Waar baseer je die 10-15% eigenlijk op? Volgens mij staan we nog maar net aan het begin van een zeer zware economische teruggang. Ik zie juist de werkeloosheid de komende jaren oplopen naar de 10-15%quote:Op zaterdag 17 november 2012 11:11 schreef MaLo het volgende:
Het is toch koffiedik kijken. Niemand weet precies wat de toekomst brengt. Mijn glazen bol zegt, dat de huizenprijzen de komende jaren nog (10-15%) gaan zakken, dan stabiliseren en dan met de inflatie weer mee omhoog gaan.
Ik hoop in ieder geval dat wij tot aan ons pensioen kunnen wonen in een huis dat ons past. Wij hebben NU de middelen om dat te realiseren, op voorwaarde dat we dit huis verkopen.
Je kunt niet je hele leven vooraf plannen. Je doet wat je het beste lijkt. Soms neem je een risico. Aan de andere kant, wie dan leeft, wie dan zorgt.
Uit mijn glazen bolquote:Op zaterdag 17 november 2012 11:52 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Waar baseer je die 10-15% eigenlijk op? Volgens mij staan we nog maar net aan het begin van een zeer zware economische teruggang. Ik zie juist de werkeloosheid de komende jaren oplopen naar de 10-15%
Het "grappige" is dat de mensen die nu 10-15% daling "voorspellen", min of meer dezelfde mensen zijn die tot enkele jaren terug zeiden dat prijzen niet konden dalen.quote:Op zaterdag 17 november 2012 11:52 schreef ComplexConjugate het volgende:
Waar baseer je die 10-15% eigenlijk op? Volgens mij staan we nog maar net aan het begin van een zeer zware economische teruggang.
jongeren moeten weer leren te sparen eerst en niet voor 110% financierenquote:Op zaterdag 17 november 2012 12:54 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Het "grappige" is dat de mensen die nu 10-15% daling "voorspellen", min of meer dezelfde mensen zijn die tot enkele jaren terug zeiden dat prijzen niet konden dalen.
Ik zie huizenprijzen nog wel halveren als de rente ruim verdubbelt.
Sparen, betalen voor de vergrijzing, Grieken, arme Nederlanders en minstens 2,1 kind krijgen ivm de demografie.quote:Op zaterdag 17 november 2012 13:00 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
jongeren moeten weer leren te sparen eerst en niet voor 110% financieren
De reële rente is al een aantal jaar erg laag. Als dit omslaat (en daar zijn geen goede indicatoren voor om te voorspellen) dan kan het hard gaan. Niet zo zeer 50% eraf omdat er een punt komt dat de jaren van achterblijvende inflatiecorrectie de leeglopende bubbel raakt. Waar dat is weet niemand maar globaal kun je stellen dat er wel een absoluut minimum ligt bij de werkelijke bouwkosten van een woning. En ik hoop voor de huizeneigenaar nog een iets hogere bodem.quote:Op zaterdag 17 november 2012 12:54 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Het "grappige" is dat de mensen die nu 10-15% daling "voorspellen", min of meer dezelfde mensen zijn die tot enkele jaren terug zeiden dat prijzen niet konden dalen.
Ik zie huizenprijzen nog wel halveren als de rente ruim verdubbelt.
ze moeten gewoon beter nadenken, een kindje kan al vanaf drie jaar werken en dan door banken meetellen voor 1/2 in hun hypotheek en tijdens het werk op andermans kindjes passen dat scheelt in de kinderopvangquote:Op zaterdag 17 november 2012 13:03 schreef WammesWaggel het volgende:
[..]
Sparen, betalen voor de vergrijzing, Grieken, arme Nederlanders en minstens 2,1 kind krijgen ivm de demografie.
Die jongeren kunnen maar beter een geldboom inzaaien
Bij nieuwbouw wel. Bij oude huizen daarentegen lijkt het me heel normaal dat de waarde daar onder kan liggen.quote:Op zaterdag 17 november 2012 13:16 schreef komrad het volgende:
... maar globaal kun je stellen dat er wel een absoluut minimum ligt bij de werkelijke bouwkosten van een woning.
Ik hoop voor de nieuwe huiseigenaar juist dat deze niet veel meer dan de bouwkosten moet betalen voor 2 geveltjes, 1 muur, en 1 dak...quote:En ik hoop voor de huizeneigenaar nog een iets hogere bodem.
het komt er op neer dat je niet betaalt naar een verhouding van de bouwkosten (met afschrijving) maar naar wat je kunt betalen op basis van je salaris. Dat onderscheid komt door de locatie, grondschaarste factor. Daar waar mensen willen wonen is de grond beperkt (al dan niet planologisch beperkt of feitelijk beperkt) en woningen zijn onvergelijkbar met de markt in roerende goederen om het simpele feit dat ze (bijna) niet te verplaatsen zijn. Daarmee functioneert de markt nu eenmaal anders.quote:Op zaterdag 17 november 2012 13:41 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Bij nieuwbouw wel. Bij oude huizen daarentegen lijkt het me heel normaal dat de waarde daar onder kan liggen.
[..]
Ik hoop voor de nieuwe huiseigenaar juist dat deze niet veel meer dan de bouwkosten moet betalen voor 2 geveltjes, 1 muur, en 1 dak...
Bij La Vie en Proost in Amsterdam is het ook zoiets.quote:Op zaterdag 17 november 2012 15:46 schreef Basp1 het volgende:
Ik zit voor een weekend in milaan, net liepen we langs een makelaar 950.000 voor 100 m^2. Over hoge huizenprijzen gesproken.
Drank is hier trouwens ook duur in de kroegen 10 euro voor 1/2 liter. Maar wel veel mooie dames.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
http://www.nu.nl/economie(...)uizen-gekelderd.htmlquote:RIJSWIJK - Het aantal nieuwbouwwoningen dat jaarlijks wordt opgeleverd, is sinds 2010 gekelderd.
Inmiddels is het aantal uitgekomen op het niveau van de periode direct na de Tweede Wereldoorlog en dus op het laagste niveau in ruim 60 jaar. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek.
^^ Dat. Nieuwbouwaantallen dalen werkelijk alleen door de hoge grondprijzen. Voor 150.000 euro zouden nieuwe energiezuinige rijtjeswoningen op een postzegel grond ook nu als warme broodjes over de toonbank gaan.quote:Op zaterdag 17 november 2012 21:51 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
zat erin. de gemeentes zullen verder moeten zakken met grondprijzen willen ze nog voldoende verkopen.
Of nog kleinere kavels. Ik zag laatst een nieuwbouwproject, waar bij de goedkoopste serie tussenwoningen niet alleen slechts een begane grond en 1 verdieping had, maar ook maar 3,8m x 9,5m als verdiepingsmaat.quote:Op zaterdag 17 november 2012 21:51 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
zat erin. de gemeentes zullen verder moeten zakken met grondprijzen willen ze nog voldoende verkopen.
Als je door een gemiddelde bankenwinkel loopt, past de gemiddelde bank niet in het gemiddelde nieuwbouwhuisquote:Op zaterdag 17 november 2012 21:58 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Of nog kleinere kavels. Ik zag laatst een nieuwbouwproject, waar bij de goedkoopste serie tussenwoningen niet alleen slechts een begane grond en 1 verdieping had, maar ook maar 3,8m x 9,5m als verdiepingsmaat.
Yup, dat is hem inderdaad.quote:Op zaterdag 17 november 2012 23:55 schreef poemojn het volgende:
BVZ, hier staan de plattegronden: http://www.niki.nl/xml/action/housetypemap?housetypeid=15884
Wat klein zeg.. kaveloppervlak ook maar 79 m2.
Nogal naïef eerlijk gezegd.quote:Op zaterdag 17 november 2012 21:51 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
Ik zie hier ook veel vrij nieuwe huizen afgewerkt met een houten schuurtje op het dak... Of de eerste verdieping afgewerkt met golfplaten. Net alsof we in Nederland niet een paar bakstenen kunnen betalenquote:Op zondag 18 november 2012 00:10 schreef WammesWaggel het volgende:
In mijn omgeving zie ik dat het een trend is om een doos aka nieuwe verdieping op woningen te laten plaatsen, opzich zou dat ook wel een optie zijn voor starters... eerst een kleine nieuwere woning kopen en dan na verloop van tijd een doos laten plaatsen en je hoeft niet te verhuizen..
Die rijkdom van dit land die jij bedoelt is allang verdampt, daarom dalen de woningprijzen ook.quote:Op zondag 18 november 2012 09:05 schreef RemcoDelft het volgende:
79 vierkante meter kavelsNet als je denkt dat het niet kleiner kan, krijgen ze het toch voor elkaar!
Compleet gestoord dat een rijk land zo armoedig moet wonen (en reizen)!
[..]
Ik zie hier ook veel vrij nieuwe huizen afgewerkt met een houten schuurtje op het dak... Of de eerste verdieping afgewerkt met golfplaten. Net alsof we in Nederland niet een paar bakstenen kunnen betalen![]()
Echt alles voor maximale winst i.p.v. een beetje kwaliteit te leveren. Zie daar wat gebrek aan concurrentie door schaarste oplevert.
Een veel gezondere situatie zou zijn: neem een vrijstaand huis (en nogmaals, we zijn echt niet zo arm dat we perse 2 muren moeten delen met de buren, we kunnen prima onze eigen muurtjes betalen in Nederland!), en bouw er 200 vierkante meter aan als je daar behoefte aan hebt. Maar ja, dat mag niet...
de prijzen van bestaande woningen gaan omlaag, voor nieuwbouw (zelfde type huis) zal dat niet anders zijn lijkt me. heb je argumenten waarom je denkt dat mensen evenveel gaan betalen voor een kleiner nieuwbouwhuis?quote:Op zondag 18 november 2012 07:01 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Nogal naïef eerlijk gezegd.
Ik denk dat eerder de nieuwe woningen veel kleiner nog gaan worden ipv goedkoper voor eenzelfde woning.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |