quote:
Op donderdag 22 november 2012 17:29 schreef Boterbartje het volgende:[..]
Een hele grote bubbel. Ik illustreer;
Microsoft; 90% van de pc markt in handen. Pinautomaten, grote automatisering/productieprocesmanagement binnen bedrijven (zoals SAP, warehousePro etc.), kortom al het belangrijke draait op Windows. Marktwaarde: 273 miljard dollar
Shell; een van de grotere olieproducten producent van de wereld; marktwaarde? 227 miljard dollar.
Apple. 9% van de computer markt. 28% van de telefoon markt en marktleider op de tablet markt met 50,4%. Marktwaarde: 546 miljard
Zeg mij eens hoe dit geen bubbel is? Goed ze verkopen goed; ze maken ook veel winst door veel te hoge prijzen. Wel 10 miljard meer winst per jaar dan Microsoft met veel lagere afzet.. maar verklaar dan waarom Apple zo'n 2x meer waard is dan de 2 andere genoemde, wél belangrijke spelers?
Ik zal hier toch nog even op reageren, want je blinde Apple haat zorgt er weer voor dat je allemaal loze dingen schreeuwt die kant noch wal raken. Ik weet dat je het idee hebt dat je de waarheid in pacht hebt maar door wat je hier typt maak je vrij duidelijk dat je er geen kaas van gegeten hebt. Laten we even bij het begin beginnen.
Wat is een bubble? Een bubble wil zeggen dat iets (een aandeel in dit geval, maar het kan ook een huis, een kledingstuk of een tulpenbol zijn) voor veel meer verhandeld wordt dan het intrinsiek waard is. Van een aandeel is de juiste intrinsieke waarde lastig te bepalen, maar over het algemeen wordt aangenomen dat de prijs van een aandeel bepaald wordt door de huidige en toekomstige winsten van het bedrijf. De prijs wordt dan dus gebaseerd op hoeveel winst het bedrijf maakt, en hoeveel winst men verwacht dat het bedrijf in de toekomst gaat maken. Wat bij dat laatste enorm belangrijk is is hoeveel men verwacht dat de winsten zullen groeien in de toekomst. Beleggers willen meer betalen voor een aandeel van een bedrijf waarvan men verwacht dat er nog groei in de winst zit.
Het is leuk dat je Microsoft noemt omdat Microsoft in 1999 zo'n beetje het beste voorbeeld van een bubble is dat er bestaat. Een aandeel MS kostte in 1999 namelijk
74 (!) maal zoveel als de jaarlijkse winst die Microsoft maakte. Die prijs vond men het destijds waard omdat men dacht dat Microsoft in de toekomst gigantische winsten zou gaan maken. Toen dat niet het geval bleek stortte het aandeel in, zoals je vast wel weet (zo niet:
http://www.google.com/fin(...)UKCPL8r3wAOYlgE]klik). Dit is echt hét schoolvoorbeeld van een leeglopende bubble.
Dan Apple nu. Apple maakt per jaar ruim $41 miljard WINST. Ter vergelijking: Microsoft maakte in datzelfde jaar $23 miljard winst. Shell $36 miljard. Dan kun jij een mooi verhaal ophangen over hoe Microsoft allemaal belangrijke dingen doet (90% PC markt, geleuter over SAP, etc.) en hoeveel dat wel niet waard is, dat doet er niet toe! Microsoft behaalt klaarblijkelijk enorm lage margins in al die markten waarin ze actief zijn. Het enige dat telt is hoeveel winst je maakt als bedrijf, niet op hoeveel markten je actief bent en waar je allemaal belangrijk bent.
Apple is het
meest winstgevende bedrijf ter wereld. En het leuke is dat Apple nog goedkoper is dan Microsoft. Zelfs nu is Microsoft meer een bubble te noemen dan Apple. Een aandeel Microsoft is namelijk duurder dan een aandeel Apple. Voor een aandeel Apple betaal je namelijk slechts 12x de winst die ze maken en voor een aandeel Microsoft 14x de winst.
Ik snap ondertussen best dat je Apple een kutbedrijf vindt maar als je Apple een bubble noemt maak je jezelf compleet belachelijk. De gemiddelde p/e ratio van de S&P500 is op dit moment 15.86. Een aandeel Apple is dus momenteel zelfs goedkoper dan het gemiddelde van die 500 bedrijven.