abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_119307575
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 november 2012 11:11 schreef MaLo het volgende:
Het is toch koffiedik kijken. Niemand weet precies wat de toekomst brengt. Mijn glazen bol zegt, dat de huizenprijzen de komende jaren nog (10-15%) gaan zakken, dan stabiliseren en dan met de inflatie weer mee omhoog gaan.

Ik hoop in ieder geval dat wij tot aan ons pensioen kunnen wonen in een huis dat ons past. Wij hebben NU de middelen om dat te realiseren, op voorwaarde dat we dit huis verkopen.

Je kunt niet je hele leven vooraf plannen. Je doet wat je het beste lijkt. Soms neem je een risico. Aan de andere kant, wie dan leeft, wie dan zorgt.
Waar baseer je die 10-15% eigenlijk op? Volgens mij staan we nog maar net aan het begin van een zeer zware economische teruggang. Ik zie juist de werkeloosheid de komende jaren oplopen naar de 10-15% :X
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
  zaterdag 17 november 2012 @ 11:53:25 #77
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_119307582
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 november 2012 11:52 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Waar baseer je die 10-15% eigenlijk op? Volgens mij staan we nog maar net aan het begin van een zeer zware economische teruggang. Ik zie juist de werkeloosheid de komende jaren oplopen naar de 10-15% :X
Uit mijn glazen bol :P. Zoals gezegd, ik heb geen idee :P.
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
pi_119307682
Net een sommetje gemaakt. Stel woning van 250k, 5% rente en 42% aftrek rente. Het verschil in totale betalingen over de looptijd tussen een annuitaire hypoteek en een volledig aflossende spaarhypotheek - verdisconteerd tegen de geldende rente - leidt tot een extra kostenpost prijspeil nu (CW) van ¤20.600 ofwel 8,25% van de waarde van de investering.

Ik vraag me echt af wat dit per 1 januari gaat betekenen. Als je het vervolgens doorrekent op jaarlijkse stijging van de netto maandlasten kom je op ca. 1,25% gemiddeld per jaar en dat valt dan weer mee.
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
  zaterdag 17 november 2012 @ 12:29:49 #79
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_119308505
Subsidie is slecht en rot

Zo durf ik te beweren dat de uitslag van de verkiezingen gekocht is door de VVD door te dreigen met de afschaffing van de hypotheekrente subsidie, door anderen

Zodat de echt hoge inkomens buiten schot blijven
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  zaterdag 17 november 2012 @ 12:54:21 #80
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_119309284
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 november 2012 11:52 schreef ComplexConjugate het volgende:
Waar baseer je die 10-15% eigenlijk op? Volgens mij staan we nog maar net aan het begin van een zeer zware economische teruggang.
Het "grappige" is dat de mensen die nu 10-15% daling "voorspellen", min of meer dezelfde mensen zijn die tot enkele jaren terug zeiden dat prijzen niet konden dalen.
Ik zie huizenprijzen nog wel halveren als de rente ruim verdubbelt.
censuur :O
  zaterdag 17 november 2012 @ 13:00:27 #81
323876 michaelmoore
pi_119309459
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 november 2012 12:54 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Het "grappige" is dat de mensen die nu 10-15% daling "voorspellen", min of meer dezelfde mensen zijn die tot enkele jaren terug zeiden dat prijzen niet konden dalen.
jongeren moeten weer leren te sparen eerst en niet voor 110% financieren
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_119309569
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 november 2012 13:00 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

jongeren moeten weer leren te sparen eerst en niet voor 110% financieren
Sparen, betalen voor de vergrijzing, Grieken, arme Nederlanders en minstens 2,1 kind krijgen ivm de demografie.

Die jongeren kunnen maar beter een geldboom inzaaien :D
pi_119309988
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 november 2012 12:54 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

De reële rente is al een aantal jaar erg laag. Als dit omslaat (en daar zijn geen goede indicatoren voor om te voorspellen) dan kan het hard gaan. Niet zo zeer 50% eraf omdat er een punt komt dat de jaren van achterblijvende inflatiecorrectie de leeglopende bubbel raakt. Waar dat is weet niemand maar globaal kun je stellen dat er wel een absoluut minimum ligt bij de werkelijke bouwkosten van een woning. En ik hoop voor de huizeneigenaar nog een iets hogere bodem.
  zaterdag 17 november 2012 @ 13:28:41 #84
323876 michaelmoore
pi_119310371
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 november 2012 13:03 schreef WammesWaggel het volgende:

[..]

Sparen, betalen voor de vergrijzing, Grieken, arme Nederlanders en minstens 2,1 kind krijgen ivm de demografie.

Die jongeren kunnen maar beter een geldboom inzaaien :D
ze moeten gewoon beter nadenken, een kindje kan al vanaf drie jaar werken en dan door banken meetellen voor 1/2 in hun hypotheek en tijdens het werk op andermans kindjes passen dat scheelt in de kinderopvang

en de eerste vijf jaar bij pa en moe op zolder wonen, niet naar de bios of cafe en sparen voor het huis
  zaterdag 17 november 2012 @ 13:41:45 #85
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_119310726
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 november 2012 13:16 schreef komrad het volgende:
... maar globaal kun je stellen dat er wel een absoluut minimum ligt bij de werkelijke bouwkosten van een woning.
Bij nieuwbouw wel. Bij oude huizen daarentegen lijkt het me heel normaal dat de waarde daar onder kan liggen.
quote:
En ik hoop voor de huizeneigenaar nog een iets hogere bodem.
Ik hoop voor de nieuwe huiseigenaar juist dat deze niet veel meer dan de bouwkosten moet betalen voor 2 geveltjes, 1 muur, en 1 dak...
pi_119312183
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 november 2012 13:41 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Bij nieuwbouw wel. Bij oude huizen daarentegen lijkt het me heel normaal dat de waarde daar onder kan liggen.

[..]

Ik hoop voor de nieuwe huiseigenaar juist dat deze niet veel meer dan de bouwkosten moet betalen voor 2 geveltjes, 1 muur, en 1 dak...
het komt er op neer dat je niet betaalt naar een verhouding van de bouwkosten (met afschrijving) maar naar wat je kunt betalen op basis van je salaris. Dat onderscheid komt door de locatie, grondschaarste factor. Daar waar mensen willen wonen is de grond beperkt (al dan niet planologisch beperkt of feitelijk beperkt) en woningen zijn onvergelijkbar met de markt in roerende goederen om het simpele feit dat ze (bijna) niet te verplaatsen zijn. Daarmee functioneert de markt nu eenmaal anders.

Overigens zal grond altijd waarde houden, om hetgeen hierboven beschreven en omdat er kosten gemaakt moeten worden om de woning te laten functioneren. Onderzoekskosten, aanlegkosten kabels en leidingen, infrastructuur e.d.

Je beschouwing van wat een woning is, is overigens wel erg simpel. De gemiddelde bouwkosten verschillen overigens ook enorm per woning
pi_119313916
Ik zit voor een weekend in milaan, net liepen we langs een makelaar 950.000 voor 100 m^2. Over hoge huizenprijzen gesproken.

Drank is hier trouwens ook duur in de kroegen 10 euro voor 1/2 liter. Maar wel veel mooie dames.
pi_119325098
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 november 2012 15:46 schreef Basp1 het volgende:
Ik zit voor een weekend in milaan, net liepen we langs een makelaar 950.000 voor 100 m^2. Over hoge huizenprijzen gesproken.

Drank is hier trouwens ook duur in de kroegen 10 euro voor 1/2 liter. Maar wel veel mooie dames.
Bij La Vie en Proost in Amsterdam is het ook zoiets.

Aanrader ^O^

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_119326034
quote:
RIJSWIJK - Het aantal nieuwbouwwoningen dat jaarlijks wordt opgeleverd, is sinds 2010 gekelderd.

Inmiddels is het aantal uitgekomen op het niveau van de periode direct na de Tweede Wereldoorlog en dus op het laagste niveau in ruim 60 jaar. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek.
http://www.nu.nl/economie(...)uizen-gekelderd.html
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_119326150
zat erin. de gemeentes zullen verder moeten zakken met grondprijzen willen ze nog voldoende verkopen.
  zaterdag 17 november 2012 @ 21:58:13 #91
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_119326322
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 november 2012 21:51 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
zat erin. de gemeentes zullen verder moeten zakken met grondprijzen willen ze nog voldoende verkopen.
^^ Dat. Nieuwbouwaantallen dalen werkelijk alleen door de hoge grondprijzen. Voor 150.000 euro zouden nieuwe energiezuinige rijtjeswoningen op een postzegel grond ook nu als warme broodjes over de toonbank gaan.
pi_119326324
quote:
Of nog kleinere kavels. Ik zag laatst een nieuwbouwproject, waar bij de goedkoopste serie tussenwoningen niet alleen slechts een begane grond en 1 verdieping had, maar ook maar 3,8m x 9,5m als verdiepingsmaat. 8)7

EDIT: Zat me suf te piekeren waar ik dat gezien had, en ik weet voor 99,9% zeker dat dit het was:
http://www.grootewaard.nl(...)e-type-isabelle.html

Vreemd genoeg kan ik nu de plattegrond niet meer vinden en staat er nog maar 1 foto bij.

[ Bericht 19% gewijzigd door Bijvlagenzinvol op 17-11-2012 22:50:39 ]
  zaterdag 17 november 2012 @ 22:41:35 #93
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_119328088
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 november 2012 21:58 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Of nog kleinere kavels. Ik zag laatst een nieuwbouwproject, waar bij de goedkoopste serie tussenwoningen niet alleen slechts een begane grond en 1 verdieping had, maar ook maar 3,8m x 9,5m als verdiepingsmaat. 8)7
Als je door een gemiddelde bankenwinkel loopt, past de gemiddelde bank niet in het gemiddelde nieuwbouwhuis :')
pi_119330761
BVZ, hier staan de plattegronden: http://www.niki.nl/xml/action/housetypemap?housetypeid=15884

Wat klein zeg.. kaveloppervlak ook maar 79 m2.
pi_119331254
In mijn omgeving zie ik dat het een trend is om een doos aka nieuwe verdieping op woningen te laten plaatsen, opzich zou dat ook wel een optie zijn voor starters... eerst een kleine nieuwere woning kopen en dan na verloop van tijd een doos laten plaatsen en je hoeft niet te verhuizen..
pi_119333213
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 november 2012 23:55 schreef poemojn het volgende:
BVZ, hier staan de plattegronden: http://www.niki.nl/xml/action/housetypemap?housetypeid=15884

Wat klein zeg.. kaveloppervlak ook maar 79 m2.
Yup, dat is hem inderdaad. ^O^
  zondag 18 november 2012 @ 07:01:57 #97
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_119335515
quote:
Nogal naïef eerlijk gezegd.

Ik denk dat eerder de nieuwe woningen veel kleiner nog gaan worden ipv goedkoper voor eenzelfde woning.
Fuck catching lightning, he struck it
screamed shut up at thunder, then flipped the world upside down
and made it rain upward
  zondag 18 november 2012 @ 09:05:11 #98
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_119335858
79 vierkante meter kavels _O- Net als je denkt dat het niet kleiner kan, krijgen ze het toch voor elkaar!
Compleet gestoord dat een rijk land zo armoedig moet wonen (en reizen)!

quote:
7s.gif Op zondag 18 november 2012 00:10 schreef WammesWaggel het volgende:
In mijn omgeving zie ik dat het een trend is om een doos aka nieuwe verdieping op woningen te laten plaatsen, opzich zou dat ook wel een optie zijn voor starters... eerst een kleine nieuwere woning kopen en dan na verloop van tijd een doos laten plaatsen en je hoeft niet te verhuizen..
Ik zie hier ook veel vrij nieuwe huizen afgewerkt met een houten schuurtje op het dak... Of de eerste verdieping afgewerkt met golfplaten. Net alsof we in Nederland niet een paar bakstenen kunnen betalen :')
Echt alles voor maximale winst i.p.v. een beetje kwaliteit te leveren. Zie daar wat gebrek aan concurrentie door schaarste oplevert.

Een veel gezondere situatie zou zijn: neem een vrijstaand huis (en nogmaals, we zijn echt niet zo arm dat we perse 2 muren moeten delen met de buren, we kunnen prima onze eigen muurtjes betalen in Nederland!), en bouw er 200 vierkante meter aan als je daar behoefte aan hebt. Maar ja, dat mag niet...
  zondag 18 november 2012 @ 09:25:35 #99
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_119335982
quote:
0s.gif Op zondag 18 november 2012 09:05 schreef RemcoDelft het volgende:
79 vierkante meter kavels _O- Net als je denkt dat het niet kleiner kan, krijgen ze het toch voor elkaar!
Compleet gestoord dat een rijk land zo armoedig moet wonen (en reizen)!

[..]

Ik zie hier ook veel vrij nieuwe huizen afgewerkt met een houten schuurtje op het dak... Of de eerste verdieping afgewerkt met golfplaten. Net alsof we in Nederland niet een paar bakstenen kunnen betalen :')
Echt alles voor maximale winst i.p.v. een beetje kwaliteit te leveren. Zie daar wat gebrek aan concurrentie door schaarste oplevert.

Een veel gezondere situatie zou zijn: neem een vrijstaand huis (en nogmaals, we zijn echt niet zo arm dat we perse 2 muren moeten delen met de buren, we kunnen prima onze eigen muurtjes betalen in Nederland!), en bouw er 200 vierkante meter aan als je daar behoefte aan hebt. Maar ja, dat mag niet...
Die rijkdom van dit land die jij bedoelt is allang verdampt, daarom dalen de woningprijzen ook.
Ik snap dat je veel voor weinig wilt maar dan zit je hier gewoon verkeerd.
Fuck catching lightning, he struck it
screamed shut up at thunder, then flipped the world upside down
and made it rain upward
pi_119336201
quote:
0s.gif Op zondag 18 november 2012 07:01 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Nogal naïef eerlijk gezegd.

Ik denk dat eerder de nieuwe woningen veel kleiner nog gaan worden ipv goedkoper voor eenzelfde woning.
de prijzen van bestaande woningen gaan omlaag, voor nieuwbouw (zelfde type huis) zal dat niet anders zijn lijkt me. heb je argumenten waarom je denkt dat mensen evenveel gaan betalen voor een kleiner nieuwbouwhuis?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')