quote:
Op donderdag 22 november 2012 15:09 schreef Levitas het volgende:Best een leuk artikel over het gebrek aan creativiteit in de dance-scène. Korte samenvatting: DJ en producers zijn een allebei een apart vak. DJ's zonder producties maken het vrijwel nooit, producenten zonder DJ'ing maken het ook niet gauw. Gevolg: Producers zetten matige sets neer, DJ's produceren zoveel mogelijk (mede doordat de netto winst voor de artiest zo laag is) middelmatige tracks.
Volledig artikel:
http://www.spin.com/blogs(...)s-not-just-streaming
Interessant artikel inderdaad! Hij schrijft het alleen met betrekking tot de mainstream dance scene, waar ik persoonlijk erg weinig van weet. De hardstyle scene is relatief zo klein t.o.v. de house scene, ik denk niet dat je problemen in de ene scene rechtstreeks deze kan vergelijken.
Toch doen we dat nu lekker wel! Natuurlijk zie je overeenkomsten, artiesten moeten echt aan de bak om geld te verdienen. Alleen DJ-en is leuk, maar daar word je gewoon niet echt bekend of populair mee. Mensen verwachten bij een "dance artiest" tegenwoordig een scala aan producties. Ik denk ook eigenlijk niet dat dat verkeerd is. DJ-en is een heuse skill en ik heb alle respect voor de Masters of the Wheels of Steel (*snuif*), maar daar kan je niet mee verwachten een compleet maandsalaris mee te verdienen, een uitzondering daar gelaten.
Uit het artikel maak ik ook op dat een producer "moet" DJ-en om geld te verdienen (door lage royalties enz.), en op die manier een stressvol bestaan lijdt met jetlags etc. en daardoor minder tijd en kwaliteit in zijn tracks kan stoppen -> minder verkoop -> meer DJ-en -> vicieuze cirkel.
Een producer
moet natuurlijk helemaal niets. Dus die vicieuze cirkel heeft hij/zij toch echt helemaal zelf in de hand. Als hij echt geld te kort komt kan hij ook op andere manieren aan geld komen zonder dat je leven een grote hoop stress wordt. Je zou ook kunnen gaan werken bijvoorbeeld, heee dat is een gek idee! In het ergste geval staan je producties op een laag pitje, so what? Het leven is niet alleen maar feesten en lol, je moet ook kunnen plannen en financieel bewust zijn van je situatie. En als je fanbase roept om meer tracks kan je dat gewoon opvatten als een compliment, en niet een extra stressfactor.
quote:
There are many reasons that dance-music records sell less now than they used to. Piracy is a big one. Another is the "unbundling" of EP tracks. With digital music, consumers no longer have to fork over $10 for a two-track single; they may buy just one MP3 (...) priced at $1.99.
Wat kennelijk het grootste probleem hier is: Dance muziek verkoopt steeds minder & artiesten krijgen relatief minder inkomsten. Feitelijk krijgen ze dus minder betaald voor dezelfde hoeveelheid werk.
Knap lullig inderdaad! Ik vraag me alleen af of dat komt door de redenen die hierboven staan. Mensen downloaden al muziek sinds Kazaa, en dat is volgens mij in de loop der jaren alleen maar minder geworden. Las ook daar in de reacties:
quote:
Interesting article, but of course there's no evidence at all that "piracy" is to blame for falling music sales in any genre. Sales of singles in the UK, at least, are actually at their strongest for many years. Unbundling of albums is an issue, of course, but that affects all genres alike.
Natuurlijk net zo min bewijs voor, maar eigenlijk geloof ik het wel. Het probleem ligt niet zozeer bij het illegaal downloaden van muziek, als wel de manier waarop muziek op dit moment wordt verkocht. Nu bevind ik me wel op glad ijs, de hardstyle scene is volgens mij totaal niet te vergelijken met grote record labels in de VS & UK, en anders heb ik er toch geen verstand van
Zo. Nu heb ik
een droge keel moeie vingers