Je zegt dat je weet dat 'ik' een illusie is.quote:
Dat wel, maar vreselijk off-topic. Tenzij er een voorbeeld van een filosofische hel mee bedoelt wordt.quote:
Ach so.quote:Op zaterdag 24 november 2012 18:01 schreef iteejer het volgende:
[..]
Je zegt dat je weet dat 'ik' een illusie is.
En ik vraag daarop wie de drager is van die illusie. Een illusie is een denkbeeld wat niet reeel is, dus, wie heeft dan die illusie over dat 'ik'?
je kan kijken naar verhalen van mensen die een nde hadden en de hel en/of hemel hebben ervaren, en die zijn er veel, interessanter dan filosoferen, helaas verschillen al die verhalen, maar meer informatie zal je niet vinden buiten religieuze boeken.quote:Op zaterdag 24 november 2012 18:31 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Dat wel, maar vreselijk off-topic. Tenzij er een voorbeeld van een filosofische hel mee bedoelt wordt.
Gray?quote:Op zaterdag 24 november 2012 18:06 schreef Lavenderr het volgende:
Misschien denk ik te simpel, maar als je geluk, verdriet, pijn en liefde kunt voelen, dan besta je toch?
Ik had liever eerst een antwoord .quote:Op zaterdag 24 november 2012 18:58 schreef Gray het volgende:
[..]
Daarop volgt een wedervraag: wat als je dat niet kan voelen?
Nou, dan zou ik zeggen dat het wel zo lijkt.quote:Op zaterdag 24 november 2012 18:59 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Ik had liever eerst een antwoord .
Ik denk dat het gewoon zo is.quote:Op zaterdag 24 november 2012 19:01 schreef Gray het volgende:
[..]
Nou, dan zou ik zeggen dat het wel zo lijkt.
Soms vind ik wel eens een wondje van weet niet waar en wanneer. Bestond ik toen niet?quote:Op zaterdag 24 november 2012 19:02 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Ik denk dat het gewoon zo is.
Knijp eens hard in je arm. Voel je dat? Ja? Dan besta je.
Ja natuurlijk wel, Als je een wondje had heb je je gesneden ofzo, hetgeen betekent dat je bestaat.quote:Op zaterdag 24 november 2012 19:15 schreef Gray het volgende:
[..]
Soms vind ik wel eens een wondje van weet niet waar en wanneer. Bestond ik toen niet?
Buiten de realiteit bestaat er nietsquote:Op zaterdag 24 november 2012 17:20 schreef iteejer het volgende:
[..]
Mijn punt is dat het wetenschappelijk wereldbeeld opgebouwd is op basis van een deel van de realiteit. En dus buiten die realiteit van herhaalbaarheid en objectiviteit geen uitspraken kan doen.
Want de wetenschap heeft dat (met goede redenen) zelf buitengesloten.
Of:
[..]
Dat de realiteit slechts bestaat uit herhaalbare en objectieve fenomenen is een eenzijdige aanname, om niet te zeggen een claim.quote:Op zaterdag 24 november 2012 19:45 schreef Pietverdriet het volgende:
Buiten de realiteit bestaat er niets
Realiteit is lang niet altijd herhaalbaar, neem nu chaostheoriequote:Op zaterdag 24 november 2012 19:53 schreef iteejer het volgende:
[..]
Dat de realiteit slechts bestaat uit herhaalbare en objectieve fenomenen is een eenzijdige aanname, om niet te zeggen een claim.
Betekent nog steeds dat je iets nodig hebt om te bewijzen dat iets bestaat. Tegelijkertijd impliceert iets ook niets en dat niets is dus ook realiteit. De twee vormen een eenheid en daarom zou je kunnen zeggen dat beide tegelijkertijd waar zijn. Oftewel, je bent een flux van iets én niets.quote:Op zaterdag 24 november 2012 19:22 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Ja natuurlijk wel, Als je een wondje had heb je je gesneden ofzo, hetgeen betekent dat je bestaat.
Chaostheorie is dan ook geen realiteit, maar een verzamelnaam voor wiskunde om dynamische systemen te beschrijven. Op zichzelf uiterst strak en logisch. Want het is wiskunde.quote:Op zaterdag 24 november 2012 20:03 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Realiteit is lang niet altijd herhaalbaar, neem nu chaostheorie
Radioactief verval is er ook eentje, je weet slechts de gemiddelde waarde van het splijten van atomen, niet welke atoom gaat splijten.quote:Op zaterdag 24 november 2012 20:24 schreef iteejer het volgende:
[..]
Chaostheorie is dan ook geen realiteit, maar een verzamelnaam voor wiskunde om dynamische systemen te beschrijven. Op zichzelf uiterst strak en logisch. Want het is wiskunde.
Waarmee de onvoorspelbaarheid van bv de vorm van wolken as such voorspeld wordt.
Maar je snapt goed wat ik bedoel
Dat geldt voor alles in de wetenschappen: op atomair niveau heb je geen idee of dat ene atoom exact datgene doet wat de reactievergelijking zegt. De statistiek speelt daar een grote rol in.quote:Op zaterdag 24 november 2012 20:27 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Radioactief verval is er ook eentje, je weet slechts de gemiddelde waarde van het splijten van atomen, niet welke atoom gaat splijten.
Ik dacht dat kleineringen overal op Fok wel voorkwamen, eigenlijk.quote:Op zaterdag 24 november 2012 17:26 schreef iteejer het volgende:
[..]
Ja, dat snap ik, en ik doel ook niet alleen op jouw post, zelfs niet alleen op dit topic. Maar discussies in TRU kunnen kennelijk niet gevoerd worden zonder kleineringen. Nog steeds niet. Op zichzelf opmerkelijk en interessant
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |