quote:
VI Forum: 'Elftal Advocaat staat, terwijl De Boer zoekt'
Voetbal International blikt regelmatig met een vast panel vooruit naar grote nationale en internationale duels. Voor komend weekend is dat uiteraard de topper Ajax - PSV. Deze staat voor zaterdagavond 20.45 uur op het programma.
Taco van den Velde
Functie: Analyticus/verslaggever Voetbal International
Voorspelling: Ajax - PSV 1-1
'Ajax is een ploeg die nog zoekende is naar de ideale formatie. Heel veel wisselingen op het middenveld, waarin duidelijk nog geen evenwicht in is. Ik denk dat PSV dat evenwicht wel wat beter heeft gevonden, maar ook PSV is nog niet de ploeg die optimaal functioneert. PSV-trainer Dick Advocaat zet iets neer en laat dat staan, terwijl trainer Frank de Boer vooral zoekende is. Ik kan de opstelling voor komende zaterdag van PSV zo op een briefje zetten, maar dat kan ik niet zeggen bij die van Ajax.'
In aanloop naar de wedstrijd van zaterdag is met name verschil in doelsaldo opvallend. De Eindhovenaren maakten tot dusver 49 doelpunten, terwijl de Amsterdammers pas 33 keer doel troffen. 'Je zou zeggen dat alleen Ajax een scorende spits mist, maar het gekke is dat PSV die ook mist. Als je kijkt naar de topscorerslijst van de Eredivisie dan valt het op dat Wilfried Bony eerste staat. Daarna volgen Alfred Finnbogason, Jozy Altidore en Samuel Armenteros en daarna komen pas Lex Immers en Graziano Pellè.'
'Met andere woorden, de topclubs, inclusief Feyenoord en FC Twente, hebben geen veel scorende spits in huis. Bij Ajax is de beoogde spits Kolbeinn Sigthórsson geblesseerd en hebben ze later Ryan Babel gehaald, alleen speelden ze veelal met middenvelder Christian Eriksen in de punt van de aanval en de laatste wedstrijd tegen Roda JC met Danny Hoesen en dat zegt eigenlijk wel genoeg over de problemen van de midvoor-positie van de Amsterdammers.'
'Kijken we naar PSV dan zie je dat Tim Matavz niet voldoet, maar toch nog steeds topscorer is in Eindhoven. Jeremain Lens is eigenlijk de spits, maar geen echte doelpuntenmaker. Hij is meer een werkende spits die zonder al te veel opdrachten het beste tot zijn recht komt en voor veel gevaar zorgt, maar als aanspeelpunt in een 4-3-3-formatie die graag dominant voetbal speelt heb je toch echt een probleem.'
Arnold Bruggink
Functie: Voormalig PSV'er, analist Eredivisie Live
Voorspelling: Ajax - PSV 2-2
'Ik zie PSV toch als de favoriet omdat ze bij de Eindhovenaren de ideale ploeg hebben om goed te spelen in uitwedstrijden, en helemaal bij Ajax, die vaak in thuiswedstrijden veel ruimte weggeven. En dan is PSV zeer gevaarlijk met de snelheid van Luciano Narsingh en Jeremain Lens, dus is het in mijn ogen volkomen logisch dat PSV de favoriet is zaterdag.'
'PSV verloor vorige week de topwedstrijd tegen Vitesse. Dus is de vraag hoe de ploeg daar in aanloop naar zaterdag mee om zal gaan PSV heeft tegen Vitesse goed gespeeld en veel kansen gecreëerd, maar wel verloren. De nederlaag tegen een goede ploeg als Vitesse kan incidenteel gebeuren en ik denk ook niet dat het veel invloed heeft voor de wedstrijd tegen Ajax en er is absoluut geen reden tot paniek.'
'Hetzelfde geldt eigenlijk ook voor Ajax. Wisselvallig seizoen waarbij ze het goed doen in de topwedstrijden. Ik bedoel daarmee de wedstrijd tegen FC Twente, die ze redelijk kansloos lieten. En ook de wedstrijden tegen Manchester City en in De Kuip tegen Feyenoord speelden de Amsterdammers goed. In de grotere wedstrijden laat Ajax zien dat ze goed voetbal kunnen spelen.'
In zijn tijd als speler van PSV zat de huidige analist van het Nederlandse voetbal vaak aan de goede kant van de score tegen Ajax, ook in de Amsterdam Arena. 'Ik denk dat ik in die zes jaar maar één keer heb verloren van Ajax. Wij wonnen bij Ajax altijd, en nog vrij eenvoudig ook. Daarentegen hadden wij het altijd moeilijk met Feyenoord, waarvan wij bijna altijd verloren. Of dat dan ook de locatie ligt? Dat denk ik niet. Het ligt voornamelijk aan de tegenstander en hun manier van spelen. De ene ploeg ligt je nou eenmaal beter dan de andere.'
Aad de Mos
Functie: Voormalig trainer bij zowel Ajax als PSV/Analist
Voorspelling: 2-0
'Ik heb altijd een goed gevoel als ik bij Ajax ben', begint De Mos. 'Ze laten de jeugd doorstromen, dat zie je minder bij PSV. Ajax ademt meer voetbal uit. Voor zaterdag denk ik dat de wedstrijd voor Ajax op een uitstekend moment komt. Voor mijn gevoel is Ajax favoriet.'
Volgens De Mos komt dat omdat de druk voor de Amsterdammers hoger is. 'Ajax is op z'n sterkst als het écht moet. De selectie heeft altijd dat ene stapje kunnen maken als het daar om ging, dat typeert Ajax. PSV speelt nog steeds als een roofdier, wachtend achter de middenlijn totdat de tegenstander een fout maakt.'
'Dat lukt aardig omdat ze vaak op voorsprong komen. Op het moment dat ze zelf moeten, omdat ze een overwinning willen halen, dan geeft PSV ruimtes weg. Daar ging bijvoorbeeld Vitesse heel handig mee om.'
Bij Ajax ziet de voormalig trainer echter ook zwakke punten. 'Ajax is te afhankelijk van Christian Eriksen en Siem de Jong. Daaromheen is weinig scorend vermogen. Derk Boerrigter is uit vorm, Kolbeinn Sigthórsson is geblesseerd, dus komt er een grote druk op de schouders van Eriksen en De Jong.'
Jan Everse
Functie: Voormalig Ajacied, analist Eredivisie Live.
Voorspelling: 1-3
'Ik heb een voorkeur voor Ajax, omdat ik er ook gespeeld heb, maar Ajax kan me niet echt overtuigen op dit moment. Ze missen fysieke kracht en persoonlijkheden. Tegen PSV denk ik ook dat ze snelheid te kort zullen komen.'
'Fysiek zit PSV wat beter in elkaar, bij Ajax heb ik daar niet zo'n goed gevoel over. Zoals de wedstrijd tegen Roda JC (1-2 zege, red.), dat is een bijzonder zwak elftal, dat viel me tegen.' PSV is gewoon een heel goede ploeg, al worden die ook wel uitgeschakeld door de nummer zoveel van Oekaïne, Napoli en een paar Zweden.'
Ondanks de Europese malaise van de Eindhovenaren, zet Everse zijn geld op PSV. 'Toch denk ik dat PSV, met hun gevaarlijke voorhoede, het beste spelletje speelt en de wedstrijd gaat winnen. Ajax heeft het positiespel als een soort doel verheven, maar je moet kijken waar het zich afspeelt.'
'Dat is voornamelijk achterin en op het middenveld', vervolgt Everse. 'Komen ze verder, dan hebben ze snel balverlies. Voorzichtig met balbezit dus, en heel agressief spelen. PSV moet fysiek spelen, maar dat kun je wel aan Mark van Bommel en Kevin Strootman overlaten.'