abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_119431641

Het klaag-, praat en vraagtopic voor medewerkers van PostNL.
Vanaf 1 Juni heet TNT Post PostNL.

Alle postbodes, postbezorgers, pakketchauffeurs, dames van de klantenservice, de medewerkers van de kantoren en alle andere TNT'ers zijn van harte welkom!

Klanten kunnen hier al hun vragen stellen over het versturen van poststukken!

Salaristabel:

De Emolumententabel

Handige linkjes voor klanten:

Consumenten:
PostNL voor Thuis
Posttarieven
Juist adresseren
Verhuisservice
Bewaarservice
Postzegeluitgiftekalender

Zakelijke klanten:
TNT Zakelijk

Veel gebruikte afkortingen en termen:
HAH = Huis aan Huis
HSM = HuisNummerSorteermachine
Lola = Los en Laad ruimte
VOS = Vroege Ochtend Sortering

Overige linkjes:
Over PostNL
TPG en klagen
IntranetMail-Thuis voor TNT'ers

Mensen die hier vaak langskomen

ultra_ivo, Ivo, werkzaam in VBG Maastricht
Token_W, werkzaam in Den Haag, Chroomstraat
xxiessiexx, Isabeau, werkzaam in het Westland
Peterselieman, werkzaam in VBG Leeuwarden
Jojoortje, werkzaam ergens in Twente
Bloemhof, Gerwin, werkzaam in Hasselt
Viper86, werkzaam in VBG Sneek
JMT, werkzaam in Amstelveen (ZO)
ries, werkzaam in VBG Den Bosch
silliegirl, werkzaam op Zuid-Beveland
MissSpooky, werkzaam in Kerkrade
Armageddon, werkzaam in Den Haag, Waldorpstraat
seventhseagulll, werkzaam in Den Haag, Fahrenheitstraat
Beaudelaire, werkzaam in Emmen, Weerdingestraat
sbientje, werkzaam in Breda
Dionysiou, Dion, werkzaam in Alkmaar-Noord en Heiloo
geeMc, Leon, werkzaam in Enschede Rigtersbleek
rub3n, Ruben, werkzaam in Kampen
dutch-mamma, werkzaam in Flevoland
Taneli, Danny, werkzaam in Diemen
JochemP, Jochem, werkzaam in Haarlem
ErwinRommel, Erwin, werkzaam bij het autobedrijf Area Centrum
Selestha, werkzaam in Amersfoort
Atmosphere82, werkzaam in Roosendaal

De OP is hier te vinden.
pi_119432846
Lol. Vanmorgen echt iets belachelijks meegemaakt.
Moest iemand inwerken, (eerste keer voor mij dat ik iemand moest inwerken,) dus ik vertel een of ander lul verhaal over hoe het voorbereiden in elkaar zit en wat je allemaal moet doen en blablabla.
Dus met zn tweeen die blauwe bakken gedaan en daarna laten zien hoe de post gezet moest worden.

Meneer heeft 4 vakjes gedaan, tot ie ineens opstond; mij bedankte en vertelde dat dit écht niets voor hem was en dat ie nu zichzelf ging afmelden.

:')
pi_119433826
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 17:36 schreef Crientj het volgende:
Moest iemand inwerken, (eerste keer voor mij dat ik iemand moest inwerken,) dus ik vertel een of ander lul verhaal over hoe het voorbereiden in elkaar zit en wat je allemaal moet doen en blablabla.
Dus met zn tweeen die blauwe bakken gedaan en daarna laten zien hoe de post gezet moest worden.

Meneer heeft 4 vakjes gedaan, tot ie ineens opstond; mij bedankte en vertelde dat dit écht niets voor hem was en dat ie nu zichzelf ging afmelden.

LOL! Je zult wel heel raar gekeken hebben!
"Everybody lies..."
House M.D.
pi_119433883
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 16:13 schreef lololo het volgende:

[..]

Niet zomaar aangetekenden maar zelfs legitimatiezendingen, die mogen dus echt alleen op vertoon van een geldig legitimatiebewijs door de geadresseerde aangenomen worden. Dus ook niet door familie. Leverde altijd vermoeiende gesprekken op aan de deur van de minder begripvolle/domme medemens. :')

Er kwam vanochtend bij ons ook een TC langs met in zijn hand een stapel van die dingen. Waar ik benieuwd naar ben is of de fout bij ons of bij de rabobank ligt. Bij ons zou wel erg pijnlijk zijn, die zendingen kosten iets van 13 euro per stuk geloof ik :')
Maar op welke manier kan de fout dan bij de Rabobank liggen?
  dinsdag 20 november 2012 @ 18:09:41 #5
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_119434171
quote:

:D
_O-
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
pi_119434725
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 12:05 schreef HeyMrPostman het volgende:
Hallo beste mensen,

Via een werktraject ben ik bezig me te oriënteren op een geschikte (bij)baan. Werken als bezorger is daar een van en daarvoor moet ik "interviews" houden. Bij een aantal mag ik dat via internet doen. Als iemand dit onderstaande lijstje (hoeft echt niet te lang) zou willen invullen zou ik daar erg erkentelijk voor zijn. Misschien zie ik jullie later terug als collega :)

Hoewel iemand anders heeft geantwoord, wil ik ook graag even de vragen beantwoorden... Ik ben nu ongeveer een jaar postbezorger.

1 Hoe is de werksfeer op de werkvloer?

Echt een werkvloer is er niet, aangezien je op straat werkt. Het contact met je collega's vindt vooral plaats op het depot. Afhankelijk van het soort depot kan de sfeer nogal verschillen. Ik heb een tijdje een klein depot gehad en dat was vrij persoonlijk en nam men wel tijd voor elkaar. Inmiddels zitten we op een groot depot en is het contact minder persoonlijk geworden. Wel zijn de collega's aardig voor elkaar en staan mensen altijd klaar voor een praatje. Ik denk dat je, indien je wil, best leuk contact kan hebben met je collega's.

2 Hoeveel collega's zijn er er en hoe gaan deze collega's onderling met elkaar om?

Hoeveel collega's ik precies heb weet ik niet. Ik schat zo'n 20 tot 30. Dat zijn dan de mensen die vanuit hetzelfde depot werken als ik. Wederom geldt dat de collega's leuk met elkaar omgaan. Er zijn natuurlijk kliekjes, zoals bepaalde oudgedienden en zaterdagkrachten, maar over het algemeen is het gezellig.

3 Wat voor type is de werkgever/baas?

Ik neem aan dat ik onder baas mijn direct leidinggevende moet verstaan? Mijn huidige teamleider is iemand die je nooit hoort als je je werk goed doet en wel als het niet goed is. Eigenlijk heb ik vrijwel geen contact met mijn leidinggevende en doe ik mijn werk grotendeels zelfstandig.

4 Hoe ziet de werksituatie er op de werkvloer uit?

Zoals eerder opgemerkt versta ik onder de werkvloer de straat. De werksituatie is vooral afhankelijk van de drukte en weer. Sommige dagen loop je een wijk fluitend weg aangezien het weer goed is en de hoeveelheid post klein. Andere dagen moet je keihard doorwerken. Wat ik inmiddels wel gemerkt heb is dat dit werk niet voor mensen is die niet van fysiek werk houden. Je moet bereid zijn (en in staat zijn) om af en toe even flink wat werk te willen verzetten, anders is het geen leuk werk.

5 Hoeveel uren moet je minimaal werken om deze baan uit te kunnen voeren?

Ik geloof dat de regel is dat je minimaal 4 uur per week moet werken. Dat is natuurlijk drie keer niks. Het is bij postbezorgen eerder de vraag hoeveel uur je kunt werken. Het werk is vrij zwaar dus meer dan 4 uur per dag is voor de meeste mensen teveel. Maar aan de andere kant moet je wel het geluk hebben dat je een wijk krijgt waarmee je per week 16 uur kan volmaken.

6 Hoe zien de werkzaamheden er precies uit?

Je begint je dag met het ophalen van de post. Deze laad je in je fiets en vervolgens begin je aan je wijk. Je loopt dan de post per straat weg en als alles op is fiets je terug om je uren op te schrijven of om bij te laden. Verder zijn er incidentele werkzaamheden zoals post afschrijven. Afhankelijk van de dagen kan er ook HAH bij zitten, waardoor je alle bussen langs moet gaan (waar geen sticker hangt). Vaak is het dan zoveel dat je terug zult moeten fietsen.

7 Wat verwacht de werkgever van de werknemer?

Dat je je werk doet volgens de voorschriften en binnen de gestelde tijd. Er is bij ons eigenlijk weinig uitgesproken over echte verwachtingen.

8 Hoeveel inkomen kan ik met deze baan verdienen?

Als je 23+ bent kun je uitgaan van een nettosalaris van pakweg 500 euro per maand. Het betaalt minimumloon en je maakt weinig uren, dus het is geen vetpot.

9 Hoe hoog is het werktempo?

Je bepaalt zelf het werktempo. Maar dan moet er wel bijgezegd worden dat er bepaalde tijden zijn waar je je aan dient te houden. Als je een snelle loper bent, dan houd je standaard tijd over, als je een langzame bent krijg je tijd extra. Echter is het wel de bedoeling dat je je aan de standaardtijd gaat houden, aangezien zij niet over je schouder mee kunnen kijken of je loopt te lanterfanten. Kort gezegd is het werktempo op piekdagen (drukke dagen) vrij hoog en op daldagen (rustige dagen) vrij laag.

10 Hoe vaak heb je tijdens een werkdag pauze?

Niet. Er zijn wel regels voor, maar aangezien de meeste wijken vrij kort zijn is pauze houden er niet bij. Het is dan ook niet nodig.

11 Is er een mogelijkheid om hulp/advies te vragen als de werknemer dit nodig heeft?

Hulp en advies kun je vooral van je collega's krijgen. Verwacht er echter niet teveel van want het werk is vrij zelfstandig en dat verwacht men ook van je.
Kom maar konijntje, doe maar wiebelen wiebelen...
pi_119435080
Hier ook wel eens iemand in moeten werken bij het bezorgen. Deze persoon wilde echter met zijn eigen taxi gaan bezorgen. Op het moment dat ik zei dat dat niet toegestaan was ging deze nieuwe medewerker er weer vandoor.
pi_119435384
Aanvullend op bovenstaande: Qua uren werken, ze proberen mensen zoveel mogelijk een contract te geven van 3 uur per week volgens mij. Heb ik zelf ook, helaas. Kan wel meer uren werken en doe dat meestal ook, maar kan er geen aanspraak op maken. Er zijn er dus ook wel die echt maar 3 uur per week werken.
500 per maand is al wel redelijk wat voor bezorgers volgens mij, dan moet je al best wat uren maken. Denk dat de mensen met 1 wijkje dat nog niet eens halen, zeker als ze de zaterdag niet doen :o

Pauze houden is voor bezorgers een beetje een keuze. Als ik twee wijken heb, neem ik meestal wel een forse pauze tussendoor, maar dat is gewoon in mijn eigen tijd ;). Maar als ik 5 uur moet bezorgen, vind ik het persoonlijk best wel 'nodig' om even pauze te houden.

En bezorgen kan ook met een karretje :) heb ik ook liever dan fiets :o
Nobody ever seems to remember life is a game we play
pi_119436047
Ik hbe in elk geval een contract voor 10 uur :)
pi_119437863
Kreeg vandaag een brief over de nieuwe werktijdenregeling. De wijken worden aangepast (alweer!!!) aan het piek/dalsysteem. Ze golden blijkbaar al vanaf 29 oktober en of ik er even mee akkoord wou gaan, anders staan ze vast. Volgens de brief was dit al reeds besproken met alle medewerkers...
Mijn TC heeft echter helemaal niets gezegd over nieuwe wijktijden! _O-

Kreeg er trouwens ook een flyer bij die geldt voor postbezorgers, alleen ben ik zaterdagbesteller. Blijkbaar noemen ze iedereen voortaan gewoon postbezorger?

Heb maar snel gemaild over de nieuwe wijktijden. Meer tijd kan er gewoon echt niet af, dan stop ik ermee. Sinds ik begonnen ben paar jaar gelden is er al langzaamaan een uurtje vanaf gehaald...

En ik ben een van de snelste hier, en zelfs ik haal het tegenwoordig nog maar net of zelfs vaak niet. En dan nog maar niet te spreken over de TC zelf... 8)7 :D
  dinsdag 20 november 2012 @ 19:50:20 #11
189430 Anonymousz
Bedankt Voor Het Nieuwtje Hans
pi_119438855
hele rustige dag vandaag maar slechts 2 1/2 uur gewerkt
Een Fokker Tijdens Oud & Nieuw: http://nl.tinypic.com/m/jsyaom/4
Een Fokker Tijdens Een Meteoroďd: http://nl.tinypic.com/m/fy3nth/4
Een Fokker Tijdens Het Warme Weer: http://nl.tinypic.com/m/ioiw5e/4
pi_119439120
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 18:39 schreef VixenFromHell het volgende:
Aanvullend op bovenstaande: Qua uren werken, ze proberen mensen zoveel mogelijk een contract te geven van 3 uur per week volgens mij. Heb ik zelf ook, helaas. Kan wel meer uren werken en doe dat meestal ook, maar kan er geen aanspraak op maken. Er zijn er dus ook wel die echt maar 3 uur per week werken.
500 per maand is al wel redelijk wat voor bezorgers volgens mij, dan moet je al best wat uren maken. Denk dat de mensen met 1 wijkje dat nog niet eens halen, zeker als ze de zaterdag niet doen :o

Pauze houden is voor bezorgers een beetje een keuze. Als ik twee wijken heb, neem ik meestal wel een forse pauze tussendoor, maar dat is gewoon in mijn eigen tijd ;). Maar als ik 5 uur moet bezorgen, vind ik het persoonlijk best wel 'nodig' om even pauze te houden.

En bezorgen kan ook met een karretje :) heb ik ook liever dan fiets :o
Ik heb een contract voor 10 uur per week.....ik verdien geen 500 euro per maand, en ik ben 25 jaar dus....
pi_119440283
quote]0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 10:01 schreef Kramerica-Industries het volgende:

[..]

Dat is de nieuwe stuurtas. Die is voor wanneer het 3-bundelsysteem ingaat. Maar op mijn vestiging is íe ook al verkrijgbaar, ook al werken we nog op de oude manier. Er gaat meer in dan in de oude stuurtas, maar hij is enkel op een (bijgeleverde) voordrager te monteren.
[/quote]
Ik heb ook die nieuwe tas, gebruik het voor HAH.
pi_119445621
Extreem weinig post hier. Uur eerder klaar dan normaal op dinsdag met voorbereiden, terwijl we normaal ook altijd vrij vroeg klaar zijn op dinsdag. En dat terwijl we ook nog eens 2 man minder in de voorbereiding hadden vandaag.
pi_119447263
Hoelang doet mijn (gewone) post erover om bezorgd te worden in december?
Wij streven ernaar deze kerst- en nieuwjaarspost binnen drie werkdagen (72 uur) te bezorgen. Vanaf dit jaar is onze postbezorging wel gewijzigd: u kunt dagelijks kerstpost ontvangen, maar de meeste kerstpost zal bezorgd worden op maandag, woensdag en vrijdag, omdat wij op dinsdag, donderdag en zaterdag voornamelijk zakelijke post bezorgen.
pi_119447527
quote:

in de oude tijd wel regelmatig meegemaakt,nu ligt het werktempo natuurlijk veel hoger,
het gros van de mensen denkt dat het bij ons echt rozegeur en maneschijn is :)
pi_119447812
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 19:33 schreef Deezertje het volgende:
Kreeg vandaag een brief over de nieuwe werktijdenregeling. De wijken worden aangepast (alweer!!!) aan het piek/dalsysteem. Ze golden blijkbaar al vanaf 29 oktober en of ik er even mee akkoord wou gaan, anders staan ze vast. Volgens de brief was dit al reeds besproken met alle medewerkers...
Mijn TC heeft echter helemaal niets gezegd over nieuwe wijktijden! _O-

Kreeg er trouwens ook een flyer bij die geldt voor postbezorgers, alleen ben ik zaterdagbesteller. Blijkbaar noemen ze iedereen voortaan gewoon postbezorger?

Heb maar snel gemaild over de nieuwe wijktijden. Meer tijd kan er gewoon echt niet af, dan stop ik ermee. Sinds ik begonnen ben paar jaar gelden is er al langzaamaan een uurtje vanaf gehaald...

En ik ben een van de snelste hier, en zelfs ik haal het tegenwoordig nog maar net of zelfs vaak niet. En dan nog maar niet te spreken over de TC zelf... 8)7 :D
dit heb ik even van de site van de vakbond gehaald:
Hallo ik heb gisteren onze nieuwe werkurenrooster van de georoute gehad. Werk op donderdag piekdag normaal doe ik er tussen de 2:30 en 2:45 zou er nu nog maar 1:45 voor krijgen.Werk af en toe ook extra wijken en op deze dagen krijg je nu structueel 30 min minder.Dus zo betaalbaar worden onze werkuren niet dadelijk niet meer uitbetaald.
———————————
Reactie Vakbond:

Wederom hetzelfde: Het schema is een richtlijn maar de feitelijk gewerkte uren moeten worden uitbetaald. Die regel is volstrekt duidelijk dus als je 2.45 uur loopt over een wijk dan moet die tijd betaald worden. Als dat toch niet gebeurd horen we dat graag met namen en rugnummers, dus plaats waar het gebeurd en teamcoach die verantwoordelij k is voor deze onzin. We maken er werk van.
pi_119447889
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 22:32 schreef ophaling10 het volgende:

[..]

in de oude tijd wel regelmatig meegemaakt,nu ligt het werktempo natuurlijk veel hoger,
Mijn ervaring is omgekeerd: Tegenwoordig ligt het werktempo (en dan bedoel ik dus het werkelijke tempo uit de praktijk) veel lager dan vroeger. Dat komt omdat de oudgedienden die meestal behoorlijk snel waren langzaamaan vertrekken, en de nieuwelingen (hier althans) over het algemeen een stuk trager zijn.

De werktijden staan tegenwoordig wel veel krapper dan vroeger (dus het gewenste tempo ligt hoger), maar het daadwerkelijke behaalde tempo ligt lager.
Newman: I'm a U.S. Postal worker.
George: Aren't those the guys that always go crazy and come back with a gun and shoot everybody?
Newman: Sometimes...
pi_119448769
Ik heb gehoord dat ze bij ons goed kunnen plannen :|
Was iemand die de wijk op di-vrij-za bezorgd, zaterdag vrij....
Die was vandaag niet zo blij, heeft de wijk 2x kunnen rijden, aangezien ze dus niemand hadden gestuurd :(
Nu werk ik normaal op dinsdag bij een vriendin....maar heb toch echt gezegd, dat ze me volgende keer moet bellen, en ff aan mij ook laat weten dat ze op zaterdag vrij is....
pi_119448960
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 22:39 schreef Kramerica-Industries het volgende:

[..]

Mijn ervaring is omgekeerd: Tegenwoordig ligt het werktempo (en dan bedoel ik dus het werkelijke tempo uit de praktijk) veel lager dan vroeger. Dat komt omdat de oudgedienden die meestal behoorlijk snel waren langzaamaan vertrekken, en de nieuwelingen (hier althans) over het algemeen een stuk trager zijn.

De werktijden staan tegenwoordig wel veel krapper dan vroeger (dus het gewenste tempo ligt hoger), maar het daadwerkelijke behaalde tempo ligt lager.
Dat ben ik niet geheel met je eens, zeker niet op mijn vestiging. Ik werk echt hard door (voor zover ik weet) maar ik vind dat ze behoorlijk veel van je verwachten. Oke ik geef toe dat nieuwe mensen niet altijd de snelste zijn maar na een paar weken/maanden zijn ze meestal wel een stuk sneller.
pi_119449292
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 22:58 schreef Jippie90 het volgende:

[..]

Dat ben ik niet geheel met je eens, zeker niet op mijn vestiging. Ik werk echt hard door (voor zover ik weet) maar ik vind dat ze behoorlijk veel van je verwachten. Oke ik geef toe dat nieuwe mensen niet altijd de snelste zijn maar na een paar weken/maanden zijn ze meestal wel een stuk sneller.
Vroeger had je ook alle vrijheid,niet snel ben je laat klaar,
en iedereen deed z n eigen wijken,deze regie had je helemaal zelf in handen.
Nu gaat het alleen maar om geld te besparen.
Hetzelfde werk betaald overall gewoon 30-40% minder(en dat is een heleboel)
Qua rode bakken had je 16jaar geleden per wijk (2-250 adressen,een stuk of 4-6)
nu is het aantal blauwe en hah enorm toegenomen,per saldo veel zwaarder,
in de voorbereiding en uitvoering ervan.
pi_119450688
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 23:03 schreef ophaling10 het volgende:

[..]

Vroeger had je ook alle vrijheid,niet snel ben je laat klaar,
en iedereen deed z n eigen wijken,deze regie had je helemaal zelf in handen.
Nu gaat het alleen maar om geld te besparen.
Hetzelfde werk betaald overall gewoon 30-40% minder(en dat is een heleboel)
Qua rode bakken had je 16jaar geleden per wijk (2-250 adressen,een stuk of 4-6)
nu is het aantal blauwe en hah enorm toegenomen,per saldo veel zwaarder,
in de voorbereiding en uitvoering ervan.
En daarbij gaan ze volgens mij een stuk makkelijker met mensen om, ik ben zelf een vrij flexibele werknemer maar wat ze mij af en toe laten doen gaat soms ook wel te ver...

[ Bericht 0% gewijzigd door Jippie90 op 20-11-2012 23:36:09 (Typefout) ]
pi_119452407
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 22:32 schreef ophaling10 het volgende:

[..]

Dat sowieso, maar dat komt zeker ook door die belachelijk vrolijke reclame die ze tegenwoordig uitzenden.
pi_119455059
Nog geen loon. Laat zijn ze deze maand :{ Normaal staat het er de 20e al op.
  woensdag 21 november 2012 @ 09:11:26 #25
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_119455082
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 09:09 schreef Selestha het volgende:
Nog geen loon. Laat zijn ze deze maand :{ Normaal staat het er de 20e al op.
Staat morgen pas op je rekening ;)
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')