Waarom laten? Wat is dit nou weer een achterlijke opmerkingquote:Op zondag 18 november 2012 15:12 schreef PascalDutch het volgende:
Gewoon mechanische ventilatie aanschaffen en laten instaleren.
Omdat een mechanische installatie best wel ingewikkeld installeren is.quote:Op zondag 18 november 2012 15:18 schreef koffielepel het volgende:
[..]
Waarom laten? Wat is dit nou weer een achterlijke opmerking![]()
Die paar leidingen en een dakdoorvoer ? Samen met een 3 standenschakeling ?quote:Op zondag 18 november 2012 15:19 schreef PascalDutch het volgende:
[..]
Omdat een mechanische installatie best wel ingewikkeld installeren is.
Voor de gemiddelde doe-het-zelver wel.quote:Op zondag 18 november 2012 15:21 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Die paar leidingen en een dakdoorvoer ? Samen met een 3 standenschakeling ?
Dat stelt toch heul niet zo veul voor ?
Wij hebben het in het verleden zelf uitgevoerd; en als je geen dure wtw toestanden wilt dan is het nog verrassend eenvoudig hoor.. K&W / Badkamer mechanisch ventilerenquote:Op zondag 18 november 2012 15:21 schreef PascalDutch het volgende:
[..]
Voor de gemiddelde doe-het-zelver wel.
hebben mn ouders ookquote:Op zondag 18 november 2012 16:39 schreef blomke het volgende:
Ik weet niet precies hoe je afvoer buis loopt, maar misschien is een buisventilator vlak bij de dakdoorvoer (zolder?) een mogelijkheid. Dan heb je de fan dus een (heel?) eind van de aanzuigopening vandaan zitten. Scheelt misschien geluid.
Ik ken ook iemand die z'n ventilator gekoppeld heeft aan z'n warmwaterleiding van de douche. Gebruikt ie de douche niet, gaat de ventilator ook niet aan. Na het douchen blijft de leiding nog een 10 - 20 minuten warm, en voila de nalooptijd
en je kan wel voldoende lucht aanvoeren als de deur dicht zit ?quote:Op vrijdag 23 november 2012 19:58 schreef Sport_Life het volgende:
Bij ons zit er een aparte schakelaar voor de fan, dankzij de gemeente die dat verplicht stelde (een of ander bouwbesluit). En zoveel herrie maakt 'ie niet. Maar dat is mijn belevingswereld, misschien wil jij het muis stil hebben in de douche.
Probleem bij ons is meer dat 'ie te weinig afvoert, als we na t douchen de deur openen naar de gang gaat af en toe de rookmelder af..
WTW is ook niet ingewikkeld hoor. Dat flap je er ook zo in. Wel ff inregelen natuurlijk, maar dat doe je met de cv ook.quote:Op zondag 18 november 2012 15:22 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Wij hebben het in het verleden zelf uitgevoerd; en als je geen dure wtw toestanden wilt dan is het nog verrassend eenvoudig hoor.. K&W / Badkamer mechanisch ventileren
Kolere, een ventilatiebox aansturen via een Siemens Logoquote:Op zaterdag 24 november 2012 00:16 schreef quo_ het volgende:
Moeilijk te zeggen of er een ideale situatie voor badkamerventilatie bestaat, maar naar mijn gevoel zit ik er erg dicht bij.
Er was het nodige knutselwerk mee gemoeid maar in de praktijk werkt het voor mijn inpandige badkamer zonder ramen ideaal.
Het verpompen van de lucht doe ik met een ventilatie unit van orcon (mvs-8) die boven de badkamer is gemonteerd. Het is een standaard apparaat dat via een perilex stekker aan te sturen is op 3 snelheden.
[ afbeelding ]
De aansturing vindt niet plaats via de standaard schakelaar of lichtknop maar ik heb er een stukje intelligente logica tussen gebouwd.
Als je heel kort in de ruimte bent (en dus het licht aan hebt gedaan) gebeurt er niets.
Brandt het licht echter langer dan 1 minuut dan gaat de ventilator draaien op een laag toerental en blijft een half uurtje nadraaien op dat lage toerental.
Als het licht langer dan 5 minuten aan blijft, bijvoorbeeld bij douchen of het zware werk op het toilet, gaat de ventilator op het hoge toerental draaien. De nadraaitijd bedraagt in dat geval 3 kwartier.
E.e.a. is geprogrammeerd in een siemens logo. Tien jaar geleden gebouwd en nadien nooit meer bij geweest.
[ afbeelding ]
Wellicht vinden veel mensen dit behoorlijke overkill maar ik ben er zeer tevreden over en we hebben 0,0 last van schimmel en vocht in de badkamer. Bijkomend voordeel in onze situatie is dat de verse lucht aangezogen wordt via de naastgelegen slaapkamer en dat daarmee ook meteen die ruimte voorzien is van verse lucht op het moment dat we de deur uitgaan.
tja, sommige mensen zijn niet zo structueel met knopjes enzoquote:Op zaterdag 24 november 2012 10:25 schreef cvboer het volgende:
[..]
Kolere, een ventilatiebox aansturen via een Siemens Logo
Dit is al redelijk simpel, het is een plc, veel eenvoudiger kun je het niet maken.quote:Op zaterdag 24 november 2012 10:28 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
tja, sommige mensen zijn niet zo structueel met knopjes enzo
idee is wel leuk ansigh... alleen t lijkt me simpeler te kunnen
dan wel goedkoperquote:Op zaterdag 24 november 2012 10:30 schreef cvboer het volgende:
[..]
Dit is al redelijk simpel, het is een plc, veel eenvoudiger kun je het niet maken.
Dat zou kunnen, ben niet thuis in die plc wereld.quote:
PLCs lijken me niet goedkoopquote:Op zaterdag 24 november 2012 10:31 schreef cvboer het volgende:
[..]
Dat zou kunnen, ben niet thuis in die plc wereld.
ik vind 142 euro voor een siemens logo nog een lachertje eigenlijk.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |