abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_119523607
quote:
1s.gif Op donderdag 22 november 2012 23:12 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Lijkt me in jouw geval een verbetering.
Dat bedoel ik.
pi_119523639
quote:
1s.gif Op donderdag 22 november 2012 23:12 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

:')
Negers en moslims houden heden ten dage nog slaven, huilebalk.
Ja en er waren ook blanke slaven dus waarom moeten er alleen negerslaven nagespeeld worden.
O ja traditie. 8)7
pi_119523756
quote:
0s.gif Op donderdag 22 november 2012 22:20 schreef anonymoussie het volgende:

[..]

Jij vind het niet hypocriet en vreemd dat kinden iets vieren wat ze niet helemaal begrijpen. Helemaal de boodschap die je als volwassene meegeeft aan kinden. Wat een goedpraterij zeg. :r
Idd. De boodschap van racisme!

Jjeeeeeeezzzzuuuusss wat ben jij een kneus :')
Op woensdag 23 januari 2013 16:22 schreef gnaeus het volgende:[/b]
Je denkt serieus dat een goede opvoeding dit kan voorkomen ? Het is juist vaak de oorzaak van misdragingen.
pi_119523791
quote:
10s.gif Op donderdag 22 november 2012 23:18 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Idd. De boodschap van racisme!

Jjeeeeeeezzzzuuuusss wat ben jij een kneus :')
Wat ben jij blind.
pi_119523827
quote:
0s.gif Op donderdag 22 november 2012 23:15 schreef anonymoussie het volgende:

[..]

Ja en er waren ook blanke slaven dus waarom moeten er alleen negerslaven nagespeeld worden.
O ja traditie. 8)7
Idd. De pieten zijn overduidelijk slaven van de gemene slavendrijver Sint. Hij zweept ze en de pieten zijn doodsbang en ongelukkig.
Je denkt serieus dat een goede opvoeding dit kan voorkomen ? Het is juist vaak de oorzaak van misdragingen.
pi_119523847
quote:
0s.gif Op donderdag 22 november 2012 23:18 schreef anonymoussie het volgende:

[..]

Wat ben jij blind.
Ga huilen.
pi_119523926
Waarom moet ik het opzuigen terwijl racisme allang verboden is? Echt schijnheilig. Een mooier woord kan ik niet bedenken voor het 'feest'. Schijnheilig.
pi_119523957
quote:
0s.gif Op donderdag 22 november 2012 23:18 schreef anonymoussie het volgende:

[..]

Wat ben jij blind.
Ik zou wensen dat jij kleurenblind zou zijn en je zou neerleggen dat we hier een leuke traditie hebben: Sinterklaas en Zwarte Piet. Het is maar 1x per jaar, dus waar maak je je druk om?
pi_119523968
quote:
1s.gif Op donderdag 22 november 2012 23:20 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Ga huilen.
Oh ik huil wel hoor, van binnen :'(
pi_119523984
quote:
0s.gif Op donderdag 22 november 2012 23:22 schreef anonymoussie het volgende:

[..]

Oh ik huil wel hoor, van binnen :'(
Dramaqueen.
pi_119524011
Waar is Robijn48?
pi_119524028
quote:
0s.gif Op donderdag 22 november 2012 23:22 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Ik zou wensen dat jij kleurenblind zou zijn en je zou neerleggen dat we hier een leuke traditie hebben: Sinterklaas en Zwarte Piet. Het is maar 1x per jaar, dus waar maak je je druk om?
Nu wordt het mooi zeg. Dus nu mogen de witten 1 x per jaar zich opmaken als zwarte neger uit de slaventijd. Hoera! :') :') :')
pi_119524030
quote:
0s.gif Op donderdag 22 november 2012 23:21 schreef anonymoussie het volgende:
Waarom moet ik het opzuigen terwijl racisme allang verboden is? Echt schijnheilig. Een mooier woord kan ik niet bedenken voor het 'feest'. Schijnheilig.
Ga een geits halsslagader open snijden of zo. Dat is pas een leuk feest.
pi_119524063
quote:
0s.gif Op donderdag 22 november 2012 23:24 schreef anonymoussie het volgende:

[..]

Nu wordt het mooi zeg. Dus nu mogen de witten 1 x per jaar zich opmaken als zwarte neger uit de slaventijd. Hoera! :') :') :')
De witten :')
pi_119524071
quote:
1s.gif Op donderdag 22 november 2012 23:07 schreef Arnold_fan het volgende:

[..]

Natuurlijk kan dat, net zoals moslims met roze tutu's kunnen lopen met suikerfeest. Je moet niet een traditie aanpassen omdat dat impliceert dat het inderdaad fout zou zijn. Dat is het beledigende, ik vier graag Sinterklaas zonder dit als racistisch aan te duiden. Het is een prachtige traditie die we moeten koesteren.
Wanneer jij van mening bent dat er niks mis mee is en jij dit zwaarder vindt wegen dan de mening van de mensen die vinden dat er wel wat mis mee is, dan is het niet meer dan normaal dat je het feest niet wil aanpassen. Niemand is verplicht de mening van anderen te delen.

Waar ik echter wel tegen ageer zijn de 'valse' argumenten en onwaarheden die ook wel eens in de discussie worden gebruikt. Zaken als "Zwarte Piet heeft helemaal niks met negers te maken (terwijl de Zwarte Piet wel degelijk sterk was beinvloed door de negerkarikatuur en het beeld dat men toentertijd van negers had), of zaken als "ze verpesten het feest gewoon voor de kinderen", terwijl het voor de kinderen hoogstwaarschijnlijk helemaal niet minder leuk zal worden.

Laat men die zaken tijdens de discussie achterwege en geeft men simpelweg aan dat men koloniale invloeden uit het verleden niet als probleem ziet, bijvoorbeeld omdat het racistisch gedachtegoed dat toentertijd heerste, nu niet meer van toepassing is, prima.
Krekker is de bom!
pi_119524104
quote:
0s.gif Op donderdag 22 november 2012 23:24 schreef anonymoussie het volgende:

[..]

Niet alleen witten hoor. Zwarten mogen het ook. Ook een zwarte Sinterklaas zou best kunnen. Als hij maar een witte baard heeft. Waar maak je je toch zo druk om? Denk aan je hart.
pi_119524131
quote:
1s.gif Op donderdag 22 november 2012 23:24 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Ga een geits halsslagader open snijden of zo. Dat is pas een leuk feest.
Ben meer van braziliaanse carnaval :9
En kerst in usa is echt zo tof en groots. Wie heeft die stoet van Santa gezien die door usa trok met zijn rendieren en elfjes op cnn. Echt tof, heel sprookjesachtig zag er dope uit. 8-)
pi_119524162
quote:
1s.gif Op donderdag 22 november 2012 23:25 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

De witten :')
de zwarten :')
pi_119524170
quote:

[..]

:')
Negers en moslims blanken houden heden ten dage nog slaven, huilebalk.
Aangezien die moslims in de meeste gevallen (waar jij op doelt) gewoon blanken zijn en je, gezien het gebruik van de term 'negers', de rasaanduiding gebruikt, even een kleine aanpassing.
Krekker is de bom!
pi_119524199
quote:
0s.gif Op donderdag 22 november 2012 23:25 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Niet alleen witten hoor. Zwarten mogen het ook. Ook een zwarte Sinterklaas zou best kunnen. Als hij maar een witte baard heeft. Waar maak je je toch zo druk om? Denk aan je hart.
Maak jij je nou maar geen zorgen om mijn hart, schatje. ;)
pi_119524221
quote:
0s.gif Op donderdag 22 november 2012 23:26 schreef anonymoussie het volgende:

[..]

Ben meer van braziliaanse carnaval :9
En kerst in usa is echt zo tof en groots. Wie heeft die stoet van Santa gezien die door usa trok met zijn rendieren en elfjes. Echt tof, heel sprookjesachtig zag er dope uit. 8-)
Oh die slaaflilliputters.
pi_119524359
quote:
9s.gif Op donderdag 22 november 2012 23:28 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Oh die slaaflilliputters.
op cnn gezien, dope shit hoor ~:)
pi_119524493
quote:
0s.gif Op donderdag 22 november 2012 23:31 schreef anonymoussie het volgende:

[..]

op cnn gezien, dope shit hoor ~:)
Discriminatie van dikke mensen en lilliputters... en ook nog eens dierenmishandeling.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_119524590
Die rendieren waren plastic. Ik zag mooie vrouwlijke elfen daarbij. Alleen in sommige films zie je lilliputters.
pi_119525224
Er werd al geopperd dat het feest een eigen invulling en vorm wordt gegeven in verschillende landen. Het goede nieuws. Santa wordt steeds bekender en meer gevierd hier.

Wiki:
Kerstman
De figuur van de Kerstman maakt in Nederland en België nog maar kort deel uit van dekersttradities, maar hij heeft inmiddels een prominente plaats verworven op kerstkaarten, in etalages, in kerstmuziek en elders. De meest gebruikte verbeelding is Santa Claus, die ontstond in de Verenigde Staten en die onder andere teruggaat op Sinterklaas, die door Nederlandse kolonisten werd meegenomen naar Noord-Amerika.

Oorsprong
De Amerikaanse Santa Claus is een verbastering van de Nederlandse naam Sinterklaas. Via de Amerikanen kwam de naam Santa Claus weer terug naar Europa. Vermoedelijk is de Amerikaanse Santa Claus een mengeling van Father Christmas en Sinterklaas, hoewel ook gebruiken van Duitse emigranten, zoals Knecht Ruprecht en Pelzmärtel, en het Duitse gebruik om cadeaus tijdens de kerst te geven, van invloed kunnen zijn geweest.

In 1809 beschreef Washington Irving in zijn fictieve geschiedenis van New York al een Santa Claus, gebaseerd op onder andere Nederlandse Sinterklaas gebruiken. Maar vooral het gedicht "A Visit from St. Nicholas" (Een bezoek van Sint Nicholaas), dat in 1823 anoniem gepubliceerd werd, vestigde zijn reputatie in de Verenigde Staten. In dit gedicht komen veel moderne gebruiken en attributen van de Santa Claus naar voren, zoals de rendieren en slee, zijn entree in het huis door de schoorsteen en een zak met kadootjes. De tekenaar Thomas Nast heeft met zijn tekeningen van Santa Claus in de negentiende eeuw ook nog een grote invloed gehad op het hedendaagse uiterlijk van Santa Claus. De introductie van de woonplaats van Santa Claus op de Noordpool wordt ook aan hem toegeschreven.

De Amerikaanse versie van de Kerstman heeft ook in Europa aan populariteit gewonnen. Hij bestaat nu vaak naast de vele oorspronkelijke en oudere winterfiguren, zoals het Duitse Christkind en de Weihnachtsmann die ook Scandinavische tegenhangers heeft, zoals de Finse Joulupukki - ook wel Julbocken of kerstbok - die tijdens het joelfeest een rol speelt). Joulupukki heeft een vrouw, joulumuori ("Kerstvrouwtje", "Kerst-omaatje"), waarover echter weinig bekend is.

In Groot-Brittannië heet de Kerstman ook wel Father Christmas, in Frankrijk Père Noël en in Spanje Papá Noel.

In Rusland is er Grootvadertje Vorst (Ded Moroz), die samen met zijn kleindochter Sneeuwwitje (of Sneeuwvlokje; Snegoerotsjka) op 31 december cadeaus uitdeelt, en waarvan de woonplaats in de bossen bij Veliki Oestjoeg (Noord-Rusland) ligt.

Elven en Kabouters
De Kerstman uit de Amerikaanse cultuur heeft elfen die voor hem werken op de Noordpool. De elfen maken en verpakken het speelgoed dat naar de kinderen gaat. Joulutonttu is de Finse kerstelf, zie Haltija. De Kerstman wordt in verband gebracht met kabouters, zoals de Scandinavische Nisse of Tomte. Ook de Franse Lutin en Spaanse Duende worden in verband gebracht met de Kerstman.

In Duitsland is er het gebruik dat Wichtelmännchen tijdens de kerstperiode de cadeautjes voor de personen die lootjes trekken.

In Griekenland komen de Kallikantzaros van 25 december tot 6 januari. Op kerstavond wordt een zwart kruis op de deuren geschilderd als bescherming. De wezens kunnen door deuren en schoorstenen het huis betreden en maken dan een puinhoop. De skakantzalos, vergelijkbaar met het joelblok, wordt verbrand en Grieken verbranden ook oude schoenen (de geur hiervan zou kallikantzaros weghouden) en hangen voedsel in de schoorsteen.

De Jólasveinar uit IJsland komen ook van 25 december tot 6 januari, zie ook Grýla.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kerstman

In 1863 deelt Santa Claus cadeaus uit aan de soldaten van de Noordelijke staten tijdens de Amerikaanse burgeroorlog.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')