abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_119911714
quote:
2s.gif Op maandag 3 december 2012 22:08 schreef iehlaak het volgende:
Beginnende belegger meldt zich.

Achtergrond Vanuit mijn achtergrond en interesse redelijk wat kennis opgedaan over finance in het algemeen en investeren in het bijzonder. Echter, mijn enige praktijk ervaring in investeren komt voort uit een bedrijf waarvan ik mede-eigenaar ben geworden. Nu heb ik de gelukkige situatie dat wij elke maand een klein netto modaal salaris overhouden. Ik heb de afgelopen jaren flink wat investeringen (en uitgaven :D) gedaan, dus toen lag mijn focus op liquiditeit en dus spaarrekeningen zonder beperkende voorwaarden. Nu lijkt het erop dat ik de komende jaren weinig grote investeringen meer hoef te doen en het maandelijkse surplus flink toeneemt de komende jaren. Dit zal (hopelijk) zeker 10 jaar doorgaan. Ik wil dus beginnen met het aanleggen van een stuwmeer.

Strategie Ik richt me liever op mijn eigen zaak en gezin dan op beleggen. Bovendien heb ik er geen vertrouwen in dat ik de markt kan verslaan - al heb ik zeer grondige professionele kennis van enkele bedrijven en sectoren. Ik wil daarom kiezen voor het investeren in index trackers. Om mijn positie in Nederland te beperken lijkt een Europese, US of wereldwijde tracker het meest passen. Een fysieke tracker -en geen synthetische- om mijn risico te beperken. Verder lijkt dollar cost averaging mij het meest geschikt. Ik erken dat er wellicht hogere transactiekosten zijn, maar het lijkt me een goed methode om stok tussen de hedonistische tretmühle te steken.

Mijn vragen
• Ik ben op zoek naar een kritische reflectie op mijn strategie. Ik ben eigenwijs en heb er goed over nagedacht, maar ik probeer open te staan voor goede argumenten.
• Ik zoek -denk ik- vooral naar goede adviezen over de concrete uitwerking. Welke broker moet ik kiezen? Welke tracker(s) zal ik nemen? Zijn er nog andere relevant aspecten?
Als je je bedje zo veel mogelijk wil spreiden zou ik gaan voor een wereldtracker. DCA is leuk, maar in de praktijk erg tricky. Mits je veel vermogen hebt is een interessante optie om vanaf dit moment steeds met kleine brokjes in te stappen.

Broker? Ik weet niet waar je zit qua bedrijf etc. In Nederland zijn de verschillen niet heel groot gezien je niet heel veel zult traden. Denk dan aan Binck of Lynx bijv.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  dinsdag 4 december 2012 @ 12:02:16 #27
285521 Sigma22
The Future Is Bright
pi_119913221
Gewoon wat aandelen kopen en dan na een jaar of een half jaar kijken of ik winst heb :)
pi_119913445
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 12:02 schreef Sigma22 het volgende:
Gewoon wat aandelen kopen en dan na een jaar of een half jaar kijken of ik winst heb :)
Gezien de informatie die je me geeft zou ik dan voor een 1000,- per aandeel bijv. instappen. Maar 'gewoon' wat aandelen kopen en dan na een half jaar kijken of er winst is lijkt me niet geheel verstandig. Probeer een specifiek doel voor je zelf te maken. De kans dat je er belachelijke winsten op maakt in een kort tijdsbestek is niet heel erg groot.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
  dinsdag 4 december 2012 @ 12:44:27 #29
285521 Sigma22
The Future Is Bright
pi_119914610
Belachelijk winst hoeft ook niet. Als ik maar meer winst heb dan dat ik met rente krijg op m'n spaarrekening.
pi_119920026
Sinds een maand of 2 ben ik bezig met aandelen.
Ik heb een laag budget van ¤ 1000,- maar ik ben pas 19 en nog student.
De eerste tijd heb vooral de koersen in de gaten gehouden op beurs.nl voornamelijk van de ING.
Ook steeds meer naar rtl Z gaan kijken en gewoon alles een beetje in de gaten houden.

Ik heb laatst 140 aandelen van ing gekocht voor 6,60 en deze zijn op het moment iets van 7,xx waard. dit is toch zo'n rendement van +- ¤ 40,-
Deze aandelen heb ik nog vast maar ik ben wel van plan om ze vandaag of morgen te gaan verkopen.

Ik ben dit topic tegen gekomen op fok en heb dit deel en het vorige deel even op me gemak door gelezen.
Ben zeker van plan een aantal van de boeken te gaan lezen die in de OP vermeld zijn.

Ik ben me momenteel ook wat mee aan het verdiepen in turbo's en sprinters, maar ben nog lang niet van plan hier geld in te gaan stoppen.

Veder ben ik zeer benieuwd of jullie nog tips voor mij hebben of er dingen zijn waar ik zeer zeker goed op moet letten.
pi_119921085
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 15:39 schreef Realizer het volgende:
Sinds een maand of 2 ben ik bezig met aandelen.
Ik heb een laag budget van ¤ 1000,- maar ik ben pas 19 en nog student.
De eerste tijd heb vooral de koersen in de gaten gehouden op beurs.nl voornamelijk van de ING.
Ook steeds meer naar rtl Z gaan kijken en gewoon alles een beetje in de gaten houden.

Ik heb laatst 140 aandelen van ing gekocht voor 6,60 en deze zijn op het moment iets van 7,xx waard. dit is toch zo'n rendement van +- ¤ 40,-
Deze aandelen heb ik nog vast maar ik ben wel van plan om ze vandaag of morgen te gaan verkopen.

Ik ben dit topic tegen gekomen op fok en heb dit deel en het vorige deel even op me gemak door gelezen.
Ben zeker van plan een aantal van de boeken te gaan lezen die in de OP vermeld zijn.

Ik ben me momenteel ook wat mee aan het verdiepen in turbo's en sprinters, maar ben nog lang niet van plan hier geld in te gaan stoppen.

Veder ben ik zeer benieuwd of jullie nog tips voor mij hebben of er dingen zijn waar ik zeer zeker goed op moet letten.
Je merkt natuurlijk wel dat met 140 aandelen in 1 transactie, en 40,- winst je waarschijnlijk ergens tussen de 10/20,- qua transactiekosten heb mogen aftikken. En dus moet je jezelf afvragen, was je doel, die 7.xx euro? Want voor die paar tientjes doe je het niet. En ING is niet heel anders, bedrijfstechnisch gezien ivg met 2 week geleden.
pi_119921847
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 11:17 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Als je je bedje zo veel mogelijk wil spreiden zou ik gaan voor een wereldtracker. DCA is leuk, maar in de praktijk erg tricky. Mits je veel vermogen hebt is een interessante optie om vanaf dit moment steeds met kleine brokjes in te stappen.

Broker? Ik weet niet waar je zit qua bedrijf etc. In Nederland zijn de verschillen niet heel groot gezien je niet heel veel zult traden. Denk dan aan Binck of Lynx bijv.
Ik snap het idee achter DCA niet helemaal. Er zit toch een fundamentele denkfout daar? Wanneer je een index-tracker neemt, doe je dat omdat je verwacht dat de aandelen koersen zullen stijgen. Wanneer dat je premisse is, dan is het volgens mij altijd beter om vandaag 100% in te leggen ipv 10% over een periode van tien maanden.
pi_119922029
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 16:25 schreef Ravvie het volgende:

[..]

Ik snap het idee achter DCA niet helemaal. Er zit toch een fundamentele denkfout daar? Wanneer je een index-tracker neemt, doe je dat omdat je verwacht dat de aandelen koersen zullen stijgen. Wanneer dat je premisse is, dan is het volgens mij altijd beter om vandaag 100% in te leggen ipv 10% over een periode van tien maanden.
Ik zie DCA meer iets als een soort van mentale schijnzekerheid om beter te slapen in de avond.

Stel je kunt 10k beleggen, dan voel je je altijd net ff wat meer safe als je dat in stapjes van 1k doet, ipv direct de hele hatseflats :)

Wie is er heden ten dage nog zeker over al zijn investeringen? Die schijnzekerheid kan zeker helpen. Ben het verder wel met je eens hoor :)
pi_119938687
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 11:17 schreef sitting_elfling het volgende:
Dank voor je reactie. Zoals ik al aangaf heb ik op dit moment geen bijzonder groot vermogen. Echter de groei per maand zal substantieel zijn. DCA is dus eerder een praktische overweging dan een principiële. Het alternatief is maandelijks het geld op een spaarrekening zetten en dan eens per (half)jaar investeren. Lijkt mij minder aantrekkelijk of denk ik hier fout over?
quote:
Alles NL-based. Ik ga eens verkennen welke van de twee brokers het goedkoopst is.

Iemand goede ideeen over welke fysieke global trackers interessant zijn?
"You can't be a real country unless you have a beer and an airline - it helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but in the very least you need a beer." (Frank Zappa)
pi_119945887
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 22:34 schreef iehlaak het volgende:

[..]

Dank voor je reactie. Zoals ik al aangaf heb ik op dit moment geen bijzonder groot vermogen. Echter de groei per maand zal substantieel zijn. DCA is dus eerder een praktische overweging dan een principiële. Het alternatief is maandelijks het geld op een spaarrekening zetten en dan eens per (half)jaar investeren. Lijkt mij minder aantrekkelijk of denk ik hier fout over?

[..]

Alles NL-based. Ik ga eens verkennen welke van de twee brokers het goedkoopst is.

Iemand goede ideeen over welke fysieke global trackers interessant zijn?
iShares heeft er wel een aantal, o.a. http://nl.ishares.com/nl/rc/producten/IWRD en veel afgeleide en vergelijkbare producten.
pi_119946199
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 16:25 schreef Ravvie het volgende:

[..]

Dollar Cost Averaging. Dit wordt gedaan door beleggers die op de lange termijn verwachten winst te maken met aandelen. Tegelijkertijd erkennen deze beleggers dat de koersen op korte termijn niet te voorspellen zijn. Het gespreid inkopen, dient voor het opvangen van tussentijdse koers dalingen.

Als je zeker bent dat de koers vanaf vandaag alleen maar opwaarts beweegt, dan heeft DCA inderdaad geen zin en kun je beter het beschikbare bedrag onmiddelijk en volledig beleggen. Echter, dit kun je nooit zeker weten, vandaar dat DCA niet zo'n slecht idee is.

Stel je eens voor dat je 100% had belegd vlak voor de Lehman (2008) crash. Dan heb je waarschijnlijk je inleg nog steeds niet terugverdiend. Maar met een spreiding van 50% voor die crash en 50% een paar maanden na die crash, zou je er nu een stuk beter voor staan.

Alleen is 10 maanden misschien kort voor DCA voor de werkelijke lange termijn belegger. Spreiden over 2 jaar is dan nog veiliger.
pi_119946813
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 08:56 schreef jaco het volgende:

[..]

Dollar Cost Averaging. Dit wordt gedaan door beleggers die op de lange termijn verwachten winst te maken met aandelen. Tegelijkertijd erkennen deze beleggers dat de koersen op korte termijn niet te voorspellen zijn. Het gespreid inkopen, dient voor het opvangen van tussentijdse koers dalingen.

Als je zeker bent dat de koers vanaf vandaag alleen maar opwaarts beweegt, dan heeft DCA inderdaad geen zin en kun je beter het beschikbare bedrag onmiddelijk en volledig beleggen. Echter, dit kun je nooit zeker weten, vandaar dat DCA niet zo'n slecht idee is.

Stel je eens voor dat je 100% had belegd vlak voor de Lehman (2008) crash. Dan heb je waarschijnlijk je inleg nog steeds niet terugverdiend. Maar met een spreiding van 50% voor die crash en 50% een paar maanden na die crash, zou je er nu een stuk beter voor staan.

Alleen is 10 maanden misschien kort voor DCA voor de werkelijke lange termijn belegger. Spreiden over 2 jaar is dan nog veiliger.
Maar dan nog is het toch een vorm van schijnzekerheid? Immers in een willekeurige wereld is de kans dat de koers morgen daalt net zo groot als dat hij stijgt. Echter wanneer je belegt met het idee dat het op lange termijn zal stijgen, zeg je impliciet dat de kans dat het morgen stijgt iets groter is dan de kans dat het morgen daalt. Met die wetenschap zal je verwachte return met DCA dus lager zijn, dan wanneer je alles in één keer in zou leggen (hierbij neem ik nog niet eens de extra transactie kosten in ogenschouw)
pi_119947356
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 16:05 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Je merkt natuurlijk wel dat met 140 aandelen in 1 transactie, en 40,- winst je waarschijnlijk ergens tussen de 10/20,- qua transactiekosten heb mogen aftikken. En dus moet je jezelf afvragen, was je doel, die 7.xx euro? Want voor die paar tientjes doe je het niet. En ING is niet heel anders, bedrijfstechnisch gezien ivg met 2 week geleden.
Ik betaal over deze transactie 8 euro dus ik pak 40 euro echte winst.
Nu is dit natuurlijk niet zoveel, maar dit is mijn eerste aankoop op de beurs en ik heb er winst mee gemaakt en hier ben ik best tevreden mee.
pi_119949935
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 09:33 schreef Ravvie het volgende:

[..]

Maar dan nog is het toch een vorm van schijnzekerheid? Immers in een willekeurige wereld is de kans dat de koers morgen daalt net zo groot als dat hij stijgt. Echter wanneer je belegt met het idee dat het op lange termijn zal stijgen, zeg je impliciet dat de kans dat het morgen stijgt iets groter is dan de kans dat het morgen daalt. Met die wetenschap zal je verwachte return met DCA dus lager zijn, dan wanneer je alles in één keer in zou leggen (hierbij neem ik nog niet eens de extra transactie kosten in ogenschouw)
Je verwachte return is inderdaad lager met DCA zoals je schetst, maar het risico dat je loopt ook. Je zou de kosten van je DCA strategie kunnen beschouwen als een verzekerings premie tegen een crash tijdens de instap periode.
pi_119950559
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 09:33 schreef Ravvie het volgende:

[..]

In een willekeurige wereld is het inderdaad zo dat de kans dat het morgen omhoog gaat of naar beneden gaat even groot. Alleen zoals je al zegt als je de lange termijn visie neemt, is de kans groter dat het weer omhoog gaat in plaats van naar beneden. Het probleem is alleen, je weet niet wanneer hij weer op zo'n hoge koersdoel komt. 10 jaar? 20 jaar? En gezien je dat niet specifiek weet is een DCA methode echt niet zo slecht. Er zijn namelijk legio voorbeelden waar DCA een portefeuille flink heeft weten te redden. Jaco's voorbeeld was daar een uitstekende van.

Die extra kosten vallen overigens ook wel reuze mee als je het over 2 a 3 keer uit zou smeren. Daar zou je het echt niet om laten.
pi_119950632
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 09:58 schreef Realizer het volgende:

[..]

Nu is dit natuurlijk niet zoveel, maar dit is mijn eerste aankoop op de beurs en ik heb er winst mee gemaakt en hier ben ik best tevreden mee.
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 09:58 schreef Realizer het volgende:

[..]

^O^ Altijd goed als je een verwachting hebt bij een aandeel, en dat bleek de juiste te zijn! Daar doen de meeste dit spelletje ook voor *)
pi_120089259
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2012 16:03 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Denk dat je niet goed begrijpt hoe een sprinter werkt. Bij een sprinter of turbo kun je niet meer verliezen dan je inleg. Je loopt dus geen risico over het geleende bedrag boven of onder het financieringsniveau, het zorgt alleen voor de hefboom.
Ik dacht dat het over geleend geld ging in die zin dat je bv. 1 ton leent om daarmee te gaan beleggen. Dat vind ik dus achterlijk, en dat lijkt me logisch. Ik weet hoe het werkt, geen ervaring, alleen kennis.

quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2012 11:01 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Het is inderdaad achterlijk om met geleend geld te gaan verliezen. Niet te winnen *)
Dat verliezen moest dus uiteraard beleggen zijn. ;)
pi_120332534
Door user Sitting Elfling is een Favoriete Aandelen topic gestart:

AEX / Jouw favoriete aandelen voor 2013!

De bedoeling is dat je 6 aandelen selecteert die winst gaan maken in 2013, dus in de periode van 1 januari - 31 december 2013. Gedurende het jaar worden de koersen van je keuzes live bijgehouden en kun je jouw score met die van de andere deelnemers vergelijken.

Er is dus een (sportief) wedstrijd element en er kan over de keuzes worden gediscussieerd. 1 jaar is in feite een ultra korte periode voor beleggen, maar veel beginnende beleggers stappen nog veel sneller in en uit aandelen. Dit is een goede oefening in vooruitkijken :)
pi_120409524
Ik ben sinds kort actief op de beurs.
Nog niks gekocht maar wel al effectenrekening geopend en druk met informatie opzoeken.
Ik wil me gaan oriënteren op de zogenaamde pennystocks.
Iemand nog tips of ideeën?
  dinsdag 18 december 2012 @ 16:34:43 #45
301013 Shispeed
't lup ut d'n heaand
pi_120464525
quote:
0s.gif Op maandag 17 december 2012 11:30 schreef vaginabeheerder het volgende:
Ik ben sinds kort actief op de beurs.
Nog niks gekocht maar wel al effectenrekening geopend en druk met informatie opzoeken.
Ik wil me gaan oriënteren op de zogenaamde pennystocks.
Iemand nog tips of ideeën?
Mijn tip: Blijf weg van pennystocks!

Pennystocks zijn niet voor niks pennystocks geworden. De reden dat ze dat zijn geworden is doorgaans dat ze diep in de financiële shit zitten of omdat het dubieuze ondernemingen zijn waar je je van af kan vragen of ze überhaupt ooit rendabel worden.

Ik zeg niet dat je geen geld kunt verdienen aan Pennystocks, maar je moet absoluut weten waar je mee bezig bent. het merendeel van deze ondernemingen is praktisch gezien failliet en zijn niet echt meer levensvatbaar, laat staan dat ze ooit nog de oude koersniveau's gaan terugzien. Bovendien ontbreekt het bij deze ondernemingen vaak aan duidelijke, transparante informatie en kan de koers om vrijwel niks enorm uitslaan, wat dus ook veel risico's met zich mee brengt. Bovendien geven dit soort ondernemingen vaak enorm veel nieuwe aandelen uit om nieuw kapitaal aan te trekken waardoor de koers alleen nog maar verder keldert.

ik denk dat je wat meer gevorderd moet zijn om te zien welke ondernemingen nog levensvatbaar zijn of uberhaupt waarde vertegenwoordigen. ik zou je dus willen adviseren om gewoon te beginnen bij 'normale' aandelen.
pi_120469057
quote:
3s.gif Op dinsdag 18 december 2012 16:34 schreef Shispeed het volgende:

[..]

Mijn tip: Blijf weg van pennystocks!

Pennystocks zijn niet voor niks pennystocks geworden. De reden dat ze dat zijn geworden is doorgaans dat ze diep in de financiële shit zitten of omdat het dubieuze ondernemingen zijn waar je je van af kan vragen of ze überhaupt ooit rendabel worden.

Ik zeg niet dat je geen geld kunt verdienen aan Pennystocks, maar je moet absoluut weten waar je mee bezig bent. het merendeel van deze ondernemingen is praktisch gezien failliet en zijn niet echt meer levensvatbaar, laat staan dat ze ooit nog de oude koersniveau's gaan terugzien. Bovendien ontbreekt het bij deze ondernemingen vaak aan duidelijke, transparante informatie en kan de koers om vrijwel niks enorm uitslaan, wat dus ook veel risico's met zich mee brengt. Bovendien geven dit soort ondernemingen vaak enorm veel nieuwe aandelen uit om nieuw kapitaal aan te trekken waardoor de koers alleen nog maar verder keldert.

ik denk dat je wat meer gevorderd moet zijn om te zien welke ondernemingen nog levensvatbaar zijn of uberhaupt waarde vertegenwoordigen. ik zou je dus willen adviseren om gewoon te beginnen bij 'normale' aandelen.
Ok bedankt voor het advies.
pi_120510627
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 december 2012 18:32 schreef vaginabeheerder het volgende:

[..]

Ok bedankt voor het advies.
Je zou een pennystock kunnen overwegen voor het "speelgeld" in je porto. Die 5% die je aan iets geks wilt spenderen. De dood of de gladiolen spelen. Zie het als een casino bijv.

Marine Harvest, Geely, etc. Dat waren leuke pennystocks.
pi_120511418
quote:
0s.gif Op woensdag 19 december 2012 15:44 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Je zou een pennystock kunnen overwegen voor het "speelgeld" in je porto. Die 5% die je aan iets geks wilt spenderen. De dood of de gladiolen spelen. Zie het als een casino bijv.

Marine Harvest, Geely, etc. Dat waren leuke pennystocks.
Ik zat eigenlijk te denken aan spyker.
Op het oude niveau zullen ze niet snel meer komen maar als ze de rechtszaak winnen of een nieuw model uitbrengen in samenwerking met die chinees zullen ze misschien wel stijgen naar 50ct en nu zijn ze 3 ct

-edit- ik ga geen grote bedragen investeren daarvoor heb ik nog te weinig kennis en dan is de kans om grote verliezen te lijden te groot.
pi_120511481
quote:
1s.gif Op woensdag 19 december 2012 16:06 schreef vaginabeheerder het volgende:

[..]

Ik zat eigenlijk te denken aan spyker.
Op het oude niveau zullen ze niet snel meer komen maar als ze de rechtszaak winnen of een nieuw model uitbrengen in samenwerking met die chinees zullen ze misschien wel stijgen naar 50ct en nu zijn ze 3 ct
Spyker? Dat is wel een hele erge pennystock. Daar zou ik mee oppassen. Ik zou mijn centen niet in een volledig failliet bedrijf gaan steken. Gok dan op iet wat beters zou mijn advies zijn :)
pi_120511673
quote:
0s.gif Op woensdag 19 december 2012 16:07 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Spyker? Dat is wel een hele erge pennystock. Daar zou ik mee oppassen. Ik zou mijn centen niet in een volledig failliet bedrijf gaan steken. Gok dan op iet wat beters zou mijn advies zijn :)
zijn pennystocks echt aandelen van minder dan 1 euro of is bijvoorbeeld Nokia ook een pennystock?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')