heen laat lopen?

een afwijkende betaaltermijn is echt geen probleem maar niet als je een factuur met 2 weken tijd om te betalen stuurt dat je een briefje terug krijgt "nee, over 60-90 betalen we".

dat soort dingen kun je prima vooraf bespreken en regelen, niet achteraf van dat gezeik krijgen :r
bitch maar tegen een ander
"If Jezus had a gun,he would be alive today!" Homer J. Simpson - 2013
  dinsdag 27 november 2012 @ 16:58:56 #30
25865 Bill_E
vijf plus 98!
pi_119678180
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2012 16:45 schreef GrunnigsTrots het volgende:

[..]

in principe is moet het genoeg zijn om op je factuur je betaaltermijn te zetten ja, maar als zo'n bedrijf daar dan schijt aan heeft kun je idd rente afspreken of gewoon een incassotraject beginnen
Nee hoor, als je een opdracht schriftelijk krijgt waarin staat de de inkoopvoorwaarde van de klant van toepassing zijn. Dan kan je hoog of laag springen.. Als je de opdracht aanneemt heb je je er aan geconformeerd.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')