Nee dat niet. Ik ga er normaliter vanuit dat het ongeveer een maand is, maar 60-90 dagen, daar had ik gewoon nooit van gehoord..quote:Op dinsdag 27 november 2012 16:26 schreef 2thmx het volgende:
Is jouw 14 dagen-termijn van tevoren overlegd met de klant?
door 90 dagen financier jij je opdrachtgever. ze kunnen hun geld langer vasthouden waardoor ze geld besparen.quote:Op dinsdag 27 november 2012 16:35 schreef elpeos het volgende:
[..]
gedorven rente inkonsten? Wat is dat precies?
ik dacht dat mijn werkgever al erg was.quote:Op dinsdag 27 november 2012 16:36 schreef TR08 het volgende:
Sommige klanten van ons doen al 180 dagen na einde van de maand waarin de factuur arriveert bij de klant
het is vrij normaal om een (verkorte) AV met betaalinformatie en verwijzing naar een volledige AV achterop de factuur te zettenquote:Op dinsdag 27 november 2012 16:35 schreef Its-Jojo-4you het volgende:
wat mij betreft hoort het in de overeenkomst te staan en niet in je algemene voorwaarden.
Tsja, bij ons gaat het dan vaak om tonnen/miljoenen. Als je dat een jaar of wat op je bankrekening mag houden is leuk geldquote:Op dinsdag 27 november 2012 16:37 schreef Its-Jojo-4you het volgende:
[..]
ik dacht dat mijn werkgever al erg was.
daar heb je gelijk in, mijn punt is meer dat - zoals je zelf en TR08 ook zegt - het de uiteindelijke kostprijs van een dienst/ opdracht bepaald en dat dit dermate relevant is dat dit niet in je AV staat.quote:Op dinsdag 27 november 2012 16:38 schreef GrunnigsTrots het volgende:
[..]
het is vrij normaal om een (verkorte) AV met betaalinformatie en verwijzing naar een volledige AV achterop de factuur te zetten
Het kan per opdracht ook nog eens verschillen. In de bouw worden er vaak termijnen afgesproken.quote:Op dinsdag 27 november 2012 16:42 schreef Its-Jojo-4you het volgende:
[..]
daar heb je gelijk in, mijn punt is meer dat - zoals je zelf ook zegt - het de uiteindelijke kostprijs van een dienst/ opdracht bepaald- dit dermate relevant is dat dit niet in je AV staat.
in principe is moet het genoeg zijn om op je factuur je betaaltermijn te zetten ja, maar als zo'n bedrijf daar dan schijt aan heeft kun je idd rente afspreken of gewoon een incassotraject beginnenquote:Op dinsdag 27 november 2012 16:42 schreef Its-Jojo-4you het volgende:
[..]
daar heb je gelijk in, mijn punt is meer dat - zoals je zelf ook zegt - het de uiteindelijke kostprijs van een dienst/ opdracht bepaald- dit dermate relevant is dat dit niet in je AV staat.
Dit is verstandig, TS. Zie die 5% als leergeld. En zet vervolgens een termijn in je algemene voorwaarden die je overhandigt (achterkant van de offerte ofzo) aan je toekomstige klanten.quote:Op dinsdag 27 november 2012 16:38 schreef rishi120 het volgende:
Bel/mail ze ff, mijn klanten krijgen een rentekorting van 5% als ze binnen 7 dagen betalen... werkt echt...
Als ZZP'r he, dan moet je A, maar net aangesloten zijn bij een incassobureau, B moet je je klant ook tevreden houden. Bekijk dit op de lange termijn, is het een goede klant? Kan je er veel uren maken? Wat verwacht je in de toekomst? Zijn er concurrent ZZP'rs? De tijd tussen 2 betalingen wordt uiteindelijk hetzelfde, het is de 1e 2 facturen even overleven. Vervolgens heb je, als de opdracht stop, nog 2 maanden met wat geld.quote:Op dinsdag 27 november 2012 16:45 schreef GrunnigsTrots het volgende:
[..]
in principe is moet het genoeg zijn om op je factuur je betaaltermijn te zetten ja, maar als zo'n bedrijf daar dan schijt aan heeft kun je idd rente afspreken of gewoon een incassotraject beginnen
ik zelf sta als ZZP'er voor duidelijkheid, dus niet zomaar zelf je betaaltermijn bepalen.quote:Op dinsdag 27 november 2012 16:51 schreef Casos het volgende:
[..]
Als ZZP'r he, dan moet je A, maar net aangesloten zijn bij een incassobureau, B moet je je klant ook tevreden houden. Bekijk dit op de lange termijn, is het een goede klant? Kan je er veel uren maken? Wat verwacht je in de toekomst? Zijn er concurrent ZZP'rs? De tijd tussen 2 betalingen wordt uiteindelijk hetzelfde, het is de 1e 2 facturen even overleven. Vervolgens heb je, als de opdracht stop, nog 2 maanden met wat geld.
Gemeente Maastricht 6 maandenquote:Op dinsdag 27 november 2012 16:35 schreef Bill_E het volgende:
60 dagen is gebruikelijk bij grote bedrijven.
90 komt wel eens voor, 120 ook.
Ja, juist in deze tijden is 'duidelijkheid' je wel een klant waard?quote:Op dinsdag 27 november 2012 16:54 schreef GrunnigsTrots het volgende:
[..]
ik zelf sta als ZZP'er voor duidelijkheid, dus niet zomaar zelf je betaaltermijn bepalen.
dat vind ik ook wat waard, meer dan een klant die blijkbaar niet van zulke duidelijk houd te vriend houden moet ik zeggen.
juist in deze tijden moet je jezelf indekken beschermen en niet over je heen laten lopen
Nee dat is niet voldoende.quote:Op dinsdag 27 november 2012 16:45 schreef GrunnigsTrots het volgende:
[..]
in principe is moet het genoeg zijn om op je factuur je betaaltermijn te zetten ja, maar als zo'n bedrijf daar dan schijt aan heeft kun je idd rente afspreken of gewoon een incassotraject beginnen
Hoe groot is die klant? Vast geen kleine jongen, dan heb je je af en toe maar naar te schikken, hebben wij hier ook last van. Klanten die facturen op bepaalde manier aangeleverd willen, lange betalingstermijnen, maar als dat goede klanten zijn, doen we het graag. Commercieel bekijken, juist in deze tijden moet je je klanten koesteren.quote:Op dinsdag 27 november 2012 16:54 schreef GrunnigsTrots het volgende:
[..]
ik zelf sta als ZZP'er voor duidelijkheid, dus niet zomaar zelf je betaaltermijn bepalen.
dat vind ik ook wat waard, meer dan een klant die blijkbaar niet van zulke duidelijk houd te vriend houden moet ik zeggen.
juist in deze tijden moet je jezelf indekken beschermen en niet over je heen laten lopen
wil je dan bekend staan als die beunhaas die toch maar over zich heen laat lopen?quote:Op dinsdag 27 november 2012 16:56 schreef Tchock het volgende:
[..]
Ja, juist in deze tijden is 'duidelijkheid' je wel een klant waard?
Nee hoor, als je een opdracht schriftelijk krijgt waarin staat de de inkoopvoorwaarde van de klant van toepassing zijn. Dan kan je hoog of laag springen.. Als je de opdracht aanneemt heb je je er aan geconformeerd.quote:Op dinsdag 27 november 2012 16:45 schreef GrunnigsTrots het volgende:
[..]
waar heb ik het over een incassobureau?quote:Op dinsdag 27 november 2012 16:57 schreef Smack10 het volgende:
[..]
Nee dat is niet voldoende.
Een incassobureau heeft daarnaast helemaal geen macht (ook al doen ze wel alsof en dreigen ze met hoge incassokosten). Pas bij een uitspraak van de rechter kan de deurwaarder langskomen die wel in mag grijpen.
maar dat weet je dan van tevoren.quote:Op dinsdag 27 november 2012 16:58 schreef Bill_E het volgende:
[..]
Nee hoor, als je een opdracht schriftelijk krijgt waarin staat de de inkoopvoorwaarde van de klant van toepassing zijn. Dan kan je hoog of laag springen.. Als je de opdracht aanneemt heb je je er aan geconformeerd.
"Wij wijzen uw algemene voorwaarden uitdrukkelijk van de hand." Goh, hoe vaak ik dat wel niet heb gehoord van grote bedrijven. Als ik voor al die keren op de strepen had gestaan, had ik vanavond naar de voedselbank gemogen.quote:Op dinsdag 27 november 2012 16:58 schreef Bill_E het volgende:
[..]
Nee hoor, als je een opdracht schriftelijk krijgt waarin staat de de inkoopvoorwaarde van de klant van toepassing zijn. Dan kan je hoog of laag springen.. Als je de opdracht aanneemt heb je je er aan geconformeerd.
de realiteit is anders.quote:Op dinsdag 27 november 2012 16:59 schreef BettyWeter het volgende:
Je bepaalt als leverancier toch wat de betalingstermijn is, niet als afnemer, of heb ik iets gemist? Zou wat worden als ik zometeen een boodschap ga doen bij de AH en vervolgens tegen de kassadame zeg dat ik ze over 90 dagen wel betaal.
Voor de volgende keer: niet alleen in de factuur de betalingsvoorwaarden zetten, maar ook in je offerte / opdrachtbevestiging.
Dus nu aan jou de keus om die klant jouw klant te laten blijven. Of dat je ze gewoon geen diensten meer verleend.quote:Op dinsdag 27 november 2012 16:32 schreef elpeos het volgende:
Nee dat niet. Ik ga er normaliter vanuit dat het ongeveer een maand is, maar 60-90 dagen, daar had ik gewoon nooit van gehoord..
Een MKB bedrijf misschien, maar een groot bedrijf wordt daar echt niet warm of koud van, daar is het gewoon vastgelegd dat er na 60 dagen betaald wordt.quote:Op dinsdag 27 november 2012 16:38 schreef rishi120 het volgende:
Bel/mail ze ff, mijn klanten krijgen een rentekorting van 5% als ze binnen 7 dagen betalen... werkt echt...
Maar zelf wel gewoon 14 dagen doen naar hun klantjes natuurlijk. Moet je als particulier eens mee aankomen dat je besloten hebt om over 60 dagen te betalen omdat de cashflow dan beter is i.v.m. de kerstaankopen, nee dan pleeg je bij wijze van spreken opeens het grootste misdrijf ooitquote:Op dinsdag 27 november 2012 18:41 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Een MKB bedrijf misschien, maar een groot bedrijf wordt daar echt niet warm of koud van, daar is het gewoon vastgelegd dat er na 60 dagen betaald wordt.
Volgende keer even aaangeven voordat je daar de klus aanneemt, dan heb je meer kans op succes.
Overigens hanteren veel bedrijven aan het eind van het jaar een wat langere betaaltermijn, om de cashflow voor 2012 wat beter te krijgen.....
Of het is overheid, of ze zijn bijna failliet.quote:Op dinsdag 27 november 2012 16:36 schreef TR08 het volgende:
Sommige klanten van ons doen al 180 dagen na einde van de maand waarin de factuur arriveert bij de klant
...
Nooit geweten dat het een soort tennisvereniging isquote:Op dinsdag 27 november 2012 16:51 schreef Casos het volgende:
[..]
Als ZZP'r he, dan moet je A, maar net aangesloten zijn bij een incassobureau,
Nee het zijn hele grote mega multinationals die niet bepaald op punt van omvallen staan. Volgens mij hebben een aantal van deze zelfs hun eigen bank.quote:Op dinsdag 27 november 2012 19:06 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Of het is overheid, of ze zijn bijna failliet.
Ik denk dat ZZP'ers die consequent geen hoofdletter aan het begin van de zin zetten ook wel in het oog springen bij hun klanten.quote:Op dinsdag 27 november 2012 17:07 schreef GrunnigsTrots het volgende:
ik denk dat ZZP'ers die "hun" ipv "zij" zeggen meer klanten kwijtraken dan zij die gewoon zorgen dat ze hun geld op tijd krijgen
Banken staan altijd op het punt van omvallen.quote:Op dinsdag 27 november 2012 19:28 schreef TR08 het volgende:
[..]
Nee het zijn hele grote mega multinationals die niet bepaald op punt van omvallen staan. Volgens mij hebben een aantal van deze zelfs hun eigen bank.
of juist korter omdat er bepaalde budgetten op moeten.quote:Op dinsdag 27 november 2012 18:41 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Een MKB bedrijf misschien, maar een groot bedrijf wordt daar echt niet warm of koud van, daar is het gewoon vastgelegd dat er na 60 dagen betaald wordt.
Volgende keer even aaangeven voordat je daar de klus aanneemt, dan heb je meer kans op succes.
Overigens hanteren veel bedrijven aan het eind van het jaar een wat langere betaaltermijn, om de cashflow voor 2012 wat beter te krijgen.....
Is goed Ramona.quote:
Bottomline: je invloed als ZZP'er hierop is vrijwel 0. Misschien, heel soms, kun je iets regelen met degene die je ingehuurd heeft maar in de regel houdt men de poot helemaal stijf juist om te voorkomen dat mensen denken dat er wel ff iets geregeld kan worden. Korting bij vroeg betalen zoals hierboven al genoemd is werkt vaak wel weer; bij dat soort bedrijven is de cashflow niet het grootste probleem maar legt men de prioriteit bij lagere kosten.quote:Op dinsdag 27 november 2012 20:01 schreef Its-Jojo-4you het volgende:
[..]
of juist korter omdat er bepaalde budgetten op moeten.
mee eensquote:Op dinsdag 27 november 2012 22:25 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Bottomline: je invloed als ZZP'er hierop is vrijwel 0. Misschien, heel soms, kun je iets regelen met degene die je ingehuurd heeft maar in de regel houdt men de poot helemaal stijf juist om te voorkomen dat mensen denken dat er wel ff iets geregeld kan worden. Korting bij vroeg betalen zoals hierboven al genoemd is werkt vaak wel weer; bij dat soort bedrijven is de cashflow niet het grootste probleem maar legt men de prioriteit bij lagere kosten.
Daar staat wel weer tegenover dat de bedrijven die ik ken die dit soort dingen flikken juist wel weer idioot makkelijk veel uren van extern personeel afnemen. Het is een kosten/batenanalyse voor TS maar ik zou niet verbaasd zijn als het heel lucratief zou zijn een paar procentjes te laten liggen om toch maar opdrachten binnen te kunnen blijven halen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |