abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_119342628
Als een van de laatste projecten in de nieuwe badkamer heb ik een ventilator gekocht.
Ik wilde er één met timer, naloop en vochtsensor omdat ik dan het idee had het beste van alle werelden te hebben.
In mijn perfecte wereldje zou dan de fan zachtjes op de achtergrond zoemen als ik de lcihten aan deed en de luchtvochtigheid voor me in de gaten houden waarna hij als een enthousiaste wervelwind nog nét niet mijn haren zou droogzuigen.

Tot zover mijn perfecte wereld, de realiteit is namelijk als volgt:
Ik kom de badkamer binnen, doe de lichten aan en irriteer me direct al aan het lawaai van de fan. Ik ben tot de conclusie gekomen dat het voor mij eigenlijk niet hoeft als de lichten aan gaan aangezien je 9 van de 10 keer niet gaat douchen. Daarnaast vind ik hem veel te luidruchtig, terwijl ik zelfs nog wel een kogelgelagerde heb gekocht :(
Over de werking van het geheel kan ik nog niks zeggen, want gister pas ingebouwd.

Dus, wat mij betreft mag dat ding eruit en komt er een andere voor in de plaats. Maar kan iemand hier mij vertellen wat ik nou moet.

Ik heb zo'n bouwmarkt ding van IVC geloof ik (bij de Karwei vandaan). Die is dus afgeschreven :(

c_/
met een koekje
pi_119342769
Timer eraan koppelen, dat ie pas na 5 of 10 minuten aan gaat?
gr gr
pi_119343887
Gewoon mechanische ventilatie aanschaffen en laten instaleren.
IT'er in hart en nieren
  Moderator zondag 18 november 2012 @ 15:17:36 #4
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_119344082
In mijn belevingswereld maken die badkamerventilators altijd een teringherrie; wat voor soort, merk of type je ook neemt. :( :@
pi_119344112
quote:
0s.gif Op zondag 18 november 2012 15:12 schreef PascalDutch het volgende:
Gewoon mechanische ventilatie aanschaffen en laten instaleren.
Waarom laten? Wat is dit nou weer een achterlijke opmerking :X

c_/
met een koekje
pi_119344162
quote:
0s.gif Op zondag 18 november 2012 15:18 schreef koffielepel het volgende:

[..]

Waarom laten? Wat is dit nou weer een achterlijke opmerking :X

c_/
Omdat een mechanische installatie best wel ingewikkeld installeren is.
IT'er in hart en nieren
  Moderator zondag 18 november 2012 @ 15:21:05 #7
92034 crew  Vonkenboer
pi_119344222
quote:
0s.gif Op zondag 18 november 2012 15:19 schreef PascalDutch het volgende:

[..]

Omdat een mechanische installatie best wel ingewikkeld installeren is.
Die paar leidingen en een dakdoorvoer ? Samen met een 3 standenschakeling ?
Dat stelt toch heul niet zo veul voor ?
pi_119344243
quote:
0s.gif Op zondag 18 november 2012 15:21 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Die paar leidingen en een dakdoorvoer ? Samen met een 3 standenschakeling ?
Dat stelt toch heul niet zo veul voor ?
Voor de gemiddelde doe-het-zelver wel.
IT'er in hart en nieren
  Moderator zondag 18 november 2012 @ 15:22:33 #9
92034 crew  Vonkenboer
pi_119344278
quote:
0s.gif Op zondag 18 november 2012 15:21 schreef PascalDutch het volgende:

[..]

Voor de gemiddelde doe-het-zelver wel.
Wij hebben het in het verleden zelf uitgevoerd; en als je geen dure wtw toestanden wilt dan is het nog verrassend eenvoudig hoor.. K&W / Badkamer mechanisch ventileren
pi_119344515
Maak gewoon een aparte schakelaar?
pi_119346681
Ik had hetzelfde probleem, ventilator aan als het licht aan gaat. Irritant. Zeker als je in bad zit.
extra schakelaar gemaakt zodat verlichting, spiegelverwarming en ventilatie onafhankelijk te bedienen zijn.
pi_119346915
Ik weet niet precies hoe je afvoer buis loopt, maar misschien is een buisventilator vlak bij de dakdoorvoer (zolder?) een mogelijkheid. Dan heb je de fan dus een (heel?) eind van de aanzuigopening vandaan zitten. Scheelt misschien geluid.

Ik ken ook iemand die z'n ventilator gekoppeld heeft aan z'n warmwaterleiding van de douche. Gebruikt ie de douche niet, gaat de ventilator ook niet aan. Na het douchen blijft de leiding nog een 10 - 20 minuten warm, en voila de nalooptijd
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_119349368
quote:
0s.gif Op zondag 18 november 2012 16:39 schreef blomke het volgende:
Ik weet niet precies hoe je afvoer buis loopt, maar misschien is een buisventilator vlak bij de dakdoorvoer (zolder?) een mogelijkheid. Dan heb je de fan dus een (heel?) eind van de aanzuigopening vandaan zitten. Scheelt misschien geluid.

Ik ken ook iemand die z'n ventilator gekoppeld heeft aan z'n warmwaterleiding van de douche. Gebruikt ie de douche niet, gaat de ventilator ook niet aan. Na het douchen blijft de leiding nog een 10 - 20 minuten warm, en voila de nalooptijd
hebben mn ouders ook :) alleen volgens mij is dat ding nu eens aan vervanging toe want je hoort t door het hele huis _O-

zelf een mechanische ventilatie met 3 standen

nu is het nog eens bedenken wat voor mn ouders een betere optie gaat zijn, een MV box of een nieuwe in de buis geplaatste ventilator ;)
pi_119549873
Bij ons zit er een aparte schakelaar voor de fan, dankzij de gemeente die dat verplicht stelde (een of ander bouwbesluit). En zoveel herrie maakt 'ie niet :?. Maar dat is mijn belevingswereld, misschien wil jij het muis stil hebben in de douche.
Probleem bij ons is meer dat 'ie te weinig afvoert, als we na t douchen de deur openen naar de gang gaat af en toe de rookmelder af..
pi_119551282
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 november 2012 19:58 schreef Sport_Life het volgende:
Bij ons zit er een aparte schakelaar voor de fan, dankzij de gemeente die dat verplicht stelde (een of ander bouwbesluit). En zoveel herrie maakt 'ie niet :?. Maar dat is mijn belevingswereld, misschien wil jij het muis stil hebben in de douche.
Probleem bij ons is meer dat 'ie te weinig afvoert, als we na t douchen de deur openen naar de gang gaat af en toe de rookmelder af..
en je kan wel voldoende lucht aanvoeren als de deur dicht zit ?
bij mn ouders kiert de deur aan de onderkant gewoon best wel, waardoor je duidelijk een luchtstroom kan voelen bij de deur :)
pi_119556651
Weet niet wat je mogelijkheden zijn, maar ik heb mijn ventilator buiten de badkamer hangen.

Boven de douche zit een ventilatie opening. Vanaf daar loopt er een buis over het plafond naar de naastgelegen hal. Boven het plafond van de hal zit een motor. Bij de badkamerdeur kan je de motor op 2 standen zetten of uit. Maar dit kan je ook laten bedienen door een sensor in de badkamer natuurlijk.

Omdat het plafond geisoleerd is hoor je de motor bijna niet, en in de badkamer hoor je alleen maar zacht iets suizen, helemaal niet vervelend.
Nadeel: In het plafond van de hal moet een luikje, voor het geval er iets met de motor is.

Heb je nou boven je badkamer een houten vloer zitten met een zolderruimte of zoiets dan kan je daar ook leuke dingen mee uithalen, als je die motor maar ergens kwijt kan waar je hem (bijna) niet hoort. Bekenden van me hadden het ook op die manier gedaan, motor hing onder het schuine dak in een bergruimte.
pi_119562373
Moeilijk te zeggen of er een ideale situatie voor badkamerventilatie bestaat, maar naar mijn gevoel zit ik er erg dicht bij.
Er was het nodige knutselwerk mee gemoeid maar in de praktijk werkt het voor mijn inpandige badkamer zonder ramen ideaal.
Het verpompen van de lucht doe ik met een ventilatie unit van orcon (mvs-8) die boven de badkamer is gemonteerd. Het is een standaard apparaat dat via een perilex stekker aan te sturen is op 3 snelheden.

De aansturing vindt niet plaats via de standaard schakelaar of lichtknop maar ik heb er een stukje intelligente logica tussen gebouwd.
Als je heel kort in de ruimte bent (en dus het licht aan hebt gedaan) gebeurt er niets.
Brandt het licht echter langer dan 1 minuut dan gaat de ventilator draaien op een laag toerental en blijft een half uurtje nadraaien op dat lage toerental.
Als het licht langer dan 5 minuten aan blijft, bijvoorbeeld bij douchen of het zware werk op het toilet, gaat de ventilator op het hoge toerental draaien. De nadraaitijd bedraagt in dat geval 3 kwartier.
E.e.a. is geprogrammeerd in een siemens logo. Tien jaar geleden gebouwd en nadien nooit meer bij geweest.

Wellicht vinden veel mensen dit behoorlijke overkill maar ik ben er zeer tevreden over en we hebben 0,0 last van schimmel en vocht in de badkamer. Bijkomend voordeel in onze situatie is dat de verse lucht aangezogen wordt via de naastgelegen slaapkamer en dat daarmee ook meteen die ruimte voorzien is van verse lucht op het moment dat we de deur uitgaan.
Gezanik om een "bron" beschouw ik als een gebrek aan eigen algemene ontwikkeling.
  zaterdag 24 november 2012 @ 10:16:41 #18
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_119566397
quote:
0s.gif Op zondag 18 november 2012 15:22 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Wij hebben het in het verleden zelf uitgevoerd; en als je geen dure wtw toestanden wilt dan is het nog verrassend eenvoudig hoor.. K&W / Badkamer mechanisch ventileren
WTW is ook niet ingewikkeld hoor. Dat flap je er ook zo in. Wel ff inregelen natuurlijk, maar dat doe je met de cv ook.
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
  zaterdag 24 november 2012 @ 10:25:40 #19
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_119566513
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 november 2012 00:16 schreef quo_ het volgende:
Moeilijk te zeggen of er een ideale situatie voor badkamerventilatie bestaat, maar naar mijn gevoel zit ik er erg dicht bij.
Er was het nodige knutselwerk mee gemoeid maar in de praktijk werkt het voor mijn inpandige badkamer zonder ramen ideaal.
Het verpompen van de lucht doe ik met een ventilatie unit van orcon (mvs-8) die boven de badkamer is gemonteerd. Het is een standaard apparaat dat via een perilex stekker aan te sturen is op 3 snelheden.

[ afbeelding ]

De aansturing vindt niet plaats via de standaard schakelaar of lichtknop maar ik heb er een stukje intelligente logica tussen gebouwd.
Als je heel kort in de ruimte bent (en dus het licht aan hebt gedaan) gebeurt er niets.
Brandt het licht echter langer dan 1 minuut dan gaat de ventilator draaien op een laag toerental en blijft een half uurtje nadraaien op dat lage toerental.
Als het licht langer dan 5 minuten aan blijft, bijvoorbeeld bij douchen of het zware werk op het toilet, gaat de ventilator op het hoge toerental draaien. De nadraaitijd bedraagt in dat geval 3 kwartier.
E.e.a. is geprogrammeerd in een siemens logo. Tien jaar geleden gebouwd en nadien nooit meer bij geweest.

[ afbeelding ]

Wellicht vinden veel mensen dit behoorlijke overkill maar ik ben er zeer tevreden over en we hebben 0,0 last van schimmel en vocht in de badkamer. Bijkomend voordeel in onze situatie is dat de verse lucht aangezogen wordt via de naastgelegen slaapkamer en dat daarmee ook meteen die ruimte voorzien is van verse lucht op het moment dat we de deur uitgaan.
Kolere, een ventilatiebox aansturen via een Siemens Logo _O-
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
pi_119566547
quote:
10s.gif Op zaterdag 24 november 2012 10:25 schreef cvboer het volgende:

[..]

Kolere, een ventilatiebox aansturen via een Siemens Logo _O-
tja, sommige mensen zijn niet zo structueel met knopjes enzo :')

idee is wel leuk ansigh... alleen t lijkt me simpeler te kunnen :?
  zaterdag 24 november 2012 @ 10:30:12 #21
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_119566581
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 november 2012 10:28 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

tja, sommige mensen zijn niet zo structueel met knopjes enzo :')

idee is wel leuk ansigh... alleen t lijkt me simpeler te kunnen :?
Dit is al redelijk simpel, het is een plc, veel eenvoudiger kun je het niet maken.
pi_119566591
quote:
10s.gif Op zaterdag 24 november 2012 10:30 schreef cvboer het volgende:

[..]

Dit is al redelijk simpel, het is een plc, veel eenvoudiger kun je het niet maken.
dan wel goedkoper ;)
  zaterdag 24 november 2012 @ 10:31:59 #23
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_119566603
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 november 2012 10:31 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

dan wel goedkoper ;)
Dat zou kunnen, ben niet thuis in die plc wereld.
pi_119566607
quote:
10s.gif Op zaterdag 24 november 2012 10:31 schreef cvboer het volgende:

[..]

Dat zou kunnen, ben niet thuis in die plc wereld.
PLCs lijken me niet goedkoop :P
  zaterdag 24 november 2012 @ 10:33:44 #25
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_119566623
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 november 2012 10:32 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

PLCs lijken me niet goedkoop :P
ik vind 142 euro voor een siemens logo nog een lachertje eigenlijk.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')