abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 21 november 2012 @ 14:13:33 #1
340341 Blester
Membre très utile
pi_119463964
Beste forumleden,

Voor mijn technische vragen kom ik toch liever eerst even in het planes, trains & automobiles topic langs alvorens in hem weer wegbreng naar de monteur.

Ik ben in het bezit van een Peugeot Speedake uit het jaar 2005:

Zo een:



Ik heb deze Speedake nu ongeveer twee maanden in het bezit, hij komt bij een garage vandaan die de Peugeot Speedake helemaal heb gereviseerd. Vrijwel alles aan de scooter is dus helemaal nieuw.

De scooter heeft al vrij spoedig een probleem gekregen met starten. Bij dit model zit nog een benzinekraantje. Bij het benzinekraantje heb je de keuze om hem open te zetten of te sluiten.

Doordat ik bij de scooter vanaf het begin af aan al flink lang moest starten via de elektrische start alvorens hij aangaat (en er niet al te lange stukken op wordt gereden) is de accu nu ondertussen ook vrijwel leeg / helemaal leeg. De enige optie is op dit moment om de scooter te starten met de kickstarter.

Sinds kort heb ik mij de benzinekraan opgemerkt, aangezien ik hier totaal geen ervaring mee had heb ik deze tot nu toe niet gebruikt. Als ik de scooter een tijdje start en hij gaat uiteindelijk aan (dit kan echt tot wel 5 - 10 minuten oplopen waarbij ik krachtig op de kickstart trap) komt er flink wat rook uit de uitlaat. Het lijkt mij dat de scooter verzuipt en dat het veel te veel benzine krijgt.

Wat ik dus heb geprobeerd: Wanneer ik de scooter niet meer gebruik zet ik de benzinekraan dicht, voordat ik de scooter wil gaan starten draai ik een aantal keer aan de gashendel zodat de choke er goed opkomt, de benzinekraan zet ik op dat moment open (zodat er weer benzine bij kan komen).

Wanneer ik een tijdje op de scooter rijd verdwijnt de ergste rook en tijdens het rijden heb ik helemaal nooit problemen met deze scooter. Als ik met de scooter wegrijd voel ik wel dat hij even op gang moet komen (10 meter ongeveer) en daarna kan ik gewoon snel met de scooter wegrijden.

Niet onbelangrijk om te vermelden:
Aangezien de oliedoorvoer van de scooter niet werkt zit de olie bij de benzine samen in dezelfde tank. Hierbij heb ik tot op de milimeter nauwkeurig gemeten hoeveel olie ik nodig heb voor het aantal liter dat getankt is.


Ik hoop dat jullie dit probleem herkennen en een oplossing kunnen bieden alvorens in de scooter naar een monteur moet brengen!
~ Love comes unseen; we only see it go
pi_119464111
Weet je zeker dat de oliedoorvoer niet werk? Want ik dacht gelijk aan teveel olie.

Eigenlijk zou je even je bougie eruit moeten halen en naar de kleur van het uiteinde van je bougie moeten kijken...
Een goed begin is het halve werk
Maar een goed begin is maar de helft
  woensdag 21 november 2012 @ 14:19:52 #3
340341 Blester
Membre très utile
pi_119464223
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 14:17 schreef craftyvirus het volgende:
Weet je zeker dat de oliedoorvoer niet werk? Want ik dacht gelijk aan teveel olie.

Eigenlijk zou je even je bougie eruit moeten halen en naar de kleur van het uiteinde van je bougie moeten kijken...
Direct toen ik de scooter kocht liepen de zuigerveren vast, de reden hiervoor was volgens de monteur dat hij geen olie kreeg, aangezien de oliedoorvoer kapot zou zijn en er zou te kort mee zijn ingereden (dit klopt wel inderdaad). Wat wel zo is, in de olietank zit nog steeds de andere olie. Deze is er toen niet uitgehaald aangezien ik inderdaad dacht dat de doorvoer kapot zou zijn.
~ Love comes unseen; we only see it go
  woensdag 21 november 2012 @ 14:24:50 #4
256666 leeell
I know you're lonely
pi_119464405
welke kleur heeft je bougie, welke kleur heeft de rook ?
Op maandag 1 oktober 2012 18:45 schreef Chocolatebear het volgende:
Zei de man, terwijl hij een shaggie opstak en het gas open trok van zijn Tomos.
  woensdag 21 november 2012 @ 14:27:55 #5
340341 Blester
Membre très utile
pi_119464511
quote:
2s.gif Op woensdag 21 november 2012 14:24 schreef leeell het volgende:
welke kleur heeft je bougie, welke kleur heeft de rook ?
Kleur van de rook is een beetje doorzichtig.

Ik ga straks even langs (als ik hem gestart krijg in ieder geval) naar een monteur die even de doorvoer e.d. gaat controleren. Ik kan hem daar dan even achterlaten zodat hij hem kan bekijken.

Ik denk namelijk zelf dat craft het aardig goed heeft er dat hij teveel krijgt. Maar ook toen ik nog geen olie mengde bij de benzine (wat misschien wel een "extra" was) startte hij ook al lastig.
~ Love comes unseen; we only see it go
pi_119464577
Tja, kan van alles zijn idd, maar de eerste check is idd de kleur van de bougie. Te vette benzine blijft roken en eventueel parelen op de bougie.
Choke werkt niet goed, verkeerde type bougie, valse lucht enz enz.
  woensdag 21 november 2012 @ 14:30:23 #7
256666 leeell
I know you're lonely
pi_119464586
maar je cilinder is warmgelopen, en je heb nieuwe zuigerveertjes en klaar ?

zal vast wel schade aan je wand en zuiger hebben.

en mengsmeer ligt het vast niet aan pas als je 1:15 gaat mengen krijg je problemen, 1:40 kan makkelijker, laat staat 1:50

maar als de rook wit is, kan het ook een keerring zijn of je loopt je bakolie/koelvloeistof te verbranden
Op maandag 1 oktober 2012 18:45 schreef Chocolatebear het volgende:
Zei de man, terwijl hij een shaggie opstak en het gas open trok van zijn Tomos.
  woensdag 21 november 2012 @ 14:31:18 #8
256666 leeell
I know you're lonely
pi_119464614
waarom trouwens gelijk naar een monteur toe ???

pak je ratelsetje en wat sleutels en ga aan de gang, checken kan iedereen
Op maandag 1 oktober 2012 18:45 schreef Chocolatebear het volgende:
Zei de man, terwijl hij een shaggie opstak en het gas open trok van zijn Tomos.
pi_119464724
Hoe loopt ie stationeer? Blijft ie stationeer lopen en als ie blijft lopen en even stationeer heeft gedraait en je draait dan ineens volgas, reageert ie dan meteen of zakt het toerental eerst iets in?
  woensdag 21 november 2012 @ 14:35:07 #10
340341 Blester
Membre très utile
pi_119464773
quote:
2s.gif Op woensdag 21 november 2012 14:31 schreef leeell het volgende:
waarom trouwens gelijk naar een monteur toe ???

pak je ratelsetje en wat sleutels en ga aan de gang, checken kan iedereen
Dit is een soort van garantiekwestie :)

Vooral omdat ik dit probleem nu al een hele tijd heb en ik niets met de scooter kan op dit moment lijkt mij dit opzich de beste oplossingen. Alles wat ik in dit topic lees neem ik over een uurtje mee naar de monteur zodat het doelgericht opgelost zou kunnen worden.

Het probleem is dat ik op technisch gebied totaal niet bekend ben met scooters.
~ Love comes unseen; we only see it go
  woensdag 21 november 2012 @ 14:36:34 #11
340341 Blester
Membre très utile
pi_119464814
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 14:33 schreef Buikboor het volgende:
Hoe loopt ie stationeer? Blijft ie stationeer lopen en als ie blijft lopen en even stationeer heeft gedraait en je draait dan ineens volgas, reageert ie dan meteen of zakt het toerental eerst iets in?
Inderdaad getest!

Stationair loopt hij goed (als ik de benzinekraan open laat staan in ieder geval). Zodra ik de benzinekraan dichtzet duurt het enkele minuten en dan valt hij uit zoals het hoort.

Als ik meteen vol gas geef houdt hij eerst iets in bij stationair draaien. Ook als ik normaal wegrij zou ik niet meteen vol gas kunnen rijden (hij blijft eerst enkele seconde op de 10 hangen).
~ Love comes unseen; we only see it go
  woensdag 21 november 2012 @ 14:37:37 #12
256666 leeell
I know you're lonely
pi_119464836
als ie geen bezine krijgt valt ie uit ja, dat lijkt me evident

en die eerste seconden zijn geen punt
Op maandag 1 oktober 2012 18:45 schreef Chocolatebear het volgende:
Zei de man, terwijl hij een shaggie opstak en het gas open trok van zijn Tomos.
  woensdag 21 november 2012 @ 14:38:25 #13
340341 Blester
Membre très utile
pi_119464867
quote:
10s.gif Op woensdag 21 november 2012 14:37 schreef leeell het volgende:
als ie geen bezine krijgt valt ie uit ja, dat lijkt me evident

en die eerste seconden zijn geen punt
Het is in ieder geval een teken dat de benzinekraan niet stuk is / verkeerd werkt.
~ Love comes unseen; we only see it go
pi_119464961
Kijk, nou komen we ergens, dat inhouden bij volgas geven is niet goed. Dat kunnen 2 dingen zijn, teveel benzine ( dus te grote sproeier) of valse lucht langs de krukaskering.
Kijk bij de keringen op leksporen en check de kleur van de bougie. Koffie bruin is goed van kleur voor de boougie.
  woensdag 21 november 2012 @ 14:42:40 #15
340341 Blester
Membre très utile
pi_119465027
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 14:40 schreef Buikboor het volgende:
Kijk, nou komen we ergens, dat inhouden bij volgas geven is niet goed. Dat kunnen 2 dingen zijn, teveel benzine ( dus te grote sproeier) of valse lucht langs de krukaskering.
Kijk bij de keringen op leksporen en check de kleur van de bougie. Koffie bruin is goed van kleur voor de boougie.
Geen idee waar ik de bougie kan vinden bij deze nieuwe scooter..

Ivm de valse lucht is een heel goed punt, toen ik de monteur hier eerder over belde was het eerdere dat hij zei valse lucht. Aangezien de scooter bij het wegrijden ook enkele seconde inhoud zou een afstelling van de luchtoevoer ook het probleem kunnen zijn.
~ Love comes unseen; we only see it go
  woensdag 21 november 2012 @ 14:43:32 #16
340341 Blester
Membre très utile
pi_119465055
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 14:40 schreef Buikboor het volgende:
Kijk, nou komen we ergens, dat inhouden bij volgas geven is niet goed. Dat kunnen 2 dingen zijn, teveel benzine ( dus te grote sproeier) of valse lucht langs de krukaskering.
Kijk bij de keringen op leksporen en check de kleur van de bougie. Koffie bruin is goed van kleur voor de boougie.
Ik ga nu direct even kijken of hij nog steeds last heeft van inhouden.
~ Love comes unseen; we only see it go
  woensdag 21 november 2012 @ 14:47:45 #17
256666 leeell
I know you're lonely
pi_119465180
witte rook kan ook duiden op een lekke krukaskeerring
Op maandag 1 oktober 2012 18:45 schreef Chocolatebear het volgende:
Zei de man, terwijl hij een shaggie opstak en het gas open trok van zijn Tomos.
  woensdag 21 november 2012 @ 14:50:56 #18
340341 Blester
Membre très utile
pi_119465289
Net direct weer gekeken,

Wat wel altijd kenmerkend is, nu heb ik hem twee uur geleden voor de laatste keer gestart. Nu start ik hem direct en start hij binnen één keer kicken. Dit is vaker het geval, maar ik heb ook wel eens gehad dat ik hem heb gestart en dat hij het een kwartier later alweer minder snel of niet doet. Inhouden deed hij ditmaal niet bij stationair draaien (wegrijden heb ik net dit geprobeerd).
~ Love comes unseen; we only see it go
pi_119465322
Geef je gas bij het starten?
Hier had uw reclame kunnen staan.
  Forum Admin woensdag 21 november 2012 @ 14:52:12 #20
240730 crew  Opa.Bakkebaard
Heeft een huisje.
pi_119465339
quote:
2s.gif Op woensdag 21 november 2012 14:30 schreef leeell het volgende:
maar je cilinder is warmgelopen, en je heb nieuwe zuigerveertjes en klaar ?

zal vast wel schade aan je wand en zuiger hebben.

en mengsmeer ligt het vast niet aan pas als je 1:15 gaat mengen krijg je problemen, 1:40 kan makkelijker, laat staat 1:50

maar als de rook wit is, kan het ook een keerring zijn of je loopt je bakolie/koelvloeistof te verbranden
Dat. Ik zou eens navragen of de cilinder ook vervangen is. Na die warmloper zitten er ongetwijfeld groeven in je cilinderwand waardoor je minder/weinig compressie hebt en de scooter dus niet goed loopt, inhouden en moeilijk starten.

Als het warmlopen met grof geweld ging, dus meer vastlopen met een knal, dan kan er ook meer van je motorblok beschadigd zijn. Krukas lagers bijvoorbeeld.
  woensdag 21 november 2012 @ 14:52:50 #21
340341 Blester
Membre très utile
pi_119465366
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 14:51 schreef FransDeens het volgende:
Geef je gas bij het starten?
Nee, ik geef meestal geen gas bij het starten. Voordat ik hem start draai ik wel enkele keren aan het gashendel (nog geen lopende motor).
~ Love comes unseen; we only see it go
pi_119465402
Gas geven voor het starten is nergens voor nodig, maar het is wel belangrijk dat je geen gas geeft met starten. De choke werkt namelijk alleen bij gesloten gasklep. Maargoed, dat doe je dus goed.
Hier had uw reclame kunnen staan.
  woensdag 21 november 2012 @ 14:54:13 #23
256666 leeell
I know you're lonely
pi_119465413
als je een beetje verstand heb haal je gewoon even het nodige eraf zodat je bij de cilinder kan, dan bekijk je je bougie, haal je gelijk je cilinderkop eraf en bekijk je even je zuiger / poorten / cilinderwand
Op maandag 1 oktober 2012 18:45 schreef Chocolatebear het volgende:
Zei de man, terwijl hij een shaggie opstak en het gas open trok van zijn Tomos.
  woensdag 21 november 2012 @ 14:55:09 #24
340341 Blester
Membre très utile
pi_119465440
quote:
7s.gif Op woensdag 21 november 2012 14:52 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:

[..]

Dat. Ik zou eens navragen of de cilinder ook vervangen is. Na die warmloper zitten er ongetwijfeld groeven in je cilinderwand waardoor je minder/weinig compressie hebt en de scooter dus niet goed loopt, inhouden en moeilijk starten
Cilinder is bij het reviseren inderdaad vervangen, maar dit was voor de zuigerveren vastliepen. Bij de oudere zuigerveren waren de veren zegmaar bijna in de zuiger geschoten (braken af toen ik de veren eruit probeerde te halen). Dit kwam waarschijnlijk aangezien ik bij het testen niet echt heb ingereden (niet bij nagedacht ook). Nieuwe zuiger is er meteen ingeplaatst daarna.
~ Love comes unseen; we only see it go
  woensdag 21 november 2012 @ 14:56:27 #25
256666 leeell
I know you're lonely
pi_119465475
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 14:55 schreef Blester het volgende:

[..]

Cilinder is bij het reviseren inderdaad vervangen, maar dit was voor de zuigerveren vastliepen. Bij de oudere zuigerveren waren de veren zegmaar bijna in de zuiger geschoten (braken af toen ik de veren eruit probeerde te halen). Dit kwam waarschijnlijk aangezien ik bij het testen niet echt heb ingereden (niet bij nagedacht ook).
dus de nieuwe cilinder heeft mogelijk schade opgelopen

zeker als je zegt dat je veren zo vernaggeld waren (en in je zuiger geschoten? dus bovenlangs of onderdoor langs je pistonpen ?)
Op maandag 1 oktober 2012 18:45 schreef Chocolatebear het volgende:
Zei de man, terwijl hij een shaggie opstak en het gas open trok van zijn Tomos.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')